Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Navigatiehulp: PNA/PDA/TomTom/iPhone voor op de racefiets - Forum Wereldfietser

Navigatiehulp: PNA/PDA/TomTom/iPhone voor op de racefiets

Ik heb deze threads gelezen:
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=11985
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=12304
http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic ... 21&t=12258

Ik zal binnenkort bij een buitensportzaak en een fietswinkel binnenlopen, maar ik ben ook benieuwd naar jullie tips.

Ik ben op zoek naar een navigatie-hulp voor op de racefiets. Het doel (wellicht ten overvloede) is dat ik bij toeren (danwel stevig doorkarren) door onbekend gebied niet steeds op een kaart hoef te kijken, en toch een vooraf bedachte route (plan: Amstel Gold Race) kan volgen. Ik heb bedacht dat deze eigenschappen handig zijn:
- Moet voorgeprogrammeerde route kunnen voorlezen, zodat ik mijn ogen op de weg kan houden. (Voorlezen mag ook in het Engels.)
- Hoeft niet per se op de fiets gemonteerd, kan wat mij betreft ook in achterzak (geeft ook minder trillingen).
- Mogelijkheid om onderweg de route aan te passen. (In dat geval wordt er afgestapt, vanzelf, er kan dan ook een schaduwrijke plek worden opgezocht dus lichtsterkte is denk ik nu niet zo belangrijk.)
- Kaarten verkrijgbaar voor NL en de Belgische Ardennen.
Als de route-aanduiding ook zonder spreken mag, dan vindt Anatoly Ivanov de Garmin Dakota 20 beter dan de Garmin Oregon-serie.

Voordelen van deze outdoor-GPS'en t.o.v. andere GPS-apparaten:
* weersbestendig
* bestendig tegen een valletje
* met de huidige bevestigingsklemmen trillen de batterijen niet van hun contact (i.t.t. vroeger bij de Etrex Euro)
* werkt op AA-batterijen. Deze zijn natuurlijk op gewone stroom op te laden (net zoals PDA, TomTom en iPhone), maar ook op een naafdynamo. In nood zijn deze ook vrijwel overal verkrijgbaar.
En voor de Dakota:
* ligt lekker in de hand
* scherm ook goed afleesbaar in de zon
* batterijen gaan wat langer mee dan van de Oregon
* zeer eenvoudig menu
Hi RJ,

Maar ik wil juist graag die spraak / dat voorlezen. Trouwens, ze vertelden me bij de Bever net ook al dat dat vrij ongebruikelijk is, een auto-TomTom is dan haast een betere oplossing zeiden ze.

Verder schijnt ontvangst minder te worden als je het ding in de achterzak hebt, hebben de gebruikers hier daar ervaring mee?
Ik zou nog eens over de spraak- en voorleesfunctie nadenken. Mijn GPS piept als er een bocht aan komt en dan nog eenmaal als ik bijna bij de bocht ben en dat ervaar ik al als een behoorlijke inbreuk op mijn fietsrust.

Daarnaast is fietsnavigatie toch wat ingewikkelder dan een beetje over de snelweg rijden. Als gevolg zijn de gesproken instructies (denk ik) te ingewikkeld en wil je toch even naar een schermpje kijken, wat meer zegt.
Goed punt, nog niet bij stilgestaan. Thanks!
Als je perse spraak wilt hebben kan je ook denken aan een Garrmin Nüvi in combinatie met mijn Openfietsmap (bevat de hele Benelux en kost niks), routering werkt prima. Bediening is zeer eenvoudig, maar de batterij is snel leeg, en het scherm slecht afleesbaar in fel zonlicht.

PS
Bij Bever zijn ze waarschijnlijk niet zo op de hoogte van mijn kaart want die verkopen ze niet :wink: