Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Stroom en en aarde bij een Son en B+M - Forum Wereldfietser

Stroom en en aarde bij een Son en B+M

Hi,
ik ben mn nieuwe ligfiets in elkaar aan het zetten en sta nu op het punt om de verlichting aan te sluiten. Hiervoor heb ik een Son naaf dynamo, B+M Lumotec IQ led koplamp en een B+M Toplight led achterlamp.

De beschrijvingen zijn allemaal marginaal, van de koplamp kan ik vinden welke draad de stroom en aarde is, en dat ik bij de achterlamp de stroom en massa moet aansluiten. Aan de koplamp zitten 4 draden, 2 voor de son en 2 voor de achterlamp, op zowel de Son als de achterlamp is niet aangegeven wat wat is. En daar moet ik het dus mee doen.

Mijn vraag is dus, maakt het eigenlijk uit wat ik waarop aansluit? En zo ja, wat is de stroom en de aarde op de Son en op de achterlamp?
MarcoL schreef:Hi,
ik ben mn nieuwe ligfiets in elkaar aan het zetten en sta nu op het punt om de verlichting aan te sluiten. Hiervoor heb ik een Son naaf dynamo, B+M Lumotec IQ led koplamp en een B+M Toplight led achterlamp.

De beschrijvingen zijn allemaal marginaal, van de koplamp kan ik vinden welke draad de stroom en aarde is, en dat ik bij de achterlamp de stroom en massa moet aansluiten. Aan de koplamp zitten 4 draden, 2 voor de son en 2 voor de achterlamp, op zowel de Son als de achterlamp is niet aangegeven wat wat is. En daar moet ik het dus mee doen.

Mijn vraag is dus, maakt het eigenlijk uit wat ik waarop aansluit? En zo ja, wat is de stroom en de aarde op de Son en op de achterlamp?
een Son heeft geen aarde
Een B&M achterlicht heeft of symbooltjes bij de aansluiting (aarde en bliksemschicht) of niks. In het laatste geval heeft de lamp geen massa aansluiting
Marten,
Dat electra gebeuren is voor mij allemaal erg lang geleden, maar als ik het dus goed snap maakt het dus niet uit welk draadje ik op welk pinnetje aansluit?
MarcoL schreef:Marten,
Dat electra gebeuren is voor mij allemaal erg lang geleden, maar als ik het dus goed snap maakt het dus niet uit welk draadje ik op welk pinnetje aansluit?
Als je alle onderdelen in de lucht hangt maakt het niet uit hoe je de draden aansluit, het is allemaal wisselstroom. Maar als alle onderdelen naast de twee contacten ook nog een verbinding naar het frame hebben (voor alle fietsenmakers die een draadje al veel werk vinden) moet je de draden tussen koplamp en achterlicht niet omwisselen, want dan heb je kortsluiting. Kan de dynamo wel tegen, dus met proberen kom je er ook
Marten,
Bedankt, ik ga het morgen eens uitproberen. Vooral de woorden "de dynamo kan er wel tegen" doen me goed :D
Vanwegen de ellende met mn achterwiel was ik nog niet aan mn verlichting toe gekomen. De standaard draadjes die aan de voorlamp zaten zijn veel te kort en er moet dus een extra draad naar mn achterlamp en een naar mn SON, en mij is aangeraden om deze verbindingen te solderen. Vanmiddag ga ik dus eens langs de bouwmarkt voor een soldeer apparaat, soldeertin en wat krimpkousjes.
Maar wat ik me nu afvraag is, hoe moet ik alles aan elkaar vast solderen? De laatste keer dat ik zo'n bout in mn handen had is volgens mij 15 jaar geleden op school. :oops:

Het gaat dus om 2*2 stroomdraden (van voorlamp naar achterlicht en SON) die aan elkaar gesoldeerd moeten worden en 2 strekkertjes (van de SON) die vast gesoldeerd moeten worden.

Kan ik de stroomdraden in elkaar haken, om elkaar heen draaien en met een druppel tin vastzetten en de stekker eerst dicht "vouwen" en dan hier ook een druppel tin op doen?