Onlangs hebben mij vrouw en ik een fietsvakantie gehouden in Münsterland, met Ostbevern als uitvalsbasis. We hadden eerst het boekje: fietsen bij de buren van Bert Sitters aangeschaft en gelezen en veel informatie bij Radtouristik Münsterland aangevraagd. Ondanks dat het gebied als meest fietsvriendelijke regio van Duitsland wordt aangemerkt, viel het me op dat de fietsroutes soms vrij moeilijk te vinden zijn. Rondom Ostbevern zijn meerdere routes uitgezet, edoch het heeft een week geduurd voordat we precies wisten welke wegen of paden het betroffen. De wel al aangeduide Europese radwegen moesten voor Hollandse begrippen nog aangelegd worden en sommige paden hielden zonder vooraankondiging plotseling op om vervolgens na een paar 100 meter weer door te gaan: er moest nog een duiker of brug worden geplaatst. Nu zijn wij in Drenthe en de regio waarschijnlijk erg verwend, maar in het algemeen vielen de fietswegen iets tegen. Daartegenover is met name de altstadt van Warendorf een lust voor het oog en de facades in de Münsterse Prinzipalstrasse idem dito. Ook de gradierwerke in Bad Rothenfelde(zoutmuren) zijn zeer aan te bevelen: de lucht opsnuiven schijnt erg gezond te zijn, laat je fiets wel buiten het bereik van de zoutnvereveling staan. Wie heeft meer info of gezien dan ik hier neerpen?
Wie dient mij(n verhaal) van repliek?
Wie dient mij(n verhaal) van repliek?