Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Speling in het achterwiel(as) - Forum Wereldfietser

Speling in het achterwiel(as)

Mijn fiets (een Gazelle primeur uit 1998 ofzo) heeft van achter een trommelrem en een naafversnelling. Nu heb ik de buiten en binnen moer goed aangedraaid (altans naar mijn idee) maar toch zit er speling in het wiel.

Ben eens beter gaan kijken en volgens mij zit de speling op de volgende plek.
http://dl.dropbox.com/u/3561825/1568931c.jpg
De meneer die mij de fiets verkocht zij dat er achter het 'afdekplaat' van het rechtse plaatje (het wordt abstract) een bout zat die ik moet aandraaien, maar ik zit zelf te twijfelen of mij lagers niet gewoon kapot zijn.

Mijn vraag is kortom, er zit daar speling in mijn achterwiel, en hoe krijg ik deze er uit? Ik heb eigenlijk pas volgende week op zijn vroegst tijd om het te maken, kan dit kwaad?

ps. volgens mij is het plaatje van een voorwiel, maar het gaat dus om mijn achterwiel.
Allereerst rijden met spelling kan inderdaad kwaad. Het gaat namelijk verder slijten, waardoor er eerder iets vervangen moet worden terwijl spelling eigenlijk een vorm van afstellen is.

Op de foto wijst de pijl naar de ankerplaat van je trommelrem. Die kun je van de as demonteren, en dan zie je in de trommel op de as de conus zitten. Die moet je je met gevoel vastdraaien, daarna de borgmoer erweer op. (soms ontbreekt de borgmoer dan steekt de conus door de ankerplaat naar buiten, desondanks werkt het vaak prettiger als je de ankerplaat met de remschoenen van de as haalt.) Ankerplaat terug op zijn plaats, oppassen dat je de conus niet meer versteld, en wiel terug in de fiets.

LET OP met het aan aandraaien van de conus, te los is verkeerd maar te vast ook. Hij moet zo vast zitten, dat het wiel mooi draait en je de kogeltjes niet voelt "kraken".
Controleer (als je het wiel eruit hebt) ook even de conus of er geen pitjes in zitten,zoja vervangen!Als je zelf niet handig bent er mee,laat dan deze klus over aan de vakman!Hij kan als vakman zijn oordeel geven,en kijken of er niet meer stuk is.Gezien de leeftijd van de fiets moet je jezelf afvragen,is hij het nog waard als er meer stuk is dan een conus etc.Vraag aan de vakman of hij je globaal kan zeggen wat het kost,en evt een alternatief.Kijk eens op de volgende site voor reparatie aan de naaf:
http://www.rijwiel.net en klik dan op fiets techniek en je ziet hoe je het moet doen!'Succes
Zo een trommelrem en een naafversnelling als deze hieronder? Gefotografeerd op de jeugdherberg van Worpswede tussen Bremen en Hamburg. Reparatie aan een kapotte versnellingsnaaf van Sturmey Archer. Dus alles uit elkaar gehaald, daarna weer in elkaar gezet en ik kon nog vrolijk doorfietsen naar Noorwegen.
Zie het zwarte T-stukje aan een kettinkje op het witte papiertje direct naast de hamer. Dit T-stukje was gebroken en op de foto zit er een nieuwe aan, in Bremen gekocht. Ik kon nog alleen in de hoogste versnelling rijden, best zwaar.

Afbeelding
Ik ben blij dat het als zoiets eenvoudigs klinkt, ik vraag me alleen een ding af waar ik via de website niet helemaal uit kon komen, heb ik nog speciale tools nodig. Als ik er aan ga klussen dan kan ik niet meer even snel om tools fietsen, ik heb de standaard steeksleutels, maar geen extra dunnen of vreemd formaat sleutels.
Aan die kant heb je doorgaans niks speciaals nodig. Hooguit een "drevel" als je geen plattekanten hebt op de conus, maar dat komt nauwelijks meer voor. Zelfs geen steeksleutels dubbel nodig, omdat de conus en de borgring vaak een verschillende maat hebben. (meestal 15 en 17 of 14 en 16)
Dit is het dwarsbalkje,en inderdaad al die breekt heb je alleen nog de zwaarste versnelling.
Je hoeft het wiel helemaal niet te demonteren......

-zorg dat de rechterkant vast zit
-draai de linkerasmoer los
-draai de borgmoer naast de remankerplaat iets los (halve slag is zat)
-tik dan met bv een schroevendraaier de ring waar van die sleufjes in zitten met de klok mee. tik hem eerst zover dat hij niet makkelijk meer draaid, vervolgens een kwart slag terug.
-zet nu de borgmoer weer vast en de asmoer vast.
-controleer op speling; nee -> controleer dan of het wiel soepel draait en hij niet als laatste stukje de andere kant op lijkt te veren (lager te strak).
-wanneer het lager te strak staat tik dan de ring iets tegen de klok in, dit hoeft vaak maar een klein beetje.
-blijf dit doen en controleren tot er geen speling meer opzit en het wiel goed draait.
Bedankt voor de tips allemaal, het was inderdaad een simpel iets, er zit nu geen spelling meer op.