Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ritsen open of gesloten ... proppen of rollen - Forum Wereldfietser

ritsen open of gesloten ... proppen of rollen

Jarenlang heb ik mijn Nallo 3GT ingepakt met alle ritsen open. Ik dacht dat dat beter was voor de rits. Bovendien propte ik mijn tent in een tas.

Onlangs heb ik een Nammatj 3GT gekocht en in de bijgeleverde handleiding lees ik: "close all zippers" en "role up the tent around .."

mmm, heeft iemand het verlossende woord.

gr. Christian
Deed ik vroeger ook, maar nu niet meer. Het rollen vind ik toch wel makkelijker, en de tent gaat veel beter in de zak - zelfs met footprint eraan vast is het nu een eitje.
Wim
Ritsen dicht en proppen. Wel eerst de punten naar binnenslaan, zodat het pakket niet al te rommelig wordt. Ritsen dicht, omdat anders de ritsspiraal het doek kan beschadigen en de rits ook sterker is in gesloten toestand. Proppen of rollen maakt denk ik niet zoveel uit. Het gaat erom dat je niet steeds op dezelfde plek vouwen maakt.
Ritsen dicht en rollen. Mooi klein pakje, blijft overzichtelijk en nooit geen problemen gehad.

Harry
Stokken apart, ritsen dicht, proppen. Daardoor neemt het veel minder ruimte in, en zijn de vouwen iedere keer op een andere plek. De tentzak kun je dan wel thuis laten, omdat je een veel kleinere zak kunt gebruiken.
wow, dank voor de snelle reacties

Rits dicht dus en proppen maar.


grazie Christian
Ik vouw de tent (niet elke keer gelijk) in een 20 bij 30 cm (bij 10 cm) pakketje wat ik horizontaal in een oude rugzak leg die dan mooi op de bagagedrager tussen de twee achtertassen kan. Daaroverheen een netje om allerlei zaken te laten drogen, of om wat lichts op te vervoeren.

Geen bananen overigens, die zijn na 30 km echt uitgelopen.

Gr Hans
Is dat niet een beetje tent-afhankelijk?
En dan thuis net als het matje en de slaapzak weer uit de zak? Ik doe dat wel met mijn goede tent (in een ruimere onafgesloten zak) niet met een wat oudere tent, geen verschil gemerkt. Wel altijd droog opbergen.

Tent en slaapzak prop ik altijd. Matje moet je toch vouwen en rollen, heb wel het idee dat ik dat merk (Therma rest, dubbel gevouwen oranje matje).
Al die verschillende theorieën..., lijkt meer gebaseerd op meningen dan op feiten.
Ik lees steeds van alles...

Maar mijn eigen ervaring is inderdaad zoals hierboven beschreven geen probleem.
Ik vouw en rol de tent de zak in, nat of droog daar kan ik tijdens een reis weinig invloed op uitoefenen. Na de reis laat ik de tent thuis uitdrogen met ventilator, min of meer opgezet en wel. Kan ik nog even nagenieten van m'n naar grond ruikende huisje :wink:
Ook ik ben van de ritsen-dicht-en-proppenschool. Een Nallo 2 ons geval. Ik prop wel van onder naar boven, dat vind ik gek genoeg het beste gaan. Ik prop dus min of meer boven mijn hoofd. Mijn verklaring is dat het handiger werkt omdat de lijnen naar beneden hangen en daardoor minder in de war raken.

Droog gaat hij in de waterdichte voering, nat ernaast en de rits van de tas een klein stukje open als het niet regent. (Radical-systeem) Zonnetje er op en hij is 'savonds al weer aardig droog.

Voor mijn volgende solotocht moet er wel iets lichters komen, bij de weg.

grtjs, Waltertje
Florisfietser schreef:Al die verschillende theorieën..., lijkt meer gebaseerd op meningen dan op feiten.
Je hebt ook nog ervaringen...
Ik heb in 1997 een Nallo 2 gekocht en toen stond al in de handleiding dat je de ritsen dicht moest doen en de tent moest oprollen met de scheerlijnen er losjes opgelegd. Leek me allemaal ook wel vanzelfsprekend met een (siliconen)coating. Ondanks veel kamperen onder ruige omstandigheden is de tent nog steeds in goede staat en doet het prima.
Nat inpakken is geen enkel probleem als je de tent niet warm laat worden (broei) en binnen 1 à 2 dagen weer uitpakt en laat doordrogen. Dat moet je ook doen als je thuiskomt en je hem weer langer tijd opbergt.
Wat zegt Hilleberg zelf?

Taking down your tent and packing it.
Start by sweeping out all dirt from the inner tent.
Close all zippers.

Poles and pegs should not be packed right on the inside of the stuffbag but rolled up inside the tent before it is being placed into its bags. Otherwise you risk damaging the stuff bag.

Fold or roll up the tent around the poles, or stuff it into the stuff bag.


Op http://www.hiking-site.nl/prikbord lees ik nog het volgende:

Even over het inpakken met ritsen open, even een kopietje van een e-mail wisseling tussen mij en Hilleberg:

In short I would say it doesn´t matter that much. But from an easy handling point of view I would recommend closed zippers.
Hilleberg AB


en:

Met de moderne kunststof ritsen hoef je niet echt meer bang te zijn dat je de rits sloopt. Daar zijn ze veel te flexibel voor. De open ritsen stelling komt voort uit een tijd toen ritsen meestal van metaal gemaakt werden en veel gevoeliger waren voor verbuigen (tandjes die scheef gaan staan).

(Inderdaad: ik kan me van heel vroeger herinneren dat ritsen op een beschadigd punt spontaan open gingen. Oud verhaal, achterhaald.)

Hilleberg tenslotte:

Strong compression can damage a tent and/or zippers.
ankeric schreef: Met de moderne kunststof ritsen hoef je niet echt meer bang te zijn dat je de rits sloopt.
Maar open ritsen kunnen wel het gaas van je deurtjes slopen, is mijn ervaring. Wat mij betreft ritsen dicht dus!

Groetjes,

Carl
Carl Buijs schreef:
ankeric schreef: Met de moderne kunststof ritsen hoef je niet echt meer bang te zijn dat je de rits sloopt.
Maar open ritsen kunnen wel het gaas van je deurtjes slopen, is mijn ervaring. Wat mij betreft ritsen dicht dus!
Helemaal mee eens, behalve met het woordje "Maar"... immers ik citeer 3 uitspraken die allemaal (zij het om verschillende redenen) kiezen voor ritsen dicht. Het citaat over het slopen van de rits doelt op het niet slopen van de rits door deze dicht te doen. Dus volgens mij zijn we het helemaal eens en sterker nog: dankzij deze discussie doe ik nu voor het eerst sinds 25 jaar de ritsen dicht.
ankeric schreef:
Carl Buijs schreef:
ankeric schreef: Met de moderne kunststof ritsen hoef je niet echt meer bang te zijn dat je de rits sloopt.
Maar open ritsen kunnen wel het gaas van je deurtjes slopen, is mijn ervaring. Wat mij betreft ritsen dicht dus!
Helemaal mee eens, behalve met het woordje "Maar"... immers ik citeer 3 uitspraken die allemaal (zij het om verschillende redenen) kiezen voor ritsen dicht.
Ja, ik heb misschien een beetje te krap geciteerd. Ik bedoelde geen tegenstelling aan te geven met jouw bericht, want daarvan is de boodschap inderdaad ook: ritsen dicht. Ben het dus helemaal eens met jou (maar niet met mijnheer Hilleberg die blijkens jouw bericht zegt dat 'it doesn't matter much'.)

Groetjes,

Carl
Petra Hilleberg schrijft:

Hello,
Thank you for your email.
You should always close all zippers when packing the tent away. That way
everything is closed when you set the tent up. You never want to set the
tent up with open doors as it can put unnecessary pressure and pull on the
zippers and potentially damage them.

If you stuff the tent into its bag you should pack the poles separately, or
you can roll the tent around the poles inside the bag. But never stuff the
poles into the bag on the side of the tent as that can damage it.

I hope that helps.

Best Regards,

Petra Hilleberg

----
Rollen of proppen, het maakt niets uit.
gr. Christian
Ze vergeet 1 mogelijkheid: je kunt ook eerst de stokken in de zak stoppen, en dan de tent erbij proppen.

De reden om de ritsen dicht te doen vind ik wel een beetje vaag. Na 1x de fout te maken weet je toch wel dat je je tent niet met de ritsen open moet opzetten? Dan maakt het ook niet meer uit bij het afbreken.