Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips voor route Inverness naar Glasgow/Edinburgh - Forum Wereldfietser

Tips voor route Inverness naar Glasgow/Edinburgh

Deze zomer gaan we alsnog onze vakantie in Schotland vieren (vorig jaar kwam het er niet van). Het plan is om vanaf Glasgow via de inner en outer hebriden naar Ulapool , dan naar John O'Groats en dan naar Inverness te fietsen.

Nu ben ik nog op zoek naar tips voor de route van Inverness naar het zuiden (Glasgow/Edinburgh). Ik heb een kaart van de Lochs & Glens cycle route maar heb gehoord dat die nogal druk is qua verkeer. Iemand een betere optie? Off road, klimmen en wildkamperen mag. Zolang het maar rustig is qua verkeer en veel heel veel natuur.
Als Fort William erin kan, graag! Daar heb ik goede herinneringen aan.

Alvast bedankt!

Blanche
Misschien is de 'West Highland Way' iets. Die loopt helemaal van Fort William naar Glasgow toe. Het is officieel een wandelpad, maar je mag er ook op fietsen geloof ik.

http://www.west-highland-way.co.uk/ww_faq.asp#q1
Beste Blanche,

Probeer aan informatie te komen via een van de volgende organisaties:
www.ctc.org.uk
www.cyclenation.org.uk/groups/groups.php#region1
www.sustrans.org.uk/
Sterkte met he befietsen van de West Highland Way. Zelfs met een mountainbike ga je het hier zwaar krijgen. Nee, je kunt wel ongever de route volgen, maar het wandelpad is niet om bepakt te fietsen: bospaadjes, hobbelstukken met grote onregelmatige stenen en klaphekjes maken het leven er niet aangenamer op. Bovendien wordt de route sterk (mijns inziens te) belopen.
Van Inverness naar Fort William zou je de"great glen way" kunnen volgen, het is een wandel route die ook prima te fietsen is(op enkel stukken na waar je even de weg kan pakken) bestaat uit vooral grind paden langs Loch Ness over een afstand van rond 120-130km.

Ik heb hem in 2004 gewandeld en vond het een erg mooi route. V.a. Fort william zou je gewoon deels van de west highland way kunnen fietsen en deels parallel kunnen fietsen waar de pad te grof wordt.
Blanche, je kunt natuurlijk ook een stukje van de NSCR nemen. Je fiets dan vanaf Inverness via Nairn, Banff, Ellon, Aberdeen, Stonehaven, Montrose, Dundee naar Edinburg. Groetjes ben
arnob schreef:Sterkte met he befietsen van de West Highland Way. Zelfs met een mountainbike ga je het hier zwaar krijgen. Nee, je kunt wel ongever de route volgen, maar het wandelpad is niet om bepakt te fietsen: bospaadjes, hobbelstukken met grote onregelmatige stenen en klaphekjes maken het leven er niet aangenamer op. Bovendien wordt de route sterk (mijns inziens te) belopen.
Het zuidelijke deel van de whw bij Loch Lomond is inderdaad zeer slecht. Helaas is de A82 ook geen prettige weg. Gelukkig ligt dat stuk ook niet op mijn route. Het stuk ten noorden van Inverardran is een stuk beter.

http://www.thedailysplash.co.uk/wp-cont ... 24x768.jpg

Er zijn wel stukjes waar je van je fiets af moet. Maar mij lijkt het wel een uitdaging om dit te gaan doen. Over een paar maanden post ik de foto's wel. :wink:
Of je blijft wat langer aan de mooie westkust (Mull, Skye) en pakt vanaf Inverness de trein terug naar Glasgow. Dat deden wij tenminste.
Bolletje schreef:Blanche, je kunt natuurlijk ook een stukje van de NSCR nemen. Je fiets dan vanaf Inverness via Nairn, Banff, Ellon, Aberdeen, Stonehaven, Montrose, Dundee naar Edinburg. Groetjes ben
Wat is de NSCR?
@Allemaal
Thanks allemaal!
Ik ga me eens lekker verdiepen in jullie info.

@ Shane

Heb je die lieve hond nog?
Is deze weg echt te rijden met volle bepakking?
Weet iemand trouwens wat een goede site is om je tracks in te tekenen voor Schotland?
Ik heb het idee dat mijn bikemap.net niet de allerkleinste wegen geeft.
Is er goede freeware voor de gps voor Schotland?
Ik zou eerlijk gezegd gewoon voor de Lochs and Glens cycle way gaan. Hij is van Sustrans, en die routes zijn over het algemeen waar mogelijk autoluw. Ik weet niet precies hoe de verhoudingen autoluw/niet-autoluw bij deze route liggen, maar Schotland is sowieso nooit erg druk. Althans, ik heb het nooit zo ervaren, maar wij gaan altijd in voor- of naseizoen. Op sommige delen (ik dacht o.a. de Drumochter Pass) ligt een apart fietspad naast de weg. Het is een erg mooie route, dwars door de Cairngorms, langs skigebieden en kastelen, met lekkere 20% hellinkjes en over diverse passen, met dan aan het eind het wat 'rustigere' landschap van de Trossachs. The Great Glen Cycleway is misschien wel verkeersluwer, maar in de zomer (zeker in de weekenden) zul je hem moeten delen met vele wandelaars en fietsers, denk ik. Bovendien is het landschap minder spectaculair, hoewel ook langs het Caledonian Canal fietsen (niet echt Schots, maar toch) en over een grindpad hoog boven Loch Ness met je hoofd letterlijk in de wolken ook wel wat heeft... En je komt via Fort William (waar, als ik eerlijk ben, behalve Ben Nevis niet veel aan is). Overigens schijnt dit pad niet meer te worden onderhouden, dus ik weet niet hoe de staat ervan is. De West Highland Way is overigens op grote delen absoluut onfietsbaar.
Ik zou zeggen: kies de mooiere en zwaardere route. Maar ja: eer je in Inverness bent aanbeland, heb je waarschijnlijk al zo ontzettend veel moois gezien, dat je misschien juist wel lekker rustig langs het kanaal wil fietsen... :-)
Blanche schreef: Ik heb een kaart van de Lochs & Glens cycle route maar heb gehoord dat die nogal druk is qua verkeer.
Valt met die drukte erg mee, of beter, het zijn erg veel stille wegen, maar ook bospaden en stukken oude spoorlijn.
Ruwweg tussen Newtonmore en Pitlochry, rijd je wel verkeersvrij zoals Sustrans het noemt,echter je gaat over een smal paadje achter de vangrail van de A9. Niet echt rustig dus.
Blanche schreef:
Wat is de NSCR?
North Sea Cycle Route
Blanche schreef:Weet iemand trouwens wat een goede site is om je tracks in te tekenen voor Schotland?
Ik gebruik zelf deze.
Blanche schreef:Ik heb het idee dat mijn bikemap.net niet de allerkleinste wegen geeft.
Is er goede freeware voor de gps voor Schotland?
Je hebt deze.

En op deze vind je een kaart van heel Groot-Brittannië met grote delen van het netwerk van Sustrans. Even naar beneden scrollen en dan de laatste onder Europa.

Wat ik ervan gezien heb lijken ze redelijk compleet.

De weg over de Corrieyairack Pass (waar eerder over geschreven is) staat er niet op, maar volgens mij staat die ook niet op de kaart van Garmin van € 200,-.

En op mijn site staat mijn verhaal met foto's van Schotland, maar dat wist je al.

Peter
Ik zie dat het pad een beetje afgeraden wordt tegenwoordig voor vakantie fietsers http://www.greatglenway.com/ways_threeways.htm, maar toen ik hem liep was het 95% gangbaar voor een normale fiets, met maar enkele stukjes waar je een omleiding moest nemen, Maar dat was wel in 2004. Misschien even doorgooglen?

Het hondje woont tegenwoordig in de buurt van Den haag met een andere gezien als gevolg van de scheiding :cry:
Sustrans heeft zijn route-overzicht weer geupdate, voor de liefhebbers:

http://www.sustrans.org.uk/assets/files ... 10_web.pdf
Voor veel links naar routes kijk ook hier:

http://www.fietsvakantielinks.nl/Landen ... annie.html


Harry
Hoi Blanche,

ik heb in 2007 (begin september) de Lochs & Glens cycle route van Sustrans gefietst. Ik vond het een fraaie route en voor zover ik mij kan herinneren was hij maar op 1 dag wat druk, omdat hij dan vlak langs de A9 snelweg loopt. Als ik weer even op de kaart kijk, gaat het ruwweg om zo'n 40 km, tussen Newtonmore en Pitlochry, maar de route loopt niet overal vlak naast de snelweg.
Hoewel ik altijd erg gevoelig ben voor veel verkeer, kan ik mij niet herinneren dat ik het destijds storend vond. (of deze gevoeligheid is iets van de laatste 2 jaar :? )
Omdat men mij vertelde dat Glasgow groter en drukker was dan Edingburgh, ben ik bij Callander afgeslagen naar Stirling (ook druk stukje) en naar Edinburgh gegaan, via de fraaie Forth bridge.
Hoi Blanche,

De volgende link helpt misschien bij het uitzetten van je route.

http://wtp2.appspot.com/wheresthepath.htm

Je kunt rechtsboven kiezen voor alleen de kaart (OS= Ordnance Survey) and links onder door op het icoon met lijnen en punten te klikken kan je de route beginnen. Er is ook een mogelijkheid om een GPX file te creeren links onder. Een andere optie i.p.v van inverness /fort william is inverness- aberdeen- dundee- fife -edinburgh langs de oost kust.


Groeten


daan
Hoi!

Blanche, ik ben vorige zomer vanaf Inverness zuidwaarts gefietst richting Edinburgh, via Skye en Mull. Misschien kan je een stuk van mijn route gebruiken, tot Oban of Crianlarich, en vandaaruit zuidwaarts naar Glasgow?
Ik heb deze route zelf uitgestippeld over autoluwe (soms erg steile) baantjes, en ben er best tevreden over. Zelden door zulke mooie landschappen gefietst! Vooral het stuk van Inverness richting Kyle of Lochalsh over de A832/A890 is erg mooi en hoogstwaarschijnlijk heel wat minder druk dan het traject langs Loch Ness. Ook de weg op het schiereiland Ardnamurchan (richting kilchoan voor de boot naar Mull) is fenomenaal (en erg rustig).

Mijn reisverslag met routekaartje vind je hier: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 22&t=11498

Hopelijk heb je er wat aan! Veel plezier!
Sander