Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelbuis voor een snel safari - Forum Wereldfietser

zadelbuis voor een snel safari

dag mensen

ik heb een snel safari, maar die staat nu niet bij me,
ik zou een nieuw zadelbuis willen bestellen omdat ik een zadel ga kopen dat niet op de standaard zadelbuis past, een brooks b33, (dat is er eentje met drie bevestigingstangen)

merci mensen

ps: de vraag: welke maat is die zadelbuis ?
Je bedoelt een zadelpen? De zadelbuis is de buis in je frame.
Wim
inderdaad de zadelpen, :P
de zadelbuis even vervangen zou minder fraai zijn

ja de maat van de zadelpen, kon het online niet vinden, is dat 1" of meer ?

merci wim
fillemon schreef:dag mensen

ik heb een snel safari, maar die staat nu niet bij me,
ik zou een nieuw zadelbuis willen bestellen omdat ik een zadel ga kopen dat niet op de standaard zadelbuis past, een brooks b33, (dat is er eentje met drie bevestigingstangen)

merci mensen

ps: de vraag: welke maat is die zadelbuis ?
Als je de diameter van de zadelpen bedoelt: ik zou toch echt kijken welke maat je nu hebt. De pendiameter is namelijk afhankelijk van de wanddikte van de framebuis, en de Safari is niet het soort frame waarvan ik verwacht dat die afmeting ieder jaar altijd constant is. En je mag er niet 0.2mm naast zitten. Als het 26.8 mm is valt 26.6 naar beneden en krijg je 27.0 er niet in
Neem een metalen winkelhaak, waarbij een liniaal op het platte stuk leesbaar is en met een tekendriehoek erbij aan het platte stuk van de winkelhaak kan je de diameter van de zadelbuis bepalen.
0,2 mm verschil lijkt gering. In het verleden heb ik wel eens een stukje uit een conservenblik geknipt en die ertussenin gestopt. Gegarandeerd muurvast! Om te voorkomen dat dit blikje in het frame valt, is de bovenkant omgebogen.
Martin E. van Doornik schreef:In het verleden heb ik wel eens een stukje uit een conservenblik geknipt en die ertussenin gestopt. Gegarandeerd muurvast!
In een ver verleden zat op mijn Giovanni racefiets al standaard zo'n adapter in de zadelpen omdat de zadelpen anders te dun was. Sjiek is die oplossing niet, en zeker niet bij een nieuwe fiets, maar het werkt.
Martin E. van Doornik schreef:Neem een metalen winkelhaak, waarbij een liniaal op het platte stuk leesbaar is en met een tekendriehoek erbij aan het platte stuk van de winkelhaak kan je de diameter van de zadelbuis bepalen.
0,2 mm verschil lijkt gering. In het verleden heb ik wel eens een stukje uit een conservenblik geknipt en die ertussenin gestopt. Gegarandeerd muurvast! Om te voorkomen dat dit blikje in het frame valt, is de bovenkant omgebogen.
of
Trek de zadelpen er uit en lees af welek maat er in de buis staat geslagen

of
Wacht tot de Lidl of de Aldi weer een aanbieding hebben voor 7.95 en koop zo'n digitale schuifmaat

of
wikkel een papiertje (80 gm/m2) strak om de pen, zet een streepje over de overlap dicht bij het begin van de eerste wikkeling, meet de lengte, deel door 3.1415, en trek nog 0.2mm af om de binnendiameter van de papierwikkeling te bepalen
fillemon schreef:ik zou een nieuw zadelbuis willen bestellen omdat ik een zadel ga kopen dat niet op de standaard zadelbuis past, een brooks b33, (dat is er eentje met drie bevestigingstangen)
Zou die niet passen met twee brookszadeladapters?
Leon

@Marten: ik meet liever analoog betrouwbaar op 1/10 mm dan met Lidlbetrouwbaarheid op 1/50. Ik heb ooit eens zo'n goedkope digitale multimeter gehad en kwam er pas na een tijdje achter dat het ding beter kon doorgaan voor randomgenerator.

Overigens hangt de diameter van stevig gebruikte zadelpennen soms af van de richting waarin je meet. Bij een stalen pen van mij zat daar ooit 0,3 mm verschil in, en hij had niet eens ver uit het frame gestoken.

Leon
Leon schreef:
@Marten: ik meet liever analoog betrouwbaar op 1/10 mm dan met Lidlbetrouwbaarheid op 1/50. Ik heb ooit eens zo'n goedkope digitale multimeter gehad en kwam er pas na een tijdje achter dat het ding beter kon doorgaan voor randomgenerator.
Ik heb het niet over een multimeter maar over de standaard digitale schuifmaat die een of andere chinees op miljoenenschaal in de markt zet. Met wieltje, rood knopje off, geel knopje zero en blauw knopje mm/inch en on. Het ding vreet knoopcellen maar meet nauwkeurig genoeg.
@Marten
Klein beetje off-tipc maar welke diameter heet de zadelbuis van een 56cm Snel Savanne (Chromo)? Ik kreeg in een telefoongesprek 30,6 te horen maar dat lijkt me geen juiste maat(voering) Gok ik met 30,9 goed, of is het 27,2? Als buitendiameter is 31,8 opgegeven.
Eric op de Fiets schreef:@Marten
Klein beetje off-tipc maar welke diameter heet de zadelbuis van een 56cm Snel Savanne (Chromo)? Ik kreeg in een telefoongesprek 30,6 te horen maar dat lijkt me geen juiste maat(voering) Gok ik met 30,9 goed, of is het 27,2? Als buitendiameter is 31,8 opgegeven.
31.8 of liever 31.75 is oversize. 0.2 speling is normaal.
(31.75 -0.2 - 30.9)/2= 0.33 mm wanddikte en zeer onrealistisch

Een wanddikte van 0.5 is dun, 0.7mm realistisch dus dan zit je in een range van
30.6- 30.2

27.2 wil alleen met een vulbus
Gossie, werkt Marten tegenwoordig voor Snel?