Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshelm? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Fietshelm?

129 berichten
DriesBa schreef:Er zijn legio ongevallen met bromfietsers met helm op tijdens een crash met een auto waarbij de helm geen enkele ondersteuning bood.
Als je zo redeneert, dan heeft het gebruik van autogordels en kreukelzones ook geen zin, want ik ken ook gevallen dat die niet geholpen hebben. Het hangt van het soort ongeval af. Bij een bromfiets heeft een helm wel zin, met name bij valpartijen, aangezien de snelheden hoger zijn dan op een fiets. Vergeleken bij een bromfiets- of motorhelm is een fietshelm maar een dun geval.

Desondanks draag ik wel een helm bij het recreatief fietsen. Ik ben een keer in Toscane gevallen door een stuurfout en met mijn hoofd op het wegdek gekomen, gezien de schade aan mijn helm (die kon ik weggooien) was ik blij dat ik hem op had. Behalve flinke schaafwonden had ik niks en kon mijn vakantie voortzetten.
Tijd voor spannende val verhalen. :D

Ik ben ontelbare keren gevallen. En van die keren raakte maar een keer mijn hoofd het asfalt.
Dit was 15 jaar geleden toen ik op mijn Giant naar het werk toe fietste. Het had de nacht er voor flink gestormd. Ik was net een vlotbrug gepasseerd en kwam op een stuk fietspad in niemandsland terecht. Mijn handen had ik onderin de beugels geplaatst en ik reed tussen de 20 en 25 km/h.
Plots stond mijn voorwiel helemaal stil en ging de rest van de fiets met mij er bij over de kop. Mijn gezicht smakte met een harde klap tegen het asfalt aan met mijn handen nog in de beugels.
Het bloed droop van mijn gezicht af en zag een dikke tak in mijn voorwiel steken. Die had ik niet zien liggen. :(
Bij de brugwachter aangekomen (die ontzettend schrok) werd de ambulance gebeld. Ik was geen moment buiten kennis geweest.

Uiteindelijk bleek een helft van mijn gezicht de volle klap te hebben opgevangen. Links en onder de oogkas was de schade het ergst, maar gelukkig was niets gebroken.

Ik kan het natuurlijk niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat hier een helm niet had geholpen.
Frank schreef:
DriesBa schreef:Er zijn legio ongevallen met bromfietsers met helm op tijdens een crash met een auto waarbij de helm geen enkele ondersteuning bood.
Als je zo redeneert, dan heeft het gebruik van autogordels en kreukelzones ook geen zin, want ik ken ook gevallen dat die niet geholpen hebben. Het hangt van het soort ongeval af. Bij een bromfiets heeft een helm wel zin, met name bij valpartijen, aangezien de snelheden hoger zijn dan op een fiets. Vergeleken bij een bromfiets- of motorhelm is een fietshelm maar een dun geval.

Desondanks draag ik wel een helm bij het recreatief fietsen. Ik ben een keer in Toscane gevallen door een stuurfout en met mijn hoofd op het wegdek gekomen, gezien de schade aan mijn helm (die kon ik weggooien) was ik blij dat ik hem op had. Behalve flinke schaafwonden had ik niks en kon mijn vakantie voortzetten.

Ik denk dat het in zekere gevallen wel helpt, maar feitelijk wordt hier de stelling geponeerd dat de helm meer overlast en hinder(gezichtsbelemmering c.q. uitzicht, horen etc.) veroorzaakt dan de geringe kans op een daadwerkelijk door een helm voorkomend letsel(bij ongeval) opleverd. Het gaat soms om de verhoudingen c.q. geschatte kans op dergelijk letsel.
Als een helm je zicht of gehoor belemmerd, dan heb je of een hele rare helm of de helm niet goed op gezet. :shock:
JesseL schreef:Als een helm je zicht of gehoor belemmerd, dan heb je of een hele rare helm of de helm niet goed op gezet. :shock:
Touché! :lol: :lol: :lol:
:lol: grappig om te lezen dat de 'helmkwestie' niet alleen bij wielerverenigingen leeft... ik denk dat hierbij toch geldt 'zoveel mensen, zoveel meningen'.. Het is en blijft iets persoonlijks totdat een vadertje Staat besluit om een wet af te vaardigen :evil:

Persoonlijk ben ik niet zo'n helmdrager bij het trainen, bij wedstrijden is het verplicht dus geen keus. De redenatie dat een helm vervelend dan wel lastig is gaat tegenwoordig niet of nauwelijks meer op aangezien ze dusdanig licht zijn dat je nauwelijks merkt dat je er een op hebt mits er wat rijwind is... Bij een klimmetje is het anders dan wordt het best warm onder de helm en wordt zweet toch een issue.

Bij het afdalen lijkt een helm een veiligheid maar als je in n ravijn stort vraag ik mij af of deze je nog helpt... :oops:
kenben schreef::lol: Bij een klimmetje is het anders dan wordt het best warm onder de helm en wordt zweet toch een issue.

Bij het afdalen lijkt een helm een veiligheid maar als je in n ravijn stort vraag ik mij af of deze je nog helpt... :oops:
Dat bedoelde ik ook - aanvang citaat: dat de helm meer overlast en hinder veroorzaakt: einde citaat - maar gebruikte voor minder goede lezers kennelijk de verkeerde voorbeelden.
Er zijn een aantal situaties waarin het voordelen kán bieden. Ook een aantal situaties waarin het géén voordeel biedt. Op het moment dat het voordelen kán bieden, kun je nog afwegen hoe groot de -kans- is op een ongeluk ("Een ongeluk zit in een klein hoekje," maar de vraag is hoe klein dat hoekje dan is :wink:).

Zo kom ik er bij dat als ik niet beweeglijk ben (klikpedalen) ik een helm draag, maar als ik wél beweeglijk ben (zonder klikpedalen) ik geen helm draag. Ik vind de risico's dan gewoon te klein. En bovendien pas ik i.h.a. dan zelf ook meer op, júíst omdat ik geen helm draag.
In 2006 liep ik na een val met de fiets een zware hersenschudding op. Achteraf legde men me uit dat ik gelukkig gelijktijdig op mijn schouder, die zwaar was gekneusd, was gevallen. Anders was het hoofdletsel nog erger geweest!
Ik heb toen een fietshelm gekocht die ik steeds draag. Het gevoel van: "je weet maar nooit.."
En nee, ik ben singsdien niet meer gevallen...