Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht, lichter, lichtst - Forum Wereldfietser

Licht, lichter, lichtst

Was even aan het spelen met een lichtgewicht paklijstje.

Afbeelding

In vergelijking tot wat ik vorig jaar deed, is dit 19 kg lichter. :oops:

Dit (onvolledig) lijstje is niet echt geschikt voor 3 seizoenen. Al is een temperatuur van 10 graden geen probleem.

Details: De fiets is van titanium met XTR en een plat stuur (racestuur ook mogelijk). Het slot is alleen maar een signaalslot. De binnentent is van gaas, dus eigenlijk alleen voor de zomer. Het gewicht van de schoenen is waarschijnlijk zonder plaatjes. En de brander is ook geschikt voor caminggaz blikjes.

Het lijstje bestaat niet uit de allerlichtste dingen, maar goed genoeg voor de meeste van ons die wat off-road gaan en ook willen camperen. Voor mij is dit gewoon een spiegel met wat ik nu heb. Niets meer en niets minder. :wink:
Mooi lijstje. Ik mis ehbo, gereedschap, reservebandje, tandenborstel, shampoo, geld, telefoon/lader, kaartmateriaal. Plus minimale kleding (truitje, lange broek, onderbroek).
En weegt een cartridge met gas 100 gram?
jimvdberg schreef:Mooi lijstje. Ik mis ehbo, gereedschap, reservebandje, tandenborstel, shampoo, geld, telefoon/lader, kaartmateriaal. Plus minimale kleding (truitje, lange broek, onderbroek).
En weegt een cartridge met gas 100 gram?
De kleinste cardridge van Primus weegt 4oz=118 gram zie ik net. De enige gok zat dus redelijk in de buurt.
Door de Eta Powerpan heb je ook minder gas nodig, en een lichtgewicht fietser zal proberen om ergens te gaan eten.
Vergat mijn korte ondershirt van Craft er bij te zetten, 100 gram. Broek heb je idd ook nodig, misschien kies je voor een 3/4 broek. Zeep kan je doen van Coghlan's, 65 gram. Voor asfalt heb je niet echt een reserveband nodig. Telefoon neem ik niet mee. Kaarten kan je kopieeren. Truitje is handig. Als je het lijstje compleet wil maken, dan moeten er een paar kilootjes bij, maar niet veel denk ik.
Het is een leuke uitdaging, ook al is de lijst zoals Jim aangeeft niet compleet. Ik zou ook wel eens schone kleren aan willen, en 's avonds wordt die fietskleding te koud. Ik heb laatst ook al een een overzicht gemaakt van wat er kan, zonder al te extreem te zijn overigens: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf

Er valt ook hier en daar nog wel iets meer te zeggen. Zo'n audax fiets is inderdaad het beste idee als je snel en licht wilt. Zelf zou ik er nog iets bredere banden op willen hebben dan 32 mm - dat geeft net wat meer mogelijkheden op onverharde wegen. De gewichtsfunctie op de Van Nicholas site werkt overigens niet goed, want spatborden wegen blijkbaar niets. Ook kun je wel een edelux lamp laten monteren, maar niet de naafdynamo (....). Op de m-gineering site staat ook een heel mooie stalen randonneur, van een kilo of 10, helemaal compleet, zelfs inclusief verlichting.

Tenten zijn er tegewoordig wel meer van rond de 1 kilo. De kampioen is geloof ik de Terra Nova Laser Photon, maar die is erg krap. Vaude heeft net de nieuwe Power Lizard die ze een tweepersoons tent noemen, maar die in werkelijkheid een wat bredere eenpersoons is, van 1 kilo.

Een titanium bord en beker heb ik niet nodig: mijn plastic Ikea bord weegt iets van 55 gram, en de beker is ook al erg licht. Mijn GSI bestek (mes vork lepel) van lexan weegt 20 gram. Naast de MSR Superfly is er nu ook een net nieuwe Primus gasbrander van 84 gram die ook op beide soorten ventielblikjes werkt. Als pannetjes kun je ook denken aan de 1 liter pan en de 18 cm koekenpan uit de Trangia 27 serie: (80+80gram+40 gram voor de greep). Dan heb je tenminste ook een fatsoenlijke koekenpan. Een windscherm is overigens wel een goed plan.

Zelf heb ik ook zo'n heel lichte slaapzak (van PHD in mijn geval). Je moet wel oppasen dat je het niet te koud krijgt, en een rits erin is ook wel fijn. Ook heb ik de mijne iets breder laten maken want als een worst in de slaapzak zitten leek me ook niets. Ik heb er wel een mouwloos donsvest bij van 150 gram. Dat geeft je een graad of 5 meer warmte, en je kunt het ook 's avonds dragen.

Maar goed, ik denk dat je inderdaad met een kilo of 10 klaar kunt zijn met een uitrusting waarmee je ook nog in het late voorjaar of de vroege herfst op pad kunt in Europa. Zelf zou ik dat dan eerder stoppen in een Carradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter, en een laag en dicht tegen de balhoofdbuis hangende Gilles Berthoud stuurtas van 10 liter.

Wie heeft er meer ideeen?
Wim
Deze ken ik. Maar voor mij is dit te spartaans, en ik denk voor de meeste anderen hier ook.

Toch is zijn aanpak wel een reden geweest voor mij om dit lijstje te maken. Want zoals hij zegt, des te lichter je fiets, tes te kleiner is de kans dat je fiets stuk gaat.
Als je naar Leo's lijstje kijkt (en alternatieve lijstjes) dan is het goede nieuws dat je voor rond de 2 kg een tent met matje en slaapzak kunt hebben, en als het 2,5 kg mag worden kun je er tot rond het vriespunt of zelfs nog iets lager in slapen. Dat is echt spectaculair. Het slechte nieuws is dat kleding nog steeds aardig optelt, maar vooral dat fietstassen belachelijk zwaar zijn. De standaard Ortlieb backrollers wegen ook tegen de 2 kilo, net zoveel als tent en slaapsysteem samen! Ter vergelijking: een Golite Peak rugzak van 36 liter weegt slechts 737 gram. De nieuwe Ortlieb City Line is gelukkig een kwart lichter, maar zou met het lichtere materiaal van de Plus serie een gram of 1300 kunnen zijn. Zonder dramatische veranderingen is hier dus 600 gram te winnen. Mij maak je niet wijs dat het onmogelijk is met wat slimheid en nog wat lichtere materialen en een iets kleinere maat (dat kan dan namelijk ook wel) de boel onder de 1 kilo te krijgen. Waar blijft de concurrentie? Een Carradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter weegt overigens slechts 920 gram, en de cordura zadeltas van 23 liter slechts 620 gram. Die grote zadeltasen hebben dan wel een kleine steunbeugel nodig anders gaan ze teveel zwiepen. Maar ook dat is lichter dan een lichte bagagedrager.
Wim
Crosso Twist of Dry Small?
Ook nog eens een spotprijs!
Dit is inderdaad het idee. Wat me er echter niet aaan bevalt zijn die metalen haken. Die lijken teveel op die van mijn heel oude Karrimor tassen, en die schoten net iets te vaak los. Ik had liever Klickfix gehad.
Wim
Wim schreef:Dit is inderdaad het idee. Wat me er echter niet aaan bevalt zijn die metalen haken. Die lijken teveel op die van mijn heel oude Karrimor tassen, en die schoten net iets te vaak los. Ik had liever Klickfix gehad.
Wim
M'n oude Karrimors wegen 1230, Agu Quorums met alle klickfix haken 1800gram
Maar dat zit toch niet allemaal in die haken?
Wim
Wat ik gedaan heb, is een superlichte ligfiets (Challenge Fujin SL), met banaantassen. Dat is ook een erg lichte combinatie, én aerodynamisch. De tassen zelf zijn licht en worden door het zitje ondersteund in plaats van door grote bagagedragers. Dat scheelt. Mijn tassen zijn onder de 1800 gram voor 75 liter, fiets is rijklaar 11,8 kg. Dat had fors minder kunnen zijn als ik geen Noorwegenverslaving zou hebben, waardoor spatborden, een tripel en een schijfrem onontbeerlijk zijn.

In mijn ervaring telt kleding harder op dan je verwacht, zeker als je ver naar het Noorden wilt, en dus zowel zomer- als winterkleding nodig hebt. En hoewel ik iemand ben die wasmerkjes afknipt, neem ik toch ook wel een apres-bicyclettegarderobe mee, 'savonds droge en warme kleding kunnen dragen is niet alleen comfortabel, ik denk ook dat dit noodzakelijk is om je lichaam gezond te houden op de wat langere termijn. Twee kilo zwaarder of een zware verkoudheid onderweg, da's geen moeilijke afweging.

Best een boeiend vraagstuk, het optimum tussen gewicht en comfort. Vooral als je iets anders gaat doen dan zomer in Frankrijk, wordt het spannend.

Gisteren toch maar een Terra Nova laser competition gekocht \o/ Inderdaad net niet de allerlichtste, maar hier kan ik precies goed in wonen.

grtjs, Waltertje - niet bang voor carbon
Wim schreef:Maar dat zit toch niet allemaal in die haken?
Wim
De bovenste rails met haken wegen 275/set
Robertjan schreef:Crosso Twist of Dry Small?
Ook nog eens een spotprijs!
Die zijn inderdaad superlicht en spotgoedkoop! Had niet eerder van Crosso gehoord. Ik ben toe aan een paar nieuwe voortassen. Zonder iemand te willen uitlokken tot ongewenste reklame: zijn deze tassen kwalitatief vergelijkbaar met de twee bekende merken??
Frank
Die Altura tassen zien er ook vederlicht uit. Kan alleen nergens vinden hoe licht. :|

Afbeelding
Ik heb net even de Agu Quorum op de weegschaal gelegd. 620 gram voor 20 liter. Ik denk dat als je creatief gaat boren in de kunstof plaat aan de binnenkant hier nog wel eea te besparen is en als je de regenhoes verwijderd kom je ook vast onder de 600 gram. Samen met de Tubus Fly heb je rond de 1,5 kilo een aardig pakvermogen...
frank bueters schreef:Zonder iemand te willen uitlokken tot ongewenste reklame: zijn deze tassen kwalitatief vergelijkbaar met de twee bekende merken??
Frank
In Polen zijn de arbeidskosten vrij laag. Maar het doek is hetzelfde. Tevens hebben ze in het oude Oostblok nog prima lasmachines voor de 'naden'. De haken zouden ook verbeterd moeten zijn in 2009 t.o.v. daarvoor. Lijkt me zeer interessant aldus.