Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spinnen als training - Forum Wereldfietser

Spinnen als training

Vraagje: heeft iemand ervaring met Spinning als training/voorbereiding op een fietsreis?

Ik spin al ruim een half jaar en vind het erg leuk.

Groetjes

Hi Spinnetje,

Als je op wereldreis gaat, en dan denk ik dat je het over een langere periode hebt, dan is van te voren trainen leuk meegenomen, maar geen must! Het gaat bij een lange reis (en misschien vakantie ook wel) niet om je einddoel snel te bereiken, maar om de reis ernaartoe!

Groet,
Rena
Mijn ervaring is dat je bij spinnen niet alleen een betere conditie krijgt, hoewel dat wel belangrijk kan zijn. Een goede conditie bij aanvang van een wereldreis is wellicht niet zo relevant, als je en paar weken gaat fietsen in je zomervakantie is het wel lekker om niet volledig uitgewoond over je stuur heen te hangen na de zoveelste helling in België.

Waar spinnen ook goed voor is, is je fietstechniek. Door veel te spinnen op muziek leer je om op een hoog trapsnelheid (tred) te fietsen. Veel fietsers trappen over het algemeen te zwaar en dat is minder goed voor je gewrichten en je verzuurt sneller. Ook kun je met spinnen het duwen en trekken beter onder de knie krijgen zodat je met minder energie een omwenteling kunt maken. Voorwaarde is wel dat je een goede spininstructeur hebt die ook op deze zaken let, dus niet een aerobicsinstructeur die spinnen als de ideale manier ziet om strakke billen te krijgen (wat ook waar is).

Veel wielrenclubjes spinnen in de winter, vraag bij zo'n club naar de goede spinning-instructeurs in jouw omgeving. Meestal hebben zij er wel zicht op.

Sjirk

- spint ook graag op fiets of samen met onze kat

Hoi,

Wij spinnen ook, om de winter door te komen en omdat niet gelijk kapot te gaan bij de eerste de beste heuvel die we straks gaan tegenkomen!

Ook doen we aan fitness en dan trainen we vooral onze beenspieren, weet iemand of dat iets toevoegt?

Groetjes,
El & El

hoi,

Ik spin ook. Ik ben ermee begonnen omdat ik tijdens een fietsvakantie bij de eerste heuvel af moest stappen :oops:
De volgende fietsvakantie (na een aantal maanden spinnen) merkte ik dat mijn conditie een stuk beter is.
Ik wilde weer gaan sporten, en spinning leek mij de leukste sport, dat is mijn reden om te gaan spinnen. Voorbereiding op een fietsvakantie zat wel in mijn achterhoofd maar was niet mijn hoofreden.
Mijn vriend basketbalt, maar komt de bergen ook wel over hoor.
Dus niet gaan spinnen omdat dat zou 'moeten', maar omdat je het een leuke sport vind.
[quote="doesj"]Waar spinnen ook goed voor is, is je fietstechniek. Door veel te spinnen op muziek leer je om op een hoog trapsnelheid (tred) te fietsen. Veel fietsers trappen over het algemeen te zwaar en dat is minder goed voor je gewrichten en je verzuurt sneller. quote]

Ik weet niet of het ook anderen is opgevallen, maar voor mijn gevoel zijn het vaak vrouwen die een (paar) tandje(s) te zwaar trappen.
Je zou verwachten dat juist mannen "op de macht" trappen en vrouwen op souplesse, maar ik zie vaak het tegenovergestelde........

Enne..... ik spin niet. Ik woon zeven hoog en gebruik de lift niet 8)

Ik spin niet.
Fiets liever buiten in de natuur, desnoods met muziek in de oren, (of zelf zingend :? ) dan dat ik in zo'n muffe, duffe sportschool tussen al die zweterige mensen in zit, trappen op muziek die je niet leuk vindt; op tijden waarop je liever wat anders zou doen....

nee, geef mij maar de asfalt of het bosweggetje!!

En training voor een fietsreis? De eerste 2 dagen. Dat is de training. Daarna gaat het vanzelf.

Freek

Bedankt voor de antwoorden. Ben gisteravond nog wezen spinnen en vond het toch wel erg, erg leuk. Ben benieuwd hoe de heuvels straks gaan.
Ja, ik fiets ook liever buiten hoor. Maar ja, het weer..
Groetjes

Ach als het maar leuk is! is het antwoord ja? vooral mee doorgaan!
Het is wel leuk hoor als je getraind aan je fietsvakantie te beginnen.
Bij mij is het zelfs zo erg dat ik op fietsvakantie minder bikkel als wanneer ik niet op vakantie ben. maar goed dat is het andere uiterste.
Het blijft reuze leuk om als vrouw met volle bepakking op een col een zwoegende man op een racefiets voorbij te peddelen en dan heel relaxed bonjour! 8) te zeggen :D
Van een van mijn trainers mag het niet omdat ik zieltjes kneus en ik het risico loop dat zo'n man nooit meer een fiets bestijgt, maar voormij is het toch wel leuk (als anti-klimmer)!

Trainen is trainen het maakt niet zoveel uit wat je doet. van basketball, ijshockey, hardlopen, roeien, schaatsen, voetballen etc. en ook spinnen wordt de conditie van je lijf beter. Al is er wel verschil, voor je fietsreis heb je vooral duurvermogen nodig. Aan de andere kant ben je op vakantie en als je moe bent of geen zin meer hebt neem je toch een pauze!