Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opzoek naar een nieuwe fiets, is de Mees iets? - Forum Wereldfietser

Opzoek naar een nieuwe fiets, is de Mees iets?

Beste fietskenners,

Ik ben opzoek naar een nieuwe vakantiefiets en nu heb ik op de fietsvakantiebeurs het fietsmerk mees gezien. Heeft iemand ervaring met mees fietsen en dan met name de mees sherpa.
Ik ben opzoek naar een beetje robuuste fiets met een geveerde voorvork en daar hoort natuurlijk ook een low rider bij maar ja wat is een goede low rider die van tubus of de faiv voor geveerde voorvorken.

Als iemand nog andere suggesties heeft hoor ik ze graag!

Alvast bedankt,

Gr. Jurryt

Deze fiets is sterk vergelijkbaar met de Santos Travelmaster 26 alu. De frames zijn meen ik identiek, en de afmontage (en prijsstelling) sterk vergelijkbaar. Prima fiets dus om verre rezien te maken over soms ruw terrein. Als je het niet echt nodig hebt en toch diep in de buidel tast zou ik zelf geen vering nemen (echt goede en betrouwbare voorvering is erg duur), maar het extra geld liever uitgeven voor een Rohloff naaf etc.
Veel plezier,
Wim

De Faiv is een stabielere drager dan de Swing van Tubus, maar hij is dan ook duurder. En voorvering? Als je daarvoor kiest, kies er dan voor omdat je onverhard gaat rijden of omdat je last van je polsen hebt. In de meeste andere gevallen zou ik het afraden.
Ter overpeinzing: Als je bovendien met fietstassen rijdt, wordt een trilling al door het gewicht van de bagage gedempt... (de amplitude van de veerweg -omhoog- zal een stuk kleiner zijn)

Allereerst bedankt voor de reacties.
Ik zit ook behoorlijk in dubio of ik wel of geen geveerde voorvork zal nemen want dit jaar ga ik vooral verhard rijden (Zweden en Finland). Maar mijn wens is om nog eens een lange verre reis te maken en om over 2 jaar dan weer een nieuwe verende voorvork + lowrider te kopen zie ik ook niet zo zitten. En met een lock out heb je ook niet veel energie verlies op verhard lijkt mij.
Ik ben op de hoogte dat mees en santos nauwe banden hebben om het maar zo te zeggen maar ik dacht niet dat de frames van de sherpa en de Travelmaster 26 alu identiek zijn. Ze zagen me er anders uit op de fietsvakantie beurs. De onderste buis van de sherpa leek me dikker maar dit kan ook een hersinspinsel van me zijn hoor. Weet iemand hier meer van?

Gr. Jurryt

Een geveerde voorvork op een reisfiets..... :?:
Mijn idee: als het even kan niet :!:
Storings- en onderhoudsgevoelig; heel leuk onderweg :twisted:

Misschien een ander idee: een frame waarin je 50 of 60 mm. banden kwijt kunt zoals b.v. de Big Apples van Schwalbe :idea:

Een verende voorvork op een vakantiefiets is super. :D

Na mijn eerste jaar Australië uit elkaar getrild te zijn, heb ik hem erop gezet. En nooit meer spijt van gehad (zelfs niet op asfalt)
Maar er zijn nog teveel vooroordelen rond verende vorken. (Maar ja, dat was er 30 jaar geleden ook met derailleurs.) En helaas gebaseerd op onwetendheid.

Zelfs met een goedkope vork (100 euro) zonder problemen 35.000 km gereden en ik heb er nooit iets aan gedaan. (zelfs geen druppel olie).

Let er op dat je een vork kiest met stalen veren en eventueel een olie-bad. (Bijv Magura)
Geen luchtvering: Deze zijn wel kwetsbaar en hebben onderhoud nodig.
Geen polymeren: Deze gaan niet erg lang mee.

En mocht er toch iets kapot gaan: dan veert hij niet meer. Dan ben je net zo slecht af als een vaste vork.
Nadeel is wel om een goede bagagedrager te vinden.

Groeten,

Marco

Hoi Jurryt,

Het hangt er puur van af wat je met je fiets gaat doen, wat betreft je voorvork.
Vering kan al van pas komen op de typisch Nederlandse fietspaden.
Door het comfort fiets je makkelijker, veiliger en sneller.
Ook in de bergen is de ongeveer 1kg extra gewicht het ruimschoots waard.

Marco de Wit heeft mijn inzien gelijk, een eenvoudige staalgeveerde vork is zijn geld dubbel en dwars waard.
Het is tegenwoordig ook onmogelijk om een 26" fiets met redelijke kwaliteit bij de gewone vakhandel op de kop te tikken.
Voor ongeveerd kan je alleen terecht bij de in dit forum veel genoemde specialisten.
Kom eens naar een WF activiteit en spreek met mensen die geveerd fietsen.
Er wil er geen één terug naar af.

Groeten, John.