Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemspanning - Forum Wereldfietser

Riemspanning

Normaal gesproken is de spanning op mijn riem als je er met je vinger op duwt, 1cm op en 1cm neer. Dit werkt vrij goed, zelfs als ik met bepakking een 17% bergje pak, geeft hij geen krimp.

Echter, ik stond net vandaag voor een stoplicht met een paar ronkende brommers naast me, en het duurde maar en het duurde maar. Toen het licht op groen sprong en ik licht heuvel op de weg over moest steken, sprong de riem over.

Geef ik nu te veel kracht op mijn pedalen met mijn rare capriolen :P of moet een riem echt strakker staan?

Heb hem net wel effe strakker gezet tot 7.5mm.
Leo van Lierop schreef:Normaal gesproken is de spanning op mijn riem als je er met je vinger op duwt, 1cm op en 1cm neer. Dit werkt vrij goed, zelfs als ik met bepakking een 17% bergje pak, geeft hij geen krimp.

Echter, ik stond net vandaag voor een stoplicht met een paar ronkende brommers naast me, en het duurde maar en het duurde maar. Toen het licht op groen sprong en ik licht heuvel op de weg over moest steken, sprong de riem over.

Geef ik nu te veel kracht op mijn pedalen met mijn rare capriolen :P of moet een riem echt strakker staan?

Heb hem net wel effe strakker gezet tot 7.5mm.
Mijn ervaring is dat de riem springt als je de fiets krom trekt. Als de riem zo strak stond dat je het wiel met moeite weer in de achtervork kon zetten was het doorgaans rustig. Hoe strak de riem moet is dus voor een belangrijk deel afhankelijk van hoe stijf het frame is
Ach, het is af en toe goed om te weten wat de grenzen zijn van zo'n ding. Normaal gesproken sta ik nooit op de pedalen, maar in dit geval dus wel. Dat kan inderdaad een extra reden geweest zijn dat hij over sprong.

Denk niet dat ik een negatieveling ben over de riem, want het rijdt best relaxed. 8)
De riemspanning is te meten met een speciale spanningsmeter:
http://www.carbondrivesystems.com/image ... 907551.pdf

Echter ik ben een beetje gaan zoeken over het www maar kan die meter verder nergens vinden.

Hoe doen jullie dat?
de juiste spanning meten van de riem.

alvast bedankt,
Met de losse vinger. Ik hoorde van mijn fietsenmaker dat ik hem toch te strak had staan. Met heel weinig kracht moet ik hem nu 1cm op of neer kunnen drukken.

Waar ik me meer zorgen om maak is de herrie die de riem maakt (zodra het kouder wordt). Als ik hem 1 keer per week behandel met siliconenspray hoor ik hem niet. Maar als ik het vergeet is het geluid niet om te harden. Onderhoudsvrij is de mijne dus niet.
DeFietsreiziger schreef:Met de losse vinger. Ik hoorde van mijn fietsenmaker dat ik hem toch te strak had staan. Met heel weinig kracht moet ik hem nu 1cm op of neer kunnen drukken.

Waar ik me meer zorgen om maak is de herrie die de riem maakt (zodra het kouder wordt). Als ik hem 1 keer per week behandel met siliconenspray hoor ik hem niet. Maar als ik het vergeet is het geluid niet om te harden. Onderhoudsvrij is de mijne dus niet.
Heb je dat nu al? dat ie herrie maakt? bij deze temperatuur (rond de 5-10gr)?
loopt de riem niet aan tegen de omstaande rand van 't kranswiel of elders?
Dat ie wat scheef loopt?
Dat de riem herrie maakt had hij al vrij snel. Heeft dus niks met slijtage te maken. De fietsenwinkel had hem uitgemeten en adviseerde om de EBB zo ver mogelijk naar rechts te plaatsen. Maar, hij maakt nog steeds herrie.
Het zal mij niets verbazen als het zaakje gewoon buiten de toleranties valt. Ben nu benieuwd of ik een nieuwe fiets kan claimen. :twisted:
Welk merk fiets hebben we het over?

Er zijn inmiddels kleine aanpassingen als grotere tandwielen (zowel voor als achter) beschikbaar. De riem moet in ieder geval goed uitgelijnt worden, Wanneer je een aantal malen rondgetrapt te hebben hoort de riem er recht op te liggen aan de voorzijde hoort dan de riem net niet de rand aan de zijkant te raken, aan de achterkant zit er aan de andere kant een opstaande rand, deze hoort hij ook niet te raken. Vaak verdwijnen de geluiden na een goede uitlijning. Let wel op dat hij altijd op het tandwiel blijft liggen, en niet een stukje naast de rand.

Voor diegene die de riemspanning wil checken in de buurt van Maasland: bij de lbs in Maasland is er eentje aanwezig.