Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lekke banden - Forum Wereldfietser

lekke banden

ik heb mijn banden de laatste 6 keer 5x lek gereden. Dit is frustrerend. Is dit toeval of is het zo dat ik iets fout doe?

kan iemand mij daar het licht over laten schijnen?

Er schijnen banden te zijn die (vrijwel) niet kapot kunnen. Weet iemand daar iets over?
Hmm, het zou kunnen zijn dat je eens door glas bent gereden en dat het je band flink heeft beschadigd en wel zo heeft beschadigd dat het vervolgens veel lek gevoeliger is. Weet je ook waardoor de band lek is gegaan?
Misschien is het velglint ergens kapot. Dat was bij mij de oorzaak van een reeks lekke banden. Nieuw zelfklevend velglint erop en het was over.
groeten
Michel
Misschien zit er een stukje glas in je band. Is het steeds op dezelfde plek waar de band lek gaat? Soms zit er een stukje glas in je buitenband die je alleen voelt als je er druk op zet...

Succes
Eric
Als je goede banden hebt (dus niet versleten), dan is zoiets heel uitzonderlijk, tenzij je in een gebied rijdt met doornen.
Dit lijkt inderdaad niet het gevolg van een bandenprobleem maar van rommel in je band of een beschadiging van je velg of velglint. Dat zou je dus ook met antilekbanden kunnen overkomen. Er zijn inderdaad banden die vrijwel nooit lek gaan (de Schwalbe Marathon Plus) maar dat zijn geen echt fijne banden, want ze zijn heel stug. Dat is oncomfortabel, geeft een slechte wegligging, en het geeft extra rolweerstand. Het goede nieuws is dat een normale kwaliteitsband als de gewone Schwalbe Marathon ook bijna nooit lek gaat, en wel heel lekker rijdt. Zorg er wel voor dat je banden voldoende hard zijn opgepompt anders krijg je stootlekken (de binnenband wordt dan kapotgedrukt tussen de weg en de velg). Verder moet je natuurlijk zorgen voor goede kwaliteit buitenbanden (de zooi van een paar euro bij de bouwmarkt is rommel) van merken als Schwalbe of Continental, goede kwaliteit binnenbanden (idem voor kwaliteitsmerken), en moet je een kapotte binnenband niet te vaak repareren. Neem liever gewoon een nieuwe. Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In ons veel fietsende gezin hebben we al weer een paar jaar geen lekke banden gehad, en rijden we toch niet op pantserbanden.
Wim
Met Schwalbe Marathon of Marathon XR zou je normaal gesproken geen lekke banden moeten krijgen. Wij tenminste vrijwel nooit.
Met MTB-banden is het echter een heel ander verhaal. Ik heb er wel eens drie op een dag gehad. Oorzaak meestal doorns. Ik test nu Joe's No Flat binnenbanden. Tot nu toe zonder lek.
Wim schreef:Er zijn inderdaad banden die vrijwel nooit lek gaan (de Schwalbe Marathon Plus) maar dat zijn geen echt fijne banden, want ze zijn heel stug. Dat is oncomfortabel, geeft een slechte wegligging, en het geeft extra rolweerstand.
Wim, ik vind dat je hier een beetje overdrijft. Plus banden rijden nog best wel lekker (weet dat uit eigen ervaring). Ze zijn maar ietsje stugger en ietsje trager. Hangt er ook van af hoe hard je ze op pompt. En met een stalen frame 'zou' comfort geen probleem moeten zijn.
Wat dat betreft is het ieder zijn eigen smaak, en moet ieder zijn eigen afweging maken. Maar er is gewoon een trade-off: volledige lekbestendigheid gaat ten koste van rijkwaliteit. Ik zelf heb een grote hekel aan stugge banden, en geniet elke keer weer van de rijkwaliteit van wat soepeler banden. In mijn ervaring doen veel mensen wat te panisch over de risico's op lekke banden. Gewone marathon's zijn tegenwoordig zo goed dat je wel tamelijk extreme dingen moet doen wil je iets stevigers nodig hebben. Op mijn touring fiets rijd ik al tijden zonder problemen met de nog heel wat lichtere en snellere Panaracer Pasela's (maar dat zou ik niet doen op een verre tocht). Op onze woon werk fietsen wil ik geen lekke banden, en ook daar blijken de gewone Marathon's ruim voldoende. Slechts trajecten met doornen zouden mij op andere gedachten kunnen brengen.
Wim
Ik ben ook benieuwd in hoe verre je de gewone Schwalbe Marathon kan belasten (hermario, dit is de band die ik ook aan al mijn collega's adviseer). Daarom ga ik ze binnenkort gebruiken op zware off-road stukken in Schotland. Er zijn verhalen genoeg van mountainbikers die daar vaak lek gaan, maar die zullen wel geen anti-lek gebruiken. :P
De gewone Marathon vind ik iets te glad voor serieus offroad-werk, vooral losse ondergrond. Maar ze zijn wel robuust genoeg.
De degelijkheid zal wel meevallen. De enige beperking lijkt me het profiel. Er zit profiel op, maar nu ook weer niet zoveel dat je er heel erg fijn mee zult rijden op modderpaden en zo. Je kunt altijd nog een echte mtb vouwband in je tas stoppen voor als je voorwiel aan het schuiven gaat. Het is zoals steeds: horses for courses.
Wim
Wim schreef:Je kunt altijd nog een echte mtb vouwband in je tas stoppen voor als je voorwiel aan het schuiven gaat.
Gezien de gewone Marathon nog steeds niet in een vouwband verkrijgbaar is, kan ik geen mtb wisselband meenemen. Mocht het echt nodig zijn dan laat ik wat lucht lopen uit mijn banden vandaan voor extra grip.
Optioneel kan ik natuurlijk altijd voor een Marathon Racer op doen (die zit er nu ook al om). Zal ik nog even over na moeten denken. :wink:
Rij al een paar jaar met maraton plus achter en conties voor :o ,dat bevalt mij prima.
Dit omdat mijn ervaring was dat 75% van mijn lekke banden achter was. :idea:
Ik heb achter nooit meer lek gereden . Mijn vrouw met de zelfde combinatie ook niet. :D
Ik ben het niet met Wim eens dat de maraton plus nou zoveel voelbaar zwaarder loopt.
Ben van mening dat de ondergrond waar je op rijdt veel meer invloed heeft.
Ik denk dat hij iets meer informatie moet geven op wat voor banden hij fiets.

Werk zelf al jaren als vrijwilliger in een fietsen zaak, en mijn ervaring is, dat de meeste mensen hun banden te zacht oppompen. Daarbij hebben vrouwen er ook een handje van dat ze de kinderen voor en achter op hebben en de stoep op en af scheuren.

Mijn advies (zie Wim) de banden moeten goed hard worden opgepomp, en omdat je dit niet kunt voelen met je duim en vingers, zeker niet als er een dikke brekerlaag inzit, moet je dit doen met een spanningmeter.

Als je dit niet doet, gaat de binnen band tegen de velgrand scheuren en krijg je een lek. Als je gaat fietsen off road, check dan goed je banden na voor iedere nieuwe rit.

Mario
Koop de dureme van schwalbe!Een top band!Ik had hiervoor een supreme,met zand heb je geen grip dus vandaar dat ik over ben gestapt,naar de dureme.Op mijn vorige fiets had ik de marathon XR gemonteerd.8000 en geen lekke band!!Houd de banden op spanning,zo voorkom je lekke banden! Ik werk in een fietsenzaak,werkplaats en winkel. :D
DPJD schreef:Koop de dureme van schwalbe!
Waarom is de Dureme dan zo veel beter als laten we zeggen een gewone Marathon? :roll:
Ik vond de XR te grof voor op een mooie vlakke teer weg.De dureme heeft een ceramic laag erin,om de killers te stoppen,zoals dat heet,en de dureme vind ik minder weerstand bieden. Ik vind de gewone marathon echt niet slecht!Ik verkoop en monteer hem veel! en zie bijna geen mensen terug die vinden dat hij snel slijt.Ik vind hem wel een rustige loop hebben,mits hij op de juiste banden spanning staat. :o
DPJD schreef:Ik vond de XR te grof voor op een mooie vlakke teer weg.De dureme heeft een ceramic laag erin,om de killers te stoppen,zoals dat heet,en de dureme vind ik minder weerstand bieden. Ik vind de gewone marathon echt niet slecht!Ik verkoop en monteer hem veel! en zie bijna geen mensen terug die vinden dat hij snel slijt.Ik vind hem wel een rustige loop hebben,mits hij op de juiste banden spanning staat. :o
Mijn ervaring met de Dureme tot nu toe is dat deze toch wel behoorlijk wat weerstand geeft, toch zeker als men deze niet op zo'n hoge druk zet dat hij oncomfortabel wordt met een ongeveerde fiets. Voor omstandigheden die om een zeer duurzame en lekbestendige
band vragen is deze band waarschijnlijk prima, maar voor de grote meerderheid die dat niet nodig heeft moeten er betere opties zijn.