Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsslot - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsslot

tijd voor een slotje op dit topic? 8)
Volgens mij kan je beter afgaan op de ART rating van een slot.
Over het algemeen verlangen verzekeringsmaatschappijen in hun polisvoorwaarden een categorie 2 slot voor een ‘fiets’, een categorie 3 slot voor een ‘brom- of snorfiets / scooter’ en een categorie 4 slot voor een ‘motorfiets’.
Voor een ART 3 slot moet je toch aan een 1,5 kilo denken.

http://www.stichtingart.nl/sloten_resultaat.asp
willem.m schreef:tijd voor een slotje op dit topic? 8)
Waarom?
Voor gewichten van Abus sloten kun je gewoon op de site van Abus terecht (www.abus.de)
Normaal AXA-slot, kabelslot van AXA en alarm: wel op geïsoleerde plek, zodat alarm niet abusievelijk afgaat.
thx mensen ben al heel wat wijzer geworden !

Zou op dit topic nog geen slotje plaatsen hoor.

Grtz,
In een vorig bericht adviseerde ik de Abus Bordo. Maar nu zie ik dat deze op Stichting ART slechts 2 sterretjes krijgt. En op Bikeradar.com 3 sterren. Op Bikeradar.com geeft men maximaal 5 sterren.

Maar nu kwam ik ook nog de Abus Steel-O-Chain 810 (waardering: 4½ ster) tegen.
Er is één maar: Het gewicht is 1980 gr aldus preissuchmaschine.de.
Daarmee weegt ie tweemaal zoveel als de Abus Bordo, en dat voor de helft van diens prijs; Meer kg's voor minder euro's. Kom daarmee maar 'ns bij je kaasboer mee aan. :D

Overige info (overgenomen van 'n alom hier bekende fiets postorder uit C. a/d IJ.):
Details:
- Maximale beveiliging (Maximum level 8 )
- Geharde 8-mm-vierkantketting
- Sterke materialen beschermen de slotromp
- De stalen hulzen bieden basis bescherming
- Originele Abus cilinder sluit automatisch
- Test Fietsersbond kniptest kettingsloten: Beste qua hardheid en sterkte.

Maten:
- Kettingschakel-diameter: 8 mm
- Lengte: 85 cm

Winnaar: Fietsersbond slotentest 2005
Ben zelf ook aan het kijken naar een ander slot, heb nu dus de 810 maar kan die niet zonder tas aan mn frame hangen dus was juist aan het kijken naar die Abus Bordo.
De cijfers in de test hierboven zijn wel, zo ver ik het kan zien, over 2 verschillende modellen, de oude en de nieuwe X serie.

De reden dat de oude serie (Bikeradar.com) redelijk slecht scoorde is omdat "We were able to pop one of the rivets out of the Bordo in just over 46 seconds." .Op internet zijn filmpjes te vinden van mensen die hem proberen door te knippen met een grote beton schaar maar dat lukt niet, met een slijpschijf lukt ze dit dus wel. Dit model krijgt van Brabus zelf ook een 8.

Het nieuwere X model krijgt van Brabus zelf een (maximale) 15 maar waarom ART daar dan maar 2 sterren aan toekent kan ik niet terugvinden. Hij is wel zwaarder en dikker dan het oude model.

Het word er allemaal niet echt duidelijker op...
Voor onderweg gebruik ik dit "fiets"slot:
Afbeelding

213 gram. Niet voor stadsgebruik uiteraard.
MarcoL schreef:... heb nu dus de 810 maar kan die niet zonder tas aan mn frame hangen dus was juist aan het kijken naar die Abus Bordo.
Maar als je die Abus Steel-O-Chain 810 rond je zadelstang wikkelt, is die dan zo dik dat het bij het fietsen in de weg zit?
cycle maniac schreef:
MarcoL schreef:... heb nu dus de 810 maar kan die niet zonder tas aan mn frame hangen dus was juist aan het kijken naar die Abus Bordo.
Maar als je die Abus Steel-O-Chain 810 rond je zadelstang wikkelt, is die dan zo dik dat het bij het fietsen in de weg zit?
Ik rij op een ligfiets, en heb geen mooie plaats om hem lekker omheen te wikkelen. Op mn "gewone" fiets deed ik dat wel.
MarcoL schreef:
cycle maniac schreef:
MarcoL schreef:... heb nu dus de 810 maar kan die niet zonder tas aan mn frame hangen dus was juist aan het kijken naar die Abus Bordo.
Maar als je die Abus Steel-O-Chain 810 rond je zadelstang wikkelt, is die dan zo dik dat het bij het fietsen in de weg zit?
Ik rij op een ligfiets, en heb geen mooie plaats om hem lekker omheen te wikkelen. Op mn "gewone" fiets deed ik dat wel.
Helemaal duidelijk. :wink:
Ik ben in aanloop naar mijn vakantie in de bergen nog wat aan het grammenjagen en zit me af te vragen of een licht kabelslotje voldoet in de Frans-Italiaanse Alpen. Het slot dat ik normaal gesproken meesleep, weegt bijna een kilo. Dat kan dus lichter, maar:

- wat voor slot gebruiken jullie op fietsvakantie in het buitenland?
- zijn er goede kabelsloten?
Dit jaar gaat er een hele dure nieuwe fiets onder mijn kont mee. Dus ook een goed slot van een kilo ruim. (op een tocht door Europa). Dit gaat me nog meer getrainde bovenbenen opleveren EN nachtrust :lol: :lol:
Pedalero schreef: - zijn er goede kabelsloten?
Ik knip en plak even uit een ander topic:
Geen enkel kabelslot is bestand tegen een betonschaar. Geen enkel kabelslot - hoe zwaar het ook is en indrukwekkend het er ook mogen uitzien - is bestand tegen een klein kniptangetje, als de fietsdief maar genoeg tijd/geduld heeft.

Een kabelslot is dan ook enkel geschikt voor het afschrikken van gelegenheidsdieven. In een stad is het dus sowieso waardeloos (of je zou het gebruiken als je even een winkel binnenspringt). Op zo'n trip volstaat het - in cobinatie met enige voorzichtigheid, waarschijnlijk wel.
M.a.w, er zijn geen goede kabelsloten die echte fietsdieven tegen houden. Maar in omstandigheden waar enkel de gelegenheidsdief moet afgeschrikt worden kan een kabelslotje een prima keuze zijn.
Heb zelf ook een abus bordo,ben div keren bij rotterdam zuidplein geweest bij een ziekenhuis,maar mijn fiets stond er nog toen ik terug kwam.Dit slot staat ook getest in de consumentengids.
Robertjan schreef:Afbeelding
213 gram
Waarom juist deze? En waar heb je die gekocht?

Hiermee zet je op fietsvakantie in de Alpen met een gerust hard je fiets vast als je even snel boodschappen gaat doen?
Deze hing in de buitensportspeciaalzaak waar ik gewerkt heb. Ik vond het erg licht.
* De gelegenheidsdief die niet op pad is om te jatten, kun je het nog best lastig maken met een 128cm lang kabeltje.
* De prof krijgt je slot toch wel open. Vraag is of de prof er dan op weg kan fietsen met al die bagage er op.
* De durfallen met een vrachtautootje maak je het lastiger met veel bagage, dan met een slot. Die zagen het slot immers thuis wel door. Maar het bagagegewicht maakt het lastiger optillen... Daar hoef je dus geen dik (/zwaar) slot voor mee te nemen.

Dus óók in de Alpen zou ik er m'n fiets mee op slot zetten. Sterker nog: in Zwitserland zou ik 'm misschien niet eens op slot hoeven te zetten voor m'n gevoel...