Voor de liefhebber een paar voorbeelden van hoe een opname is gelijk een stuk rouwe rots, waar de kunstenaar een beeld uit houwt. Alle opnamen zijn dan ook gemaakt in RAW formaat .
Misschien is beeldbewerking ook een aardig iets om eens een workshop over te geven.
Onderstaande foto's zijn uit mijn dialezing over mijn wintertour van 2009.
Ik heb de foto zo belicht dat de lucht goed is.
De huizen heb ik daarna digitaal opgehelderd, de verzadiging omhoog geschroefd en het perspectief iets minder stijl gemaakt.
Hieronder was ik iets te bang dat ik de doortekening in de sneeuw kwijt zou raken. Eigenlijk had ik de foto vrijwel een stop meer kunnen belichten en de hoge lichten achteraf kunnen herstellen, dan had ik een betere beeldkwaliteit gehad.
Dit is de volledig vlakke opname (achteraf uit het RAW bestand gerenderd).
Dit is de JPEG zoals de camera hem geproduceerd heeft, inclusief D-lightning (opheldering van de schaduwen). Je ziet dat de lucht een halo weergeeft, een neveneffect dat meestal tamelijk makkelijk weg te poetsen in in Photoshop, als het al hinderlijk is.
Na veel handwerk in zowel de speciale software van Nikon (Capture NX) als in Photoshop is dit het resultaat wat ik zocht, inclusief een redelijk geslaagde poging om de beeldkwaliteit te herstellen. Ik heb het dan over een hele avond werk.
Hier een voorbeeld van plaatselijk ophelderen, in dit geval met alleen Capture NX.
Orginele opname.
De schaduwen zijn iets opgehelderd...
... en vervolgens ben ik het mannetje wat lichter gaan maken.
Toen ik een na een bocht in de Moselle (Moezel) opeens uitzicht kreeg op de koeltorens bij de Noordfranse industriestad Thionville, sloeg dat in als een bom. Die beleving is niet echt terug te vinden in de kale opname.
De opname zoals hij uit de camera kwam rollen.
Dit is de bewerkte foto die ik gebruikt heb in mijn dialezing.
De millieubeweging ziet hem waarschijnlijk het liefst zo.
Ach ja, wat is waarheid?
Misschien is beeldbewerking ook een aardig iets om eens een workshop over te geven.
Onderstaande foto's zijn uit mijn dialezing over mijn wintertour van 2009.
Ik heb de foto zo belicht dat de lucht goed is.
De huizen heb ik daarna digitaal opgehelderd, de verzadiging omhoog geschroefd en het perspectief iets minder stijl gemaakt.
Hieronder was ik iets te bang dat ik de doortekening in de sneeuw kwijt zou raken. Eigenlijk had ik de foto vrijwel een stop meer kunnen belichten en de hoge lichten achteraf kunnen herstellen, dan had ik een betere beeldkwaliteit gehad.
Dit is de volledig vlakke opname (achteraf uit het RAW bestand gerenderd).
Dit is de JPEG zoals de camera hem geproduceerd heeft, inclusief D-lightning (opheldering van de schaduwen). Je ziet dat de lucht een halo weergeeft, een neveneffect dat meestal tamelijk makkelijk weg te poetsen in in Photoshop, als het al hinderlijk is.
Na veel handwerk in zowel de speciale software van Nikon (Capture NX) als in Photoshop is dit het resultaat wat ik zocht, inclusief een redelijk geslaagde poging om de beeldkwaliteit te herstellen. Ik heb het dan over een hele avond werk.
Hier een voorbeeld van plaatselijk ophelderen, in dit geval met alleen Capture NX.
Orginele opname.
De schaduwen zijn iets opgehelderd...
... en vervolgens ben ik het mannetje wat lichter gaan maken.
Toen ik een na een bocht in de Moselle (Moezel) opeens uitzicht kreeg op de koeltorens bij de Noordfranse industriestad Thionville, sloeg dat in als een bom. Die beleving is niet echt terug te vinden in de kale opname.
De opname zoals hij uit de camera kwam rollen.
Dit is de bewerkte foto die ik gebruikt heb in mijn dialezing.
De millieubeweging ziet hem waarschijnlijk het liefst zo.
Ach ja, wat is waarheid?