Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Off-topic: bergverzet voor racefiets - Forum Wereldfietser

Off-topic: bergverzet voor racefiets

Hallo,

Ik heb een racefiets met triple voor en 12-25 achter (Shimano 105). Ik wil na mijn fietsvakantie in de Alpen als toetje de Marmotte gaan fietsen (ja ja veel te druk met 5000+ fietsers, maar ik wil het een keer gedaan hebben).

Nou ben ik geen stoemper; ik fiets liever wat rustiger en op souplesse. Toen ik afgelopen zomer een racefiets leende om er een Alpenpas mee te beklimmen schrok ik me rot: het kleinset verzet was nog net te groot voor mij. Afgelopen herfst in Zuid-Limburg kon er met de 12-25 net mee uit de voeten.

Oftewel, ik denk dat ik een bergverzet nodig heb als ik langere tochten ga maken . Ik dacht dat ik er wel een tandwiel af kon halen en vervangen door een 27 (of nog lichter), maar als ik ga googelen maak ik eruit op dat ik de hele casette zou moeten vervangen. Dat is vrij kostbaar.

Weet iemand hoe ik op een goedkope manier toch aan mijn bergverzet kom?
Na een fietsvakantie in de bergen moet die Marmotte met 30-25 geen probleem zijn.

Die passen zijn niet zo steil als de klimmetjes in Zuid-Limburg, je moet er alleen goed voor gaan zitten. Het komt dan vooral aan op Ausdauer, en dat heb je tegen die tijd wel ;)

Alternatief is misschien een losse 27 uit een gebruikte cassette slopen van iemand die met een 12-27 alleen op het vlakke heeft gereden?

Maar zo duur is een nieuwe cassette nu ook weer niet...

Sjors
Misschien een andere klein tandwiel op je triple, dan hoef je maar een krans te wisselen.
Meer antwoorden dan je vragen kan....
http://www.m-gineering.nl/techdex.htm
http://www.dekaleberg.nl/mvhome.html

Groeten
Eric
Een andere cassette is de goedkoopste manier, zeker als je toch al aan een nieuwe toe was. Er is nu een 11-28, en dat scheelt wel wat, maar ook niet al te veel. Ik weet niet wat voor spul je verder hebt, maar als het 9 speed is dan kun je ook een goedkope mtb cassette met 34 tandjes monteren, en een simpele mtb derailleur zoals een Deore. Dat moet werken, en maakt echt verschil.
Je kunt ook aan de voorkant wat veranderen. Je schrijft dat je een triple hebt, maar niet wat voor tandwielen daarop zitten, en of die tandwielen misschien net aan vernieuwing toe zijn. Met een 130 mm steek denk ik dan aan een nieuwe combinatie van 24 of 26 als kleinste, en dan verder 38 en 48 tandjes. Dan moet je wel je derailleur lager kunnen plaatsen dan nu. Heb je nu bijvoorbeeld 30-40-50 en zijn die nog goed, dan zou je ook alleen het kleinste voorblad kunnen vervangen door een 26. Eigenlijk mag dat niet (Shimano zegt max 22 t) maar het werkt vast nog wel. Een goedkoop stalen voorblad kost vast niet meer dan een tientje.
Wim
willem.m schreef: Oftewel, ik denk dat ik een bergverzet nodig heb als ik langere tochten ga maken . Ik dacht dat ik er wel een tandwiel af kon halen en vervangen door een 27 (of nog lichter), maar als ik ga googelen maak ik eruit op dat ik de hele casette zou moeten vervangen. Dat is vrij kostbaar.

Weet iemand hoe ik op een goedkope manier toch aan mijn bergverzet kom?
Je kunt er doorgaans wel een 28 achterzetten (spiders zijn nooit helemaal vlak aan de achterkant dus moet je misschien even experimenteren met spacers) en aan de voorkant de 12 verwijderen. Afhankelijk van de cassette moet je ook wat nu de sluitkrans wordt vervangen door een echte sluitkrans (met borst en lange splines) om grip op de cassettebody te houden
m-gineering schreef:Je kunt er doorgaans wel een 28 achterzetten […]
Shimano geeft als maximum tandkrans voor beide (SS en GS) 105 achterderailleurs 27T op. 28T pas volgens jou best nog?

.tsooJ
Alien schreef:
m-gineering schreef:Je kunt er doorgaans wel een 28 achterzetten […]
Shimano geeft als maximum tandkrans voor beide (SS en GS) 105 achterderailleurs 27T op. 28T pas volgens jou best nog?

.tsooJ
De specificaties worden nogal eens beinvloed door wat ze kunnen leveren, en er zijn (waren) geen wegcassettes met 28T. Maar er zijn ook geen losse 27-ers
De OP zegt dat ie een 105 groep heeft, daar past geen mtb cassette met 34 tandjes op. Recente tripple 105 groep is 10 speed en heeft voor 50 39 30. Je kunt hierop 26 ipv 30 zetten. Heb ik ook voor als het echt steil wordt en dat werkt gewoon goed.
Maar als het een 9 speed groep is past er wel een 34t cassette op, mits met een mtb derailleur. Dat was het mooie van 9 speed Shimano: je kon binnen grenzen race en mtb spullen mixen.
Wim
cwg schreef:De OP zegt dat ie een 105 groep heeft, daar past geen mtb cassette met 34 tandjes op. Recente tripple 105 groep is 10 speed en heeft voor 50 39 30. Je kunt hierop 26 ipv 30 zetten. Heb ik ook voor als het echt steil wordt en dat werkt gewoon goed.
Idd heb ik een triple x 10 speed. De optie van een voorblad vervangen klinkt goed. Hoe lastig is het om dit te vervangen? En levert het geen problemen op?
Ik zou inderdaad dan ook gaan voor een kleiner (stalen) voorblad, ook al scheelt het nu ook weer niet zo heel veel. De volgende keer dat je een nieuwe cassette nodig hebt kun je dan ook nog een 11-28 nemen (tegenwoordig 28 ipv 27). Is dat een paar jaar later nog niet genoeg dan zijn er nog dure 10 speed wide range cassettes van IRD: http://www.interlocracing.com/cassettes_steel.html
Het probleem met al deze racegroepen is dat het verzet onrealistisch zwaar is voor gewone mensen. Daarom zijn de aangekondigde TA ProVis ultra compact double copieeen van Velo Orange zo leuk: 42/26 zonder gedoe. Zie http://velo-orange.blogspot.com/2010/02 ... crank.html
Wim
Wim schreef:Maar als het een 9 speed groep is past er wel een 34t cassette op, mits met een mtb derailleur. Dat was het mooie van 9 speed Shimano: je kon binnen grenzen race en mtb spullen mixen.
Wim
Sram heeft wel een 11-36 10-sp cassette voor je. Alleen zal een stel nieuwe 9sp *) shifters voordeliger zijn :D


*) of 10 sp Campag
willem.m schreef:
Idd heb ik een triple x 10 speed. De optie van een voorblad vervangen klinkt goed. Hoe lastig is het om dit te vervangen? En levert het geen problemen op?
Je kunt dit kettingwiel bv gebruiken: TA Spécialité Zelito Triple Chainrings Road 74 mm.

procedure waarschijnlijk deze: FC-5603 Hollowtech II Crankset. Je hebt een momentsleutel (duur) en een speciale adapter (paar euro) nodig om de lagers te stellen, als je die momentsleutel niet hebt is het misschien voordeliger om het tandwiel door een goede fietsenmaker er op te laten zetten.

Het levert bij mij verder geen problemen op. Het is wel zo dat de schakelstap van 39 naar 26 vrij groot is, dat is even wennen. Je kunt als je de 26 gebruikt misschien niet de kleinste kransjes van je cassette gebruiken omdat de ketting dan wat te slap staat.
Genoeg technische oplossingen mogelijk, maar er vanuit gaande dat je je fiets toch topfit wilt hebben voor je vakantie zou ik toch gewoon een nieuwe 12-27 (of 11-28) cassette+nieuwe ketting kopen en vanavond nog beginnen met trainen om dat lekker soepeltjes rond te krijgen ;)

(ik neem aan dat je die Marmotte zonder bagage fietst...)

De oude versnellingsverhoudingen van racegroepen (39/53, 42/52, etc.) zijn inderdaad alleen geschikt voor profbenen, maar met een compact of triple kan ook een recreant prima uit de voeten.

Op extreme klimmetjes als de Giao (Dolomieten) of Angliru (Asturië) blijft het harken, maar die hebben ook niet meer zoveel met fietsen te maken.

De passen van de Marmotte blijven alleszins binnen redelijke grenzen en zijn niet continue heel steil. Maar ik moet erbij vermelden dat ik de Marmotte zelf (alle passen achter elkaar) nog nooit gereden heb.

Sjors
Sjors schreef:Genoeg technische oplossingen mogelijk, maar er vanuit gaande dat je je fiets toch topfit wilt hebben voor je vakantie zou ik toch gewoon een nieuwe 12-27 (of 11-28) cassette+nieuwe ketting kopen
tenzij je een mtb crankstel monteert is een 11-28 voor een normale sterveling een stompzinnige combinatie. Ben je beter bediend met een 12-23 waar je een 13-28 van maakt. Vergeleken met de 11-28 lever je een 11 en 12 in, en krijg je opeens tandwielen (18!) waar je wel wat aan hebt
Juist ja, die 11 gebruik je toch niet, de 12 alleen heel hard bergaf, dus ook nauwelijks.

Mijn 12-25 (geen 18..) is eigenlijk helemaal zo gek nog niet ;)

Sjors
willem.m schreef:Hallo,
Weet iemand hoe ik op een goedkope manier toch aan mijn bergverzet kom?
Even op internet speuren (Rose, Bikecomponents.de) en je hebt voor een euro of veertig een 105 12-27 in huis. Dat lijkt me een stuk raadzamer en makkelijker dan allerlei geklus aan bestaande cassettes of het vervangen van de 30 door een 26 aan de voorkant waardoor de stap van 26 naar 39/42 weer enorm wordt. Dan heb je ook meteen een geschikte cassette wanneer je weer eens in Zuid-Limburg gaat rijden.

Vergeet ook niet dat je bergop beter wat zwaarder trapt dan op het vlakke om efficiënt omhoog te gaan. Bovendien: tegen bergen op fietsen is nou eenmaal zwaar en de laatste klim van de Marmotte gaat sowieso pijn doen, of je nou een 30x27 of een 26x34 hebt. Dat is voor mij nou ook de attractie van fietsen in de bergen (behalve de mooie omgeving natuurlijk): afzien, sterven, de zwaartekracht en jezelf overwinnen.
je kunt het 2e of 3e tandwieltje (de 13 of 14) + een spacer eruit halen en een 27 of 28 + die spacer achter je 25 zetten
zo heb ik het destijds althans gedaan.
Pedalero schreef:Vergeet ook niet dat je bergop beter wat zwaarder trapt dan op het vlakke om efficiënt omhoog te gaan. Bovendien: tegen bergen op fietsen is nou eenmaal zwaar en de laatste klim van de Marmotte gaat sowieso pijn doen, of je nou een 30x27 of een 26x34 hebt. Dat is voor mij nou ook de attractie van fietsen in de bergen (behalve de mooie omgeving natuurlijk): afzien, sterven, de zwaartekracht en jezelf overwinnen.
Ja fantastisch, en ondertussen ingehaald worden door Mien Dobbelsteen op haar nieuwe Gazelle met lage instap - en laag verzet.

Het tijdperk van stoer doen met een te zwaar verzet is echt al een aantal jaren voorbij hoor!

Leon (22 voor en 34 achter :D )