Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke lichtgewicht tent 2p? - Forum Wereldfietser

Welke lichtgewicht tent 2p?

Hoi,

Ik zoek een lichtgewicht tent onder de 2kg.. hoe minder hoe beter.
Liefst 2 persoons zodat ik ook wat ruimte heb voor mijn spullen.
Budget is rond de 100 euro... kan altijd meer zijn als het moet.
Ik had deze tent op het oog alleen wordt ie niet in NL verkocht
http://www.trekkinn.com/outdoor-ned/fer ... t-2/7139/p

Als iemand toevallig nog wat thuis heeft liggen ben ik ook wel geïnteresseerd :wink:

Ik zag ooit ook tenten waar je je fiets in kan zetten, weet iemand toevallig welke dit zijn.
Ik vond deze ook wel mooi maar geen binnentent dus dat lijkt me niet zo´n goed idee
http://www.futurumshop.nl/product/6026- ... tent.phtml
Voor dat geld is het allemaal rommel. Er is niets zo vervelend als een slechte tent. Wat voor weersomstandigheden moet de tent aan kunnen? Hoe lang ben je (veel kleine tenten zijn nogal kort voor Nederlandse reuzen)? Begrijp ik het goed dat je eigenlijk een ruime eenpersoonstent zoekt? Zelf ben ik daar momenteel ook naar op zoek, en het is eigenlijk niet zo simpel, zeker in mijn geval ook omdat ik wat stijver begin te worden en dus een relatief hoge ingang zoek. Ik heb gekeken naar de Terra Nova Laser (te krap en te laag, maar wel erg licht), de Hilleberg Akto (nog te laag), De MSR Hubba HP (te smal en je moet de binnentent eerst opzetten), de Tatteljee Stapper (heel apart - enkeldaks katoen - maar een te lage ingang), de Hilleberg Nallo 2 (duur en wat zwaar voor een persoon), de Helsport Ringstind 2 Light (lekker ruim, maar ook al weer wat zwaar). Als je ook in de sneeuw wilt kamperen kun je beter een zelfdragende koepeltent nemen, al zijn die relatief krap en zwaar.
Wim
Ik ben 185cm... denk dat ik een 3 seasons tent nodig heb, zie mezelf niet in de winter camperen....
Budget kan opzich naar 200 euro als het nodig is... maar dan moet het ook echt veel beter zijn.
Tweedehands mag ook.
kadooosh schreef:Tweedehands mag ook.
Dat lijkt me met jouw budget de beste oplossing. Misschien wil iemand op dit forum nog zijn oude tent kwijt?

@Wim, nog aan de Vaude Odyssee gedacht (7 jaar oud model)? Hij is lekker hoog en past in een achtertas (beetje schuin). :wink:
kadooosh schreef:knip
Ik zag ooit ook tenten waar je je fiets in kan zetten, weet iemand toevallig welke dit zijn.
Wij hebben jarenlang gefietst met een Vrijbuiter Biker ( linkje Vrijbuiter Biker )
Het is volgens mij een 'copie' van een Vaude type.

Het idee is dat je de fietsen in het 'voorgedeelte' kunt doen. In de praktijk gebeurt dat bij ons niet, maar we vinden een ruime voortent met hoofdruimte en ruimte voor al je tassen wel prettig.
Aan de 2 kilo eis voldoet hij ook niet, je krijgt wel redelijk veel comfort en kwaliteit er voor terug.

Succes met je zoektocht!

Eric

EDIT: wil je licht, niet veel geld en ook kwalitatief een redelijke tent (eigenlijk 3 voorwaarden die niet samengaan) dan is dit ook nog een optie, Quechua T2 ultralight pro
Wim schreef:Voor dat geld is het allemaal rommel.
Wim
Ik vind dit wel een erg ruige uitspraak. Niet iedereen kan of wil € 600,- uitgeven voor een tent.

Het gaat er juist om, om rond het gesuggereerde budget wat te vinden. En dan natuurlijk zo goed mogelijk.

Mijn suggestie: Ramble Ogre Thumb.

Zelf heb ik jaren deze tent gehad. Lang, het voorgedeelte op zithoogte en ruimte genoeg om al je spullen kwijt te kunnen. Als 2-persoons wat krap.

Zelfs niet volledig geschoord redelijk stormvast. Op een van de eerste avonden dat ik de tent had opgezet, kom ik na het douchen naar buiten en het was in verband met een veel sneller opkomende onweersbui dan ik had verwacht, niet meer mogelijk om naar de tent te rennen. De wind kwam dwars op de tent en er viel in 10 minuten 35 mm water. Toen de regen minder was, naar de tent en er was niets aan de hand. Na een 5-tal jaren echter was het grondzeil lek, en dan is veel regen niet leuk meer.

Mijn conclusie: voor het beperkt budget zeker geen slechte tent, maar na een aantal jaren zul je naar iets anders moeten uitkijken.
Ga je vooral veel naar warmere landen, met weinig regen, dan kun je hem wellicht langer gebruiken, ofschoon je dan wellicht een keer water van onder krijgt.
In Noorwegen of Schotland wellicht een probleem, in Spanje veel minder.

Peter
Licht, goed en goedkoop, dat gaat niet samen. Lichte materialen van goede kwaliteit zijn flink duur. De meeste fabrikanten van goedkopere tenten kiezen dan helaas voor licht boven goede kwaliteit, met als gevolg lekkende grondzeilen, brekende stokken, etc. In de goedkopere klasse kun je denken aan deze wat traditionelere Esvo tent: http://www.esvo-tenten.nl/nl/producten/ ... zelte.html Ook de kleinere Eureka modellen zijn van vrij redelijke kwaliteit, en niet al te duur. 185 cm is overigens inderdaad tamelijk lang voor veel tenten. Als je zo licht wilt en ook nog niet teveel wilt betalen zou ik het idee van een tent waar ook je fiets in past maar vergeten. En waarom zou je ook?
Wim
Ik heb het hele idee om de fiets erin te bergen idee maar opgegeven.
Moet zo werken dus heb atm geen tijd om goed te reageren maar ik neig er veel naar deze http://www.trekkinn.com/outdoor-ned/fer ... t-2/7139/p
Lees ik er over heen, of staat er niet bij vermeld hoe zwaar de tent is....?
eric190173 schreef:Lees ik er over heen, of staat er niet bij vermeld hoe zwaar de tent is....?
Je leest er vet overheen:
"Max weight 1.85 kg "
Voor dit bedrag (119 euro) kun je je geen echte buil vallen, want op zijn minst weet je naderhand of een tent van dit soort afmetingen je bevalt.
Indien ja, dan kun je alsnog een dure kopen als de oude als snel uit elkaar valt.
Indien nee, dan koop je een grotere (of kleinere :lol: )
Leon
Eureka Moon Shadow Solo
Eureka Spitfire Solo SUL
Nordisk Pasch SI
Het zijn niet de meest duurzame opties, maar tegen de tijd dat vervanging nodig is, is dat wel weer bij elkaar gespaard.

Of koop iets tweedehands. :wink: (Hilleberg, Lightwave, MSR, Helsport kun je niet gauw een buil aan vallen.)
Ik blijf bij mijn stelling dat tenten van 100 euri rommel zijn. Enige ervaring heb ik ook wel. Een paar jaar terug kochten wij een tweetal Ramble Ogre Thumbs voor de kinderen. Dat zijn geen tenten van 100 euro, en onaardig zijn ze zeker niet. Wel zijn ze best zwaar (iets van 3300 gram inclusief footprint) voor een tent die eigenlijk te klein is voor twee personen. Het ergste was echter dat het grondzeil toch niet helemaal waterdicht was.
Ik weet ook wel dat niet iedereen 600 euri kan of wil uitgeven voor een klein tentje. De meeste van mijn voorbeelden zaten ook eerder in de hoek van de 400 euro. Zelf denk ik dat bij een beperkt budget die Esvo tent van 2,5 kg voor 284 euro nog de beste want degelijkste koop is (wel even uitproberen of hij lang genoeg is om niet met je voeten tegen het doek te komen). Op marktplaats zag ik ook nog een drie jaar oude Helsport Ringstind (de tent voor lange mensen). Maar het hangt ook af van de bestemming. Als je naar het zuiden gaat is een tweedehands katoenen lichtgewicht tentje zonder voortent zoals het Erdman Schmidt Lieveheersbeestje wel zo comfortabel.
Wim
Wim schreef:Ik blijf bij mijn stelling dat tenten van 100 euri rommel zijn. Enige ervaring heb ik ook wel. Een paar jaar terug kochten wij een tweetal Ramble Ogre Thumbs voor de kinderen. Dat zijn geen tenten van 100 euro, en onaardig zijn ze zeker niet. Wel zijn ze best zwaar (iets van 3300 gram inclusief footprint) voor een tent die eigenlijk te klein is voor twee personen. Het ergste was echter dat het grondzeil toch niet helemaal waterdicht was.
Ik weet ook wel dat niet iedereen 600 euri kan of wil uitgeven voor een klein tentje. De meeste van mijn voorbeelden zaten ook eerder in de hoek van de 400 euro. Zelf denk ik dat bij een beperkt budget die Esvo tent van 2,5 kg voor 284 euro nog de beste want degelijkste koop is (wel even uitproberen of hij lang genoeg is om niet met je voeten tegen het doek te komen). Op marktplaats zag ik ook nog een drie jaar oude Helsport Ringstind (de tent voor lange mensen). Maar het hangt ook af van de bestemming. Als je naar het zuiden gaat is een tweedehands katoenen lichtgewicht tentje zonder voortent zoals het Erdman Schmidt Lieveheersbeestje wel zo comfortabel.
Wim

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een wilde beast tent ( iets onder 100 euro) aanbieden 50 euro gekocht. Een kleine 2 persoons ( 2,8 kilo) en deze werkt perfect. winter, storm regen, ect. Deze heb ik nu inmiddels 6 jaar en gebruik hem nog steeds en nog steeds doet hij het prima.

gr sylv
Wim schreef:Ik blijf bij mijn stelling dat tenten van 100 euri rommel zijn.
Och, wat minder zwart wit zou ook wel kunnen...

De meeste waar is naar z'n geld, maar veel eigen merk (Vrijbuiter, Perry, Decathlon etc) tenten zijn kwalitatief goed voor het geld wat ze kosten.
Ik heb zelf jaren lang bij de Vrijbuiter gewerkt en verhoudingsgewijs komt / kwam daar net zo veel / weinig terug van de gerenommeerde merken als van het eigen merk.

En als ik bijvoorbeeld kijk naar de prijs kwaliteit verhouding van Quenchua dan zit dat wel goed. Ze zullen misschien een paar jaar minder meegaan, maar daar is de prijs ook naar. Weet je 100% wat je wil en verandert je situatie de komende 15 jaar niet dan kun je natuurlijk in een prachtige tent investeren. Weet je niet hoe je over 4-5 jaar aan het vakantievieren bent dan is er m.i. niks mis met een tent van € 100 - € 200.
eric190173 schreef:Ik heb zelf jaren lang bij de Vrijbuiter gewerkt en verhoudingsgewijs komt / kwam daar net zo veel / weinig terug van de gerenommeerde merken als van het eigen merk.
Klanten klagen nooit, zij zappen.
Leon
Leon schreef:
eric190173 schreef:Ik heb zelf jaren lang bij de Vrijbuiter gewerkt en verhoudingsgewijs komt / kwam daar net zo veel / weinig terug van de gerenommeerde merken als van het eigen merk.
Klanten klagen nooit, zij zappen.
Leon
Klopt, één of andere marketingregel is dat maar 10% van de ontevreden klanten bij het bedrijf met klachten komt. Maar in het geval van de kleine tentjes waren bijvoorbeeld bepaalde 'merken' bijv. Coleman en Nomad modellen zo slecht dat ze de winkel uitgehaald werden (ik kan me een serie Nomad tenten herinneren waar de naden niet goed getaped waren en we 50% terug kregen). Ik heb het idee dat dit bij de eigen merken minder het geval is....

En als je naar de kwaliteit doek kijkt van de Vrijbuiter 'lichtgewicht' series dan is dat een redelijke kwaliteit die je alleen terug vindt bij de duurdere 'kwaliteitsmerken'. Ze zijn over het algemeen minder luxe afgewerkt, minder ventilatie en zakjes etc.
De gemiddelde koepel of tunneltent slijt meer van het op- en afbreken (de sleuven slijten door) dan van het opstaan.

Zelf zou ik op zoek gaan naar een tweedehands Erdman Schmidt eenstokkertje, maar om nou te zeggen dat goedkope tenten altijd rommel zijn dat gaat me te ver.....
eric190173 schreef:En als je naar de kwaliteit doek kijkt van de Vrijbuiter 'lichtgewicht' series dan is dat een redelijke kwaliteit die je alleen terug vindt bij de duurdere 'kwaliteitsmerken'.
Ben toch wel benieuwd hoe jij dat nou weer weet. Hoe lang zouden dat soort tenten overigens mee moeten gaan?

Zelf heb ik een tent van 350,-, en die gaat 15 jaar of langer mee.
Leo van Lierop schreef:Zelf heb ik een tent van 350,-, en die gaat 15 jaar of langer mee.
15 jaar onafgebroken heb jij die op staan in de tuin?
Of bedoel je 15 jaar lang 3 weken op vakantie? Wat neerkomt op zo'n 315 dagen, en eigenlijk best normaal is. Tenzij je 'm op mierenhopen of op uitwerpselen gaat neerzetten, dan is 315 gebruiksdagen erg lang.
(Bij mij kwam eens een man terug met een TNF expeditietent na 6 maanden gebruik: hoogstwaarschijnlijk had 'ie 'm bij het gebruik in Namibië (UV-straling!) op uitwerpselen gezet. Daar kan zelfs zo'n expeditietent met zo'n 400-450 gebruiksdagen niet tegen.)

Veel tentenmakers rekenen in gebruiksdagen, behalve als het op garantie aankomt... :roll:
Robertjan schreef:15 jaar onafgebroken heb jij die op staan in de tuin?
Uuuuuh, nee. :lol:

Die tent heb ik al 7 jaar en is nog puntgaaf. Dus die moet nog wel 7 jaar mee gaan dacht ik zo. Ik ben wel zuinig op mijn spullen. :wink:

Als je zuinig bent moet een tent van 150,- dan toch wel 4 jaar mee gaan (bij gebruik van 4 weken per jaar)?