Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ideale brander - Forum Wereldfietser

Ideale brander

Hallo allen,

Wij hebben een Coleman Multifuel uit 1996 mee op de fiets, nu is het beestje dus al heel oud en denken we dat deze niet langer meer mee gaat, aangezien hij al ouderdomsverschijnselen vertoont!

We hebben hele nette branders gezien bij de buitensportzaak, nu vroegen wij ons toch af wat nou de beste brander is? (Mocht daar al een antwoord op zijn natuurlijk!)

MSR of Optimus? Of een ander merk mag natuurlijk ook. Belangrijk vinden wij dat het een multifuel brander moet zijn, met een flesje... ja, een flesje :)

Alvast bedankt voor de info!

El & El

Hoi,

Wij zijn erg blij met onze MSR Dragonfly. Staat stevig, vlamhoogte is goed te regelen (was bij onze vorige MSR aanzienlijk minder goed) en het belangrijkste: het maakt niet zoveel uit wat je er in doet. Een litertje loodvrije benzine is zo gehaald bij de benzinepomp en anders is er wel wat anders brandbaars te vinden.

Succes,
Sandra

:?: vraagje, ik heb net een practisch nieuwe coleman multi-fuel stove peak 1 model 550B499 gekocht (van een militair) maar wat voor brandstof kan erin? Er zit een extra generator (metalen buisje) bij voor kerosine wanneer gebruik ik die? en waarom? en hoe kom je aan kerosine? alleen op schiphol toch of wordt er iets anders bedoelt met kerosene (eng)? Het leek mij dat jullie zo'n brander hebben en daar ervaring mee hebben.
De landmacht stuurt onze jongens toch niet op pad met een brander waar alleen kerosine of coleman fuel in kan? (dat zullen ze niet overal in irak hebben, :wink: )

Hoi Carolien,

Wij hadden een Coleman ooit aangeschaft in Canada lang geleden (1996). Zonder zo'n kerosine ding zoals jij noemt. Wellicht kun je die vraag beter stellen op de Coleman site, daar kunnen ze je vast verder helpen!

In Zuid-Amerika kun je kerosine gewoon bij de pomp halen, maar ik zou niet weten hoe het in andere werelddelen is. Ik vermoed dat die brander ook gewoon benzine of diesel aankan.

Succes ermee!

Wij hebben trouwens vandaag de Optimus Nova aangeschaft!
Weet iemand wat eigenlijk minder slecht is: diesel of benzine?

Groetjes,
El & El

Kerosine is Amerikaans Engels voor petroleum. In Nederland koop je dat tegenwoordig meestal bij de dhz/verf winkel.
Veel succes,
Wim

[quote="fietsjunks"]
Wij hebben trouwens vandaag de Primun Nova aangeschaft!
Weet iemand wat eigenlijk minder slecht is: diesel of benzine?
[/quote]

Als het goed is staat dat in grote letters in de handleiding. Autobenzine zit vol met toevoegingen die bijzonder slecht zijn om in te ademen. (Vandaar dat er Coleman Fuel is, pure benzine om op te koken.) Als je moet kiezen tussen autobenzine of diesel, kies dan diesel.

Gaele

eindgebruiker schreef:Als het goed is staat dat in grote letters in de handleiding. Autobenzine zit vol met toevoegingen die bijzonder slecht zijn om in te ademen. (Vandaar dat er Coleman Fuel is, pure benzine om op te koken.) Als je moet kiezen tussen autobenzine of diesel, kies dan diesel.
Gaele
Hoi,
Daarbij heeft diesel toch wel nadelen. Het stinkt, brandt niet zo vlot en het roet veel erger, wat weer minder goed is voor de spullen in je tassen en voor je vingers.
Overigens is wasbenzine vrijwel identiek aan colemanfuel en overal in NL te krijgen. Buitenlandse wasbenzines, of wat daarvoor door moet gaan, is minder geweldig dan de Nederlandse, ik prefereer het toch boven diesel vanwege stank en roet, en ze bevatten niet de ongezonde componenten van autobenzine.
Als je niet onder de tentluifel hoeft te koken, je benzinefles in een bidonhouder vervoert en de brander zo opbergt dat je geen geuroverlast hebt is er trouwens weinig tegen autobenzine. Als de brander eenmaal mooi blauw brandt verbranden de ongezonde componenten ook vrijwel geheel.
Leon

aha! :idea: dat dacht ik al dat colemanfuel het zelfde is als wasbenzine! Ik ga dus niet extra betalen voor een stikkertje 'coleman fuel' en dus naar de gamma ofzo.

Maar stel ik kan in duitsland, denemarken of zweden geen hollandse kwaliteit wasbenzine kan krijgen wat dan?

en wat denken jullie van lampenolie??

Ik heb een spoedcursus organische chemie nodig merk ik. ik weet als fietser zonder enige vorm van rijbewijs niks van brandstof :roll:

Lampenolie zou ik niet nemen, aangezien het een hoog vlampunt heeft en volgens mij ook "langzaam" (meer roet) verbrandt.

Maar ik begin verschillen te merken in de nederlandse wasbenzines.
De wasbenzine van de Kruidvat heeft een hoger vlampunt dan normaal. Hebben nog meer mensen ervaringen dat de wasbenzines "veiliger" worden? (en niet zo goed meer branden)

Marco

ok dus je zoekt een brandstof met een laag vlampunt, dus iets dat snel in de fik vliegt! maar hoe zie je dat op de fles? en spiritus dan heeft dat niet een heel laagvlampunt?

Marco de Wit schreef:De wasbenzine van de Kruidvat heeft een hoger vlampunt dan normaal. Hebben nog meer mensen ervaringen dat de wasbenzines "veiliger" worden? (en niet zo goed meer branden)
Hoi Marco,
Nu je het zegt heb ik dat gevoel ook wel eens gehad. Het zal wel niet meer lang duren voordat er onbrandbare wasbenzine komt :evil:
Spiritus in een benzinebrander is geen goed idee. Ik weet niet wat er dan fout gaat, maar goed gaat het niet. Voor spiritus heb je spiritusbranders, en daar kun je geen andere brandstoffen in gebruiken.
Lampenolie is zover ik weet nog "zwaarder" dan diesel en daarom geen goede keuze. Ik zou het wel willen proberen, maar ik waag mijn brander er niet aan, die is nog goed.
Leon

Ik weet dat er ergens op het web een uitgebreide site is met de namen van alle brandstoffen in een groot aantal talen, en technische gegevens van die brandstoffen per land. Ik kan hem zo gauw niet terugvinden. Voorlopig moet je het dus even hier mee doen: http://stovecollector.tripod.com/fuel_t ... l%20Stoves
Petroleum is overigens een prima brandstof voor branders. De aloude primus petroleumvergasser was niet voor niets populair: veilig en veel minder giftig dan de meeste benzine. Ik gebruik nog steeds een bejaarde petroleumvergasser. Lampolie is voornamelijk petroleum, en kun je dus ook zonder probleem stoken.
Wim

Er is iets wat ik niet helemaal begrijp in deze discussie.
Als je een brander wilt aanschaffen heb je twee mogelijkheden. De eerste optie is een gasbrander, de tweede optie is een brander voor vloeibare brandstof.

Waarom in die volgorde? Gas verbrandt schoner, gasbranders werken (bijna) altijd, zijn meestal veel beter te regelen, stinken niet, zijn verkrijgbaar in lichte en klein opvouwbare uitvoering en goedkoop, vergeleken met:

Mijn tweede keus, de multifuelbrander. Het duurt even, maar dan doet hij het ook! En dat hoor je en ruik je! Zwarte pannen, zwarte vingers, alles zwart......

OK, ik chargeer een beetje, maar wat ik bedoel is dit: Carolien, als je in Duitsland, Denemarken en Zweden fietst (en in heeeeel veel andere landen!) waar volop gasblikjes te koop zijn is een gasbrandertje veel handiger dan die Coleman Multifuel.......

Ik neem dus mijn Markill Hot Shot (200 gr., 10 x 7 x 4 cm., ongeveer 30 Euro) en een Markill adapter (180 gr., 25 Euro, voor prikblikjes) mee naar al die landen waar gasblikjes normaal verkrijgbaar zijn.

Mijn Coleman Multi Peak1 550B, ja die heb ik ook..... neem ik alleen mee als ik naar bestemmingen ga waar de verkrijgbaarheid van gas een probleem kan worden. Maar mensen, wat heb ik een hekel aan dat ding :evil: nu ik sinds vorig jaar weer de voordelen van een simpel gasbrandertje heb leren waarderen :!:

Twee branders dus: als het kan gaat de gasbrander mee, als het moet gaat de multi fuel mee.

ja daar heb je zeker een punt dick!
De reden dat ik naar een benzine brander kijk is dat is tot 2 keer toe in 4 weken niet kon koken omdat er geen gastankjes te vinden waren en omdat als het koud is mijn gasje het niet zo best doet. Het leek mij makkelijker een pomp te vinden.
Maar misschien heb je wel gelijk en moet ik een betere voorraad gastankjes aanleggen onderweg of niet zo lekker koken :wink:
En ik moet die peak 1 maar eens gaan uitproberen
hallo

Ik kook al jaren heel blij op mijn whisperlight en altijd op loodvrije benzine. geen probleem en het is altijd leuk om voor 40 cent bij een tankstation af te rekenen.

Maar nu gaan wij naar china fietsen en vraag ik mij af of mijn vertrouwde brander wel voldoet. Hij brand op loodvrij en coleman maar heeft iemand ook ervaring met andere brandstof en een whisperlight?

Joris
Tot vorig jaar zweerde ik bij Coleman, totdat ik het helemaal zat was. Al dat gedoe met op druk brengen, verstoppen, zwarte pannetjes en dergelijke. Mijn vriendin durfde 'm niet aan te steken omdat er regelmatig steekvlammen uitkwamen. Mijn opinie is dat Coleman ongeveer in 1986 de laatste goede benzinebrander hebben gebouwd, daarna ging de kwaliteit stap voor stap achteruit. In 1986 kocht ik mijn eerste Coleman die helaas in een auto-ongeluk gesneuveld is. Met die Peak 1 kon ik alles doen. de versies daarna werden steeds simpeler en onbetrouwbaarder.

Maar goed, tegenwoordig heb ik een Primus Omnifuel. Een prachtig ding, maakt veel lawaai als er geen pan opstaat, maar snort netjes als die echt zijn werk moet doen. Geluid is overigens een goede reden om sommige branders, zoals de MSR dragonfly, alleen te gebruiken als je in je eentje bent. Het grote voordeel van de Primus Omnifuel is dat je vrijwel alles als brandstof kunt gebruiken. Om de discussie van benzine of gas te smoren: de Omnifuel kan op gas en benzine branden. Het is een beheersbaar apparaat en mijn vriendin durft 'm ook aan te steken.

Nu ben ik een allenig testpanel, dus niet representatief, tenzij ik in meer recensies van branders bijval krijg.

Ik heb altijd gedacht dat er toch wel een verschil tussen Colemanfuel en wasbenzine zit. Colemanfuel is een kookpuntbenzine hetgeen wil zeggen dat het verdampingstraject, gezien in temperatuur, relatief kort is. Hierdoor verdampt de benzine sneller in zijn geheel. Bij wasbenzine is het verdampingstraject langer en heb je kans op onvolledige verdamping en verbranding. Mijn studie was elektrotechniek dus ik kan altijd het verkeerde in deze gedacht hebben.

Sjirk

Kijk toch ook eens naar Optimus Nova. Dit is een multifuel (wel ni op gas dus) maar is properder, makkelijker en compacter dan de Omnifuel...

Heeft er iemand ervaring met een Trangia set met een Optimus Nova ingebouwd in plaats van de spiritusbrander? Het lijkt mij de ideale combinatie om mijn oude trouwe maar toch wel knap sleetse Primus van 35 jaar oud te vervangen.
Willem

Ikzelf kan de Primus Omnifuel/ Multifuel aanbevelen, ik gebruik de Multifuel al vele jaren meerdere weken per jaar met veel plezier. Brander is robuust, reserve-onderdelen zijn evt te krijgen, pan staat laag en stevig op de brander. Vlambereik is goed te noemen, kan voor het koken met een soort sudderstand tot aan hoge vlam voor snel kunnen koken. Benzine/ diesel/ terpentine/ wasbenzine/ gasblikjes/ kerosine etc brandt deze op. Wil je hiermee goedkoop branden gebruik dan wasbenzine, wil je schoon branden gebruik dan gasblikjes. Deze gasblikjes zijn buiten outdoorzaken/ campingwinkels ook bij bouwmarkten & verfwinkels te koop. Branden op gas tov wasbenzine is ongeveer 4 keer zo duur. Ikzelf neem hoogstens 1 gasblikje mee van het kleinste type als ik binnenhuis/ tents kook (zeer gevaarlijk om binnenstent te koken zeker bij kleine plastic tenten en helemaal met vloeibare brandstoffen.

Het is overigens niet aan te bevelen terpentine te gebruiken (zeer veel zwarte roet). Autobenzine heeft toevoegingen voor de automotor die zeer schadelijk zijn bij inademing, dit is dus ook niet aan te bevelen. Diesel heeft weinig verbrandingswaarde en is dus hoogstens een noodoplossing. In deze brander mag absoluut geen spiritus sterker nog in geen enkele benzinebrander mag spiritus, de rubberen O-ringen in een brander kunnen ofwel niet tegen benzine ofwel niet tegen spiritus. Benzine branders hebben dus rubberen O-ringen die wel tegen benzine kunnen maar niet tegen spiritus.

Hier is een mooie lijst te vinden welke namen de brandstoffen in andere landen hebbben >
http://members.iinet.net.au/~mbuckler/fuel/index.shtml

Op http://www.hiking-site.nl/messages/131/131_326.php is meer te lezen over het verschil tussen coleman fuel en wasbenzine. Voor deze primus maakt het niet uit wat je erin stopt, alleen kost coleman fuel ongeveer 2 a 3 keer zo duur.

sont schreef:Autobenzine heeft toevoegingen voor de automotor die zeer schadelijk zijn bij inademing, dit is dus ook niet aan te bevelen. Diesel heeft weinig verbrandingswaarde en is dus hoogstens een noodoplossing.
Hier is een mooie lijst te vinden welke namen de brandstoffen in andere landen hebbben >
http://members.iinet.net.au/~mbuckler/fuel/index.shtml

Op http://www.hiking-site.nl/messages/131/131_326.php is meer te lezen over het verschil tussen coleman fuel en wasbenzine. Voor deze primus maakt het niet uit wat je erin stopt, alleen kost coleman fuel ongeveer 2 a 3 keer zo duur.
Hoi,
Ik vond de laatste opmerking op deze site wel treffend: "wasbenzine is al zoveel schoner dan autobenzine dat daar volgens mij niet veel meer aan te verbeteren valt." M.a.w. de het verschil tussen Colemanfuel en wasbenzine is verwaarloosbaar met het verschil tussen autobenzine en wasbenzine.

De verbrandingswarmte van diesel is trouwens hoger dan die van benzine (Binas informatieboek voor VWO-HAVO, 1977)

Groetjes, Leon