Ik ben bezig met de voorbereiding van een fietstocht naar Santiago de Compostela. Daarvoor zoek ik een nieuwe randonneur. Trefwoorden zijn: technische betrouwbaarheid, comfort en goede dragers. Aangezien ik veel goede berichten lees en hoor over de Rohloff-naaf is dit mijn eerste keus. Technisch betrouwbaarder dan derailleurs en op den duur lagere kosten aan je fiets. Mij lijkt het het handigst om een fiets te kopen bij een dealer in de buurt. In Deventer en directe omgeving is er dan niet zoveel keus. In Deventer zitten een aantal Koga Miyata dealers. Rohloff is alleen te krijgen binnen het Signature programma en dan zit je al gauw rond de 3000 euro. In Twello zit Profile Hafkamp en die verkopen Jan Janssen en Multicycle. De Multicycle Extreme ziet er indrukwekkend uit met o.a. 48 spaaks achterwiel, maar het frame is van Scandium, daar lees ik slechte verhalen over: te dunne buiswanden en dus op den duur niet stijf meer en deze fiets is behoorlijk aan de prijs: een kleine 3500 euro. Voor ongeveer 1000 euro minder is er de Jan Janssen Rohnin. Die ziet er op papier goed uit. Ik heb echter nog geen mensen getroffen die hun ervaringen met deze fietsen op het internet hebben gezet. Heeft iemand ervaring met deze fietsen en zijn deze types aan te raden?
Hier gaan vast een aantal WF'ers over vallen .Technisch betrouwbaarder dan derailleurs
Ik zou ook eens in Wageningen gaan kijken bij http://www.re-cycle.nl en vragen naar de Avaghon Series met Rohloff.