Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mountainbike Banden - Forum Wereldfietser

Mountainbike Banden

Voor mijn komende fietsreis in IJsland ben ik aan het kijken voor sterke, brede, grove mountainbike banden voor het echte werk. Zelf kijk ik al in fietsenwinkels wat er zoal te verkrijgen is in de handel.

Ook hier zijn tips en/of ervaringen welkom!
Wij hebben daar destijds als ik het goed heb met Schwalbe Marathon XR banden gefietst, geen enkel probleem.

Of je nou echt Mountainbike banden nodig hebt, ik betwijfel het... ik weet niet wat je plannen zijn natuurlijk, maar ik zou er nog eens over nadenken.

En zoek eens op het forum, er is vast al eerder een topic over fietsbanden geweest.

Succes!
Heeft iemand al de Schwalbe Marathon Plus MTB geprobeerd? Zo'n beetje niet lek te krijgen aldus de fabrikant.....
AB schreef:Heeft iemand al de Schwalbe Marathon Plus MTB geprobeerd? Zo'n beetje niet lek te krijgen aldus de fabrikant.....
Dat lijkt me prima advies, je kan ook de 'Plus Tour' versie overwegen voor iets meer snelheid op betere wegen.

Ik overweeg namelijk zelf ook om Plus banden voor mijn off road Schotland trip te nemen. Zo hoef ik geen reserve band mee te nemen. 8)
fietsjunks schreef:Wij hebben daar destijds als ik het goed heb met Schwalbe Marathon XR banden gefietst, geen enkel probleem.

Of je nou echt Mountainbike banden nodig hebt, ik betwijfel het... ik weet niet wat je plannen zijn natuurlijk, maar ik zou er nog eens over nadenken.
Ik wil delen in het binnenland van IJsland gaan fietsen, en daar heb ik dat soort banden wel nodig. Ik wil zo min mogelijk lopen met de fiets aan de hand, al doe je tegen vervelende keien op de weg niet zoveel.
Leo van Lierop schreef:
AB schreef:
Ik overweeg namelijk zelf ook om Plus banden voor mijn off road Schotland trip te nemen. Zo hoef ik geen reserve band mee te nemen. 8)
Een reserve buitenband neem je mee om uitgescheurde hieldraden, karkasbreuk en andere grootse ongemakken op te kunnen lossen. Anti lek technologie werkt toch meer tegen lekke banden
Nobby Nic heeft een goede reputatie als grove-paden band.
Florisfietser schreef:
fietsjunks schreef:Wij hebben daar destijds als ik het goed heb met Schwalbe Marathon XR banden gefietst, geen enkel probleem.

Of je nou echt Mountainbike banden nodig hebt, ik betwijfel het... ik weet niet wat je plannen zijn natuurlijk, maar ik zou er nog eens over nadenken.
Ik wil delen in het binnenland van IJsland gaan fietsen, en daar heb ik dat soort banden wel nodig. Ik wil zo min mogelijk lopen met de fiets aan de hand, al doe je tegen vervelende keien op de weg niet zoveel.
DAn zou ik het zoeken in een brede allround XC band, bv Geax Barro Mountain 2.3 met TNT karkas
m-gineering schreef:TNT karkas
Klinkt zwaar explosief, lijkt me niet zo handig als band....


John.
johntelleman schreef:
m-gineering schreef:TNT karkas
Klinkt zwaar explosief, lijkt me niet zo handig als band....


John.

Hahaha :D Och een nieuwe manier van voortbeweging :wink:
johntelleman schreef:
m-gineering schreef:TNT karkas
Klinkt zwaar explosief, lijkt me niet zo handig als band....


John.
Als je de lucht er uit laat lopen en het vliegtuig er mee inkomt zal het toch wel veilig zijn ?
Florisfietser schreef:Voor mijn komende fietsreis in IJsland ben ik aan het kijken voor sterke, brede, grove mountainbike banden voor het echte werk.
Ik gebruik de Marathon XR voor IJsland.

Gee
Ik denk dat in het Schwalbe assortiment de Marathon Extreme bedoeld is voor dit soort gebruik (als ik goed begrepen heb wat je wilt doen). Marathon Plus of variaties daarvan zou je mij niet snel zien gebruiken (te zwaar, te langzaam, te moeilijk monteren). Ik zou in alle gevallen een reserve band meenemen, en wel een wat snellere zoals de Marathon Supreme. Zet een terreinband op je voorwiel en zolang je nog niet off road bent die snelle band op je achterwiel (achter heb je de meeste rolweerstand). Eenmaal aangekomen bij het off road gedeelte zet je de terreinband uit je tas op je achterwiel, en berg je de snelle band op als reserveband. Sneuvelt er een terreinband dan heb je in die snelle band nog een reserve om weer mee naar de bewoonde wereld te komen. Door als reserve een ander soort band mee te nemen heb je niet alleen een reserve, maar kun je ook nog differentieren naar de omstandigheden.
Wim
Ik ben het wel met wim eens. Hoe dan ook is is een grove noppenband veel minder nuttig aan de achterkant.

mijn tip: ga niet voor de plus versie (inderdaad te zwaar), kijk eerst naar het terrein waar je verwacht te gaan rijden (grote keien vragen andere banden en breedte dan gewoon een schotterpad) en pas daar je keus op aan. En last but not least: monteer latex binnenbanden, deze gaan minder snel lek en rollen lichter (let wel op: je kan geen brede conti's rijden dan).

Breedte maximaal 2.25 of 2.2.
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens wat typen banden naast elkaar leggen en tabelletjes raadplegen :wink:

@Win: Een hele goede tip die je geeft. Ik zal er over nadenken.

@rvdh: Ik heb niet echt een idee wat ik op IJsland kan verwachten. Ik houd rekening met alles, inclusief mul lavazand waar de kans groot op is dat ik beter daarover kan gaan wandelen. Grote keien vragen er denk ik niet zo om bereden te worden :wink: Ik bekijk veel foto's waardoor ik wel enige ideeën heb. Maar toch zegt dat niet alles.
Of gewoon een heerlijk berijdbare gravelweg met gruis...
Een mooie alround band: De Smart Sam van Schwalbe. Door de 3-hoek noppen in het midden rolt hij het lichtste van alle mtb banden van Schwalbe over asfalt en goed begaanbare paden. Hij is ook een goede modderband. Voor de keien is het een iets mindere band, maar daar ging jij lopen :P . De evolution double defence heeft een goede anti-lek en rolt nog aanvaardbaar, is een vouwband, 2.25 breed. Varieer wel met je bandenspanning. Monteer er dan latex binnenbanden in en klaar.
Bij deze band zou ik haast twijfelen of je die lichtlopende band nog mee moet nemen.

Ga ik echt in met de MTB op pad en weet dat er keien e.d. liggen kies ik voor een Schwalbe Fat albert en een minder noppige band achter. Maar dat rijd wel een stuk zwaarder.
Je kan er inderdaad alles tegenkomen!

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8578576.stm

Alle wegen in de wijde omgeving hadden ze dacht ik afgezet.
XR's zullen je niet teleurstellen. zie ook bijvoorbeeld dit (schitterende!) reisverslag:

http://www.crazyguyonabike.com/doc/Northatlanticdrift
pedalman schreef:XR's zullen je niet teleurstellen.
behalve dan met het feit dat Schwalbe ze niet meer levert
Ja, dat is ook zo :oops: .

De Marathon Extreme in 26x2,25 van Swalbie zal het ook wel goed doen. :D