Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat maakt een fiets langzaam? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat maakt een fiets langzaam?

Zo'n stuurtas is een een watt vreter genereert een hoop tegenwind.
dat er 32 kilo achterhangt, moutainbike banden eromheen liggen en de 'weg' zo'n 13% stijgt nemen wij maar voor lief, oh ja ik had mijn benen ook niet geschoren zal ook zo maar een halve watt gekost hebben :P

Afbeelding
Uncle Knobby schreef:...en nog meer over rolweerstand...

...en verder, flaporen en pap in de benen maken een fiets ook niet veel sneller :roll:
Dit sort proeven vind ik grappig "Al bij 2 bar rijdt een 60 mm brede band net zo licht als een 37 mm brede band bij 4 bar. " De big apple wordt vergelijken met een standard band Welke? Ik zou graag een keer zo'n test willen zien met een vergelijking in "werk" druk en niet op vaste warden. d.w.z ieder band getest op zijn laagste/middel/hoogste aangegeven werkdruk en van hetzelfde band type.

Leuk verkoop verhaal....Maar volgens mijn maakt het allemaal niet zo veel uit.
Shane schreef:een standard band Welke?
Ze zullen de gewone Marathon wel bedoelen.

In die test worden verschillende banddikten met elkaar vergeleken met de zelfde luchtdruk. Terwijl in de praktijk de bredere banden minder hard worden opgepompt!

Overigens heb ik zelf gemerkt dit jaar dat het verschil tussen een Racer-40 (5 bar) en een gewone Marathon-47 (4 bar) in snelheid klein is. Het verschil in comfort is wel groot.
Ik denk dan eerder aan een Silento, of een ander model welke ze niet eens op de site vermelden omdat ze die exclusief voor grote afnemers produceren. Het blijft immers een commercieel bedrijf... :roll:
Leuk verkoop verhaal....Maar volgens mijn maakt het allemaal niet zo veel uit
dat zijn die mensen die rijden in velomobielen niet helemaal mee eens. Ze testen de banden wel op rolweerstand. Kijk maar eens op http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html en http://wimschermer.blogspot.com/2009/03 ... quest.html

Te laat gezien dat er al een verwijzing was
Ligger schreef:
Leuk verkoop verhaal....Maar volgens mijn maakt het allemaal niet zo veel uit
dat zijn die mensen die rijden in velomobielen niet helemaal mee eens. Ze testen de banden wel op rolweerstand. Kijk maar eens op http://wimschermer.blogspot.com/2008/10 ... eview.html en http://wimschermer.blogspot.com/2009/03 ... quest.html

Te laat gezien dat er al een verwijzing was

Ik zie wederom een vergelijking in verschillende banden op hetzelfde druk, of verschillend drukken op hetzelfde band. Ik zou toch een keer een vergelijking willen zien van één banden type die getest wordt op b.v. 32,37,47,55mm en hetzelfde banden ook op verschillend drukken om echte duidelijk te zien of er een verschil is tussen b.v. band "a" 32 mm op 6 bar vs band "b" (van hetzelfde merk/model als band "a")55mm op 2.5bar wat niet onrealistische bedrijfs drukken zijn.

Echt licht lopen is natuurlijk je big apple van 55mm op pumpen tot 8 bar, dat loopt pas licht, alleen jammer dat je fiets zo zwaar wordt met al die reserve velgen die mee op vakantie moeten :lol:
Shane, om een volledig plaatje te krijgen van de snelheid van een band, zou je een band moeten testen met:
- Verschillende luchtdrukken per 0,5 bar tot het maximum.
- Verschillende typen ondergrond, asfalt, prut, gravel.
- Verschillende belastingen, met en zonder bagage.
Dit allemaal ook kruislings testen en dan gemiddelden nemen. :lol:
In Bicycle Quarterly van herfst 2009 heeft dus een onderzoek gestaan dat in elk geval in sommige opzichten aan deze eisen voldoet. De belangrijkste conclusie was toch wel dat je door een slecht wegdek veel harder moet trappen om vooruit te komen. De snelste combinatie was die van een soepele klassieke vork met gegoten vorkkroon en de breedste en ook soepele band uit de test (een Panaracer Pasela), en dan niet al te hard opgepompt. Dat was niet alleen het meest comfortabel, maar vroeg ook de minste inspanning (en het scheelde veel). Eerder had er in Bicycle Quarterly al eens een grafiek gestaan over de ideale bandenspanning bij elke breedte en belasting: http://www.vintagebicyclepress.com/images/TireDrop.pdf Ook dit was een pleidooi voor relatief brede banden. Uit mijn eigen ervaring (n=1) kan ik de trend hiervan bevestigen. Wel is het van belang je te realiseren dat dit voordeel van brede banden vooral geldt voor soepele lichte banden die je niet te hard oppomt. Neem een brede XR of Marathon Plus, en er blijft vermoedelijk niets van over, gewoon omdat die banden niet kunnen profiteren van de lage spanning. Die soepele lichte banden zijn gewoon wel wat kwetsbaarder met hun dunne wangen. Of je daar mee weg komt kun je alleen zelf inschatten.
Wim
Wim schreef:De belangrijkste conclusie was toch wel dat je door een slecht wegdek veel harder moet trappen om vooruit te komen.
Haha, grappig dat conclusies van metingen zo vaak overeenstemmen met gevoelens die je altijd al had.
Leon
Dat is maar goed ook. Gelukkig bleek er met soepele brede banden op lage spanning en met een soepele vork ook veel aan te doen (het scheelde ruim een derde).
Wim
Bestaat er ook nog een kans dat bv brede banden op een 26 inch wiel sneller zijn dan op een 28 inch wiel, of vice versa?
Vice versa is de gangbare opvatting: een grotere diameter rolt iets lichter. Meetresultaten heb ik nooit gezien.
Wim
Dat was niet wat ik bedoelde.

Stel dat je op een 28 inch met een bepaald vermogen, met smalle banden 30km/h rijdt en met brede banden met het zelfde vermogen 28km/h rijdt.

Is deze verhouding (30-smal/28-breed) op een 26 of op een 20 inch fiets dan exact het zelfde? Of krijg je dan niet zoiets als (30-smal/27-breed) of (30-smal/29-breed)?

Veranderen de ratios smal/breed met de omvang van het wiel?
Misschien wel, dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat in veel gevallen de smallere band juist langzamer is, vooral op wat minder goed wegdek. Ook dat bleek uit dat onderzoek in Bicycle Quarterly, maar is ook wel in ander eerder onderzoek van o.a. Wim Schermer gebleken. In het BQ onderzoek vroeg het op slecht wegdek met smalle stugge banden (Bontrager 27 mm op 6,6 bar) 479 watt om 31 km/u te rijden, en slechts 313 watt met 35 mm Panaracer Pasela's op 3,4 bar. Op glad asfalt was dat 232 watt en 198 watt.
Wim
Leo van Lierop schreef:Stel dat je op een 28 inch met een bepaald vermogen, met smalle banden 30km/h rijdt en met brede banden met het zelfde vermogen 28km/h rijdt.
Is deze verhouding (30-smal/28-breed) op een 26 of op een 20 inch fiets dan exact het zelfde? Of krijg je dan niet zoiets als (30-smal/27-breed) of (30-smal/29-breed)?
Veranderen de ratios smal/breed met de omvang van het wiel?
Ik denk dat je hier wel erg veel vraagt van de meetnauwkeurigheid. Het verschil in diameter van 26 vs 28 is niet bepaald indrukwekkend. Boven de 25 km/u gaat de luchtweerstand daarbij ook nog een rol spelen en dat valt niet onder rolweerstand.
Leon
Leon schreef:Boven de 25 km/u gaat de luchtweerstand daarbij ook nog een rol spelen en dat valt niet onder rolweerstand.
Is dat (en het lagere gewicht van dunnere banden) dan de reden dat racefietsers altijd op dunne bandjes rijden? Zo ja, als we het gewichtsverschil even buiten beschouwing laten, is er dan een curve te berekenen dat de optimale bandbreedte voor een bepaalde snelheid aangeeft?

Andere vraag, waarom heeft de voorvork zoveel invloed op de rolweerstand? En is dat ook weer afhankelijk van de ondergrond (veel verschil bij ruwe ondergrond, weinig verschil bij een biljartlaken)?

Peter, die maar eens gaat meten wat de breedste banden zijn die op z'n Avaghon 26.0 passen
PeterFokkinga schreef:
Leon schreef:Boven de 25 km/u gaat de luchtweerstand daarbij ook nog een rol spelen en dat valt niet onder rolweerstand.
Is dat (en het lagere gewicht van dunnere banden) dan de reden dat racefietsers altijd op dunne bandjes rijden? Zo ja, als we het gewichtsverschil even buiten beschouwing laten, is er dan een curve te berekenen dat de optimale bandbreedte voor een bepaalde snelheid aangeeft?
Andere vraag, waarom heeft de voorvork zoveel invloed op de rolweerstand?
Ik vermoed dat wielrenners idd vooral vanwege de luchtweerstand op snalle banden rijden.
Berekenen van een optimale bandbreedte kun je gerust vergeten, daarvoor zijn er veel te veel factoren die meespelen, waarvan de bandconstructie en het wegdek degenen zijn die nog het minst berekenbaar zijn en fors meespelen zoals uit deze hele discussie wel duidelijk is geworden.
De voorvork zal de band niet zo zeer beïnvloeden, maar ik denk dat de demping van de vorm zelf meespeelt. De energie die in de vork gedempt wordt gaat immers ten laste van de snelheid of moet door de aandrijving geleverd worden. (of hoogteverschil of sterke rugwind, maar het komt ergens vandaan!)
Leon