Additionally, paste this code immediately after the opening tag: high visibility kleding - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

high visibility kleding

Wow, ja dat willen we allemaal wel. Sinterklaas schijnt eraan te komen. Doet me denken aan die verlichting voor onder het soort auto dat ik vroeger had: cruising on Main Street.
W
Hoi Wim,

Naar aanleiding van behoefte aan info omtrent regenjassen kwam ik door dit topic. Tijdens het shoppen in de UK webshops kwam dit op mijn pad via de http://www.shopwiki.co.uk (echt een aanrader deze site voor ... koopjes!)

Enfin ik dwaal af:

@ EN471 klasse 3

Specifications: With Sleeves - EN471 (1994) Class 3. Without Sleeves – EN471 (1994) Class 1.Waterproof – ENV 343 Class 3.Made from Flexothane this jacket is fully waterproof and breathable.

Wordt door de mountainbike politie in Engeland gebruikt en is een multifunctioneel jack. Tis wel heeeeel erg zichtbaar. Om geen las ogen te krijgen lijkt het me verstandig deze jas alleen te gebruiken in combinatie met een goede zonne bril ;-)

hier de link http://tinyurl.com/HiVisFlexothaneCyclingJacket

Willem
En ook nog eens goedkoop (want een jack met fleece), Dit is inderdaaad het ideale idee: inritsbaar fleece en ook nog afritsbare mouwen. En dan alles volgens de geldende EN normen. Wat ontbreekt is een indicatie van het gewicht. Dat is vaak het grote verschil tussen gelikte buitensport kleding en degelijke profesionel kleding. Weet iemand iets over dit materiaal?
Wim
Wim schreef:inritsbaar fleece
Ik gebruik al 11 winters hetzelfde buitensportjack en het bijbehorende inritsbare fleecejack, maar ik heb nog nooit de neiging gehad om het flaacejack in te ritsen. Ik gebruik ze meestal apart en als ik ze al tegelijk gebruik doe ik ze na elkaar aan.
Leon
Copy/paste van een andere site. Ik zal zo mogelijk nuttige info toevoegen zodra ik dat weet. Flexothane is van Sioen.
If you are considering function, freedom of movement and strength to be the crucial criteria when selecting protective clothing FLEXOTHANE® is a must for you.FLEXOTHANE® is a revolutionary combination of a high quality polyurethane (PU) coating on a stretchable knitted fabric which has excellent waterproof, wind and cold resistant properties. Through years of Research and Development, FLEXOTHANE® was created to provide unequalled elasticity and tear resistance.



It is extremely difficult to puncture FLEXOTHANE®, but should a sharp object penetrate the fabric, it is virtually impossible to enlarge the rip or tear. The loop structures (see photo on right) of the FLEXOTHANE base fabric distribute pressure throughout the punctured area to hinder tearing.

In the production of FLEXOTHANE® we do not use chloride, so consequently when disposing of FLEXOTHANE® after use, harmful substances are not released into the environment.

While wearing FLEXOTHANE® garments, freedom of movement is unrestricted, allowing a greater range of motion during a variety of work tasks.

FLEXOTHANE® is 150% stretchable and extremely lightweight, in fact up to 50% lighter than conventional outerwear. FLEXOTHANE® has a very soft touch, stays supple regardless of temperature and represents the ultimate in comfort under any weather conditions.

FLEXOTHANE® garments are high frequency (HF) welded to ensure water resistance of all seams. FLEXOTHANE® is water vapour permeable so the fabric actually "breathes", allowing moisture to escape, thus ensuring comfort during the work day.

FLEXOTHANE® is stain resistant to petroleum based chemicals. Grease, fuel, oil and other fluids can be easily removed from FLEXOTHANE® by simply wiping. The fabric is machine washable without compromising its 100% waterproof characteristics and can be folded for storage without losing its original shape. Garments from FLEXOTHANE® are made to last and represent an investment in your comfort, morale and job performance.
@Leon: als je in een vlakke omgeving woont en je iedere keer maar enkele km's hoeft te fietsen, is het wél makkelijk. Laat dat nou net Groningen zijn... :D
In Maastricht met iedere dag >5 km. wordt het inderdaad wat warmpjes.

Re:

ramdyne schreef: Afgelopen zomer in de UK wezen fietsen (LEJOG) en ik werd op een gegeven moment een beetje high-viz hestjes moe. Ik zag ze niet meer en moest me op het laatst inhouden om de arme hesjesdragers niet de stuipen op het lijf te jagen door er te dicht langs te rijden en dan in het oor te tetteren dat ik ze bijna niet gezien had...
Goed te lezen dat er nog anderen wat sceptisch staan tegenover deze overdadige, freaky, fluo-waanzin.
Ik hou mijn hart vast door welk een weerzinwekkende fluo-wereld ik binnenkort moet fietsen :( .
Door de overdaad verliest het ook elke functionaliteit, je bent niet meer "gealarmeerd" als je fluo ziet; dus binnenkort de volgende stap en een blauw zwaailicht op onze kop, om toch maar weer een beetje meer op te vallen ?

En dan nog te zwijgen van het subjectieve veiligheidsgevoel dat zoiets bij velen geeft. "Ze zullen me wel gezien hebben ..." (fluo-hesje aan en de i-pot die luid in de oren knalt :? )

Ik pleit er niet voor om in het donker met zwarte kledij en zonder licht rond te gaan fietsen, maar wat is er mis met een degelijke verlichting, en een dosis gezond boerenverstand en een beetje uitkijken ?

Veramerikanisering van de maatschappij :cry:

Ik hoop dat degelijke merken als Gore ook gewoon mooie en functionele kledij blijven maken zoals nu (met minimaal fluo-stripje dat overdag bijna niet opvalt), en ik nooit geforceerd zal worden om me met schreeuwerige fluo jassen, nog een extra fluo vest om men rugzak, fluo strippen rond armen en benen, flikkerend voor en achterlicht en een roze helm op men kop door deze wereld te begeven.
koenie schreef:[...]wat is er mis met een degelijke verlichting, en een dosis gezond boerenverstand en een beetje uitkijken ? [...]
Hét probleem is, dat ondanks dat wij dat misschien wél doen, de automobilist dat vaak níét doet. Ze zijn gewoon te vervreemd van ieder normaal gedrag! In het verkeer is het "iedereen is gek, behalve ik". Er wordt niet gekeken, gewoon geen voorrang verleend. En als je er iets van zegt, geven ze nog een grote mond ook.
Door nét even wat meer op te vallen door het dragen van opvallende kleding, ziet men je in ieder geval ook eerder vanuit de ooghoeken aankomen. Ik werd een week of 2 geleden bijv. gesneden door een automobilist die afsloeg, en knalde er flink tegenaan. Het deerde hem niets, hij reed gewoon verder. Net als de andere verkeersdeelnemers overigens.
Mogelijk had hij me wél in zijn ooghoeken gezien (als hij al keek) als ik opvallende kleding aan had gehad.

Overigens zag ik bij de Sinterklaasavond hier in de binnenstad dat de politie met niet-toegestane fietsen rondrijdt... En dan durven ze wat tegen mij te zeggen als ik op m'n mountainbike fiets... :roll:
Robertjan schreef: Hét probleem is, dat ondanks dat wij dat misschien wél doen, de automobilist dat vaak níét doet. Ze zijn gewoon te vervreemd van ieder normaal gedrag! In het verkeer is het "iedereen is gek, behalve ik".
Vind je dat nu zelf niet een beetje overdreven ?
Ik ben een fietser, en erger me ook vaak aan het rijgedrag.
Maar ik rij ook met de auto, en dan erger ik me vaak nog meer aan het rijgedrag, meestal van automobilisten, maar een enkele keer ook wel eens aan dat van een fietser die aan een zelfmoordmisie bezig lijkt te zijn (en dan bedoel ik niet dat ie zich in het verkeer gewaagd heeft zonder z'n fluo-toestanden :wink: ).

Ook dat "wij-gedrag".
Tot welke groep behoor ik dan ?
Tot die groep van fietsers, want dat is wat ik het liefste doe, en waar ik elke avond weer van droom als ik ga slapen, nieuwe lange tochten, ...
En als ik dan weer een keertje met de auto onderweg ben, ben ik "zij, één van die associale met de kop in de grond aan het verkeer deelnemende automibilisten" ?
Robertjan schreef: En als je er iets van zegt, geven ze nog een grote mond ook. ...
Ik werd een week of 2 geleden bijv. gesneden door een automobilist die afsloeg, en knalde er flink tegenaan. Het deerde hem niets, hij reed gewoon verder.
Misschien durfde die man/vrouw al niet meer te stoppen ?
Als je naar de reacties tegenwoordig kijkt lijkt me dat vaak nog de slimste optie ook.
Lijfbehoud !! :wink:
Of misschien was het inderdaad ééntje van het soort die ze beter in een dwangbuis dan een auto zouden steken, en dan had je fluo kleding dus ook geen verschil gemaakt.
Robertjan schreef:Ze zijn gewoon te vervreemd van ieder normaal gedrag
koenie schreef:Vind je dat nu zelf niet een beetje overdreven ?
Robertjan schreef:Er wordt niet gekeken, gewoon geen voorrang verleend. En als je er iets van zegt, geven ze nog een grote mond ook.
------------
koenie schreef:Ook dat "wij-gedrag".
M'n broer rijdt veel met de auto. Ééns per week fietst 'ie, en verbaast zich over de ruimte die ik tussen mij en geparkeerde auto's houdt. Laatst zat hij zelf bijna tegen een auto die weg wilde rijden... Op zo'n moment is er wellicht wat duidelijker onderscheid.
Feit is dat er zoveel chauffeurs zijn die niet fietsen. Zij rijden vrijwel altijd heel anders (houden minder rekening met andere weggebruikers) dan fietsers die ook in een auto rijden. (Dat geef je zelf ook al aan.)
Robertjan schreef:En als je er iets van zegt, geven ze nog een grote mond ook. ...
Ik werd een week of 2 geleden bijv. gesneden door een automobilist die afsloeg, en knalde er flink tegenaan. Het deerde hem niets, hij reed gewoon verder.
koenie schreef:Of misschien was het inderdaad ééntje van het soort die ze beter in een dwangbuis dan een auto zouden steken, en dan had je fluo kleding dus ook geen verschil gemaakt.
Mijns inziens mogen ze in Nederland wel veel strenger examineren. En eens per 10 jaar zonder examen het rijbewijs verlengen is géén goed beleid. Iedere 3 á 5 jaar opnieuw examen, dát is veilig op de weg. Let maar eens op hoeveel files er en ongelukken er dan nog zullen zijn. Maar de beste stuurlui.... :roll:

Over het jack van Willem:
Niton geeft in een reactie geen gewicht op, evenmin als getallen voor w.b. de waterdichtheid (maar da's nooit een probleem) of difussie-vermogen van Flexothane. Wel geven ze aan dat in deze EN343-norm hij voldoet aan klasse 3 (beste eigenschappen), maar nergens valt simpel op te zoeken welke eisen daaraan gesteld worden... :?
Zij e-mailen terug dat met de mouwen aangeritst hij wat betreft zichtbaarheid voldoet aan de EN471 norm in klasse 3 (hoogste), en zonder mouwen aan klasse 2 (middelste).

Robertjan
- Die nog een fluo-broek zoekt, omdat me opvalt dat in het donker met licht aan je veel zichtbaarder bent met een lichte opvallende broek, dan met de standaard zwarte fietsbroeken...
Fluo waanzin in Engeland valt wel mee hoor, je went eraan. Feit is dat je als fietser niet zo snel verwacht wordt als in Nederland (m.u.v. enkele steden zoals Cambridge/Bristol), dus kan zo'n fluoriserend hesje best prettig zijn (eergisteren weer 2 keer bijna op een auto geknald omdat de bestuurders niet op fietsers letten....).. Ik draag ze wel eens tijdens slecht weer. In Nederland lijkt het me een beetje overdreven, maar op reis kan het zeker handig zijn.
Vorig jaar in Noorwegen droeg ik in verscheidene tunnels (o.a. Nordkapptunnel) een geel fluoriserend hesje van de Halfords. Deze deed ik dan aan als ik voor een tunnel stond, of op een drukke autoweg ging rijden. In tunnels uiteraard ook fietslampjes.
Daarbij ben ik erg voorzichtig met auto's, laat niks aan het toeval over en had ook een achteruitkijkspiegel. Desondanks bestaan er ronduit gekken die een inhalende tegenligger vanuit dezelfde richting willen inhalen (1x) en daar doe je dan helemaal niks aan... :shock:

Nadelen: De hesjes zijn te sluiten met twee klittenband stripjes, waarvan de onderste door de bewegende benen altijd los gaat. Vervolgens hinderlijk op m'n fietsbroek ging plakken met extra slijtage aan de broek als gevolg. Misschien is een veiligheidsspeltje in het vervolg een goede oplossing.
Maar die had ik toen niet bij de hand en hing het hesje tijdens tochten door de buitenlucht aan de achterkant van m'n fiets.

De tassen vallen sowieso op, door de reflector voor en achter en het formaat doen veel automobilisten wel opkijken.
(Uitzonderingen daargelaten, zwaailicht op een stok achterop lijkt me het allerbeste maar wel om tureluurs van te worden :wink: )

Heb me er eigenlijk nog niet zo mee bezig gehouden voor m'n nieuwe tocht in IJsland. Ik blijf dit topic daarom met interesse volgen.
In Frankrijk is het sinds kort verplicht om ´s nachts of overdag bij slecht zicht een hesje of kleding te dragen die aan de Europese normen voldoet zoals die ook voor hesjes in de auto gelden. Het gevolg is geweest dat je nu elke maand op Franse websites meer echte fietskleding ziet die een fluo kleur heeft en reflectie strepen, alles gecertificeerd volgens euro norm. Dit spul is echt veel beter zichtbaar dan wat je bij ons in de sportzaken tegenkomt. Ik heb er op de fiets en wandelbeurs een goed gesprek over gehad met mensen van AGU en ik verwacht dat ook zij binnenkort met spul komen dat aan deze normen voldoet. Ze hadden nu al flink wat bruikbaar spul, maar nog niet echt volgens de norm.
Wim
dat klinkt wel goed, zelf heb ik nu een vestje van een hardloopwinkel met doorlopen rits aan de voorzijde die goed ademt en zoals ik het inschat voldoet aan en471-1... alleen is deze niet gekeurd, dus das weer lastig.

Maar wat mij laatst verdwaasde was dat er mensen die professioneel vaak langs de weg staan totaal niet bekent zijn met de wet en regelgeving rond dit thema. Stonden ze bonnen te schrijven op een parkeerplaats, staat er een in een donker uniform de boeven naar de kant te dirigeren en degene met een hele mooie eb471-3 gekeurde jasch staat doodleuk te schrijven.... en als je hierover iets vraagt tijdens een cursus voor praat paal/ verkeers regelaar roepen ze doodleuk dat je in de nacht ook gewoon alleen een en 471-1 vestje hoeft te dragen...(arbo zegt wat anders) dus tja...

Ben idd wel benieuwd of dat deze trend een beetje wil doorzetten, maar ja je hoopt dat er eens een keertje iemand zijn licht aan zet, laatst weer last van een persoon op een electro fiets in de nacht die het zelfs verdomde om dat knopje op z'n dashbord in te drukken... zal wel 2 km schelen op een volle accu.... :evil:

Maarja, we wachten af.

Bas

--krijgt soms het idee dat ze beter eens naar de regeltjes van nu kunnen kijken en daar naar handelen --
Dan hoop ik dat die Fransen ook Engels en/of Spaans kunnen. Dan kan ik er ook nog eens wat aan hebben...
koenie schreef: Goed te lezen dat er nog anderen wat sceptisch staan tegenover deze overdadige, freaky, fluo-waanzin.
Ik hou mijn hart vast door welk een weerzinwekkende fluo-wereld ik binnenkort moet fietsen :( .
Door de overdaad verliest het ook elke functionaliteit, je bent niet meer "gealarmeerd" als je fluo ziet; dus binnenkort de volgende stap en een blauw zwaailicht op onze kop, om toch maar weer een beetje meer op te vallen ?

En dan nog te zwijgen van het subjectieve veiligheidsgevoel dat zoiets bij velen geeft. "Ze zullen me wel gezien hebben ..." (fluo-hesje aan en de i-pot die luid in de oren knalt :? )
Ik moet zeggen dat ik me ook wel zorgen maak om deze wapenwedloop. Automobilisten zijn blind, leer daar mee te leven. Ga niet de verantwoordelijkheid leggen bij de fietser die er toch niks aan kan doen.

Bovendien zie ik hier het helm-effect dreigen: als je straks (min of meer) verplicht bent om je in onhandige, onmodieuze kleding te steken om alleen maar een stukje te kunnen fietsen, gaan er minder mensen fietsen met als gevolg méér risico voor de fietser.

Grtjs, Waltertje - die menig Questrijder kent die ook niet gezien wordt
In Peru vragen ze op een andere manier aandacht voor het feit dat automobilisten fietsers over het hoofd zien:

http://www.nuvideo.nl/opmerkelijk/36090 ... -lima.html

Geef mij maar een fel roze windjackje :wink:
In de UK verkopen ze veel meer zichtbare fiets en loopkleding.
Ik kom er net achter dat er ook een norm is voor vrije tijdskleding voor zichtbaarheidsproducten: de EN1150.

Edit: Oeps, ik zie net dat Wim dat al in zijn openingspost aangeeft... :oops:
Wim, ik heb vorig jaar bewust een Agu secunda .... jas/hardshell gekocht in de kleuren geel/groen - je weet wel een genuanceerde kanariekleurstelling. Bij het aanschaffen heb ik erover nagedacht onder welke omstandigheden ik dat ding moest dragen; en liefst het minst mogelijk. Je begrijpt het al: regenachtig weer, in ieder geval zodanig weer dat een autobestuurder een zo slecht mogelijk zicht heeft. De jas en ook andere kleding met reflecterend materiaal aan m'n broek, schoenen, helm, zelfs handschoenen vallen zeker op. Als het weer beter is en de reden om deze kleding te dragen vervalt, heb ik weer 'normale' kleding aan, waar het opvallend element op de achtergrond is geraakt. Kleding koop ik altijd op functionaliteit en zichtbaarheid door een ander, m.n. autobestuurders.
Dat doe ik ook, waarbij er wel een groot verschil is tussen gewoon geel en hi viz fluo. Overdag heb je dat nodig, maar 's avonds gaat het om de reflectiestrepen. Echte wegwerkers kleding heeft allebei.
Wim
Afbeelding

:D

Als ze je nu nog niet opmerken.