Additionally, paste this code immediately after the opening tag: The Lycian Way Turkije - Forum Wereldfietser

The Lycian Way Turkije

In Februari ga ik een stuk in Turkije fietsen en wil een gedeelte van de Lycian Way gaan fietsen maar dit is eigenlijk een wandel route. Ik heb inmiddels begrepen dat je een groot gedeelte kunt fietsen maar op mijn gedetailleerde kaart kom ik toch wel een paar ????? tegen. Wie weet mij te vertellen waar de valkuilen (letterlijk) liggen?

Bedankt voor jullie meedenken.

Arie
Hi Arie,

Samen met een wandelvriendin heb ik de ruim 500 km in een aantal vakantie's met rugzak, tent en voedsel mee gelopen.
Prachtige route om te lopen ...... maar laat je fiets maar thuis :lol:

Ga eens lekker hiken met de rugzak en trek er de tijd voor uit..... 't is soms goed zoeken naar de route in de bergen.... :wink:
't Is echt een van de mooiste wandelroutes van Europa met veel ruige natuur, valse herdershonden en oude ruines onderweg .... ook overal heerlijk wildkamperen.

Als je perse wilt fietsen kun je als alternatief de kustweg tussen Fethye en Antalya fietsen maar dat is erg saai en absoluut geen vergelijk met de echte tocht The Lycian Way van Kate Clow.

Groet, Gerard
Hoi Gerard,

Bedankt voor je reactie. Ik ben ook niet van plan om alleen doorgaande wegen te fietsen maar ga zeker een aantal "blokjes" om fietsen. Heb ongeveer 2.5 week om van Izmir naar Antalya te komen dus dat moet wel lukken.
Wellicht een leuke verandering om later eens met de rugzak de echte Lycianway te doen maar dan kan ik nu vast voorwerk doen op de fiets.

Groeten,

Arie
Ik heb het stuk tussen omg. Antalya en het uiterste zuiden gewandeld en deze foto geeft een aardig gemiddelde aan.
Afbeelding
Op de benedengemiddelde stukken ontbraken de vlakke stukken tussen de puntige stenen, waren de treden hoger dan 25 cm of waren we het spoor bijster omdat er geen pad was tussen de rood-witte tekens.
Wel viel me toen op dat er plenty onverharde wegen zijn en er dus zeker prachtig te bergfietsen valt. Neem je lichtste verzet dus beslist mee!
Leon
Lees ook eens de reacties op het item Turkije in februari/maart waaruit blijkt dat zowat heel Turkije onder een sneeuwdek ligt in februari, behalve de smalle kuststrook. Ook iets om terdege rekening mee te houden als je daar in de bergen gaat fietsen.
Dag Jim,

Grote delen zijn fietsbaar.
Maar ik heb ooit een km met fiets en bagage op mijn rug uitgeprobeerd. En hopeloos teruggekeerd. Even 100km om. Hoorde ooit 2 jaar later van 2 Amerikanen die dat stuk van plan waren,dat ze het advies kregen om dat niet te doen. Twee jaar daarvoor had een Ned fietsdame dat uitgeprobeerd wat niet lukte. En als dat haar niet lukte was het niet mogelijk.
Maar ik ben er nog niet overheen. Ooit ga ik hem doen. Ergens denk ik dat het moet lukken.

Heb je het boek van de Engelse dame al aangeschaft.

Gr.
Betty
De mooie foto van Leon geeft een hele goede indruk van de gemakkelijke gedeelten van de tocht... en eerlijk is eerlijk ... zo ziet het grootste deel van de tocht er uit .... ca. 65 %.
Dan is de overige 30 % van de route is aanmerkelijk steiler, smaller en veel moeilijker begaanbaar met soms hele smalle richels waar je echt niet met de fiets langs komt..... laat staan met de fiets op je rug of anderzins.

Het overige fietsbare gedeelte, ca 25 km loopt langs de baai bij Finike waar het track de kustweg langs de baai volgt.....
Daar is goed te fietsen..... als je houdt van voorbij denderende walmende vrachtwagens.
Zoals te begrijpen valt ... een stuk weg dat de meeste Hikers niet leuk en erg saai vinden en dus snel met de bus of taxi proberen over te slaan om weer gauw de rust van de bergen te zoeken.
Overigens .... ik heb dat stuk wel met de zware rugzak in 35'C gelopen en vond het ook niet echt leuk :|

De andere eerder genoemde onverharde sporen op de route zijn veelal paadjes van de vele schapen- en geitenkuddes.... je kunt ze beter niet volgen... zonder GPS ben je zo verdwaald.
De tip om te kijken naar de huidige weersomstandigheden in het gebied is ook een hele verstandige... meermalen heb ik in zowel april als oktober met hele snelle heftige weersomslagen te maken gehad ....
Uiteindelijk begeef je je in een gebied met een bergklimaat met alle snelle veranderingen van dien.

Gr, Gerard
Beste medefietsers,

Bedankt voor jullie info/tips en mee denken!
Ik heb me redelijk ingelezen en denk tijd/klimaat/uitrusting goed in geschat te hebben en ben er klaar voor. Wat ik las van Kate Clow, de auteur van The Lycianway, is dat somige stukken wel te fietsen zijn maar zoals jullie al aangaven anderen absoluut niet. Het boek van haar is in bestelling en zal zeer binnenkort wel binnen komen om mij verder in te lezen waar de moeijlijkste delen zijn, ik heb nog even voor ik werkelijk vertrek.

Nogmaals bedankt voor jullie tips en ik zal me wel weer even melden als ik weer terug ben.

Adios Amigos

Arie
Hoi wereldfietsers,

Ik ben weer terug van mijn trip in Turkije.
Prachtig land en hele vriendelijke bevolking die je altijd wilt helpen en ook zeer gastvrij is! De Lycian Way is wat mij aan gaat inderdaad GEEN fiets route MAAR in deze omgeving is het ook in februari zeer goed fietsen. Een werkelijk prachtige omgeving met wel redelijk wat klim werk zeker als je van de hoofdweg afwijkt en veelal binnendoor gaat. Voor echte klimmers geen enkel probleem maar ik had als NIET klimmer soms wel moeite met 10% of meer met volle bepakking.
Mij trip is van Izmir naar Antalya gegaan en heb op een kleins stuk van ongeveer 150km na het traject van ongeveer 1000km gereden waarbij vooral in het begin ik veel regen had en zo,n 15gr en veel (tegen) wind het zwaarder maakte. Later werd het per dag beter weer en na een dag of 6 reed ik dan ook weer met de korte mouwen/broek.
Vooral het stuk van Fethiye naar Antalya is goed te fietsen als je de 400 hoofdweg probeerd te vermijden alhoewel er in februari niet erg veel verkeer is, wat ik eerder wel gelezen had vooral in de zomertijd.
Iedereen die meer info wil kan mij gewoon even een berichtje sturen of even een kijkje op mijn Vimeo of Hyves site nemen.

http://www.vimeo.com/user2521576/videos
http://www.hyves.nl/?&pageid=32QGP7TQXWCG004SW

Voor iedereen die nog nooit in Turkije in deze omgeving was.... DOEN!

Groeten,

Arie
Kate Clow geeft op 26 en 27 februari een lezing op de Fiets en Wandelbeurs (Amsterdam Rai)!
Dat vind ik leuk om te horen.
Behalve dat ik daar gefietst heb, heb ik ook grote stukken daarvan gelopen.

Dat ze nog leeft. ze zou de jongste niet meer zijn.

Dank je voor de tip Harry.