Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Deze zomer naar IJsland? - Forum Wereldfietser

Deze zomer naar IJsland?

De laatste tijd lijkt het wel of ik steeds vaker op het forum tegenkom dat mensen dit jaar gaan fietsen in IJsland. Zou het komen omdat ik zelf ook dat plan heb opgevat, of is IJsland gewoon erg in trek momenteel?

In ieder geval mijn vraag wie er deze zomer allemaal in IJsland gaan fietsen, en hoe de plannen dan zijn.
Zelf ga ik van 27 juni t/m 18 juli een stukje fietsen in IJsland. Doel is om per fiets een deel van het land te verkennen en vooral ook mijn andere hobby, fotografie, te beoefenen.

Richard
IJsland is gewoon een mooi land! Wij hebben er een aantal jaar geleden met plezier gefietst in ieder geval! Zie hier wat foto's van die reis.

Als wij besluiten om naar land X te gaan, dan zien we ook ineens Jan en Alleman naar land X gaan, is gewoon een menselijk ding, iets met hersens en je ineens bewust worden van dat waar je eerst onbewust gaan aandacht aan besteed hebt.

Have fun! Zou er graag nog eens terug gaan, in de winter ofzo!
Ik vermoed dat de koers van de kroon er ook wel iets mee te maken kan hebben. IJsland was altijd stervens duur.
Wim
Hi Richard,

Ik ga vanaf half juli voor ca 4-5 weken, voor de 3e keer inmiddels. Naar het noorden over de Kjolur, en via de Sprengisandur en Landmannalaugar weer terug naar Kevlavik. Ook voor mij is het een fiets-foto expeditie. Naast fietsen dus veel wandelen en weinig slapen :-)
Het is een waar paradijs voor landschapsfotografen!


Afbeelding
Landmannalaugar

Veel plezier met de voorbereiding!!

Gee
Konden we vroeger tegen de Duitsers zeggen "Wij willen onze fietsen terug", nu kun je in IJsland een vaantje aan je fiets hangen met de tekst "We want our money back". Toppunt van arrgogantie is nergens betalen omdat ze in het krijt staan - fietsen op krediet zo gezegd. Veel plezier in dit - nu even serieus- werkelijk fantastische land!
<offtopic>Willem, wat een onzin! Alsof de bevolking van IJsland hier verantwoordelijk voor is...
"If it sounds too good to be true, it probably is..." denk ik dan maar... </offtopic>

Wim, mee eens, ook dat zal er mee te maken hebben.
Ik ben vorig jaar september voor 5 dagen in IJsland geweest voor het "Nordic Seminar". Iets op het gebied van stotteren, georganiseerd door de verenigingen uit de noordelijke landen.
We hebben toen een grote bustocht gemaakt, waarbij ik verliefd geworden op het land. Zo onbeschrijfbaar mooi en bijzonder landschap. Ik besloot toen dat ik zeker nog een keer terug zou gaan en als het even mogelijk was met de fiets.
Vandaar mijn interesse voor het land. Ik weet dat de wegen daar niet al te best zijn, maar dat maakt het alleen maar avontuurlijker.

Ik merkte aan reacties van andere deelnemers aan het seminar, dat de prijzen vergeleken met de keer ervoor (2004) een flink stuk lager waren. Alleen maar gunstig dus.
fietsjunks schreef:<offtopic>Willem, wat een onzin! Alsof de bevolking van IJsland hier verantwoordelijk voor is...
"If it sounds too good to be true, it probably is..." denk ik dan maar... </offtopic>
Ook off-topic maar het is niet helemaal onzin, de IJslandse bevolking heeft jarenlang direct geprofiiteerd van een enorme economische groei in de jaren 2003-2007. Oververhitting van de economie dreigde/gebeurde. Niemand trok aan de bel, het geld stroomde binnen en werd in/door IJsland ruimschoots uitgegeven. Niemand had het over mismanagement van de banken. En nu in de onderhandelingen eisen stellen alsof ze zelf bepalen onder welke voorwaarden er terug betaald wordt (arrogantie ten top). Zij willen als belastingbetaler niet de dupe worden, moeten de Britse en Nederlandse belastingbetalers dan wel de dupe worden? Nee de IJslanders mogen wat mij betreft best op de blaren zitten (en nee ik had geen geld bij Icesave maar heb me wel een klein beetje verdiept in het probleem).
Ze mogen en moeten er collectief natuurlijk best wel wat van voelen, en niet alleen omdat de Icesave schulden moeten worden afbetaald, maar ook omdat ze (net als bijvoorbeeld veel oosteuropenanen) zo oliedom geweest zijn hypotheken in vreemde valuta te nemen. Maar om een land en een economie nu compleet kapot te maken is nog wel weer wat anders. Het is helemaal niet vreemd dat de voorwaarden onder dit soort omstandigheden versoepeld worden, en het is tijd dat IJsland net als vele andere landen in het verleden ook zo'n deal krijgt.
Tja, en wat mij betreft hadden de hebberige Icesave spaarders in Nederland niet zo genereus geholpen hoeven te worden. Iedereen kon weten dat je hier een enorm risico liep, en er is genoeg voor gewaarschuwd, en niet alleen in de financiele pers en de wetenschap.
Overigens hebben we knap boter op ons hoofd, want als de internationale internetbank ING Direkt was omgevallen hadden wij als Nederlandse burgers een vergelijkbare dreun gekregen. Ook dat was een gigantische internationale bankoperatie waarbij de Nederlandse staat voor miljarden garant stond.
Kortom, geef de IJslanders de kans iets te verdienen, en ga in IJsland fietsen.
Wim
fietsjunks schreef:<offtopic>Willem, wat een onzin! Alsof de bevolking van IJsland hier verantwoordelijk voor is...
"If it sounds too good to be true, it probably is..." denk ik dan maar... </offtopic>
Was dan ook met een behoorlijke hoop sarcasme, maar ik was de :roll: vergeten.
Wim schreef:genereus
Dat zit opgesloten in het financiele afspraken stelsel, de DSB spaarders waren ook blij dat ze geholpen werden.
Wim schreef:ING Direkt
DSB is ook gevallen en heeft de Nederlandse belastingbetaler ook geld gekost, terwijl ook iedereen had kunnen weten dat DSB niet helemaal klopte.
Wim schreef:geef de IJslanders de kans iets te verdienen, en ga in IJsland fietsen.
Ik ga er niet fietsen, wel net een contract afgesloten met een IJslands bedrijf, telt ook weer een beetje mee :lol:, maar kan me voorstellen dat het er mooi is.
Ik heb geen economisch vraagje, maar een praktische vraag over het weer in IJsland. Ik heb me laten vertellen dat het er erg hard kan stormen, met als gevolg geen zandstorm maar een lavastorm waardoor je gezandstraald wordt. Deeltjes nog scherper en pijnlijker dan zand.

Mijn vraag is: Wat voor kleding biedt afdoende bescherming tegen dit scherpe spul en hoe werkt dit stof in op je materialen zoals tent en fiets?

Bij voorbaat dank voor de info. Wanneer de voorbereidingen succesvol verlopen kan je me wellicht op IJsland tegenkomen! 8)
Florisfietser schreef:Mijn vraag is: Wat voor kleding biedt afdoende bescherming tegen dit scherpe spul [...]
Dat lijkt me typisch iets voor G1000.
Alleen in het binnenland en op de Sandurs (lavavlaktes) kan het flink spoken, is mijn ervaring, maar nooit erg lang. Heb dat een keer bij Askja meegemaakt en heb toen mijn slaapzak maar uitgerold op de vloer van de gemeenschappelijke ruimte van het nieuwe Fjallstation.
Het zandstraaleffect is onaangenaam en bijzonder slecht voor je camera, e.d. Gewoon schuilen en wachten tot het overwaait :-) Geen probleem verder gehad met tent (TNF V25) of fiets.
Overigens heb ik drie jaar geleden vrijwel uitsluitend prachtig weer gehad, ook in het binnenland: het kan verkeren.

Gee
Dank voor je antwoord Gee. Hoe bescherm je je gezicht? Met een gezichtsmasker (met twee gaten)?