Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij samenstellen fiets - Forum Wereldfietser

Hulp bij samenstellen fiets

Ik heb besloten om zelf men trekkingfiets samen te stellen, het wordt een surly long haul trucker (26"), met racestuur, buisshifters, tektro rl 520 remgrepen, shimano (xt/lx/slx) remmen en derailleurs... Nu zit ik toch met een paar vragen.

1. Welke (vierkante) trapas en cranks neem ik? Hulp is hier echt welkom, ik ken hier echt niks van. Gewicht speelt hierbij geen rol. Bracket: 68mm wide, 1.37x24t

2. Weet iemand waarom Slx componenten bij MTB staan, en de oude LX bij trekking op de shimano site?

3. Waar kan ik men wielen laten spaken? Op wielen wil ik echt niet besparen, ik had graag 36 gaats xt naven, dt alpine spaken, en exal sp19 velgen, maar waar haal ik dit?
De enige fietsmaker hier in Gent die deze onderdelen heeft, heeft er geen tijd voor (???)

Ja veel vragen ik weet het, maar dit is natuurlijk de plaats om ze te stellen...
Ghengis schreef:Ik heb besloten om zelf men trekkingfiets samen te stellen, het wordt een surly long haul trucker (26"), met racestuur, buisshifters, tektro rl 520 remgrepen, shimano (xt/lx/slx) remmen en derailleurs... Nu zit ik toch met een paar vragen.

1. Welke (vierkante) trapas en cranks neem ik? Hulp is hier echt welkom, ik ken hier echt niks van. Gewicht speelt hierbij geen rol. Bracket: 68mm wide, 1.37x24t
de maat van de gewenste tandwielen bepaald de spider (5 x 110-74, 4 x 104-56 etc) en de gewenste cranklengte is ook van belang. De as zoek je passend uit bij het crankstel. Voordeligste beste keus is verm. een Sugino met shimano un 54 as en TA bladen, maar je kunt het ook duurder maken, of misschien vind je nog ergens een overjarig exemplaar
2. Weet iemand waarom Slx componenten bij MTB staan, en de oude LX bij trekking op de shimano site?
daar is lang over vergaderd door types met leaseauto's ;)

3. Waar kan ik men wielen laten spaken? Op wielen wil ik echt niet besparen, ik had graag 36 gaats xt naven,
de nieuwe XT is de oude niet meer!

dt alpine spaken
Comps of Sapim race (2.0-1.8-2.0) lijkt me goed genoeg zo niet beter
Ghengis schreef:3. Waar kan ik men wielen laten spaken? Op wielen wil ik echt niet besparen, ik had graag 36 gaats xt naven, dt alpine spaken, en exal sp19 velgen, maar waar haal ik dit?
De enige fietsmaker hier in Gent die deze onderdelen heeft, heeft er geen tijd voor (???)
Gent, Oost-Vlaanderen? Zou eens kijken bij fiets.be (kijk gewoon op hun site voor adres). Ze doen vooral ligfietsen, maar er zijn ook veel losse onderdelen te krijgen. Weet wel niet echt iets van de kostprijs, want heb mijn wielen zelf gespaakt...

Mvg,
Mireille
Hier ook al eens gekeken?

http://rose.nl/output/controller.aspx?c ... ail2=19522

Ik heb hier een jaartje geleden wielen besteld en ik moet zeggen dat ze me goed bevallen. Ik ben er nog niet lang mee op pad geweest, maar met 3 kinderen en boodschappen toch al wel redelijk belast. (ik heb de 28" versie)
Alvast bedankt voor de reacties,

Voor de wielen kwam ik ondertussen bij vittorio terecht,

http://www.vittorio.nl/index.php?module ... ticleID=19

Veel beter zal ik toch niet vinden.

En idd. een un54 trapas met sugino xd cranks lijkt me heel goed...
Had je ook al bij bike4travel gekeken? Die leveren de wielen zoals deze terug zijn te vinden in de travelmasters van Santos.

Zijn dus gewoon erg goede wielen.

Bas
Of gewoon bij m-gineering.... Maar even ietsje terug in het verhaal: waarom wil je de fiets zelf afmonteren. De kant en klare Long Haul Trucker is erg goed afgemonteerd, en het zou me verbazen als je het goedkoper kunt voor dezelfde kwaliteit of een betere kwaliteit voor hetzelfde geld.
Wim
B@se schreef:Had je ook al bij bike4travel gekeken? Die leveren de wielen zoals deze terug zijn te vinden in de travelmasters van Santos.

Zijn dus gewoon erg goede wielen.

Bas
Deze had ik ook gezien, ze zijn ook ongeveer dezelfde als de Vittorio wielen. Bij de vittorio vermelden ze dat de naven nog eens afgesteld en extra ingevet worden, hoewel dit bij de bike4travel wielen ook wel zo zal zijn.
Ghengis schreef: Deze had ik ook gezien, ze zijn ook ongeveer dezelfde als de Vittorio wielen. Bij de vittorio vermelden ze dat de naven nog eens afgesteld en extra ingevet worden, hoewel dit bij de bike4travel wielen ook wel zo zal zijn.
Waarom geen naven met industrielagers? Dat geklooi met afstellen en invetten en losse kogeltjes is nergens voor nodig! Reservelagertje en flesje Loc-Tite weegt misschien 35 gram, voor als het ooit toch mis mocht gaan.

grtjs, Waltertje
Zelf hou ik ook van simpel, en dan zijn industrielagers heel fijn. Wel is het zo dat de mooie naven met industrielagers (Chris King, Phil Wood, White Industries) allemaal heel stevig aan de prijs zijn. Als het budget beperkter is dan is er gewoon niets beters dan een stel handgebouwde wielen met LX naven (nieuwe XT is zwakker dan LX) met 36 spaken (40 of 48 is echt niet nodig in een 26 inch wiel met een stevige velg).
Wim
Wim schreef:De kant en klare Long Haul Trucker is erg goed afgemonteerd, en het zou me verbazen als je het goedkoper kunt voor dezelfde kwaliteit of een betere kwaliteit voor hetzelfde geld.
Wim
Lijkt mij ook. Wel zou ik die cantilevers (remt waardeloos) er dan afslopen en vervangen door v-brakes. Dan zit je natuurlijk ook aan andere remgrepen vast. Maar dat moet met een euro of zestig wel gedekt zijn.
Pedalero schreef:cantilevers (remt waardeloos) er dan afslopen en vervangen door v-brakes.
Wil je die canti's dan naar mij sturen? Ik wil wel een setje in voorraad want mijn huidige gaan al 65000 km mee. Ze remmen goed, waarschijnlijk omdat ik ze goed heb afgesteld.
Leon
Pedalero schreef:
Wim schreef:De kant en klare Long Haul Trucker is erg goed afgemonteerd, en het zou me verbazen als je het goedkoper kunt voor dezelfde kwaliteit of een betere kwaliteit voor hetzelfde geld.
Wim
Lijkt mij ook. Wel zou ik die cantilevers (remt waardeloos) er dan afslopen en vervangen door v-brakes. Dan zit je natuurlijk ook aan andere remgrepen vast. Maar dat moet met een euro of zestig wel gedekt zijn.
Zijn de compleet afgemonteerde Surly's verkrijgbaar in België? Bij fietswinkels die de frames verkopen staat de complete nooit in het assortiment...
Ze staan mij idd wel enorm aan, behalve dan de remmen (toch liever V-brakes met tektro rl 520 remgrepen), en de wielen (vooral dan de velgen en de buitenbanden). Misschien even vermelden dat ik in Afrika wil gaan fietsen, en heeeel goeie wielen dus van groot belang zijn.
Beste wijzen,

Natuurlijk heb ik zitten googlen, maar toch nog zou ik graag tips waar een kompleet afgemontgeerde LHT te kopen in NL.

Paralel aan bovenstaande vraag voor Belgie.

Gewoon om eens te gaan snuffelen.......

:D
Bij "La maison du vélo" in Brussel heb ik onlangs een afgemonteerde Surly LHT in de showroom gezien.

Bart
...voor goede wielen kun je ook hier terecht... :idea:
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=281 voor een Nederlandse leverancier van de Long Haul Trucker. Als je het standaard wiel niet vertrouwt kun je bij een van de geronommerde bouwers een nieuw heavy duty achterwiel laten bouwen, en bijvoorbeeld het meegeleverde achterwiel opslaan voor later minder heftig gebruik.
Wim
Lijkt mij ook. Wel zou ik die cantilevers (remt waardeloos) er dan afslopen en vervangen door v-brakes. Dan zit je natuurlijk ook aan andere remgrepen vast. Maar dat moet met een euro of zestig wel gedekt zijn.
Ze staan mij idd wel enorm aan, behalve dan de remmen (toch liever V-brakes met tektro rl 520 remgrepen)
Altijd dat gemopper over canti's :shock:

Stel ze één keer goed af (mag hopen dat je lbs dat voor je doet als ie je nieuwe fiets aflevert) en zorg voor fatsoenlijke blokjes en je vakantiefiets komt overal veilig naar benee.

Je kunt er misschien beter niet de transalp mee doen (is die fiets toch al niet voor bedoeld), maar verder zou ik niet weten waarom je de canti's van die LHT zou moeten vervangen door v-brakes.

Een erg leuke fiets trouwens!

Sjors
Sjors schreef: Je kunt er misschien beter niet de transalp mee doen
Sjors
Waarom niet?
Sjors schreef:
Je kunt er misschien beter niet de transalp mee doen
Sjors

Waarom niet?
Pijnlijke vingers?
(op een recht stuur heb ik daar veel eerder last van dan op een krom stuur)

Sjors