Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tunnels in de Pyreneeën - Forum Wereldfietser

Tunnels in de Pyreneeën

Deze zomer willen we de Pyreneeën doorkruisen van Fr naar Sp tussen Lourdes en Rodellar. Daar is een tweebaans tunnel tussen Aragnouet en Bielsa. Op de foto's van de tunnelingangen is niets te zien mbt verboden voor fietsers. Is iemand bekend met de situatie of weet iemand iets over algemene wettelijke of andere regels mbt de tunnels in de Pyreneeën?

Groet, John ieskamp
Ik ben ooit (8 jaar geleden?) door de tunnel van Bielsa gefietst. Bepaald geen pretje maar niet verboden (althans er stond toen geen verbodsbord). Maar de tunnel is extreem smal, erg smerig (na afloop goed je neus snuiten) en stijgt ook nog eens. Geen aanrader dus, maar ik zou het waarschijnlijk weer doen, maar wel met een neus- of mondkapje o.i.d.
De veiligste manier om door een tunnel te komen is om een (vracht)auto aan te houden en te vragen of die achter je wil blijven. Je hebt goed zicht en mensen zien jouw ook niet zo snel over het hoofd.

Volgens google streetview is de tunnel verlicht en ziet er redelijk overzichtelijk uit en iig aan de Spaanse zijde is geen fietsverbodsbord. Al betwijfel ik of er veel Politie door de tunnel heen komt....

De mooiste grensovergang tussen Frankrijk en Spanje is in mijn opinie deze: linkje naar google maps

Er is geen grensovergang maar een veldje waar Spaanse en Franse herder al jaren steggelen over van wie welke graspol is.....
Je kan niet er langs over die brug heen?

Afbeelding

Als je op Google Maps kijkt lijkt er wel een pad rechts van de rivier te lopen.
Een aantal jaren geleden vanuit Istanbul een kort stukje van de de autoput gefietst tussen Bela en Nis. De route loopt daar door een karstgebergte met veel korte tunnels de langste is geloof 180 meter. Bij een Turks restaurant/camping net voor Bela de dag ervoor kennis gemaakt met een hele groep Turkse vrachtwagen chauffeurs die daar overnachten op reis van Turkije naar Europa v.v. Deze loodste mij de volgende dag veilig door alle tunneltjes door met 20 km/uur achter mij te blijven rijden, dit tot groot ongenoegen van terugkerende Duitse vakantiegangers. Maar ik was er blij mee.
Ben je van plan om met de FIETS :shock: de Bielsa tunnel te doen ??
Ik heb 'm 3 jaar geleden (2007) met de auto gedaan, en dat vond ik al een enge ervaring : heel smal, slecht verlicht, slecht verlucht - je rijdt voortdurend in de walmen van de optrekkende vrachtwagens.
Ik had meteen de airco uitgezet, maar die luxe heb je niet op de fiets :evil: .

Vergeet ook niet dat dit geen tunnelTJE is maar een pijp van meerdere kilometers lang, en dat op een N-weg !

Ik begrijp niet hoe Peter Rodenburg hier ooit gezond en wel is doorgeraakt - misschien is dit jaren geleden, en was er toen nog niet zoveel verkeer ?

In elk geval, in 2007 (Paasvakantie) stonden er al borden dat ze de tunnel zouden vernieuwen (of een nieuwe aanleggen, dat weet ik niet meer precies).

Enfin, ik zou met plezier 100km omrijden in de Pyreneeën om dit inferno te omzeilen.

PS @eric10073 : ik weet niet wat ze met die foto van google streetview gedaan hebben maar ofwel is die ergens tussen 2 en 4 's nachts getrokken, ofwel is ze serieus gephotoshopped :P .
Los van dit geval van de Bielsa tunnel, vind ik tunnels op N-wegen sowieso gevaarlijk en te mijden, indien mogelijk, zeker de langere en die met bochten. Op weg naar de col de Lautaret (vanuit La Grave) liggen ook 2 kortere tunnels, de ene is recht, je ziet het uiteinde al van in het begin, mogelijk zien auto's en vrachtwagens dus ook je profiel in de verte 8) . De andere heeft een knik van bijna 90°. Als automobilist in zo'n niet of slecht verlichte tunnel kijk ik eigenlijk intuïtief naar tegenlicht om naderend tegenverkeer in te schatten. Maar een fietser à 20km/u, daar verwacht je je niet aan...
jansenius schreef:Op weg naar de col de Lautaret (vanuit La Grave) liggen ook 2 kortere tunnels, de ene is recht, je ziet het uiteinde al van in het begin, mogelijk zien auto's en vrachtwagens dus ook je profiel in de verte 8) . De andere heeft een knik van bijna 90°. (...) Maar een fietser à 20km/u, daar verwacht je je niet aan...
Dit wordt wel heel erg off-topic, maar ik krijg hier een 'ja duh' gevoel. Iets zegt me dat ze op de Lautaret, zo tussen de Alpe d'Huez, de Galibier en de Izoard in, best wel eens een ploeterende fietser hebben gezien. Verder is het gewoon een kwestie van goed zichtbaar zijn, dus combi van reflecterende kleding/fietstassen en verlichting. En wie het dan nog te gevaarlijk vindt gaat liften. En wie dat ook niet wil fietst een blokje om. Goed samengevat zo? 8)
Inderdaad, op de Lautaret viel het me op dat de meeste auto's redelijk behoedzaam rijden, ze zullen (in het seizoen althans) zich wel aan cyclozeloten verwachten. Maar er moet maar één wereldvreemde, verstrooide chauffeur tussen zitten. Overigens was ik meer beducht voor achterliggend verkeer in zo'n bochten dan voor tegenliggers. Ik heb het strafste achterlicht van B&M (4leds) maar daar ben je vet mee in een tunnel met bochten. Vals gevoel van veiligheid. Het snelheidsverschil tussen auto en fiets blijft altijd te groot.
Dit gezegd zijnde : op de Lautaret heb ik (meer dan eens) gefietst, op de Bielsa zou je mij met geen stokken ter wereld op de fiets krijgen.