Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van 7 naar 21 versnellingen? - Forum Wereldfietser

Van 7 naar 21 versnellingen?

Op een andere plek op dit forum discussieerden we vorige week al over kinderfietsen die zich al dan niet lenen om een volwaardige kindervakantiefiets van te maken.

Nu een heel concrete technische vraag. Een van de opties die we hebben, is een kinderfiets met 7 versnellingen (derailleur) uit te breiden tot 21 versnellingen. Volgens de fiesenmaker kan het enkele voorblad eenvoudig worden vervangen door drie voorbladen. Van anderen horen we daar echter sceptische geluiden over.

Advies en tips zijn welkom!

Sandra
Hoi,
Als je alle passende spullen hebt liggen is het wel eenvoudig.
Wat je nodig hebt is crancks met drie voorbladen, een as, een voorderailleur, een versteller en kabel.
De cracks moeten van de lengte zijn die past bij de fiets. Ik weet niet hoe klein deze fiets is, maar kinderfietsen hebben meestal kleinere crancks.
Een nieuwe as heb je alleen nodig als de oude as niet de juiste is om de voorbladen op de juiste plek te krijgen. De derailleur moet op het frame gemonteerd kunnen worden en moet het juiste bereik hebben (in samenstand met de as). En er moet nog een steunpunt voor de kabel zijn.
Tot zover dit verhaal. Niet iets wat je thuis even doet, dus als die fietsenmaker dat zo zeker weet kun je hem een offerte vragen met een vaste prijs. Ik zou wel even een tip geven over die as en de cracklengte, want niet alle fietsenmakers zijn even wakker.
Succes,
Leon
Leon schreef:Hoi,
Als je alle passende spullen hebt liggen is het wel eenvoudig.
Wat je nodig hebt is crancks met drie voorbladen, een as, een voorderailleur, een versteller en kabel.
De cracks moeten van de lengte zijn die past bij de fiets. Ik weet niet hoe klein deze fiets is, maar kinderfietsen hebben meestal kleinere crancks.
Een nieuwe as heb je alleen nodig als de oude as niet de juiste is om de voorbladen op de juiste plek te krijgen. De derailleur moet op het frame gemonteerd kunnen worden en moet het juiste bereik hebben (in samenstand met de as). En er moet nog een steunpunt voor de kabel zijn.
Tot zover dit verhaal. Niet iets wat je thuis even doet, dus als die fietsenmaker dat zo zeker weet kun je hem een offerte vragen met een vaste prijs. Ik zou wel even een tip geven over die as en de cracklengte, want niet alle fietsenmakers zijn even wakker.
Succes,
Leon
Vooraf opmeten of een crankstel met drie bladen gaat passen.
En dan bedoel ik of de kettinglijn goed is, en of één of meerdere bladen niet tegen de achtervork lopen.

Tommy

http://www.sheldonbrown.com/gloss_ca-m.html#chainline voor een gezaghebbende bespreking van het onderwerp kettinglijn/ chain line
Het moet allemaal kunnen, maar bij kinderfietsen is er natuurlijk niet altijd veel ruimte.
Wim