Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beginner!! - Forum Wereldfietser

Beginner!!

Hé,

Ik heb heel erg veel zin om een vakantie per fiets voor te bereiden.

In ben 26 en werk ik fulltime en doe daarbij diverse cursussen. In mijn vrije tijd loop ik hard. Door alle verplichtingen en de hectiek van het dagelijke leven, heb ik erg veel behoefte om back to basic te gaan.

Iedereen wil maar per vliegtuig naar het andere eind van de wereld in een all-inclusive hotel. Ik ga liever overleven in ons eigen kikkerlandje.

Ik heb gewoon zin om lekker vrij te zijn, uit te waaien, met niemand rekening te hoeven houden en lekker te ontstressen.

Eind mei ben ik een weekje vrij en wil ik een mooie route fietsen.

Het enige probleem is dat ik zoiets nog nooit gedaan heb (en daarbij mijn moeder denkt dat ik dit niet kan). Dus heb ik jullie hulp hierbij nodig. Ik schiet hierbij alvast een aantal vragen af:

- Waar vind ik een geschikte route voor ongeveer een week? Ik woon in het midden van het land, maar kan met de fiets in de trein overal wel komen. Ik heb geen voorkeur voor een bepaalde hoek van het land, maar denk op dit moment aan de Noordzee kust.
- Wat moet ik allemaal meenemen?
- Ik wel het liefst low-budget en zo'n 10-20 euro betalen per nacht. Hoe kom ik aan de juiste adressen voor een overnachting? Ik zou een tentje mee kunnen nemen. Een blokhut is ook prima, maar vaak wat prijziger. Laatste optie, een jeugdherberg valt ook onder de opties, maar die zijn er geloof ik niet zo veel in Nederland.
- Als je op reis gaat met al je spullen, en je wilt onderweg even stoppen in een dorpje of om te eten, hoe doe je dat dan met je fiets en je spullen? Wordt er nooit iets van je fiets gejat?

Ook andere beginnerstips of ervaringen zijn van harte welkom! Nogmaals omdat het mijn eerste reis wordt, gaat het me niet om de afstand die ik afleg, maar meer om het idee, het vrije gevoel.
Wat dacht je van de Beginnerstocht. Kijk bij de Activiteiten op dit forum. Er is nog één plek vrij.

Groet, Ronald
De suggestie van Ronald is natuurlijk niet te overtreffen: een Beginnerstocht voor een Beginner. Wat wil je nog meer?
Maejo schreef:Waar vind ik een geschikte route voor ongeveer een week?
Fietsrouteplanner

Als je in het midden van het land woont en een week weg wilt begrijp ik niet waarom je de trein zou nemen. Fietsen is leuker en goedkoper.
Suggestie: rondje IJsselmaar, dus Utrecht, Zandvoort, LF1, Schoorl, Veerboot Enkhuizen - Stavoren, Friesland, Drenthe, Utrecht. (Afstand = 350-500 km. , afhankelijk van waar jouw 'midden van het land ligt'.)
(Niet de afsluitdijk fietsen of de dijk Enkhuizen - Lelystad, want dat vind ik toch saai).
Maejo schreef:Wat moet ik allemaal meenemen?

Zoek eens op dit forum of op Google naar paklijst + fiets. Hangt vooral af van wel tent of geen tent.
Maejo schreef:Hoe kom ik aan de juiste adressen voor een overnachting?
Behalve wat je zelf al noemt is dit ook een optie: Vrienden Op de fiets

Dit zijn adressen van particulieren die, meestal in hun eigen woning, een aantal slaapplaatsen voor doortrekkende fietsers of wandelaars beschikbaar hebben. U kunt hier terecht voor logies met ontbijt voor de "vriendenprijs" van €18,50- per persoon per nacht (excl. toeristenbelasting).
Om gebruik te kunnen maken van de logeeradressen van Vrienden op de Fiets dient u donateur te zijn van Vrienden op de Fiets. Indien u ergens wilt overnachten, dient u altijd vooraf telefonisch te reserveren. De jaardonatie 2009 bedraagt minimaal € 7,00*.
Maejo schreef:Wordt er nooit iets van je fiets gejat?
Nee, er wordt nooit iets van je fiets gejat :lol:. Dat gebeurt niet in Nederland 8).
Of wil je een serieus antwoord?
Koop een paar stalen kabeltjes met slotje voor diefstalpreventie. Dat houdt een gelegenheidsdief een beetje tegen. Weegt niks, kost weinig. Buitensportwinkel.
En parkeer je fiets daar waar je er zicht op hebt of in een 'beschermde omgeving'. Doe dus geen boodschappen in een supermarkt in een grote stad, maar in een dorpje bij de buurtsuper.
Om geld van treinkaartjes te sparen kun je proberen gewoon alles te fietsen, of in elk geval vanuit huis beginnen. Voor routes kun je bijvoorbeeld hier en hier inspiratie opdoen. Ik zou bij plannenmakerij uitgaan van ongeveer 80 km per dag, maar je hoeft natuurlijk niet alles van tevoren uit te stippelen. Het is ook leuk om 's avonds pas te bedenken waar je de volgende dag heen gaat, of tijdens het fietsen zelf.

De meeste kampeerterreinen van de Stichting Natuurkampeerterreinen zijn lekker basic. Een jaarlidmaatschap kost 15 euro en op één kaart mogen 4 personen kamperen. Naast het lidmaatschap betaal je per nacht aan de camping. Helaas is kamperen niet goedkoop in Nederland. Je kunt op een paar plekken in Nederland ook paalkamperen. Da's helemaal back to basics en kost niks.

Over uitrusting kun je heel veel vinden op dit forum. Bij een eerste vakantie zou ik proberen een deel van de spullen te lenen en het simpel te houden. Een complete lichtgewicht uitrusting in één keer aanschaffen is een dure grap.
Hier staat het een en ander: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf Een dezer dagen plaats ik een verbeterde versie, zonder tikfouten en met nog heel wat meer informatie. Het is misschien meer op uitrusting gericht dan jij zoekt, maar toch. Zelf zou ik altijd gaan kamperen, omdat je zo lekker de hele tijd in de buitenlucht bent.
Er zijn in Nederland zogeheten LF routes, en daar is een mooie set kaarten van. Je zult wel erg veel koolzaad en maisvelden zien. Als je het iets exotischer wilt kun je de trein naar Maastricht nemen en een rondje Ardennen doen (als je fiets en jouw fietsconditie dat aankunnen).
Wim
Goede kampeerovernachtingen zijn buiten de natuurkampeerterreinen ook die van http://www.svr.nl/ en http://www.vekabo.nl/ aan te raden. Een route in Nederland is niet zo moeilijk gewoon op de gok en alles wat groter is dan een dorpsweg mijden. Mocht je na een week nog te ver van huis zijn kun je altijd nog de trein terug nemen. Je fiets alleen laten voor het doen van boodschappen kan in kleine plaatsjes prima als je in een wat grotere stad bent zet hem dan bij een bloemenstal of visboer en vraag of hij of zij een oogje in het zijl houdt.

In elk geval veel plezier.
Maejo schreef:(en daarbij mijn moeder denkt dat ik dit niet kan).
Ik denk dat zelfs je moeder dit zou kunnen doen. :lol:

Van de zomer zag ik zelfs een stel jongeren van rond de 24 door de Alpen heen stuiven. Het was al hun 3e Alpentocht, ik kon ze maar net aan bijbenen. :D
Voor nog meer fietsvakantie-info kijk op:

http://www.fietsvakantielinks.nl/

Harry
De beginnerstocht van Ronald is natuurlijk het beste!
Maar er zijn nog meer gelegenheden waarop je kan praten en fietsen met ervaren wereldfietsers. Kijk maar!
http://www.wereldfietser.nl/index.php?o ... &Itemid=73
Hoi

Vorig jaar heb ik na 20 jaar geen fietsvakantie ( voelde weer als beginner) een rondje achterhoek gedaan ( ook wel de kastelentocht genoemd) een erg mooie route van ongeveer 400 km.
Ook kwam ik een aantal leuke (boeren)campings onderweg tegen.

Voor mij een ideale route om weer te beginnen.
Ik dacht alleen dat de bordjes dit jaar weg zouden gaan. Wel is er een GPS track beschikbaar die prima klopte.
Mocht je meer info willen over de campings o.i.d. dan hoor ik het wel