Additionally, paste this code immediately after the opening tag: compact X0 vs Rohloff - Forum Wereldfietser

compact X0 vs Rohloff

[Mod ]Ondwerp gesplitst vanaf hier. Dus gaan we hieronder verder met deze fork [/ Mod]
waltertje schreef:Rohloff ipv een X.0? Kilootje d'r bij en meer mechanische weerstand, en dat voor minder dan 1 k€? :wink:
Nee niet inplaats van een X.0 - Inplaats van comfort!!

Omdat je nu voor de triple niet optimaal kan benutten maak je niet optimaal gebruik van die X.0 das zonde. Een Rohloff verhelpt dat probleem.
waltertje schreef:Heb na veel wikken, wegen en rekenen ook de X.0 gekozen voor mijn vakantiefiets ipv een Rohloff. In mijn omgeving zijn nu een aantal mensen met Rohloffs en een aantal met X.0's. Ik weet wel wie er minder sleutelen.
grtjs, Waltertje - wilde het toch eens gezegd hebben
Aan alle Rohloff naven die door mijn handen zijn gegaan viel weinig te sleutelen, behalve het verhaal van de lekkende afdicht ring, en een keer inderdaad een werkelijk moervast zittend tandenkransje, ben ik bijzonder weinig tegen gekomen, maar dat kan aan mij liggen. En zelfs als er geen olie meer in de naaf zit, kun je volgens Rohloff zelf nog een jaar rond rijden zonder problemen... :lol:

Maar nu ik gelezen heb over het hoe en waarom, snap ik nu wel waarom deze tandem zo is opgebouwd, we hebben te maken met een hele unieke situatie, waarschijnlijk had ik in dat geval dezelfde keus gemaakt :wink:
Hoort eigenlijk niet meer in dit topic, maargoed.
whave schreef:
waltertje schreef:Olie verversen, schakelboxen die kapot gaan, tandwielen die niet los komen, lekkende afdichtingen, kapotte lagers, falende kettingspanners...
Merkwaardig, als dit echt allemaal zeer frequent zou gebeuren dan zou de Rohloff naaf toch echt niet zo goed bekend staan, en er op dit forum veel meer over gemeld worden.
En waar ligt voor jou de grens van huis-, tuin- en keuken- en een echt goede derailleur?
Tja, het is natuurlijk wel statistiek van n=5 ofzo, dus het zegt niet alles. Olie verversen komt wel veel voor, het schijnt daarom ook in de gebruiksaanwijzing te staan ;)

Ik heb niet alle derailleurs uitgeprobeerd, dus ik kan niet exact aangeven waar de grens ligt. Ik heb Deores en 105'jes in diverse smaken gebruikt (1 per jaar ongeveer), een keer een Ultegra en dat scheelde al een slok op een borrel. Maar pas met de X.0 op mijn vakantiefiets heb ik Het Licht gezien. Heb er inmiddels ook maar één op mijn lage racer gezet.

In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat ik geen harde data heb over hoeveel onderhoud je aan een X.0 hebt. Hij zit er pas 9000 km op en ik zie nog geen mogelijkheden tot onderhoud.

grtjs, Waltertje
Haike schreef: Omdat je nu voor de triple niet optimaal kan benutten maak je niet optimaal gebruik van die X.0 das zonde.
De X.0 wordt geleverd in drie verschillende kooilengtes. Kies de juiste en veel optimaler gaat het niet worden :wink:

grtjs, Waltertje, die aan een medium precies genoeg had voor 11/32 x 30/39/53
m-gineering schreef:Net als een derailleur heeft een Rohloffnaaf voor en nadelen. Hoe je die eigenschappen weegt mag je helemaal zelf weten, het is alleen handig omdat te doen voor je geld uitgeeft.
En het is dan ook wel handig om geen knollen met citroenen te vergelijken. Als je de beste en duurste naafversnelling vergelijkt met een matige derailleur, hou je jezelf voor de gek. Vergelijk hem met de beste derailleurs.

Waltertje - had wel het vermoeden dat hij een gevoelige snaar zou raken
waltertje schreef: En het is dan ook wel handig om geen knollen met citroenen te vergelijken. Als je de beste en duurste naafversnelling vergelijkt met een matige derailleur, hou je jezelf voor de gek. Vergelijk hem met de beste derailleurs.
Dan denk ik dat ik voor de goedkope oplossing ga en het op een Rohloff hou ;)
m-gineering schreef:
waltertje schreef: En het is dan ook wel handig om geen knollen met citroenen te vergelijken. Als je de beste en duurste naafversnelling vergelijkt met een matige derailleur, hou je jezelf voor de gek. Vergelijk hem met de beste derailleurs.
Dan denk ik dat ik voor de goedkope oplossing ga en het op een Rohloff hou ;)
En precies die sommetjes, daar ben ik dus uiterst sceptisch over. Het zou betekenen dat mijn derailleur nu toch wel zo'n beetje aan z'n midlifecrisis zou moeten beginnen. Je kan best veel van die dingen kopen voor één Rohloff.

En ja, je kunt flink discussiëren over de meerkosten van een cassette tov een tandwieltje versus de kosten van Rohloffolie. Vooral omdat daar geen betrouwbare gegevens over zijn.

Grtjs, Waltertje - ziet nog wel wat heilige huisjes maar bewaart die voor een volgende gelegenheid
waltertje schreef:
Haike schreef: Omdat je nu voor de triple niet optimaal kan benutten maak je niet optimaal gebruik van die X.0 das zonde.
De X.0 wordt geleverd in drie verschillende kooilengtes. Kies de juiste en veel optimaler gaat het niet worden :wink:
Wel als je voor drie bladen tot je beschikking hebt inplaats van nu maar twee. Wat voor een cassette je achter ook hebt; maak niet uit, je benut hem niet optimaal. Wat dat met de kooilengte van de der. te maken heeft ontgaat me ff...
Haike schreef:
waltertje schreef:
Haike schreef: Omdat je nu voor de triple niet optimaal kan benutten maak je niet optimaal gebruik van die X.0 das zonde.
De X.0 wordt geleverd in drie verschillende kooilengtes. Kies de juiste en veel optimaler gaat het niet worden :wink:
Wel als je voor drie bladen tot je beschikking hebt inplaats van nu maar twee. Wat voor een cassette je achter ook hebt; maak niet uit, je benut hem niet optimaal. Wat dat met de kooilengte van de der. te maken heeft ontgaat me ff...
Simpel: je gebruikt twee voorbladen om te schakelen. Een dubbel dus. Dat betekent dat je minder verschil in kettinglengte op hoeft te nemen dan wanneer je een tripel hebt. Dan kun je toe met een kortere kooilengte. De X.0 wordt geleverd in een kooilengte die daar precies op is afgestemd. Je derailleur wordt dus optimaal gebruikt.

De tripel wordt juist wel optimaal benut: op deze manier hoeft er geen extra tandwiel + dure tandemcrank aan de linkerkant te zitten.

grtjs, Waltertje
Haha, ik spring ook weer ff in. Waarom zou ik mijn schakelsysteem niet optimaal benutten omdat ik 2 bladen gebruik. De 22t zou ik hoe dan ook niet gebruiken. Het zou juist zonde zijn om 3 bladen aan de voorkant te hebben en er 1 niet te gebruiken. Dan zou ik dus ook nog een zware crank met blad aan de andere kant moeten....

Misschien dit stukje even verplaatsen? Zo vervuilen we dit topic,
waltertje schreef:
m-gineering schreef:
waltertje schreef: En het is dan ook wel handig om geen knollen met citroenen te vergelijken. Als je de beste en duurste naafversnelling vergelijkt met een matige derailleur, hou je jezelf voor de gek. Vergelijk hem met de beste derailleurs.
Dan denk ik dat ik voor de goedkope oplossing ga en het op een Rohloff hou ;)
En precies die sommetjes, daar ben ik dus uiterst sceptisch over. Het zou betekenen dat mijn derailleur nu toch wel zo'n beetje aan z'n midlifecrisis zou moeten beginnen. Je kan best veel van die dingen kopen voor één Rohloff.

En ja, je kunt flink discussiëren over de meerkosten van een cassette tov een tandwieltje versus de kosten van Rohloffolie. Vooral omdat daar geen betrouwbare gegevens over zijn.

Grtjs, Waltertje - ziet nog wel wat heilige huisjes maar bewaart die voor een volgende gelegenheid
Waltertje zit graag lekker te stangen maar is er nu toch mooi ingetrapt ;)
Kijk maar eens wat een setje Di2 (je had het immers over de beste derailleurs) kost :D
rvdh schreef:Wel een double Travel, maar dan licht:
Mijn tandem, weegt 14,9 kg (15kg met een BOB snelspanner)
Mooie fiets. Prachtig dat je het gewicht zo laag weet te houden! Ik vind eigenlijk ook dat (hoewel een Rohloff mooi is) een Rohloff niet op deze fiets hoort.

Gaan jullie eigenlijk wel met deze fiets op vakantie?
rvdh schreef: kettingen: KMC X9SL (ok, niet zo duurzaam)
Tip: vervangen door KMC X10SL. Scheelt echt met die lengte. Loopt nog mooier ook.

Grtjs, Waltertje, die erg gemotiveerd is om z'n X9SL snel te verslijten zodat er weer een X10SL op kan
m-gineering schreef:
Waltertje zit graag lekker te stangen maar is er nu toch mooi ingetrapt ;)
Kijk maar eens wat een setje Di2 (je had het immers over de beste derailleurs) kost :D
Ja, doe mijn ook zo'n full carbon fiets met super licht Dura ace onderdelen, shit hij is te licht geworden doe maar wat veel te duur ballast bij.

Leuk speelgoed als je toch geld te veel heb, helaas koop ik te vaak een fiets om een derailleur set van bijna €2000 te kunnen kopen.... Lijkt mij wel grappig als je middel in de Sahara staat, @*&$*%%% ik kan niet meer schakelen mijn batterij is leeg :lol:
Shane schreef: Lijkt mij wel grappig als je middel in de Sahara staat, @*&$*%%% ik kan niet meer schakelen mijn batterij is leeg :lol:
zonne energie paneeltje erop en klaar.
Weer die Rohloff! Laat ik ook nog even een duit in het zakje doen. Mijn Rohloff heb ik nog met guldens betaald denk dan ook dat ik ervaringsdeskundige ben! Het is zeer beslist NIET het ultieme schakelsysteem. Mijn laatste tocht, "Retour Mont-Ventoux" heb ik weer met de "ouderwetse" derailleur versnellingen gedaan. De Rohloff gebruik ik in de omgeving en voor woon/werk verkeer. Enkele keren is de naaf retour Duitsland geweest, hulde voor Rohloff, en gerepareerd/nagekeken. Nog altijd heb ik het gevoel/idee dat de naaf zwaar loopt en soms doorslaat. Dit jaar weer met het "ouderwetse" derailleurtje op pad!
m-gineering schreef: Waltertje zit graag lekker te stangen maar is er nu toch mooi ingetrapt ;)
Kijk maar eens wat een setje Di2 (je had het immers over de beste derailleurs) kost :D
Hmm, mij beschuldigen van stangen dan beginnen over Di2. Iets met pot en ketel.

grtjs, Waltertje - wil nog eens met Red rijden maar heeft er geen geschikte fiets voor
Leo van Lierop schreef:
rvdh schreef:Wel een double Travel, maar dan licht:
Mijn tandem, weegt 14,9 kg (15kg met een BOB snelspanner)
Mooie fiets. Prachtig dat je het gewicht zo laag weet te houden! Ik vind eigenlijk ook dat (hoewel een Rohloff mooi is) een Rohloff niet op deze fiets hoort.

Gaan jullie eigenlijk wel met deze fiets op vakantie?
Dat is wel de bedoeling.. als ik een keer tijd heb. Dan is het ene kwestie van BOB erachter en die volladen. Wordt dan geen tent mee denk ik.
Gelukkig is die rolstoel vrij licht (titanium frame en wielen gespaakt met titanium spaken). Maar wanneer we verder gaan met bergen dan wordt het de quad mee.
waltertje schreef:
m-gineering schreef: Waltertje zit graag lekker te stangen maar is er nu toch mooi ingetrapt ;)
Kijk maar eens wat een setje Di2 (je had het immers over de beste derailleurs) kost :D
Hmm, mij beschuldigen van stangen dan beginnen over Di2. Iets met pot en ketel.

grtjs, Waltertje - wil nog eens met Red rijden maar heeft er geen geschikte fiets voor
Dan kun je ook eens de xx groep proberen. ben je ook snel blut, een cassette is 405 euro....
Ik ben denk ik te oud voor Di2. waarom zou je in goedsnaam met batterijen gaan fietsen... Als er iets krom is kun je dat hendig even corrigeren met een kabel.
Nee Di2 is meer iets voor asfalt*** die eerst kijken welke sokken mooi passen bij de kleur fiets ipv het weer.
rvdh schreef:[
Dan kun je ook eens de xx groep proberen. ben je ook snel blut, een cassette is 405 euro....
Ik ben denk ik te oud voor Di2. waarom zou je in goedsnaam met batterijen gaan fietsen... Als er iets krom is kun je dat hendig even corrigeren met een kabel.
Valt mee hoor, je moet wel je best doen om een webshop te vinden die er meer dan 250 voor vraagt. Heb het laatst in mijn handen gehad, en het is wel erg mooi spul. Zeker voor een vakantiefietser. De cassette is dusdanig opengewerkt dat het vuil er gewoon doorheen valt. Hij kan bijna geen troep vasthouden. Ohja, en hij is licht. Erg licht. Komt binnenkort ook in 9-speed. Staal zou nog harder zijn dan van de PG990.

Dat electrisch schakelen snap ik ook niet. Doen ze waarschijnlijk omdat ze hopeloos achterlopen op SRAM en Campa.

grtjs, Waltertje - met shirtje op vakantie dat mooi kleurde bij zijn schoenen en zijn fiets
Hi,

heb even de twee topics gesplitst, ging wel heel erg ot.

Maar waarom als beste derrie geen 5-rot?

Afbeelding

Maar is wel een mooie oplossing zo... ken een beetje het verschijnsel.

Bas