Voor de site met alles over fietsen met kinderen (http://www.fietsenmetkinderen.info/) heb ik laatst een overzicht gemaakt van de momenteel leverbare vakantiefietsen voor kinderen. De keus is er niet groter op geworden, maar dit is wat ik heb kunnen vinden. Verder heb ik wat bij elkaar gezocht aan onderdelen om momenteel leverbare kinderfietsen met een beetje knutselen wat geschikter te maken. Suggesties zijn van harte welkom.
Wim
Kinderfietsen
Het is niet makkelijk meer om in Nederland nog kinderfietsen te vinden die geschikt zijn voor vakantiegebruik. Bijna alle kinderfietsen met 24 inch wielen (voor de leeftijdsgroep van ongeveer 7-9 jaar) hebben een drieversnellingsnaaf (te weinig versnellingen voor in de heuvels), en heel veel fietsen hebben ook voorvering of zelfs ook achtervering (allebei nodeloos zwaar, kwetsbaar, en een bron van energieverlies bij het klimmen). Kleine 26 inch fietsen voor de jeugd zijn er wel met (veel) derailleurversnellingen, maar ook daar geldt inmiddels dat vrijwel alle typen een verende voorvork hebben: dat staat cool, ook al weten de ontwerpers ook wel dat die goedkope vering niet eens werkt.
24 inch:
De mooiste vakantiefietsen voor de jeugd komen van het Engelse Islabike: http://www.islabikes.co.uk/ Het zijn prachtige lichte en geheel aangepaste ontwerpen, voor een eigenlijk nog heel redelijke prijs. De 24 inch Beinn 24 weegt slechts 10,5 kg, heeft 8 goed gekozen versnellingen (meer kan alleen met een voorderailleur en dat is lastig voor jonge kinderen), aangepaste korte cranks van 140 mm (hulde!) en kleine remgrepen. Hij kost in Engeland 199 pond (ongeveer 300 euro), en is dat geld dubbel en dwars waard. Voor een geringe meerprijs zijn aangepaste spatborden en een bagedrager leverbaar. Het grootste nadeel van deze Islabikes fietsen is dat ze niet in Nederland leverbaar zijn. Ze kunnen opgestuurd worden, maar goedkoop is dat niet.
Een goedkoper alternatief wordt gevormd door de Noxon kinderfietsen met 24 inch wielen die door bike4travel (www.bike4travel.nl) worden geïmporteerd. Het goedkoopste model kost kompleet afgemonteerd met 152 mm cranks, spatborden, bagagedrager en verlichting 249 euro, maar weegt dan 13,8 kilo. Voor 30 euro meer heb je een er een met een (zware) naafdynamo (en merkbare weerstand, ook als je geen licht aan hebt). Vooral het goedkopere model is een heel geschikte hoewel wat zware koop.
Van Stevens (http://www.stevensbikes.de/2006/index.php?lang=nl_NL) is er de Kidsport Junior 2007. Zonder spatborden, drager etc weegt die 11,4 kg, en kost dan 299 euro. Het grootste nadeel van deze overigens prima fiets is dat er veel te lange 160 mm cranks op gemonteerd zitten (schande!).
Tot slot is er nog de Trek MT220 compleet afgemonteerd voor euro 299. Helaas met voorvering, maar toch niet al te zwaar (compleet afgemonteerd 13 kg), en voorzien van mooie instelbare cranks (125-150 mm – zo hoort het dus).
Specialized levert ook een kale 24 inch mtb met voorvering: de Hotrock 24 boys, met 152 mm cranks (hun Hotrock 24 A1-Fs heeft helaas 160 mm cranks). Prijs en gewicht vooralsnog onbekend.
26 inch
Vanaf een jaar of negen passen de meeste kinderen ook op een fiets met 26 inch banden, en een klein frame (13 of 16 inch = 33 en 40 cm zitbuis lengte). Dit zijn dan iets kleinere uitvoeringen van volwassen vakantiefietsen. Omdat kinderen nog niet zo zwaar en sterk zijn, en minder bagage hoeven te vervoeren, hoeven deze fietsen lang niet zo stevig en duurzaam te zijn als de vergelijkbare volwassen 26 inch fietsen.
De top van de markt wordt ook hier weer gevormd door Islabikes, dit keer met twee heel verschillende modellen. De Beinn 26 is een kleine (14 inch frame) lichte (11,8 kg) mountainbike met 24 versnellingen, die makkelijk op te bouwen is met drager(s) en spatborden. De prijs is 249 pond (ongeveer 375 euro), plus verzendkosten. Het tweede model is wat meer voor asfaltgebruik: de Luath 26. Het is een jeugd race en veldrijfiets met cantilever remmen en ruimte voor bredere banden. Met spatborden en drager(s) is ook deze fiets uitstekend te gebruiken als vakantiefiets. Frame: 17 inch, 10 kg. Beide fietsen hebben 150 mm cranks (hulde).
Voor wie het makkelijker en dichter bij huis wil halen zijn er
26 inch wielen twee fietsen zonder vering van Trek (http://www2.trekbikes.com/): De mtb 3500 rigid met stalen frame, een tamelijk rechtop zithouding, vaste vork, 21 versnellingen en 170mm (helaas) cranks. De fiets weegt kaal 13 kg en kost euro 279. Leverbaar in heel kleine framematen, vanaf 13 inch, met aangepast korte bovenbuizen voor een goede geometrie/zit. Een duurder alternatief is de Trek SU 100 met alu frame en vork, 170 mm (helaas) cranks, 11,5 kg, en ook nu voldoende ruimte voor de montage van spatborden, voor euro 519. Vanaf 13 inch framehoogte.
Erg interessante aanbiedingen komen ook van de bekende vouwfietsenfabrikant Dahon. Die heeft een serie vouwbare mtb’s met 26 inch wielen. Helaas wordt daarvan in Nederland (www.buzaglo.nl) alleen de Jack geïmporteerd (de Espresso is eigenlijk interessanter). De kleinste framemaat is 16 inch. Voor ongeveer 450 euro heb je dan 12,4 kg prima fiets, met helaas slechts zeven versnellingen. Een beetje fietsenmaker kan dat gelukkig wel oplossen voor niet al te idioot veel geld.
Voor wat oudere kinderen zijn er de wat duurdere mountainbikes in vaak maar niet altijd wat grotere maten, en met voorvering. Vele merken voeren zulke fietsen. Helaas hebben de meeste van deze fietsen toch wel te grote 175 mm cranks, zelfs in de kleinste framematen. Dat is ook voor kleine volwassenen erg ongezond voor de knieën.
Pimp my bike
Veel van deze fietsen komen niet helemaal compleet afgemonteerd. Vaak heb je nog spatborden, dragers, of verlichting nodig. Ook hebben de kleine 26 inch mtb’s steeds ongezond lange cranks, en hebben ze vaak heel goedkope zware stekelvarken banden waarop je kind niet vooruit komt. Waar haal je al deze onderdelen vandaan? Veel fietsenmakers weten het ook niet.
Verlichting
De beste betaalbare verlichting voor een vakantiefiets werkt nog altijd met een goede dynamo zoals de AXA HR (goedkope naafdynamo’s zijn zwaar en geven ook veel weerstand als het licht niet aan is, dure zoals de SON zijn fabelachtig goed, maar echt duur). Als de fiets geen montagebeugel heeft voor een dynamo, dan zijn er goedkope beugels, maar ook een mooie: de Zinkens Dynashoe (met of zonder lampbeugel). De beste goedkope koplamp is de ronde B&M Lumotec. Als je een achterlicht op batterij gebruikt kun je hier het beste een 3 watt halogeenlampje in gebruiken (i.pv de normale 2,4 watt). Dat geeft een langere levensduur, en 25% meer licht. Koplamp en dynamo samen koop je voor iets meer dan 30 euro.
Het alternatief wordt gevormd door moderne led koplampen op batterijvoeding. De goede zijn duurder dan een dynamo plus goede halogeenlamp, geven nog altijd minder licht, en gaan vrij snel door de batterijen heen. De goedkope geven niet heel veel licht. Voor jonge kinderen is het gebrek aan weerstand natuurlijk wel erg prettig.
Spatborden.
Voor 24 inch fietsen levert SKS (http://www.sks-germany.com/sks.php) de Rowdy set. Dit zijn mtb stijl spatbordjes die wel wat bescherming bieden, maar niet zoveel als echte spatborden. In 26 inch is er veel keus uit stoere mtb spatbordjes, maar voor fietsen zonder vering zijn de klassieke echte spatborden van SKS een betere keus (bij voorkeur in de maat 65 mm breed, dan passen ook echt brede banden).
Dragers
Jonge kinderen die nog op 24 inch fietsjes rijden kun je eigenlijk beter geen bagage laten vervoeren. Zodra het een beetje omhoog gaat blijkt dat ze het toch best zwaar hebben. Hoe minder gewicht hoe beter is dan het devies. Er zijn diverse slappe goedkope dragertjes voor deze wielmaat te koop, en zolang je er weinig op laadt voldoen ze wel.
Goede dragers heb je nodig zodra je echt serieus gewicht op een fiets gaat laden. Voor fietsen met 26 inch banden komen die bovenal van Tubus en Old Man Mountain. Vooral die laatste maakt dragers die je nog goed op erg kleine frames kunt monteren. Helaas zijn goede dragers duur (vanaf ruim 120 euro voor een OMM White Rock achterdrager en een OMM AC lowrider samen). Goedkoper en ook best nog wel goed zijn de dragers van Blackburn (maar moeilijker passend te monteren).
Banden
Goede banden zijn duur, en dus zitten er op de meeste bovengenoemde fietsen tamelijk goedkope of zelfs heel goedkope banden. Bovendien zijn dat meestal van die grove stekelvarkenbanden die niet vooruit te branden zijn. Rolweerstand van de banden vormt een groot, en bij lagere snelheden veruit het grootste deel van de weerstand die een fietser ontmoet. Tracteer je kind dus op banden met een lage rolweerstand. Omdat je kind nog licht is hoeft de band niet erg stevig of zwaar te zijn. Kies voor het comfort en de wegligging wel voor een brede band. 42 mm is het minimum, en 50 mm is misschien nog beter. Voor volwassenen denk je dan al gauw aan de lichtlopende en brede comfortabele Schwalbe Big Apple banden, en ook voor 26 inch kinderfietsen is dat een goede keuze. Toch kun je ook kiezen voor lichtere banden als de 50 mm brede Schwalbe Kojak (binnenkort ook met zijreflectie) of de smallere Schwalbe Marathon Racer of Continental Sportcontact. De kans dat die met zo’n lichte berijder te kwetsbaar zijn is niet bijzonder groot. In 24 inch is de keus kleiner. Als het ook nog zijreflectie moet hebben (en dat zou ik als ouder liever hebben dan losse zijreflectoren), dan zie ik niet veel anders dan de 24 inch 50 mm brede Big Apple.
Cranks
Helaas worden veel kleine fietsen geleverd met veel te grote cranks. Een 24 inch kinderfiets moet eigenlijk 140 mm cranks hebben (of nog korter). Langer dan 150 mm is hier echt onaanvaardbaar. Een 26 inch kinderfiets in een kleine maat moet eigenlijk cranks van 150-160 mm hebben, en niet de 170 of zelfs 175 mm die er standaard op zitten. Je kunt hier weinig anders doen dan andere (kortere cranks laten monteren. Helaas worden zulke cranks nauwelijks meer in Nederland verkocht voor een enigszins betaalbare kinderfietsenprijs. De enige optie is eigenlijk de mooie Sugino XD crank, die via het internet wel in Duitsland, Engeland of de VS in allerlei lengtes te bestellen is voor minder dan 100 euro (inclusief vervangbare tandwielen). Dan heb je in elk geval ook iets beters dan de wegwerprommel die er meestal van fabriekswege op gezet wordt. Zet er gelijk voor minder dan 15 euro een goede trapas in (Shimano UN52/53), en je hoeft niet meer bang te zijn dat de trapas het al na een vakantie begeeft.
Wim
Kinderfietsen
Het is niet makkelijk meer om in Nederland nog kinderfietsen te vinden die geschikt zijn voor vakantiegebruik. Bijna alle kinderfietsen met 24 inch wielen (voor de leeftijdsgroep van ongeveer 7-9 jaar) hebben een drieversnellingsnaaf (te weinig versnellingen voor in de heuvels), en heel veel fietsen hebben ook voorvering of zelfs ook achtervering (allebei nodeloos zwaar, kwetsbaar, en een bron van energieverlies bij het klimmen). Kleine 26 inch fietsen voor de jeugd zijn er wel met (veel) derailleurversnellingen, maar ook daar geldt inmiddels dat vrijwel alle typen een verende voorvork hebben: dat staat cool, ook al weten de ontwerpers ook wel dat die goedkope vering niet eens werkt.
24 inch:
De mooiste vakantiefietsen voor de jeugd komen van het Engelse Islabike: http://www.islabikes.co.uk/ Het zijn prachtige lichte en geheel aangepaste ontwerpen, voor een eigenlijk nog heel redelijke prijs. De 24 inch Beinn 24 weegt slechts 10,5 kg, heeft 8 goed gekozen versnellingen (meer kan alleen met een voorderailleur en dat is lastig voor jonge kinderen), aangepaste korte cranks van 140 mm (hulde!) en kleine remgrepen. Hij kost in Engeland 199 pond (ongeveer 300 euro), en is dat geld dubbel en dwars waard. Voor een geringe meerprijs zijn aangepaste spatborden en een bagedrager leverbaar. Het grootste nadeel van deze Islabikes fietsen is dat ze niet in Nederland leverbaar zijn. Ze kunnen opgestuurd worden, maar goedkoop is dat niet.
Een goedkoper alternatief wordt gevormd door de Noxon kinderfietsen met 24 inch wielen die door bike4travel (www.bike4travel.nl) worden geïmporteerd. Het goedkoopste model kost kompleet afgemonteerd met 152 mm cranks, spatborden, bagagedrager en verlichting 249 euro, maar weegt dan 13,8 kilo. Voor 30 euro meer heb je een er een met een (zware) naafdynamo (en merkbare weerstand, ook als je geen licht aan hebt). Vooral het goedkopere model is een heel geschikte hoewel wat zware koop.
Van Stevens (http://www.stevensbikes.de/2006/index.php?lang=nl_NL) is er de Kidsport Junior 2007. Zonder spatborden, drager etc weegt die 11,4 kg, en kost dan 299 euro. Het grootste nadeel van deze overigens prima fiets is dat er veel te lange 160 mm cranks op gemonteerd zitten (schande!).
Tot slot is er nog de Trek MT220 compleet afgemonteerd voor euro 299. Helaas met voorvering, maar toch niet al te zwaar (compleet afgemonteerd 13 kg), en voorzien van mooie instelbare cranks (125-150 mm – zo hoort het dus).
Specialized levert ook een kale 24 inch mtb met voorvering: de Hotrock 24 boys, met 152 mm cranks (hun Hotrock 24 A1-Fs heeft helaas 160 mm cranks). Prijs en gewicht vooralsnog onbekend.
26 inch
Vanaf een jaar of negen passen de meeste kinderen ook op een fiets met 26 inch banden, en een klein frame (13 of 16 inch = 33 en 40 cm zitbuis lengte). Dit zijn dan iets kleinere uitvoeringen van volwassen vakantiefietsen. Omdat kinderen nog niet zo zwaar en sterk zijn, en minder bagage hoeven te vervoeren, hoeven deze fietsen lang niet zo stevig en duurzaam te zijn als de vergelijkbare volwassen 26 inch fietsen.
De top van de markt wordt ook hier weer gevormd door Islabikes, dit keer met twee heel verschillende modellen. De Beinn 26 is een kleine (14 inch frame) lichte (11,8 kg) mountainbike met 24 versnellingen, die makkelijk op te bouwen is met drager(s) en spatborden. De prijs is 249 pond (ongeveer 375 euro), plus verzendkosten. Het tweede model is wat meer voor asfaltgebruik: de Luath 26. Het is een jeugd race en veldrijfiets met cantilever remmen en ruimte voor bredere banden. Met spatborden en drager(s) is ook deze fiets uitstekend te gebruiken als vakantiefiets. Frame: 17 inch, 10 kg. Beide fietsen hebben 150 mm cranks (hulde).
Voor wie het makkelijker en dichter bij huis wil halen zijn er
26 inch wielen twee fietsen zonder vering van Trek (http://www2.trekbikes.com/): De mtb 3500 rigid met stalen frame, een tamelijk rechtop zithouding, vaste vork, 21 versnellingen en 170mm (helaas) cranks. De fiets weegt kaal 13 kg en kost euro 279. Leverbaar in heel kleine framematen, vanaf 13 inch, met aangepast korte bovenbuizen voor een goede geometrie/zit. Een duurder alternatief is de Trek SU 100 met alu frame en vork, 170 mm (helaas) cranks, 11,5 kg, en ook nu voldoende ruimte voor de montage van spatborden, voor euro 519. Vanaf 13 inch framehoogte.
Erg interessante aanbiedingen komen ook van de bekende vouwfietsenfabrikant Dahon. Die heeft een serie vouwbare mtb’s met 26 inch wielen. Helaas wordt daarvan in Nederland (www.buzaglo.nl) alleen de Jack geïmporteerd (de Espresso is eigenlijk interessanter). De kleinste framemaat is 16 inch. Voor ongeveer 450 euro heb je dan 12,4 kg prima fiets, met helaas slechts zeven versnellingen. Een beetje fietsenmaker kan dat gelukkig wel oplossen voor niet al te idioot veel geld.
Voor wat oudere kinderen zijn er de wat duurdere mountainbikes in vaak maar niet altijd wat grotere maten, en met voorvering. Vele merken voeren zulke fietsen. Helaas hebben de meeste van deze fietsen toch wel te grote 175 mm cranks, zelfs in de kleinste framematen. Dat is ook voor kleine volwassenen erg ongezond voor de knieën.
Pimp my bike
Veel van deze fietsen komen niet helemaal compleet afgemonteerd. Vaak heb je nog spatborden, dragers, of verlichting nodig. Ook hebben de kleine 26 inch mtb’s steeds ongezond lange cranks, en hebben ze vaak heel goedkope zware stekelvarken banden waarop je kind niet vooruit komt. Waar haal je al deze onderdelen vandaan? Veel fietsenmakers weten het ook niet.
Verlichting
De beste betaalbare verlichting voor een vakantiefiets werkt nog altijd met een goede dynamo zoals de AXA HR (goedkope naafdynamo’s zijn zwaar en geven ook veel weerstand als het licht niet aan is, dure zoals de SON zijn fabelachtig goed, maar echt duur). Als de fiets geen montagebeugel heeft voor een dynamo, dan zijn er goedkope beugels, maar ook een mooie: de Zinkens Dynashoe (met of zonder lampbeugel). De beste goedkope koplamp is de ronde B&M Lumotec. Als je een achterlicht op batterij gebruikt kun je hier het beste een 3 watt halogeenlampje in gebruiken (i.pv de normale 2,4 watt). Dat geeft een langere levensduur, en 25% meer licht. Koplamp en dynamo samen koop je voor iets meer dan 30 euro.
Het alternatief wordt gevormd door moderne led koplampen op batterijvoeding. De goede zijn duurder dan een dynamo plus goede halogeenlamp, geven nog altijd minder licht, en gaan vrij snel door de batterijen heen. De goedkope geven niet heel veel licht. Voor jonge kinderen is het gebrek aan weerstand natuurlijk wel erg prettig.
Spatborden.
Voor 24 inch fietsen levert SKS (http://www.sks-germany.com/sks.php) de Rowdy set. Dit zijn mtb stijl spatbordjes die wel wat bescherming bieden, maar niet zoveel als echte spatborden. In 26 inch is er veel keus uit stoere mtb spatbordjes, maar voor fietsen zonder vering zijn de klassieke echte spatborden van SKS een betere keus (bij voorkeur in de maat 65 mm breed, dan passen ook echt brede banden).
Dragers
Jonge kinderen die nog op 24 inch fietsjes rijden kun je eigenlijk beter geen bagage laten vervoeren. Zodra het een beetje omhoog gaat blijkt dat ze het toch best zwaar hebben. Hoe minder gewicht hoe beter is dan het devies. Er zijn diverse slappe goedkope dragertjes voor deze wielmaat te koop, en zolang je er weinig op laadt voldoen ze wel.
Goede dragers heb je nodig zodra je echt serieus gewicht op een fiets gaat laden. Voor fietsen met 26 inch banden komen die bovenal van Tubus en Old Man Mountain. Vooral die laatste maakt dragers die je nog goed op erg kleine frames kunt monteren. Helaas zijn goede dragers duur (vanaf ruim 120 euro voor een OMM White Rock achterdrager en een OMM AC lowrider samen). Goedkoper en ook best nog wel goed zijn de dragers van Blackburn (maar moeilijker passend te monteren).
Banden
Goede banden zijn duur, en dus zitten er op de meeste bovengenoemde fietsen tamelijk goedkope of zelfs heel goedkope banden. Bovendien zijn dat meestal van die grove stekelvarkenbanden die niet vooruit te branden zijn. Rolweerstand van de banden vormt een groot, en bij lagere snelheden veruit het grootste deel van de weerstand die een fietser ontmoet. Tracteer je kind dus op banden met een lage rolweerstand. Omdat je kind nog licht is hoeft de band niet erg stevig of zwaar te zijn. Kies voor het comfort en de wegligging wel voor een brede band. 42 mm is het minimum, en 50 mm is misschien nog beter. Voor volwassenen denk je dan al gauw aan de lichtlopende en brede comfortabele Schwalbe Big Apple banden, en ook voor 26 inch kinderfietsen is dat een goede keuze. Toch kun je ook kiezen voor lichtere banden als de 50 mm brede Schwalbe Kojak (binnenkort ook met zijreflectie) of de smallere Schwalbe Marathon Racer of Continental Sportcontact. De kans dat die met zo’n lichte berijder te kwetsbaar zijn is niet bijzonder groot. In 24 inch is de keus kleiner. Als het ook nog zijreflectie moet hebben (en dat zou ik als ouder liever hebben dan losse zijreflectoren), dan zie ik niet veel anders dan de 24 inch 50 mm brede Big Apple.
Cranks
Helaas worden veel kleine fietsen geleverd met veel te grote cranks. Een 24 inch kinderfiets moet eigenlijk 140 mm cranks hebben (of nog korter). Langer dan 150 mm is hier echt onaanvaardbaar. Een 26 inch kinderfiets in een kleine maat moet eigenlijk cranks van 150-160 mm hebben, en niet de 170 of zelfs 175 mm die er standaard op zitten. Je kunt hier weinig anders doen dan andere (kortere cranks laten monteren. Helaas worden zulke cranks nauwelijks meer in Nederland verkocht voor een enigszins betaalbare kinderfietsenprijs. De enige optie is eigenlijk de mooie Sugino XD crank, die via het internet wel in Duitsland, Engeland of de VS in allerlei lengtes te bestellen is voor minder dan 100 euro (inclusief vervangbare tandwielen). Dan heb je in elk geval ook iets beters dan de wegwerprommel die er meestal van fabriekswege op gezet wordt. Zet er gelijk voor minder dan 15 euro een goede trapas in (Shimano UN52/53), en je hoeft niet meer bang te zijn dat de trapas het al na een vakantie begeeft.