Additionally, paste this code immediately after the opening tag: IJsland verbinding Thorsmork -Landmannarlaugar. - Forum Wereldfietser

IJsland verbinding Thorsmork -Landmannarlaugar.

Komende zomer gaan, mijn vrouw wil en ik, fietsen in IJsland.
Wij willen graag het dal Thorsmörk bezoeken en Lanmannalaugar. Wie weet of er een doorsteek mogelijk is met de fiets of lopend met de fiets tussen Thorsmörk en de weg noordelijk van het dal die naar Landmannalaugar loopt. Het betreft weg F249 en F261. Op de kaart liggen deze twee wegen ongeveer 2,5 km uit elkaar. Er is wel een wandelroute die deze twee plaatsen verbind.
alvast bedankt voor de genomen moeite.

Abe en Wil
Nee, er is geen verbinding tussen de F249 en de F261. De wandelroute komt ook niet in de buurt van dit jeeppad. Het gebied tussen beide wegen is in ieder geval per fiets niet begaanbaar. Je kunt wel van de 261 over op de 210 en vervolgens de 225. Onderweg zijn er dan voldoende aftakkingen om op en neer naar highlights te fietsen. Toen ik vorig jaar de route liep kwamen we op de camping in L. enkele fietsers tegen die deze route van Noord naar Zuid zouden gaan rijden.
Misschien verduidelijkt bijgaande afbeelding nog iets: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OT4EHBZA.jpg. De rode stippellijn is de looproute, de = = zijn in principe berijdbaar voor 4-wheel drives.
Geen idee of ik hiermee help. Ook geen idee hoe die jeeppaden er op IJsland uit zien. In Marokko kunnen jeeppaden er als volgt uit zien, waar je vaak net wel/niet kunt fietsen met volle bepakking (ca. 25kg):
plaatje
We zagen inderdaad wel wat "verharde"paden, maar meestal leek het op http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=MHDGLZQJ en http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=6SJXQAKF ...
Ziet er fietsbaar uit! :lol:
Dat (die tweede foto) ziet er niet slecht uit, vergeleken met dit pad. Ik zou het er gewoon op wagen. Het ergste wat kan gebeuren bij een goede voorbereiding, is dat je de route (weer) moet aanpassen. :wink:
Ik schrijf allerminst dat deze wegen niet te befietsen zijn. Met voldoende brede banden zal dat prima gaan, IJsland is prachtig en wat inspanningen worden ruimschoots beloond. Ik reageer op het bericht van Robertjan die zich afvroeg wat jeeppaden zijn. Als het om slechte wegen gaat heb ik wel andere voorbeelden ...
Zoals Arno schrijft, er is geen directe verbinding tussen F261 en F249. Er ligt n.l. een forse rivier (Markarfljót) tussen, die bij Thorsmork een paar honderd meter breed is. Stroomopwaarts wordt hij smaller, maar loopt dan door een kloof, die bij Emstrur zo'n 150 meter diep is.
Om van de F249 naar de F261 te fietsen hoef je niet helemaal terug tot de ringweg, want je kunt de oude brug over de Markarfljót nemen. Het scheelt overigens maar een paar kilometer.
Bedenk, dat afhankelijk van het weer ook in de F261 een lastige rivierdoorsteek kan zitten, zoals deze foto toont (overigens niet door mij gemaakt).
Als alternatief kun je de F210 naar het noorden nemen. Deze begint ten westen van het dorp Hvolsvöllur, maar 10 km ten oosten van het dorp is er een zijweggetje van de 261, die je er ook naar toe brengt. De F210 gaat noordwaarts langs de oostkant van de Hekla vulkaan, en is redelijk tot goed te doen. Even ten noorden van de berg Laufafell heb je nog een splitsing. De westtak ken ik (nog) niet, de oosttak is verschrikkelijk mooi, maar wel moeilijk. Beide takken eindigen vlak bij Landmannahellir op de F225, van waaraf het nog zo'n 25 kilometer naar Landmannalaugar is.