Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weg met verzekeringen! - Forum Wereldfietser

Weg met verzekeringen!

Wij leven in een deel van de wereld waarin alles tot in het extreme geregeld is.
Een wereldreis wil ons juist weg van al dat. Verzekeringen voor van alles en nog wat lijken net zo vanzelfsprekend als lucht in de banden, zeker ook voor de wereldfietser met zijn/haar in de loop der jaren bijeengespaarde uitrusting. (je gaat al bijna met zorgen op weg)

Het komt bijna niet in je op om gewoon niet te verzekeren. Hele volksstammen gaan ons voor!

En hoeveel gebruik maak je van verzekeringen nou werkelijk? En als er wel iets voorvalt, dan zie je wel weer, toch? Ontmoeting en avontuur zogezegd.
Op een reis van 2 jaar spaar je honderden zo niet duizenden euro's uit door geen (reis)verzekeringen af te sluiten. Kun je mooi een jaartje langer fietsen.
Afbeelding
Alleen verzekeren wat je je niet kunt betalen is volgens mij een gezond uitgangspunt. WA-verzekering, ziektekosten en repatriëring zijn voor mij noodzakelijke verzekeringen. Als mijn fiets gestolen wordt is dat vervelend, maar ik zal er niet op failliet gaan.
Het repatriëringsgedeelte van de reisverzekering is de reden waarom ik die nog heb. Als iemand mij een reisverzekering aan kan wijzen waarbij dat wel verzekerd is en de bagage niet dan houd ik mij aanbevolen....

Groeten
Eric
Ik ben het (gedeeltelijk) met Eric eens:

Verzekeren volgens de wet of andere reglementen (zorgverzekering, WA verzekering voor auto's, opstal in appartementengebouw) en risico's die (financieel) te groot zijn (repatriëring, medische evacuatie) om zelf te dragen.

Geen tandartsverzekering, rechtsbijstandsverzekering, sneeuwverzekering, fietsverzekering, en dergelijke. Ik ben ook geïnteresseerd in een reisverzekering met repatriëring en (medische) evacuatie, zonder dekking voor verlies en diefstal van bezit/uitrusting.
LizPie schreef:I Geen tandartsverzekering, rechtsbijstandsverzekering, sneeuwverzekering, fietsverzekering, en dergelijke. Ik ben ook geïnteresseerd in een reisverzekering met repatriëring en (medische) evacuatie, zonder dekking voor verlies en diefstal van bezit/uitrusting.
Buitenlandmodule van ziektenkostenverzekering van FBTO
Ik was blij dat ik vorig jaar een repatriëring verzekering had bij mijn reis in Nepal. Uiteindelijk van de berg gehaald met de helicopter vanwege hoogteziekte.

Zie voor het hele verhaal:

http://luddo.freehostia.com/Nepal/Nepal.htm
luddo schreef:repatriëring verzekering
Wat doet dat precies? :shock:
Gewoon een wereld dekkende reisverzekering (doorlopend bij de ING).

Ik ben vanaf Manang in Nepal met de helicopter (circa 3000 dollar) uitgevlogen naar Kathmandu. Daarnaast nog 800 dollar voor zuurstof etc plus een nacht in het ziekenhuis ter observatie (pm).
Dit was dus uiteindelijk een hele goede investering, die ik eigenlijk liever niet had willen gebruiken.

:cry:
Even off-topic: Kan iemand mij een goedkope reisverzekering aanraden voor een jaartje of twee, twee-en-half? (Geen WorldNomads aub, dat is niet zo goed bevallen...)
Groetjes, Aaldrik
Ook niet iedereen heeft een fiets om de wereld over te rijden, toch doe je daar ook geen afstand van, toch?

Nou, helaas kan ik uit ervaring zeggen dat ik maar wat blij ben geweest met een verzekering tijdens onze sabbat van 3 maanden!

De meesten hier weten het wellicht al, maar kort kan ik zeggen, dat het hele ziekenhuis avontuur ons zeker weten vele malen meer gekost zou hebben dan die verzekering die we afgesloten hadden.

Dus, ja, ik was er blij mee. Al was het maar om de hulp die we kregen om uberhaupt in het ziekenhuis te geraken. En ja, het is een luxe.. maar dat zijn wel meer zaken waar wij inmiddels als westerlingen aan gewend zijn geraakt. Als je dat niet wilt, zijn er vast nog plekken op aarde waar je terecht kunt.
cyclonaut schreef:Wij leven in een deel van de wereld waarin alles tot in het extreme geregeld is.
Een wereldreis wil ons juist weg van al dat. Verzekeringen voor van alles en nog wat lijken net zo vanzelfsprekend als lucht in de banden, zeker ook voor de wereldfietser met zijn/haar in de loop der jaren bijeengespaarde uitrusting. (je gaat al bijna met zorgen op weg)

Het komt bijna niet in je op om gewoon niet te verzekeren. Hele volksstammen gaan ons voor!

En hoeveel gebruik maak je van verzekeringen nou werkelijk? En als er wel iets voorvalt, dan zie je wel weer, toch? Ontmoeting en avontuur zogezegd.
Op een reis van 2 jaar spaar je honderden zo niet duizenden euro's uit door geen (reis)verzekeringen af te sluiten. Kun je mooi een jaartje langer fietsen.

Ik herken dit type mens als iemand die wel graag overal een beroep op doet, maar nergens aan wil bijdragen en kennelijk alleen voor zichzelf leeft.
Wij nederlanders zijn inderdaad geneigd om ons tot op het bot te verzekeren. Maar als jij 2 jaar op wereldreis gaat, dan zou ik me toch echt voor een aantal zaken WEL verzekeren. Een nieuwe fotocamera kun je bij verlies of diefstal zelf wel weer kopen. Maar wat doe je bij ziekte of ongeval? In landen met goede gezondheidszorg kan dat behoorlijk ik de papieren lopen. Bij landen waar je deze kosten zelf kunt betalen kun je je afvragen of je niet liever wilt worden gerepatrieerd naar Nederland.

[sarcasmemodus]Maar goed, aan jou de keus. Laat je even weten wanneer je onverzekerd op reis gaat? Pak ik vast het bier en de borrelnoten. [/sarcasmemodus]
janenliseth schreef:
cyclonaut schreef:Wij leven in een deel van de wereld waarin alles tot in het extreme geregeld is. knip
Het komt bijna niet in je op om gewoon niet te verzekeren. Hele volksstammen gaan ons voor!
knip

Ik herken dit type mens als iemand die wel graag overal een beroep op doet, maar nergens aan wil bijdragen en kennelijk alleen voor zichzelf leeft.
:shock:
Ik herken me daar absoluut niet in! Ik ben absoluut voor solidariteit als het gaat om bijvoorbeeld de gezondheidszorgfinanciering. Maar ik frons wel mijn wenkbrauwen als een 'wereldfietser' een verzekering wil afsluiten om de portokosten van het opsturen van een wiel wil verzekeren. Ook zie ik een ontwikkeling in de maatschappij waarin men gelooft in de maakbaarheid en als iets anders gaat dan gepland dan kan men zich daar niet bij neerleggen. Men wil graag alles verzekeren waardoor men het gevoel heeft dat alles onder 'controle' is...

Men is dan verzekerd van een schijnzekerheid.

Groet
Eric
Verzeker wat je niet kan betalen en verzeker niet wat je zonder veel pijn kan vervangen!

Gezondheidzorg + goedereisverzekering vind ik eigenlijk niet eens zo heel duur!

Ik geef met alle plezier 100e uit aan mijn gezondheidsverzekerg, in nederland of in het buitenland, dat maakt me weing uit!
JanWillem schreef:Gezondheidzorg + goedereisverzekering vind ik eigenlijk niet eens zo heel duur!
Nederland is verzekeringsland pursang. Gemiddeld wordt circa 4000 euro per persoon uitgegeven aan schadeverzekeringen. Dat is het hoogste van heel Europa.
91% van de geinde premies van de zorgverzekeringen wordt uitgekeerd aan schades. Bij reisverzekeringen is dat percentage veel slechter. Slechts 42% wordt uitgekeerd aan schades.

Zorg verzekeringen is daarbij dus rendabeler dan reisverzekeringen, per premie euro wordt daarbij het meest uitgekeerd. Het uiteindelijk verzekeren is een individuele beslissing.
Geneeskundige kosten buitenland en repatriëring zijn vaak al gedekt in de aanvullende zorgverzekering :idea:

Als dit zo is heeft het weinig zin om dit nogmaals te verzekeren met een reisverzekering.

Wel kontroleren of de aanvullende zorgverzekering voldoende dekking geeft en geen lastige beperkingen heeft :!:
Met de oorspronkelijke steller ben ik het volledig eens: helaas heb ik me onlangs weer voor 3 jaar een diefstal en beschadigingenverzekering voor de fiets laten aansmeren. How come? :oops:
Soms is het ook een 'lekker gevoel' of een kosten-baten analyse om iets verzekerd te hebben. De bril van mijn vrouw is 'all-risk' verzekerd. € 5 voor 2 jaar, koopie als er drie koters van 1 t/m 5 rondrennen. Vorige week kwam die verzekering al goed van pas...
Ik heb vrijwel altijd mijn fiets verzekerd. In tien jaar tijd is van mij vier of vijf keer een fiets gejat, dus die kosten heb ik er wel uitgehaald. Ook mijn nieuwe fiets heb ik verzekerd: na belastingvoordeel via het fietsplan kost de fietsverzekering me 2% van de nieuwwaarde per jaar. Dat vind ik niet erg duur. Het risico dat mijn fiets straks dubbelgevouwen uit het vliegtuig komt ga ik daar niet mee lopen.
SimonH schreef:Ik heb vrijwel altijd mijn fiets verzekerd. In tien jaar tijd is van mij vier of vijf keer een fiets gejat, dus die kosten heb ik er wel uitgehaald. Ook mijn nieuwe fiets heb ik verzekerd: na belastingvoordeel via het fietsplan kost de fietsverzekering me 2% van de nieuwwaarde per jaar. Dat vind ik niet erg duur. Het risico dat mijn fiets straks dubbelgevouwen uit het vliegtuig komt ga ik daar niet mee lopen.
Welke verzekeringsmij is dat dan wel? Bij UniGarant en al die andere verzekeringen is het ook met het fietsplan/belastingvoordeel 10% van de nieuwwaarde, weliswaar vertreken over 2 of 3 jaar.
Ik verzeker mijn fotocamera en accesoires wel, maar ik kan ook verzekeren dat ik deze altijd bij me heb of onzichtbaar op de fiets heb zitten. Verder een zorgverzekering voor het geval ik sterretjes ga zien en een reisverzekering.
Verder wil ik verzekerd zijn van een ongestoorde fietsvakantie vol met avontuur!!!