Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GPS, wel of niet zinvol voor een wereldfietser - Forum Wereldfietser

GPS, wel of niet zinvol voor een wereldfietser

Beste wereldfietsers,

Als liefhebber van nieuwe snufjes en technisch redacteur van ons mooie blad ben ik uiteraard zeer geinteresserd in het fenomeen GPS. Maar dan komt natuurlijk bij mij meteen de vraag op: is zo'n ding voor een wereldfietser wel erg nodig onderweg.

Zelf heb ik (nog) geen GPS en wel om de reden dat ik de vraag hierboven voor mezelf nog niet heb kunnen beantwoorden. Wie kan me hierbij helpen:

- Wat voor een types GPS zijn er en wat kunnen ze allemaal (deur-tot-deur navigatie; routes; tracks)

- Moet ik een losse GPS unit hebben of mijn PDA upgraden met een GPS muis en navigatie pakket van Tom Tom of Ozi Explorer? Of een GSM met GPS?

- Welke functionaliteiten of opties heb je als wereldfietser echt nodig en wat is overbodig (gedetaileerde kaart view, kompas, hoogtemeter, geheugenkaarten, loggen, info over aanwezigheid van campings, supermarkts, postkantoor, benzine station, enz)

- Waar moet ik dan op letten bij aanschaf? (geheugen grootte, batterijen en het verbruik, gevoeligheid voor stof/vocht, service in het buitenland, beschikbaarheid van kaartmateriaal)

- Nu kopen of nog even wachten? Eventueel tweedehands kopen? Of huren?

Het woord is aan alle voor-en tegenstanders van het nut van GPS voor wereldfietsers. Wie kan me helpen?

Alvast bedankt,
Maarten Smit

PS: misschien wel leuk om hier ook een pol van te maken; wie kan dat voor me aanleggen?

PS: misschien wel leuk om hier ook een pol van te maken; wie kan dat voor me aanleggen?
Welke vraag en welke antwoorden zou je in de poll gehad willen hebben?

Wij vragen ons af... werkt zo'n ding ook in bijvoorbeeld Tibet?

Je kunt voor Europa wel kiezen voor "autoluwe routes", maar echt fietsroutes staan er trouwens nog niet in aangegeven...

Lastig, heel leuk zo'n snufje, maar is het nou echt handig? Een route uitstippelen met zo'n klein schermpje lijkt ons ook niet handig, dan wil je toch meer overzicht, wat je wel met een kaart hebt.

Niet echt antwoorden op je vragen, hehe, wij zijn ook wel nieuwsgierig eigenlijk!

Groetjes,
El & El

Hoi Maarten,

Zet je vraag uit op een mountainbike forum.
Hier vind je misschien mensen die tijdens transalp tochten GPS gebruiken.


Succes, John.
Maarten Smit schreef:Beste wereldfietsers,

Als liefhebber van nieuwe snufjes en technisch redacteur van ons mooie blad ben ik uiteraard zeer geinteresserd in het fenomeen GPS. Maar dan komt natuurlijk bij mij meteen de vraag op: is zo'n ding voor een wereldfietser wel erg nodig onderweg.
Deze vraag roept bij mij meteen een aantal tegenvragen op. Die je misschien dichter bij een antwoord brengen.

- Welke problemen kom je nu tegen tijdens het fietsen die een GPS zou kunnen oplossen?
- In hoeverre lost een GPS die problemen op?
- In hoeverre veroorzaakt een GPS nieuwe problemen?

Zelf heb ik nooit een GPS op de fiets gebruikt. Wel eens een GPS-wandeling door de duinen gemaakt. Wat me opviel was dat ik veel te veel op dat schermpje aan het loeren was en veel te weinig om we heen keek.

Ach, als een GPS niets oplost heb je natuurlijk altijd nog de gimmick-factor die een bijdrage kan leveren aan de fietsvreugde ;-)

Gaele

Marco de Wit schreef:
PS: misschien wel leuk om hier ook een pol van te maken; wie kan dat voor me aanleggen?
Welke vraag en welke antwoorden zou je in de poll gehad willen hebben?
Marco, voorlopig lijkt me het voldoende als men kan kiezen uit de volgende opties:

- ik heb al een GPS en gebruik hem veel op de fiets
- ik heb al een GPS maar gebruik hem weinig op de fiets
- ik heb geen GPS maar wil er op korte termijn wel een hebben
- ik heb geen GPS en twijfel over de aanschaf
- ik heb geen GPS en hoef er ook geen

Kun je hier wat mee?

Maarten

Hoi Maarten,

Als je over een GPS praat dan kun je de apparaten in 3 categorien onder verdelen, te weten:

1. GPS die in principe alleen de plaats aangeeft waar je op dat moment bent en waar je zogenaamde waypoints kunt invoeren die aangeven waar je naar toe kunt gaan. Je fietst/loopt dus van waypoint naar waypoint.
2. GPS met met bovenstaande functie én (basis)kaarten.
3. GPS met punt 1 en 2 én met een routeplanner. Oftewel: een soort systeem wat veel auto's hebben.

Met alleen een GPS ben je er niet. Coordinaten zeggen tenslotte niets als je die niet uit kunt zetten op een kaart. Kaarten kun je in 2 vormen gebruiken, te weten: een papieren kaart en een digitale kaart.
De digitale kaart koop je op een een cd'tje of download je van internet. Helaas zijn die kaarten niet altijd geschikt voor het gebruik op de fiets. Daarnaast moet je GPS over een redelijk groot geheugen bezitten om de kaarten op te slaan. Daar komt nog bij dat er voor de gehele wereld absoluut niet voldoende goede digitale (fiets)kaarten beschikbaar zijn.
Papieren kaarten zijn vaak wél te vinden alleen moeten die kaarten wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet er een duidelijk grid op staan en moet de kaartdata bekend zijn, enz. Met de papieren kaart in je hand en een zogenaamde kaarthoekmeter kun je aan de hand van je route de waypoints berekeken en die handmatig in je GPS zetten (er zijn hier ook andere manieren voor maar dit is even kort door de bocht de goedkoopste).

Dan komt natuurlijk de vraag: wanneer ga je een GPS gebruiken?
Buiten Europa/Amerika zijn er bijna geen goede digitale kaarten. Een GPS kopen met alle toeters en bellen heeft dan ook geen zin. In principe heb je voldoende aan een simpele GPS waar je een aantal waypoints kunt inzetten. In de praktijk gebruik je de GPS ook niet continue. Vorige week zaten we in Senegal voor 2 weken en daar hebben we de GPS 3 keer gebruikt. En dat ging dan vooral om gebieden waar orientatie bijna niet mogelijk is. Grote vlakte, geen dorpjes, geen mensen, enz. Je zet een paar waypoints in je GPS en je fiets onbezorgd de pijl achterna. Vooral in gebieden waar het erom spant wat water/voedsel betreft is het een uitstekend instrument. Het heeft ons nog meer bewegngsvrijheid gegeven. Je fiets makkelijker een zeer moeilijk gebied in omdat je er bijna zeker van bent dat je er wel weer uit komt. Dat lukt zonder GPS vaak ook wel maar op onze reizen heeft het er vaak om gespanned. Let wer wel op dat een GPS enorm veel batterijen verbruikt. Met 2 AA'tjes kun je over het algemaan net een dag vooruit.
Buiten dit soort gebieden kost het invoeren van waypoints veel te veel "tijd" en is het makkelijker de weg even te vragen.

De andere groep gebruikers zijn mensen die de GPS maximaal willen gebruiken. Men fietst bijvoorbeeld van NL naar Spanje en thuis zet men de gehele route in de GPS. Dit kan je lekker achter je PC'tje doen. Via verschillende softwareprogramma's kun je de juiste waypoints bepalen en die downloaden in je GPS. GPS op je stuur en fietsen maar. Je hoeft nooit eer de weg te vragen. Dit GPS'en hebben wél redelijk veel geheugen nodig en zijn dus ook niet de goedkoopste apparaten. Je hebt de GPS dan ook niet echt nodig maar goed, een autonaviagtiesysteem heb je ook niet echt nodig en dat gebruiken mensen ook. Iedereen moet voor zichzelf afwegen of het het waard is.

Wat betreft het ontvangst het volgende: dat lukt bijna altijd wel wanneer er maar niets boven je hoofd zit. In Tibet is het absoluut geen probleem. In bijvoorbeeld het Zwarte Woud weer wel omdat het bladerdak het signaal tegen kan houden. Maar dan fiets je gewoon even naar een open plek en pak je het signaal weer op.

De GPS van tegenwoordig is redelijk nauwkeurig. Voor de fietser is dat over het algemeen meer dan voldoende. Wel kunnen er meetfouten optreden bij het berekenen van je waypoints. Die fouten kunnen groter zijn dan de fouttollerantie van de GPS.

GPS wel of niet nodig? Voor de meeste fietsers is het niet nodig maar kan het handig zijn. Voor de avonturiers kan het van levensbelang zijn omdat je met behulp van een GPS vaak net iets verder de randen van je mogelijkheden op zoekt dan zonder......en dat is natuurlijk ook niet gek.

Groet,
Marco

PS: bovenstaande is heeeel kort door de bocht. Er zijn nog allerlei andere technieken/mogelijkheden maar dit gaat te ver om dat even in een forumberichtje te proppen.....

Marco Meijerink schreef:...Helaas zijn die kaarten niet altijd geschikt voor het gebruik op de fiets...
Hoi,
Dat lijkt me een understatement. Zodra er digitale kaarten van de binnenlanden van Spanje en Portugal, Griekenland, Turkije en Roemenië bestaan waar wel alle verharde wegen op staan en bovendien kloppen ben ik zeer geïnteresseerd. Want juist de wegen die niet op de meest verkrijgbare kaarten staan fiets ik graag.

En een vraag die je nog bij GPS kunt stellen is of je dat gedoe met knopjes en batterijen wel wilt. Niet iedereen maakt van die tochten als Marco Meijerink waarbij het erom spant! Niet iedereen wil van tevoren bepalen waar hij of zij precies gaat fietsen. Juist het niet hoeven weten waar of hoe ver ik overmorgen fiets vind ik heerlijk. Het gaat mij meer om het beleven van het land waar ik op bezoek ben (zodat ik daarna kan reageren op Johns vraag :D )

Leon

hoi

het kan toch ook gewoon met een kompasje?

groet
joris

joop schreef:het kan toch ook gewoon met een kompasje?
Beste Joris,
Een kompas is geen GPS en een GPS is geen kompas. Dit zijn 2 verschillende apparaten. Een kompas is heel goed te gebruiken in gebieden waar oriëntatie van objecten mogelijk is zodat je een kruismeting kunt maken en zo je positie op de kaart kunt bepalen. Ook kan je het goed gebruiken in combinatie met je km-teller. (bv: 3km fietsen op 33 graden en je weet waar je op de kaart bent, maar dan moet je wel heel zeker weten dat je in één lijn hebt gefietst)

Overigens: als het even mogelijk is gebruik ik géén GPS. Net als Leon hou ik erg van het fietsen op gevoel en het ronddwalen over de wereld. Niet weten wat er gaat gebeuren is nou juist iets waarvoor we op de fiets stappen. Laat het maar gebeuren.....
En zolang er mensen zijn kun je de weg vragen. Een mooie manier om in contact te komen met je omgeving.
Daar komt bij dat ik niet hou van "rotzooi" in mijn tas. Nog meer apparaatjes, nog meer dingetjes......ik hou van lege tassen met alleen het noodzakelijkste. Maaaaaarrrr: in sommige gebieden kan een GPS erg waardevol zijn. En daar gebruik ik het dan ook voor.
Maar nogmaals: dit is heel persoonlijk. Iedereen moet dat voor zichzelf bepalen.

Tot op de fietsvakantiebeurs.... (weet iemand de coordinatoren van de RAI:))
Groetjes,
Marco

Leon schreef:Zodra er digitale kaarten van de binnenlanden van Spanje en Portugal, Griekenland, Turkije en Roemenië bestaan waar wel alle verharde wegen op staan en bovendien kloppen ben ik zeer geïnteresseerd. Want juist de wegen die niet op de meest verkrijgbare kaarten staan fiets ik graag.
Als die digitale kaarten er zouden zijn, dan zijn ze er toch ook als... kaart? Zonder GPS?

Of zouden dat kaarten zijn die je alleen in een GPS kan gebruiken?
Marco Meijerink schreef:Je hebt de GPS dan ook niet echt nodig maar goed, een autonaviagtiesysteem heb je ook niet echt nodig en dat gebruiken mensen ook.
Mijn broer heeft een autonavigatiesysteem. Zonder zo'n apparaat zou hij naar eigen zeggen in iedere stad van een beetje omvang reddeloos verloren zijn. Er zijn dus wel degelijk mensen die baat hebben bij een GPS.

Ha, de GPS opent het fietsreizen voor een nieuw publiek! Ik voorzie in de toekomst hele hordes die op de GPS naar Santiago de Compostela fietsen. Totdat de batterij het begeeft ;-)

Gaele

ach, fietsers die bang zijn dat de batterij het begeeft hebben allang een Scotty (http://www.zwerfkei.nl/cgi-bin/page.pl? ... ra:art0111) op hun fiets gemonteerd. Opladen van batterijen voor GPS, reiswekkertje, mobieltje en radio (als je dat allemaal al mee zou willen sjouwen) terwijl je fietst... :)
Is het wat zo'n Scotty? Zijn de batterijen snel opgeladen, hoe lang houden ze het uit enz. Wil iemand wat meer vertellen over zijn/haar ervaringen met zo'n ding. Ben erg benieuwd en bedankt alvast.

Zo'n Scotty heb ik nog wel voor je liggen. Ooit aangeschaft maar nooit gebruikt. Het ding is alleen geschikt voor 1,5 volt-batterijen en met mijn later aangeschafte digitale camera had ik daar niets aan.

Houd rekening met het volgende:
- Een Scotty doet ruim een dag over het opladen van twee 1,5 volt-batterijen. Je zult hem dus ergens op je fiets moeten bevestigen waar ie de hele dag zonlicht vangt,
- Oplaadbare (NiMH) batterijen kunnen slecht tegen hitte. In de tropen (waar ik gefietst heb) gaan je batterijen in de volle zon snel achteruit.
- De oplader moet meer kunnen leveren dan de spanning van de op te laden batterij. Voor mijn 7,4 V camera-batterij heb ik nog niets kunnen vinden.
- Overigens zijn er nog wel andere, krachtiger opladers op zonne-energie verkrijgbaar. Dat zijn dan echter al snel hele plakkaten.

Gaele

ervaring van een vriend van mij:

Ik was zelf wat teleurgesteld over de mogelijkheden om zo'n apparaat (Scotty of niet) te bevestigen op je fiets. Vol in de zon kan alleen maar bovenop de verpakking, maar je kunt geen spin over de Scotty zetten) want dan krijgt ie nog maar 50% van het licht). Maar voor de rest kan ik enkel beamen dat het lang duurt voordat de batterijen opgeladen zijn (in IJsland met de bewolking aldaar ten minste), dat je inderdaad enkel penlights op kunt laden, en dat de weersomstandigheden (zware zon, maar ook regen) een erg negatief effect hebben op het geheel.

Scotty schijnt niet waterdicht te zijn en kan ook niet tegen teveel hitte. Er moet nog het nodige aan verbeterd worden dus!

Ik heb zelf ook ooit een Scotty gekocht maar dat schiet echt niet op. Een pizza bestellen (nog even wachten ...) gaat sneller :( Achter mijn keukenraam doet de Scotty er 2 dagen over om een setje 2000MAh batterijen vol te krijgen.

Je kunt wel gewone Alkaline AA batterijen in een Scotty stoppen en daar je GSM of non-AA batterij apparaat mee opladen. Je kunt je Scotty ook op het lichtnet/ 12V accu aansluiten en dan gaat het een stuk sneller. Maar ja, dat is toch niet de bedoeling van een zonnelader.

Zit toch te denken aan een naaf dynamo. Volgens Marten Gerritsen levert een Son dynamo 0,5 Amp's en daar mee kun je dus in acht uur fietsen 2 bat's van 2000MAh voltrappen. Ook in het donker :lol:

Maar nu graag terug naar de toppic GPS wel of niet :wink: :

- Zijn batterijen een groot probleem?
- Wat zijn nog meer nadelen van een GPS?
- Kan iemand wat ervaringen geven, zowel in Europa (vette kaart) als daar buiten (weinig kaart detail maar ook weing wegen)

En weer bedankt,
Maarten

Dit topic dwaalde een beetje af naar Scotty en batterijen opladen. Zo juist zelf het forum ingevuld en toen zag in dat 58% van de wf-ers geen gps gaan aanschaffen.

Ben benieuwd. De afgelopen donkere maanden heb ik veelvuldig in files gestaan en me verwonderd hoeveel autos inmiddels een ingebouwd navigatiesysteem of een handheld tegen het raam geplakt hebben. GPS is een commodity aan het worden. Zeker als over 1-2 jaar iedereen een smartphone heeft.

Ik gok dat een wereldfietstrektocht over 3 jaar er iets anders aan toe gaat. De meest wf-ers hebben dan een GPS, een handheld met GPS of een telefoon met GPS. 's Ochtends komen we bij elkaar en downloaden we een track via het mobile w-lan van de organisator's laptop.

Tuurlijk. Veel technische termen. Eng! En ongezellig. Maar stel je voor dat iemand bij de stichting lange afstand fietsroutes wakker wordt. Immers je kan enorm veel geld uitsparen door die LF-routes niet meer met bordjes uit te zetten maar met GPS waypoints/tracks. Dan bespaar je enorm op het onderhoud en kan je van dat onderhoudsgeld weer investeren in talloze nieuwe routes.

arjen schreef:<knip>Ik gok dat een wereldfietstrektocht over 3 jaar er iets anders aan toe gaat. De meest wf-ers hebben dan een GPS, een handheld met GPS of een telefoon met GPS. 's Ochtends komen we bij elkaar en downloaden we een track via het mobile w-lan van de organisator's laptop.
Hoi,
Ja, die nachtmerrie had ik al eerder. Ik kan me dan ook voorstellen dat er twee themaweekenden komen: één GSM-GPS-HH-SMS-PDA-PC-weekend en één weekend waarbij het meenemen van geavanceerde micro-electronica (vrij naar Chriet Titulaer :wink: ) niet is toegestaan en contact met de buitenwereld het doel is..
Ik ga inderdaad mee met het tweede weekend :D
Groetjes,
Leon
PS wat is eigenlijk een handheld? Een alleenstaande man? :roll: :D

Het een sluit het ander niet uit. Romantiek is een groot goed, maar technologische veranderingen bieden ook nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld. Je kunt nu al dagelijkse updates downloaden met waypooints van alle vast flitspalen. Het kan nooit lang duren voordat staatsbosbeheer alle locaties van paalcampings publiceert. Maar ik heb ook al waypoints collecties gezien van alle hunnebedden. Dan ben je dus lekker aan het fietsen en dan zie je opeens dat je 500 meter langs een hunnebed fietst. Dat had je anders nooit gezien. En nu kan je hem vrolijk gaan bekijken. Mogelijkheden te over om de fietservaring te verrijken. Denk aan stichting vrienden op de fiets.

Ik kan me wel in de gedachte van Arjen verplaatsen en wat de tijd ons geleerd heeft:

Email en Internet kende in het begin veel tegenstanders: ik bel of schrijf wel een brief, hoorde je veel. En die informatie staat ook in de krant of Gouden Gids. Ik vraag me af hoeveel van deze mensen er nu nog bestaan (hier geen in ieder geval :lol: ) sinds ze de voordelen van internet echt hebben leren kennen. Denkt aan informatie sites van instellingen, forums, online bestellen, goedkoop bellen enz.

Zo ook is het met de GSM gegaan. Zelfs de grootste contra's hebben ontdekt dat je hem ook gewoon kunt uitzetten als je even niet bereikbaar wilt zijn.

Met GPS zal het min of meer hetzelfde gaan. De GPS zal steeds meer kunnen en naast de functie van kaart en kompas ook de functie van reis en routegids (met plaatjes) overnemen.

De volgende stap is via een draadloze verbinding ter plekke locale informatie opvragen. Dus over campings, musea, historische plekjes, supermarkts, huisarts/apotheek enz. De GPS laat ze je zien en brengt je er heen. Geen uren wachten bij de VVV, die's trouwens toch dicht als je hem nodig hebt :wink: En hoeveel papier en inkt (kaarten/folders) bespaar je hiermee?

Die systemen bestaan al maar zijn duur, onhandig groot voor op de fiets. Maar dat is een kwestie van tijd. De eerste GSM is een baksteen vergeleken met die mobieltjes van nu.

Misschien dat de nieuwe generatie GPS-en de romantiek uit het fietsen haalt maar het gemak bespaart tijd (en uiteindelijk misschien ook wel geld) waardoor er weer meer ruimte ontstaat voor andere zaken.

Internet heeft zijn voordeel bewezen. Wat doen jullie hier anders? mobieltjes en zakcomputertjes zijn ook al een heel eind op weg. Mijn idee is dat GPS in combinatie met de hierboven genoemde technieken zich ook langzaam zal nestelen in onze fietsende samenleving.

Gegevens zijn over groei van internet en mobieltjes gebruik laten een trend zien. Hoe meer toepassingsmogelijkheden er worden ontwikkeld (vroeger was er geen SMS) hoe meer gebruikers er langzamerhand bij komen.

Het zou interessant zijn de pol over GPS gebruik onder fietsers over 5 jaar weer eens te houden.

Maarten

PS: Speciaal voor Leon heb ik zo veel mogelijk afkortingen vermeden. Mmhh, niet helmaal gelukt 8)