Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx winnaar Op Pad outdoor Award - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Idworx winnaar Op Pad outdoor Award

Op Pad zou er goed aan te doen wat categoriën te maken, ik stel voor op basis van prijs, frame materiaal, geveerd of ongeveerd, etc.. Zoals hierboven al terrecht wordt opgemerkt zijn de "winnaars" fietsen uit de prijsklasse > €3000, hierin tref je geen slecht fitsen (meer) aan.

Kijk bijvoorbeeld eens hoe het Duitse blad Bike dit doet wanneer er mountainbikes getest worden, hierin is de variatie net zo groot als in terkkingfietsen.
Zoals al eerder in deze thread opgemerkt, waar is het spiegeltje? Als je met spatborden enzo aan de gang gaat moet je 'm wel afmaken. Ik heb zelf een spiegeltje, geen spatborden. Als ik fietsers tegenkom met helm die me verbaasd vragen waarom ik geen helm draag, wijs ik altijd even op het vaak ontbrekende spiegeltje. Voorkomen is beter dan genezen.

Vind wel dat alle drie de fietsen weer een geweldig ouderwets uiterlijk hebben. Alsof het echt alléén om functionaliteit gaat. En is het niet leuker om je eigen wereldfiets in elkaar te zetten? Beginnen bij frame en dan opbouwen met onderdelen naar keuze. Is ook vaak goedkoper. Gewoon een beetje je ogen open houden o.a. bij www.chainreactioncycles.com en www.spacycles.co.uk en de aanbiedingen pakken.

http://www.osmosno.wordpress.com
Sebastian Wevers schreef:Gewoon een beetje je ogen open houden o.a. bij http://www.chainreactioncycles.com en http://www.spacycles.co.uk en de aanbiedingen pakken.
Dan moet je inderdaad wel je ogen open houden! Ik pak de eerste de beste aanbieding van CRC: de SRAM PG970 van adviesprijs €61,71 voor € 42,64. Lijkt een leuke aanbieding. Ruim 30% korting. Toch maar even googlen. De eerste de beste treffer: de SRAM PG970 van adviesprijs € 40,99 voor € 37,50.

Gerd
Ik ving op dat de Santos eigenlijk was ingestuurd voor de Innovatie-award i.p.v. de fiets-award. Anders zou Gerrit wel een ketting gemonteerd hebben om de prijs te drukken.
ehh Gerrit? Die had een ketting erop. Jouw bijna naamgenoot Robbert had een riem. En inderdaad is dat meer innovatief dan een ketting aangedreven fiets die eigenlijk hetzelfde is als voorgaande jaren.
Robbert bedoelde ik inderdaad, excuus.
Sebastian Wevers schreef:Zoals al eerder in deze thread opgemerkt, waar is het spiegeltje? Als je met spatborden enzo aan de gang gaat moet je 'm wel afmaken.
Eigenlijk vind ik het helemaal niet voor een fiets pleiten als er allerlei dingen 'standaard' op zitten. Spiegeltje, handig, maar de één wil hem op z'n stuur, de ander op de helm en een derde op z'n bril. Verlichting idem dito. Pedalen zijn nog persoonlijker, wat voor de één geweldig fietst, sloopt de knieën van een ander. Laat die dingen er toch af, indien gewenst kan de dealer ze er altijd nog opschroeven.

grtjs, Waltertje - vakantiefietsdissident
Een fiets die meedingt naar een award moet wel enigzins af zijn vind ik. Daarmee bedoel ik dat je er mee in het donker door de regen op de Nederlandse wegen moet kunnen fietsen. Dus gewoon een paar spatbordjes er op, combipedalen, bel en licht (naafdynamo en/of batterijen). Natuurlijk alleen maar goed als voor de klant dit soort dingen optioneel zijn.
Leo van Lierop schreef:Een fiets die meedingt naar een award moet wel enigzins af zijn vind ik. Daarmee bedoel ik dat je er mee in het donker door de regen op de Nederlandse wegen moet kunnen fietsen. Dus gewoon een paar spatbordjes er op, combipedalen, bel en licht (naafdynamo en/of batterijen). Natuurlijk alleen maar goed als voor de klant dit soort dingen optioneel zijn.
Als het om een forenzenfiets gaat, kan ik daar nog wel in komen (behalve dan die pedalen). Maar het gaat toch om een vakantiefiets? Dan vind ik dat een fabrikant niet allerlei keuzes mag vastleggen die voor veel klanten nogal suboptimaal kunnen uitpakken. Profielbanden terwijl 90% van de mensen over matige tot goede wegen rijdt bijvoorbeeld. Of mensen die naar Scandinavië willen met een naafdynamo opschepen.

Nee, ik vind dat je zo'n prijs alleen verdient als de fiets veel mogelijkheden biedt, en de klant geholpen wordt tot optimale keuzes te komen. Ik vind het best wel slecht als je bij een fiets de facto twee sets pedalen koopt op het moment dat je met iets anders dan SPD wilt (of moet) rijden.

Geen idee hoe dat bij Idworx zit overigens, ik heb nooit met ze te maken gehad.
Ach ja, zoveel mensen, zoveel wensen.

Bij computers zie je iets dergelijks: daar worden veel mensen met Windows opgescheept. Ook zoiets suboptimaals.
Gelukkig hebben we keuzes. En een aantal veelfietsers heeft zelf wel een idee wat 'ie wil. Voor mensen die dat niet zelf weten zijn er merken als Koga en idworx.
Dan is het toch handig dat de fiets vrij algemeen inzetbaar is.

Overigens lijkt het me niet relevant waar een fiets ingezet gaat worden voor de keuze wel of geen goede verlichting. De zichtbaarheid in het verkeer gaat wezenlijk vooruit door het ook overdag voeren van verlichting. Een naafdynamo vind ik dus juist toe te juichen, met name een model dat licht loopt. Misschien zou het voeren van verlichting zelfs verplicht moeten worden voor alle vervoersmiddelen.
Pedalen, zadels en stuurpennen zijn de belangrijkste onderdelen waar persoonlijke voorkeur een grote rol speelt, denk ik, plus eventueel een groter of kleiner achtertandwiel. Er zijn fietsenbouwers die fietsen zonder zadel of vooral pedalen afleveren. Ik kan me niet voorstellen dat een winkel bij zo'n dure fiets moeilijk doet over een ander zadel of en andere sturpen, ommaa riets t enomen. custom afmionatge is voor een confectiefiets een vrij dure procedure. Als je zoals ook ik echt alles op je eigen manier wilt kun je beter naar een maatbouwer gaan.
En in Noorwegen hebben ze erg donkere tunnels.
Wim
Wim schreef:custom afmionatge is voor een confectiefiets een vrij dure procedure. Als je zoals ook ik echt alles op je eigen manier wilt kun je beter naar een maatbouwer gaan.
En in Noorwegen hebben ze erg donkere tunnels.
Wim
Misschien ben ik als ligfietser een beetje verwend, maar aan de andere kant kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het bij een fiets van 3 à 4 k€ een probleem is om voorwielen met en zonder naafdynamo, 3 verschillende sturen en wel/geen spatborden aan te bieden. Informatica is machtig. De racefiets- en MTB-wereld toont aan dat het weglaten van pedalen ook geen onoverkomelijke problemen oplevert :wink:

Die tunnels ken ik, althans de helft ofzo. Merkloos lampje van DealExtreme, 100 gram voor twee tientjes en ik kon de Petzl thuislaten :wink:

groet,

Waltertje - er zat ook geen pomp bij mijn fiets
Mij lijkt een volledig opgetuigde fiets ook meer iets voor beginners. Ervaren fietsers weten wat ze wel en wat ze niet willen. Ik vind veel vakantiefietsen te veel lijken op een stadsfiets met betere onderdelen.
En vooral met te veel onderdelen. Standaard, spatborden, slot, dynamo, kettingscherm, vlinderstuur en wat kun je nog meer verzinnen aan overbodige ballast. Er zitten nog net geen jasbeschermers op wereldfietsen.

Als je ook nog met een aanhanger fietst kun je de rekjes ook nog weglaten en kun je met je mtb of racefiets zo op vakantie. Maar ja, dat is een heel andere benadering en voor velen blijkbaar een te extreme benadering.
Jan Eleveld schreef:Mij lijkt een volledig opgetuigde fiets ook meer iets voor beginners.
Dan ben ik een beginner. :D

Maar serieus, velen gebruiken hun vakantiefiets ook om elke dag naar het werk te fietsen. Dan is het wel lekker als alles er op zit.
Jan Eleveld schreef:Mij lijkt een volledig opgetuigde fiets ook meer iets voor beginners. Standaard, spatborden, slot, dynamo, kettingscherm, vlinderstuur en wat kun je nog meer verzinnen aan overbodige ballast.
Beste Jan

Dat lijkt me jouw mening en zeker geen algemeen geaccepteerde stelling. Ik zie mezef niet als een beginner maar heb voor mijn vakantie/forens fiets op het vlinderstuur na al deze opties. Die zijn bewust gekozen. Ook als ik er niet mee zou forensen zouden ze er op zitten. Zoveel mensen zoveel wensen.

Groet Peter
Persoonlijk had ik liever een verkiezing gezien tussen deze fietsen.
Zeg maar fietsen voor de enthousiasteling voor een tocht naar Santiago de Compostella.

1. Koga Signature, € 1973.-
Afbeelding

2. Santos Toerfiets Trekking Special LX/XT, 1699.-
Afbeelding

3. Vittorio Klassiek, € 2100.-
Afbeelding

4. Stevens Sovereign Lite XT, € 1599.-
Afbeelding

5. VSF-T-700 XT 27, € 1359.-
Afbeelding

Is maar een testje. :wink:
Dat is dus de klasse 1000-2000 euro , en dan de klasse 2000-2750 en dan nog de 2750+ klasse.

nu staat er iig een model bij die er niet thuis hoort Leo. Die santos special. die had beter een custom kunnen zijn met een stalen vork (low-riders). Dan kom je nog steeds goed uit onder de 2000.
Nog een optie: een heus m-gineering maatframe van Columbus Thron buis, afgemonteerd met LX kost helemaal kaal (zonder drager, pedalen of spatborden) volgens de website 1663 euro. Dus voor iets van 1800 euro kun je ook op vakantie op een echte goed afgemonteerde maatfiets.
Wim
Jan Eleveld schreef:Mij lijkt een volledig opgetuigde fiets ook meer iets voor beginners.
Ik vind dat een dealer zo'n 'beginner' moet helpen met het maken van verstandige keuzes. Dit zijn geen Aldi-fietsen, de dealer moet toch een goed gesprek met de klant voeren voordat zo'n fiets aangeschaft wordt. Dan kan-ie ook wel een beetje doorvragen en meer uitleg geven over de voors en tegens van diverse opties.

grtjs, Waltertje
waltertje schreef:
Jan Eleveld schreef:Mij lijkt een volledig opgetuigde fiets ook meer iets voor beginners.


Ik vind dat een dealer zo'n 'beginner' moet helpen met het maken van verstandige keuzes. Dit zijn geen Aldi-fietsen, de dealer moet toch een goed gesprek met de klant voeren voordat zo'n fiets aangeschaft wordt. Dan kan-ie ook wel een beetje doorvragen en meer uitleg geven over de voors en tegens van diverse opties.

Probleem is dat de gemiddelde fietsenboer geen verstand , tijd of zin heeft om over "onze wensen/eisen" te praten.
Hiervoor moet je dus naar de meer gespecialiseerde zaken die hier op het forum nogal eens langs komen. Dat zijn veelal ook fanatieke fietsers (geweest)