Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke slaapzak, slaapmat voor 2 personen? - Forum Wereldfietser

welke slaapzak, slaapmat voor 2 personen?

Zoals de titel al zegt:

Welke slaapzak/slaapmat is een aanrader voor 2 personen? We willen liever geen 2 losse zakken. De bedoeling is om hem op vakantie te gebruiken (dordogne) in de zomer. Ook moet hij bv in het najaar mee kunnen op een fietsreis. Hij mag dus ook niet al te zwaar of onhandig zijn.

Ik had ook op de beurs een leuk exemplaar gezien.
Wat is een aanrader. Op de beurs waren 2 modellen. Bij Tatteljee en Bikefeeling. Wij gebruiken zelf al een paar jaar de duo-zak van Bever. Deze lijkt erg veel op die van Bikefeeling. Aan de duo-zak van Tatteljee vond ik te veel kunsttof zitten, maar die is wel erg mooi geisoleerd. Gezien onze ervaringen met de Bever duo-zak zou ik op dit moment weer gaan voor de Bever of voor die van Bikefeeling.
Zelf hebben wij dus die duoslaapzak van Tatteljee (dat is dus iets anders dan die isohoes van ze met inderdaad veel kunststof isolatie). De essentie van die tweepersoons zak is dat er op een veel slimmere manier wordt omgegeaan met het idee van isolatie door matjes aan de onderkant en door een slaapzak aan de bovenkant: slaapzak en matje sluiten perfect aan en je hebt niet ook nog eens een tussenstuk van die isohoes. Er zijn verder ook variaties mogelijk in de gebruikte materialen. Zelf is bij ons het onderlaken/bovenkant van de hoes van lichte katoen in plaats van nylon, en hebben we er ook nog een zijden inrits bovenlaken in. Alles bijeen ruim 1600 gram voor een zak die tot iets onder nul gaat.
Wim
Wij hebben die van Bever, dons slaapzak met lakenzak en matjes van 4 cm van Thermarest. Dat bevalt goed al is het geheel nog niet onder 0 graden getest door ons.
het wordt ook niet onder 0 bij ons :) . Alleen dons gaat dan weer niet goed met mijn astma...
Ik ben ook asthmatisch en heb er ooit het asthmafonds over gebeld. Die zeiden dat het geen probleem zou zijn want echte donsallergie is heel zeldzaam. Ik heb ook helemaal geen probleem.
Wim
Ik heb vandaag even gelegen op een thermarest trailpro. Deze lag prima, en is 5cm dik en 51 cm breed.

Ik heb een Vaude hogan XT tent besteld (en een bob yak :) ), die is 120 cm breed binnenin.

Vaude heeft ook een isomat van 60 cm breed (2 x 60 is 120cm), die paar cm extra lijkt mij prettig.

Nu is alleen de vaude 3,1 cm dik. Is dus de vaude minder comfortabel dan de thermarest van 5 cm?

Ik ben 70kg en mijn vrouw 60kg (maar een gevoelige rug).
Zelf vind ik De Exped downmat en synmat erg comfortabel (veel comfortabeler dan self inflatables). De Thermarest Neoair moet voor warm weer vergelijkbaar zijn (wel lawaaierig), en is nog weer veel compacter en lichter. De standaard maat van 51 cm is voor ons genoeg. Wil je groter dan moet gelijk ook weer alles groter, en wordt het dus ook aardig zwaarder. Twee matjes van 60 cm elk past niet in een tent van 120 cm.
Wim
oh, dat valt dan snel af. Die neoair vond ik ook erg luidruchtig. Dus dan komt de thermarest trailpro wel aardig goed uit denk ik.

Ik ga denk ik voor 2 vaude mandan light slaapzakken en die aan elkaar ritsen... dat was althans het advies van de bever.
Onze Tatteljee combi is wel een heel stuk lichter: 1200-1600 gram voor twee personen. Als je geen ultralight tijk materiaal gebruikt ook nog vrij betaalbaar.
Wim
@Wim: welke combi heb jij dan? Ik zal morgen eens bellen wat dat moet kosten, en of die matjes bij de prijs in zijn (ik zag iets van 435).
Wim schreef:Zelf vind ik De Exped downmat en synmat erg comfortabel (veel comfortabeler dan self inflatables). De Thermarest Neoair moet voor warm weer vergelijkbaar zijn (wel lawaaierig), en is nog weer veel compacter en lichter.
Wim, kun je eens uitleggen wat er lawaaierig is aan die mat?
Hij kraakt. Wim