Additionally, paste this code immediately after the opening tag: keiharde zadel Selle Italia FLX veroorzaakt lage rugpijn - Forum Wereldfietser

keiharde zadel Selle Italia FLX veroorzaakt lage rugpijn

Op mijn nieuwe fiets...jawel een Koga zit standaard een zadel: Selle Italia FLX specifiek voor Koga gepimpt. Bij de eerste testacties vernam ik al wel dat de zadel vrij hard was, maar nu na een paar 100km erop te hebben gereden - lees gezeten - krijg ik last van lage rugpijn. Nu had ik door omstandigheden al nek-/hoge rugpijn, dus deze kan er ook nog wel bij(Wet van Murphy). De vraag is feitelijk: ligt dit nu aan de stugheid van de zadel of zijn het werkelijk ondingen die standaard op deregelijke fietsen worden gemonteerd.
In het verleden heb ik ook Brooks zadels gehad die ik relatief hard vond, maar na geruime tijd zetten die zich en zijn het prima te bezitten(metafoor) zadels.
Ik heb in 1996 een (tweedehandse) blauw-zwarte Giant gekocht. Er zat precies zo'n smal Italiaans zadel op. Na een proefrit: veel pijn! De zitpunten van mijn bekken werden als het ware uit elkaar getrokken. Die rotzadel eraf gedonderd en nu zit er een Brooks op, tot nu toe nog prima! Met die fiets heb ik nog in 1999 door Californië gereden en hij staat nu in mijn Zweedse huis.
DriesBa schreef:krijg ik last van lage rugpijn
Met lage rugpijn denk ik meer aan een probleem met de maat van de fiets en niet aan een verkeerd zadel. Je kan deze vraag natuurlijk ook stellen aan de fietsenwinkel.
DriesBa schreef:Op mijn nieuwe fiets...jawel een Koga zit standaard een zadel: Selle Italia FLX specifiek voor Koga gepimpt. Bij de eerste testacties vernam ik al wel dat de zadel vrij hard was, maar nu na een paar 100km erop te hebben gereden - lees gezeten - krijg ik last van lage rugpijn. Nu had ik door omstandigheden al nek-/hoge rugpijn, dus deze kan er ook nog wel bij(Wet van Murphy). De vraag is feitelijk: ligt dit nu aan de stugheid van de zadel of zijn het werkelijk ondingen die standaard op deregelijke fietsen worden gemonteerd.
In het verleden heb ik ook Brooks zadels gehad die ik relatief hard vond, maar na geruime tijd zetten die zich en zijn het prima te bezitten(metafoor) zadels.
De kans dat op een nieuwe fiets standaard een zadel zit dat bevalt is voor veel mensen erg klein. Het ligt waarschijnlijk ook niet aan de stugheid ervan, maar aan de vorm van je achterwerk versus het zadel, waarbij de breedte het belangrijkste is. Ik ga er bij jou even van uit dat het zadel in een redelijk juiste positie staat. Ook moet het zadel passen bij het doel van de fiets: als je een relaxte fietser bent die rechtop zit dan zitten racezadels niet goed. Een te smal of te breed zadel gaat nauwelijks lekkerder zitten.
Ik vermoed dus dat je gewoon een ander zadel nodig hebt.
Leon
Lage rugpijn? Wecome to the family!

De hardheid van het zadel? Misschien, maar waarschijnlijk niet. Hoeveel is je rug gebogen? Mijn lage rugpijn wordt geprovoceerd door een te diepe zit (te laag stuur). Mijn oude racefiets kan ik echt niet meer gebruiken.

Maak anders eens een foto van jezelf op de fiets, van de zijkant, met niet te veel kleren aan, zodat je houding goed te zien is.
bikelike schreef:Lage rugpijn? Wecome to the family!

De hardheid van het zadel? Misschien, maar waarschijnlijk niet. Hoeveel is je rug gebogen? Mijn lage rugpijn wordt geprovoceerd door een te diepe zit (te laag stuur). Mijn oude racefiets kan ik echt niet meer gebruiken.

Maak anders eens een foto van jezelf op de fiets, van de zijkant, met niet te veel kleren aan, zodat je houding goed te zien is.
Het betreft een harde stugge zadel, maar ik moet toegeven dat ik ook meer gebogen zit dan op m'n (oude) andere fiets. Het stuur van deze fiets zit zeker 10cm lager terwijl de zadel op dezelfde hoogte zit(wel framehoogte verschillend: oud 58/59, nieuw 57cm). Mocht deze fietshouding de oorzaak zijn dan mag ik toch wel aannemen dat zoiets van korte duur is?
Ik ben een veelfietser en dito wandelaar, derhalve beweging krijg ik wel(zou wat mij betreft nog veel meer mogen zijn).
Wellicht ten overvloede ik werk op een kantoor, dus zit erg(veel te) veel voor een beeldscherm(8 uren minus eten, plassen etc.- schat 5/6 uren per dag) en krijg dan relatief weinig beweging.
Leo van Lierop schreef:
DriesBa schreef:krijg ik last van lage rugpijn
Met lage rugpijn denk ik meer aan een probleem met de maat van de fiets en niet aan een verkeerd zadel. Je kan deze vraag natuurlijk ook stellen aan de fietsenwinkel.
Het betreft een grote fietsenwinkel met bedienden zonder al teveel kennis van zaken(broekies á la Gamma op de zaterdagmiddag). Het eerste wat men wel wist te vertellen was nadat ik erom gevraagd had dat het stuur niet hoger kon.
Het stuur zit dus 10cm lager dan bij m'n oude fiets, terwijl de zadel op dezelfde hoogte zit(andere, meer voorover gebogen zithouding/maar ik weet niet met zekerheid of dit de oorzaak van de lage rugpijn is/ik ben aan het "vissen").
Ik vind 10 cm verschil erg veel! Laatst was ik ook benieuwd naar de verschillen tussen mijn nieuwe en oude fiets. Dus heb ik deze snelle meetmethode even toegepast. Mijn stuur bleek dus 4.5 cm lager te zijn tot de zadel ivm de oude fiets. Dat is me iets te veel, dus waarschijnlijk laat ik dat wat aanpassen.

Afbeelding
nieuwe fiets/oude fiets
Wat betreft het verschil in hoogte begint bij mij nu(pas) ook een lampje branden(you're never to old to learn). :oops:
Omdat iedereen aardig verschilt in lengte van benen en bovenlichaam, armen enz. is het vrij onzinnig hierover uitspraken te doen.

10cm hoogteverschil is leuk voor bv criterium rijders (race), maar moet je erg lenig voor zijn.

Mijn advies zou luiden: doe een fietsmeting! Als je een goede meting krijgt kijkt hij ook naar jouw lenigheid alvorens te meten. Ik heb goede ervaring met de die van bikefitting. Ik zou body-scanning links laten liggen.

Begin bij de basis, en kijk dan pas naar de details.

Groet Rob

note: kleine check; wanneer je met je benen gestrekt de grond probeert aan te raken en dit lukt niet is 10cm teveel en moet je meer denken aan 5-6cm hoogteverschil (sportieve zit) of nog minder in het geval van een toerfietser. Uiteraard moet je ook goed kijken naar de lengte van de fiets (ik bedoel niet de hoogte).
rvdh schreef:Omdat iedereen aardig verschilt in lengte van benen en bovenlichaam, armen enz. is het vrij onzinnig hierover uitspraken te doen.

10cm hoogteverschil is leuk voor bv criterium rijders (race), maar moet je erg lenig voor zijn.
zo'n absoluut statement is makkelijk, maar het maakt nogal uit of je 1.5 of 1.9m lang bent.

In mijn geval klopt er geen hout van ;)
m-gineering schreef:
rvdh schreef:Omdat iedereen aardig verschilt in lengte van benen en bovenlichaam, armen enz. is het vrij onzinnig hierover uitspraken te doen.

zo'n absoluut statement is makkelijk, maar het maakt nogal uit of je 1.5 of 1.9m lang bent.

In mijn geval klopt er geen hout van ;)
Ok, voor een gemiddeld persoon van ca. 1.82 zou je rond de 10cm zitten bij een criterium. Maar inderdaad verschilt ieder persoon, en dus ook de maten die bij de houding horen. Helaas heb ik nooit bij jomanda gewerkt....