Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff - Forum Wereldfietser

Rohloff

Rohloff naaf vanaf 36 H

Alvast vriendelijk bedankt

Groet, Yohta
Wat is de vraag? Wil je een Rohloff naaf kopen? Welk model dan? Rohloff naven hebben bovendien normaal 32 spaakgaten. Er zijn wel conversies naar 48 gaten, maar of je dat moet willen is maar de vraag.
Wim
Lijkt me sowieso wel een hele klus om een Rohloff naaf 2e hands te kopen. Ben wel benieuwd wie de naaf wil verkopen :shock:
Sorry als er enige onduidelijkheid is omtrent m'n vraag.
Was in de veronderstelling dat er maar één model is namelijk
die met veertien echte versnellingen :)

Korte arm, lange arm is mij om het even. Eventueel pas ik mijn
frame op de naaf aan.
Elk model is dus welkom maar liefst meer dan 32H dan is het wiel
eventueel inzetbaar in de tandem.
Indien mogelijk model zonder snelspanners dus gewoon met
van die ouderwetse moeren op de assen.

Dank alvast voor jullie reacties.

Groet Yohta
Ze hebben allemaal 14 versnellingen en 32 spaken. Er zijn naven met interne aansluiting en externe, en er zijn naven voor schijfremmen. Er zijn naven voor de lange reactiearm, de korte arm, of voor een speciaal linkerachterpat (het mooiste). En in een bestaand frame zonder schuivende patten of excenter heb je een kettingspanner nodig. Kortom, je moet echt goed studeren op de site van Rohloff.
Hopelijk heb je hier iets aan. In wat voor fiets wil je deze naaf eigenlijk gebruiken?
Wim
Yohta schreef:Sorry als er enige onduidelijkheid is omtrent m'n vraag.
Was in de veronderstelling dat er maar één model is namelijk
die met veertien echte versnellingen :)

Korte arm, lange arm is mij om het even. Eventueel pas ik mijn
frame op de naaf aan.
Elk model is dus welkom maar liefst meer dan 32H dan is het wiel
Indien mogelijk model zonder snelspanners dus gewoon met
van die ouderwetse moeren op de assen.
Ga achter een computer zitten met een flinke verbinding, trek een paar uur uit en surf naar Rohloff.de. Gezien je huidige kennisachterstand moet dat nieuwe inzichten opleveren en teleurstelling kunnen voorkomen.

Bij de meeste tweedehands Rohloffnaven krijg je een gratis frame ;)
Kan je eigenlijk zien aan de naaf of er 10 of 100 duizend km mee gereden is?
Yohta schreef:Elk model is dus welkom maar liefst meer dan 32H dan is het wiel
De 32-spaaks Rohloffs gaan gewoon in tandems, ook met 700c-wielen (onder meer bij Avaghon).
Yohta,

Ik weet niet of je er al een hebt.

Maar...............

http://link.marktplaats.nl/238692343

Groeten,

Alex
Dank je wel voor de tip Alex.

Zal hier berichten wanneer het gelukt is.

Groet Yohta
Op internet zag ik een tweedehands Rohloff staan

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... Track=true

Nu vroeg ik me af hoe gemakkelijk het is om dat in een frame in te bouwen. Volgens mij moet dit niet al te moeilijk zijn, maar dat kan ik fout hebben aangezien de Rohloff website ook vraagt wat voor type frame je hebt etc.

Welk type frame deze Rohloff nodig heeft werd me niet echt duidelijk. Wel zag ik dat het een interne gearbox is. Wat ik wel interessant vond was dat dat afgeraden werd voor als je meer dan 8000 km per jaar rijdt. Tweede vraag: wat is jullie ervaring hiermee?
pascoa schreef:Op internet zag ik een tweedehands Rohloff staan

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... Track=true......Wat ik wel interessant vond was dat dat afgeraden werd voor als je meer dan 8000 km per jaar rijdt. Tweede vraag: wat is jullie ervaring hiermee?
Vreemd. Volgens mij wordt het economisch pas interessant wanneer je meer dan 5000 km per jaar rijdt. Technisch is er nog niet zoveel bekend over het einde van de levensduur van de naven, alleen dat deze ieder jaar weer verder weg ligt dan verwacht....
pascoa schreef: Wel zag ik dat het een interne gearbox is. Wat ik wel interessant vond was dat dat afgeraden werd voor als je meer dan 8000 km per jaar rijdt. Tweede vraag: wat is jullie ervaring hiermee?

1) de 'versnellingsbak' (goed Nederlands woord) zit altijd intern bij een Rohloff, dat is nou juist het sterke punt.

2) er is een externe schakelbox en een interne schakelsturing. Bij de laatste wordt gebruik gemaakt van een dun kabeltje van een paar euro dat om de 5000-10.000 km vervangen moet worden. Dat is wel gepruts, dus als je dat door de de fietsenmaker @ €XX per uur wil laten doen kun je op termijn voordeliger de externe bediening aanschaffen.

3) Koop geen 2e hands Rohloff zonder garantiekaart en intact fabricagenummer
Enige tijd geleden schreef ik dit:
Marten schreef:De 32-spaaks Rohloffs gaan gewoon in tandems, ook met 700c-wielen (onder meer bij Avaghon).
Die stelling blijft zo, al zag ik bij Vittorio nu een prachtig uitgevoerde 48-spaaks conversie. Op de bestaande spaakgaten bouten ze aan beide zijden een nieuwe 24-gaats flens vast, die gemaakt is uit massief aluminium. De flens wordt dus pakweg 2 centimeter groter in diameter. Samen met 48 spaken moet dat een tamelijk onverwoestbaar wiel opleveren.
Dat weet ik niet zo. De constructie geeft je meer spaken, en dat is sterker. Maar de naaf krijgt er ook een grotere diameter door, en dat betekent dat het probleem van de schuine hoek waaronder de spaken in de nippels komen alleen maar groter wordt. Kortom, ik denk dat je het ene probleem voor het andere verruilt, maar wel voor veel geld extra. Het Thorn alternatief (meer gaten in dezelfde flens) geeft weer een ander probleem: uitscheurende flenzen.
Wim
De engineers van Rohloff hebben idd een concessie moeten doen t.a.v. het aantal spaakgaten. Als dit technisch haalbaar was hadden ze echt wel voor een 36 gaats naaf gekozen.
De stelling deponeren dat 32 spaakgaten "helemaal niet erg is" is m.i. (mag ik dit zo zeggen? Ja, ik mag dit zo zeggen) een gotspe.
De beste en sterkste (lees: dikwandige, en dus zware) velgen worden vaak alleen in 36 gaats of meer geleverd.
Dit is een van de redenen dat o.a. Thorn en Vittorio dit soort Mickey Mouse- oplossingen verzinnen om maar het aantal spaakgaten te vergroten.

Deze naaf is m.i. nog niet uitontwikkeld, het binnenwerk zal in de toekomst herzien worden waardoor o.a. het gewicht en de buitendiameter van de naaf af zal nemen. Vooral het laatste aspect is essentieel voor het toepassen van 36 of meer spaken.
Dit was natuurlijk zomaar even een terzijde.
Alles zal verder ontwikkeld worden - gelukkig. De suggestie dat de naaf echter onvoldoende uitontwikeld zou zijn noem ik nu een gotspe. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar dat is met een 'uitontwikelde' XT naaf ook zo.
Wim
Met onvoldoende uitontwikkeld bedoel ik dit niet t.a.v. technische werking uiteraard, die staat buiten kijf; wel t.a.v. gewicht en grootte van de gebruikte onderdelen.
De naaf die nu op de markt is wijkt nauwelijks af van de oerversie (in rood, weet je nog?) voor wat betreft diameter van het 'koekblik', dit zal in de toekomst kleiner worden dunkt mij.
Ik kan mij voorstellen dat bij een eerste versie alles wat overgedimensioneerd wordt om aan de veilige kant te blijven. Het lijkt mij dan ook onwaarschijnlijk dat er hier en daar niet wat 'afgeschaafd' kan worden.
wat ik hier niet lees is dat je die armen e.d. gewoon om kan wisselen voor een ander. Het enige waar je aan vast zit is de as: eentje voor een snelspanner of eentje voor een vaste as. Vanzelfsprekend is de snelspanversie handiger en meer gebruikt.

De interne schakelkabels zijn ook zelf te vervangen, mocht je er weinig voor voelen kun jee zgn easysetje kopen. Deze zijn ook handig voor onderweg.

De meeste gebruikte naven liggen (naar mijn ervaring van zoeken) vanaf 500-700 euro. En dus ben je nog steeds richting de 1000 kwijt als je denkt aan het wiel spaken, kabels, shifter en kettingspanner met ketting en tandwielen.
- Probeer bij een 2e hands Rohloff naaf te verifieren dat hij echt van de originele eigenaar af komt. Die dingen worden wel eens gejat.