Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lightrunner - Forum Wereldfietser

lightrunner

beste fietsers

ik ben van plan een koga te gaan kopen alleen twijfel ik nog steeds tussen een lightrunner en een koga traveller
de fiets wordt v.n.l. gebruikt voor het dagelijkse woon werkverkeer. maar volgend jaar staat er ook een tocht gepland naar rome met de nodige bepakking dus
kan iemand mij vertellen of de lightrunner daar sterk genoeg voor is ?
of kan ik beter voor de traveller kiezen
oh ja zelf ben ik ongeveer 90 kilo
m.v.gr. bert
Ik vind ze duur voor wat ze zijn, met onderdelen waar ik niet dol op ben zoals geintegreerde balhoofden en cranks met buitenboordlagers. Maar er is hier al heel veel geschreven over de ideale fiets. Zoek eerst maar eens.
Wim
Ha Bert,

Ik heb zelf model 2007 van de lightrunner en ben hier meermalen mee op vakantie geweest. Ik vind het er een prima fiets voor, al moet je wel op mooie asfaltwegen fietsen. Hetgene wat mij zoveel pleziert aan de fiets is het lichte gewicht ervan en de hoge snelheid die daarbij hoort. Zelfs met bagage is de snelheid relatief hoog vergeleken bij anderen.
Wat mij betreft: Doen!

Jaron
Jaron schreef:Ha Bert,
Hetgene wat mij zoveel pleziert aan de fiets is het lichte gewicht ervan en de hoge snelheid die daarbij hoort. Zelfs met bagage is de snelheid relatief hoog vergeleken bij anderen.
Jaron
Sinds januari 2010 ben ik in het bezit van een traveller en heb er inmiddels een kleine 1000km op gereden, weliswaar niet onder de meeste ideale fietsomstandigheden. Vorengenoemde zaken spelen, onder dezelfde belasting, ook voor de traveller.
Ik vind de fiets nogal zwaar voor een 'lightrunner'. 13.3kg. Bekijk eens de Santos Trekking Lite. Die weegt slechts 10 kg, voor mij een perfecte en snelle allrounder met een mooi geïntegreerde tassendrager aan het achterwiel. Is wel een tikkie duurder.

Als je echter vaak veel bagage wilt meenemen (tassen aan het voorwiel) zal deze fiets niet geschikt zijn.
bestebert schreef:ik ben van plan een koga te gaan kopen
Dat klinkt als dat je die beslissing al genomen hebt. Zelf zou ik zeker ook een Stevens, VSF, en Gudereit overwegen. Of een van de vele andere merken. (Zie ook hier.)
bestebert schreef:tussen een lightrunner en een koga traveller
De Lightrunner heeft geen voordrager, wat een voordeel is. Maar heeft wel een groter verzet, wat een nadeel kan zijn in heuvelachtig/bergachtig terrein.
bestebert schreef:maar volgend jaar staat er ook een tocht gepland naar rome met de nodige bepakking dus
Neem niet teveel mee zou ik zeggen. Al het gewicht moet ook mee bergop, door je eigen spierkrachtuithoudingsvermogen...
bestebert schreef:kan iemand mij vertellen of de lightrunner daar sterk genoeg voor is ?
Ziet er aldus sterk genoeg voor uit.
VIPER's concept schreef:Ik vind de fiets nogal zwaar voor een 'lightrunner'. 13.3kg. Bekijk eens de Santos Trekking Lite. Die weegt slechts 10 kg, voor mij een perfecte en snelle allrounder met een mooi geïntegreerde tassendrager aan het achterwiel. Is wel een tikkie duurder.

Als je echter vaak veel bagage wilt meenemen (tassen aan het voorwiel) zal deze fiets niet geschikt zijn.
Ha! mijn idee!
VIPER's concept schreef:Ik vind de fiets nogal zwaar voor een 'lightrunner'. 13.3kg. Bekijk eens de Santos Trekking Lite. Die weegt slechts 10 kg.
Nagewogen? Mijn ervaring met opgegeven gewichten van fietsen is, dat er heel weinig van klopt. En ze zijn nooit lichter dan opgegeven. Als je veel waarde hecht aan het gewicht van de fiets die je gaat kopen, neem dan wel een goede unster of personenweegschaal mee.

Gerd
De Santos weegt 12 kg, volgens de ANWB (en die kan het weten).
Op de achterdrager kun je 10 kg meenemen. Daarmee wordt de doelgroep wel erg klein.
Jan Eleveld schreef:De Santos weegt 12 kg, volgens de ANWB (en die kan het weten).
Op de achterdrager kun je 10 kg meenemen. Daarmee wordt de doelgroep wel erg klein.
Oh. ik had even over de reis naar rome gelezen. Als woon-werk fiets prima, alleen volop bepakking zal niet lukken bij de Trekking lite. Bovendien zet ik dan vraagtekens bij de stijfheid van het frame wanneer hij zwaar beladen is.

Het is in dit geval zoeken naar een compromis denk ik, licht voor woon-werk of degelijk voor de vakanties.