Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Goretex paclite impregneren? - Forum Wereldfietser

Goretex paclite impregneren?

We hebben pas onszelf helemaal in nieuwe paclite regenkleding van goretex gestoken voor de helft van de prijs. Het eerste pakje kwam net binnen maar tot mijn verbazing staat er in de gebruiksaanwijzing dat je na vijf keer wassen de jas opnieuw moet impregneren met een siliconen-vrije spray. Ik weet dat je regenjassen op tijd moet wassen om 'het ademend vermogen' niet te blokkeren maar ik wist niet dat je ze dan na een paar keer weer opnieuw moet impregneren.

Hoe doen jullie dat met je paclite goretex jassen? Welke spray is het beste?
Ik gebruik NikWax TX Direct. Die is er in zowel een wash-in als spray. Biologisch afbreekbaar.
Grangers is niet biologisch afbreekbaar.

In de droger doen (zie etiket of dit mogelijk is) na het wassen scheelt ook: door de warmte verdeelt de impregnatie (wat er over is) zich weer over de stof.
Blanche schreef:We hebben pas onszelf helemaal in nieuwe paclite regenkleding van goretex gestoken voor de helft van de prijs. Het eerste pakje kwam net binnen maar tot mijn verbazing staat er in de gebruiksaanwijzing dat je na vijf keer wassen de jas opnieuw moet impregneren met een siliconen-vrije spray. Ik weet dat je regenjassen op tijd moet wassen om 'het ademend vermogen' niet te blokkeren maar ik wist niet dat je ze dan na een paar keer weer opnieuw moet impregneren.
Hoe doen jullie dat met je paclite goretex jassen? Welke spray is het beste?
Dat impregneren is, sinds de introductie van de goretexachtige spullen, nooit anders geweest. Het verbaast me juist dat het pas na 5x wassen gevraagd wordt. In de praktijk van mijn inmiddels 11 jaar oude TNF bergjas impregneerde ik al na de tweede keer wassen, en graag, want het werkt. Ik heb zowel het Nikwax-sprayspul als het Nikwax-wasspul meerdere keren gebruikt en heb gemerkt dat het sprayspul véél beter werkt. Het is naar mijn bescheiden mening niet toevallig dat het sprayspul eerder is uitverkocht en het wasspul af en toe in de aanbieding is.
Succes,
Leon
Thanxs Leon en Robert-Jan

- Hoe lang doen jullie met de flesjes?
- Hoe vaak moet je je kleding eigenlijk wassen?
En mag dat met doodgewone vloeibaar wasmiddel?
- zo'n 3 kledingstukken (impregnatie)
- als de kleding vuil is
- ja, maar liefst alkali-vrij en goed spoelen. Zorg dus ook dat er geen ander wasmiddel achter gebleven is voor je gaat wassen.
En waar herken ik de alkali aan?
Staat dat als wel/niet ingredient op mijn wasmiddel?
Meestal niet. Ik durf niet te zeggen of dat ingrediënt discutabel is (verkooppraatje of niet), maar het wordt aangeraden alkali-vrij te wassen.
Blanche schreef:Thanxs Leon en Robert-Jan

De juiste manier van behandelen is als volgt:

- Wasbakje van wasmachine goed reinigen van eerder gebruikt wasmiddel.
- Kledingstuk wassen met Nikwax Techwash op een normaal wasprogramma.
- Kledingstuk hierna wassen op eenzelfde wasprogramma met Nikwax Tx direct.
(Raadpleeg wasvoorschrift kledingstuk)

Opmerkingen:
- Het is niet nodig de kleding te drogen tussen deze twee wasbeurten.
- In principe de technische kleding niet wassen met een 'normaal' wasmiddel
Dit alleen doen wanneer kleding erg vuil is en te verwachten
is dat eenmaal wassen niet voldoende zal zijn. Hierna direct wassen
met Nikwax Techwash en impregneren met Tx direct.
- Wastrommel niet te vol doen. Het wasmiddel moet goed alle stof
kunnen bereiken. Dit kan niet in een volgepropte trommel.
- Eventuele fleece binnen jas mag met beide producten behandelt worden.
Wil je dat een binnenjas wel van binnenuit vocht kan opnemen, maar wel
waterafstotend moet zijn aan de buitenzijde, dan behandelen met
Tx direct spray on.

Flesje gaat ongeveer drie wasbeurten mee.

Kleding moet regelmatig gewassen worden. Vuil en transpiratie tast de waterafstotendheid en ademende werking van technische kleding aan. Bij dagelijks gebruik, ongeveer een keer per maand/anderhalve maand wassen en impregneren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gerco.
Blanche schreef:Thanxs Leon en Robert-Jan
Het juiste wasmiddel koop je in de buitensportzaak. Het goede spul bevat geen geurstoffen, want die trekken beren aan, meen ik vaag ergens gehoord te hebben :roll: :wink: 8) :D
In het algemeen: RTFM.
Het wasmiddel van Nikwax is erg duur in gebruik. Ik gebruik Sport-wash of zo. Als ze het bij Bever niet hebben dan bij Perry wel. Dit:
http://www.vogtschmidtoutdoorcenter.nl/ ... rtwash.jpg
Daarvan is 1 dopje inderdaad voldoende, anders gaat je hele wasmachine schuimen.
Ik was mijn kleding niet al te vaak, maar ja, dat is erg rekbaar uit te leggen :wink:
Leon
Dank je Gerco, Ja ik heb hier wat aan!
Blanche schreef:Dank je Gerco, Ja ik heb hier wat aan!

Graag gedaan :wink:

Groet, Gerco
Blanche waar konden jullie die jasen voor de helft kope?

mario
mario schreef:Blanche waar konden jullie die jasen voor de helft kope?

mario
Bij Roseversand hebben we gore paclite broeken en een opvallende geel groene loffler gore paclite jas kunnnen kopen voor de helft van de prijs in de uitverkoop. Maar de broeken en deze jas in jouw maat zijn op nu.
Wat doet impregneren met de "breathability' van 't spul? Merk je er iets van en zo ja wat?
Ik overweeg Paclite voor een zomerse fietstocht, een bui zou kunnen vallen bij een aangename 20/15graden. Breathability is dan wel een issue... (om 't maar in 't Engels af te sluiten)
Jazeker merk je er iets van.
Door te impregneren voorkóm je dat er in regen een filmlaagje water aan de buitenkant van de jas is, die de transpiratie naar buiten toe tegenhoudt.
Zou je jas niet geïmpregneerd zijn, dan ontstaat dat filmlaagje water dus wél, waardoor het veel eerder klam wordt binnenin.