Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voordelen: 9x4 spaak patroon - Forum Wereldfietser

Voordelen: 9x4 spaak patroon

Goedenavond allemaal,

Ik heb twee fietsen op het oog, die grotendeels gelijk aan elkaar zijn. Behalve dat één een 9x4 spaak patroon heeft. Wat voor voor- en nadelen zitten hieraan vast? Is dit patroon geschikt voor zware belading?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.

ps: Nog een vraagje. "Verstevigde en verhoogde velgen" staat in de beschrijving van één van de fietsen. 'Verstevigd' klinkt mij goed in de oren, maar 'verhoogd'? Weet iemand hier wat meer over?
Het effect van 9*4 spaken weet ik zo niet, maar verhoogde velgen zijn doorgaans zijdelings stijver. Daardoor heb je minder snel een slag in je wiel zitten.
De dubbele bodem functioneert vooral om de binnenband een "normale" vorm te laten houden, en als basis voor de "sterkere driehoeks" vorm in de velg.
9x4 spaakpatronen bieden geen enkel voordeel. De spaakgaten in de velg worden doordat de spaken 9x4 gegroepeerd zijn alleen maar extra belast. Een normaal spaakpatroon belast de velg veel gelijkmatiger.
De ''wow!" factor bij de eerste aanblik in de winkel is vanuit marketingtechnisch oogpunt wel sterk.

Velgen die een V-profiel in doorsnede hebben zijn wel heel sterk (en zwaar), en dus een goede keus voor het rijden met bagage.
Beste,

Het 4 keer kruizen levert alleen problemen op bij een lage flens, omdat de spaken over elkaar gaan lopen. Bij hoge flenzen gaat dit prima.
Een hoge flens geeft bovendien een veel lagere spaakbelasting dan een hoge flens; als de flens 2 maal zo hoog is, wordt de spaakbelasting door aandrijving gehalveerd.

Als je een velg 4 keer kruist, worden de krachten van de spaak beter verdeeld. De berekening is als volgt:


relatieve zijdelingse stijfheid (RZS), Relatieve torsie stijfheid (RTS)

vlecht patroon. theor.spaakbelasting. RZS in% RTS in %

4 keer 51 n 91 116
3 keer 58 n 100 100

mario
Mario, ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt (of ik zit er helemaal naast), maar volgens mij doelt de OP op een spaakpatroon zoals die weleens worden toegepast bij zgn. vlotte stadsfietsen.
De spaakpatronen die jij beschrijft zijn de zgn. kruis over 3 en kruis over 4 en dit zijn idd. de meest toegepaste (en beste) spaakpatronen voor een betrouwbaar wiel.
Ik vermoed dat pedalmen inderdaad gelijk heeft. Ook ik dacht bij het lezen van "gonzalioz" topic start aan wielen die gevlochten zijn in het patroon wat ook zichtbaar is op deze foto.
Ik wist niet eens dat er zoveel patronen bestonden! Dit is degene die ik bedoelde:
Afbeelding

Erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga dan toch liever voor een traditioneel patroon. Zekere voor het onzekere zeg maar.

Ook bedankt voor de reacties op mijn vraag over de velg. Ik ga er een bob yak trailer achter hangen. Dus het feit dat er minder kans is op een slag in mijn wiel is meer dan welkom!
De wielen zijn niet sterker, en zoals eerder genoemd is het alleen cosmetisch functioneel.
De velgen van een 9 x 4 spaakpatroon zijn ook meestal iets zwaarder, juist om het wiel sterk te houden.

Ik hoop dat die foto slechts een voorbeeld was. Je gaat hopenlijk toch niet serieus denken aan een Montego als je op vakantie wilt ermee. Zoek dan op marktplaats een 2de hands voor weinig. Vaak koop je dan een fiets die kwalitatief beter is (hooguit met wat slijtage) dan een montego.

Wanneer je geen verstand van zaken hebt vraag dan goede info bij een GOEDE lbs (local bike shop), deze zal je goed kunnen adviseren wat goede materialen zijn. Bij aankoop van een 2de hands zou je altijd kunnen vragen of je hem even bij een lbs kan laten checken op mankementen en staat van de fiets.
Wie weet krijg je evt. wel hulp van het forum hier en kun je iemand meevragen uit jouw buurt.

Mijn buurt is zuid-holland omgeving vlaardingen/maassluis/maasland.

Groet Rob