Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Foto's maken - Forum Wereldfietser

Foto's maken

bikelike schreef:Veel mensen investeren in een camera met opties en kwaliteiten die ze er nooit uithalen. Ik zie dan prachtig scherpe foto's van een bos, maar de belichting stond op automatisch, waardoor het een scherpe, overbelichte foto is geworden.
Ik geef toe dat ik een van die mensen ben, die de camera vaak op automatisch zet, niet nadenkt en daarom af en toe wat missers maakt met het nemen van foto's.
Alleen vraag ik me af, hoe moet ik het beter doen? Ja, ik kan een cursus nemen. Maar ik moet nog zo veel doen. Kan iemand mij wat tips geven hoe ik het beter kan doen?

Ik heb even 2 foto's uit mijn vorige vakantie gelicht die denk ik beter gemaakt hadden kunnen worden.

Foto 1
Afbeelding
Passwang pass in de Jura
Afbeelding
Contrast verlagen met een beetje extra gamma er bij.
Origineel

Foto 2
Afbeelding
Bij Thun in Zwitserland
Afbeelding
Even de contrast verlaagd, en het is al weer beter.
Origineel

Gelukkig kan ik achteraf de foto's redelijk corrigeren, maar netjes vind ik dat niet. :|
Foto 1:
Is eigenlijk te licht geworden.Wellicht had een lager standpunt spannender geweest. (Stond je op ooghoogte, oftewel rechtop?)

Foto 2:
Je probeert er alles in te proppen wat je ziet. Wellicht hadden aparte foto's van de bouwstijl en het kasteeltje ieder een betere foto opgeleverd.

Kijk ook eens bij de feedback die fotografen krijgen op Dutch Photozone. Die feedback lijkt daar soms bot, maar is eigenlijk nooit op de man bedoeld. Puur om aan te geven waar de foto iets mist om er uit te springen.

Sommigen haten hem, maar ik vind Ken Rockwell soms heerlijk simpel in de uitleg over het maken van foto's. Vanaf deze pagina kun je bovenin bij Better Pictures al een hoop belangrijke dingen lezen.
Beide "verbeteringen" zien er erg flets/overbelicht uit op mijn beeldscherm, volgens mij kan je beter je gamma instellingen van je beeldscherm veranderen.
De tovenaar schreef:Beide "verbeteringen" zien er erg flets/overbelicht uit op mijn beeldscherm, volgens mij kan je beter je gamma instellingen van je beeldscherm veranderen.
Je hebt gelijk, bij beide heb ik nu een simpele -20 contrast gedaan en dat ziet er beter uit.

@Robertjan, de compositie had ik niet anders willen doen. Ik fotografeer vanuit mijn zadel vandaan. Camera uit de stuurtas graaien, klikken en doorrijden. :D

Misschien moet ik maar gewoon accepteren dat sommige foto's niet in een keer goed zijn qua licht. De kunst is dan om de foto's zo goed na te bewerken dat het niet opvalt.
Leo van Lierop schreef:Afbeelding
Deze foto zal aardig overeenkomen met wat je op je beeldscherm ziet wanneer je een camera zo instelt dat hij 1:1 reproduceert wat de werkelijkheid is (die instelling is handig bij reproducties).
Het probleem met het onderwerp is echter dat het contrast tussen lucht en groen te groot is. De automaat van de camera probeert dit op te vangen door het contrast laag in te stellen, maar het is hopeloos. Al zou de camerachip het aankunnen, op een beeldscherm, en al helemaal niet op papier, kun je niet zo'n scherpe lucht en een donkere, vrij fletse bosrand tegelijk contrastrijk weergeven zonder te photoshoppen. Daarom is de lucht uitgebeten, het bos te zwart en de rest flets. N.b. met heel dure apparatuur en/of gedoe met HDR en zo was het hier evengoed niet mogelijk om een natuurgetrouw aangenaam ogende foto te maken.

Tweede punt is hetgeen op de foto staat. De foto geeft zo ondeveer weer wat je als fietser voor je ziet. Helaas is het fietsergevoel anders dan het fotogevoel dat iemand voor het scherm krijgt. M.a.w. en met alle respect: de foto is niet spannend.

Wat je nog kunt doen is punt 1 en punt 2 combineren en van de nood een deugd maken. Laat de lucht vrijwel weg en knip de oninteressante stukken van de foto af. Dan krijg je dit:
Afbeelding
Waarschijnlijk blijft er nog voldoende resolutie over voor een mooi plaatje op een website.
Leo van Lierop schreef:Gelukkig kan ik achteraf de foto's redelijk corrigeren, maar netjes vind ik dat niet. :|
Als je je digitale camera op automatisch zet heeft die al heel wat gecorrigeerd, dus is het ook niet erg als je er een schepje bovenop doet en misschien zelfs een stukje terugcorrigeert.

Groet,
Leon
Leo van Lierop schreef: Afbeelding
Even de contrast verlaagd, en het is al weer beter.
Gelukkig kan ik achteraf de foto's redelijk corrigeren, maar netjes vind ik dat niet. :|
Ja, de contrast is nu veel beter. Ik gebruik altijd Adobe Photoshop CS voor het bewerken van foto's. Echter, jouw bovenstaande foto van Thun in Zwitserland staat nog een beetje scheef. Met deze Photoshop ben ik zo vrijblijvend geweest om de foto naar schietlood te roteren. Zie bovenstaand resultaat!
Leo van Lierop schreef:Gelukkig kan ik achteraf de foto's redelijk corrigeren, maar netjes vind ik dat niet. :|
Met correcties achteraf is niets mis. Je ontkomt er simpelweg niet aan als je een goed smoelende foto wilt hebben. Vroeger betekende dat doordrukken en tegenhouden in de doka, nu is het spelen met de basisfuncties in een beeldbewerkingsprogramma.
Ook bij de opname zelf kun je een beeld al flink oppeppen met een polarisatiefilter (bij zonnig weer) of een verloopfilter (bij grijze luchten).

Meer tips voor fotograferen op de fiets heb ik hier gegeven.
En natuurlijk moet niet iedere fotograferende fietser een fietsende fotograaf willen zijn :wink:
Leon schreef:knip

Wat je nog kunt doen is punt 1 en punt 2 combineren en van de nood een deugd maken. Laat de lucht vrijwel weg en knip de oninteressante stukken van de foto af. Dan krijg je dit:
Afbeelding
Waarschijnlijk blijft er nog voldoende resolutie over voor een mooi plaatje op een website.
knip
Groet,
Leon
Hmm, knap hoe je met weglaten meer maakt...
Heb je al eens geprobeerd om in RAW te fotograferen? Kan jouw toestel dat aan? In RAW (of NEF) heb je meer belichtingsspeelruimte en kun je de overbelichte delen (de luchten) en de onderbelichte delen (de bomen) iets meer naar elkaar toetrekken door er een HDR foto van te maken. Dan heb je bv een softwarepakketje zoals Photomatrix nodig.

Als je geen RAW kunt schieten dan is wellicht een belichtingstrapje handig. Dan heb je wel een statief nodig en maak je bijvoorbeeld 2 of drie foto's van exact dezelfde scene. Vervolgens plak je de onder- en overbelichte foto's over elkaar heen in Photoshop en met behulp van lagen en maskers ga je plaatselijk "tegenhouden" en "doordrukken" om een tot voor jou bevredigend belichtingsresultaat te komen.

Wat je ook kunt doen is bewust zijn van het moment van de dag. Deze foto's lijken midden op de dag te zijn genomen en dan zijn de contrasten het hoogst. Als je de hoge contrasten als uitgangspunt neemt dan zou ik niet uitgaan van de lichtmeting van je toestel maar zelf controle willen houden over de belichting die je kiest en bijvoorbeeld een paar spotmetingen op de lichte delen van het te kiezen kader te doen, daar het gemiddelde van nemen en bij veel donkergroen eerder iets onderbelichten dan overbelichten. Maar ik weet dus niet of je toestel dat aan kan en voor mij een van de redenen om niet zomaar een compact toestel met standaardinstellingen te kiezen. De eerste de beste spiegelreflex geeft je wat dat betreft al zoveel meer keuzevrijheid.

Maar voor beide foto's geldt wel weer eens dat fotografie de kunst van het weglaten is. Je hebt nu teveel saaie informatie in je foto staan en je eindplaatje is louter een illustrerende of registrerende foto. Dat is leuk voor jezelf als geheugensteuntje of voor je reisverslag, maar minder interessant voor een ander die niet dezelfde associatie als jij hebt bij die foto. Voor mij zijn het beide foto's die de fantasie niet prikkelen en daar kan enige contrastverhoging niet veel aan veranderen.

Less is more
keesswart schreef: Meer tips voor fotograferen op de fiets heb ik hier gegeven.
Leuk voor een molenliefhebber als ik om de Kinderdijkse molens te zien! Links op de voorgrond Molen Overwaard no. 2 en verder met opeenvolgende nummers tot Overwaard no. 8 (de verst gelegen molen, geheel links). Van No. 7 is alleen een klein stukje wiek te zien achter No. 2. Meer naar het midden de zwarte Blokweerse wipmolen en geheel rechts de ronde stenen Molen Nederwaard no. 5. Zo te zien een najaarsopname en alle wieken staan in de rouwstand in verband met een sterfgeval van één der Kinderdijkse molenaars.
Martin E. van Doornik schreef:Leuk voor een molenliefhebber als ik om de Kinderdijkse molens te zien! Links op de voorgrond Molen Overwaard no. 2 en verder met opeenvolgende nummers tot Overwaard no. 8 (de verst gelegen molen, geheel links). Van No. 7 is alleen een klein stukje wiek te zien achter No. 2. Meer naar het midden de zwarte Blokweerse wipmolen en geheel rechts de ronde stenen Molen Nederwaard no. 5. Zo te zien een najaarsopname en alle wieken staan in de rouwstand in verband met een sterfgeval van één der Kinderdijkse molenaars.
Leuk dat er zoveel meer informatie in deze foto zit dan ik besefte toen ik hem maakte! De foto is niet in het najaar gemaakt, maar in het vroege voorjaar, ik denk april 2004.
Dit is een foto van de zendmasten van RTL in Luxemburg, een herinnering aan mijn allereerste fietsvakantie.
Afbeelding

Nu heeft mijn camera (Nikon D 300) een instelling om de donkere partijen op te helderen (in dit geval stond de opheldering op 'normaal'). Dit is dan het resultaat.
Afbeelding

Als ik bij die in de camera opgehelderde JPEG nóg een keer de donkere partijen ophelder in Photoshop (ik geloof dat kan vanaf CS 1 of 2), en ik geef een lik extra kleurverzadiging (met een groot penseel) in het weiland, dan ziet het er zo uit. Het was ongeveer 15 seconden werk.
Afbeelding

Als ik het RAW bestand gebruik en daar ook nog eens de lichte partijen aan ga pakken en wat preciezer in het weiland ga werken, dan is dit het resultaat. Dit was ongeveer vijftien minuten werk.
Afbeelding

Dit is het resultaat van de kale, niet in de camera opgehelderde JPEG, bewerkt in Photoshop in zowel de donkere als de lichte partijen en een met paar likken extra kleurverzadiging in de wei. Een minuut werk, kwaliteit is goed genoeg voor het scherm, maar voor drukwerk onvoldoende.
Afbeelding

Grote contrasten zijn voor het menselijk oog een peulenschil, voor fotografie is dat heel anders. Vroeger was die beperking voor dia's nogal sterk, bij zwartwit- en kleurnegatieven kon je in de doka heel wat doen. Nu is met nabewerking heel wat mogelijk, zoals je ziet.

Ophelderen is het beste mogelijk als je in RAW schiet. Schiet je in JPEG, dan is in de donkere partijen (schaduwen) met Photoshop aardig wat terughalen. Als je camera ook de schaduwen kan ophelderen, dan is dat mooi meegenomen. Ik weet niet welke camera's dat kunnen, bij Nikon heet het D-lighting, mijn compacte Canon Powershot G11 kan het niet

In de lichte partijen (hoge lichten) is bij JPEG in Photoshop ook wel wat terug te halen, maar alleen als er detaillering in zit. Als het eenmaal over de grens van het wit is heengekiept, dan is er niks meer om terug te halen. Bij RAW kun je dan toch nog iets terughalen, hoewel je daar minder wonderen van moet verwachten bij de donkere partijen.

Het is niet zo dat je de donkere partijen maar onbeperkt kunt ophelderen, er zitten grenzen aan. Wat je namelijk doet is de gevoeligheid in de donkere partijen verhogen, wat meer ruis tot gevolg heeft. Bovenstaande foto is op het randje. Een Nikon D700 (of D3 of Canon full frame camera met niet al te veel pixels) zou het beter gedaan hebben, omdat zijn pixels gevoeliger zijn en daardoor minder snel ruis veroorzaken. HDR (het bij elkaar voegen van foto's met verschillende belichtingen) levert qua scherpte een beter resultaat op, maar is nóg bewerkelijker.

Het beoordelen van het contrast vraagt wat ervaring. Er is een hulpmiddeltje. Ga overdag in een onverlichte kamer met ramen zitten en kijk door je bijna dichtgeknepen ogen, door je ooghaartjes. Je ziet dan hoe donker het binnen is, terwijl het buiten gewoon licht is. Met diezelfde methode kun je buiten het contrast beoordelen, bij een bosrand of met huizen in de straat onder een grijze hemel. Je kunt natuurlijk ook een testfoto maken (als je digitaal werkt) en die op het schermpje beoordelen. Soms is de beoordeling op het schermpje tricky omdat een te donkere foto er bij weinig omgevingslicht goed doortekend uit lijkt te zien en vice versa. Het kan dan helpen om het scherpmje donkerder resp. lichter te zetten. Dat is ook weer tricky, want je vergeet makkelijk het weer terug te zetten.

En zo blijf je gezellig bezig :wink:.
Goed om te weten dat mijn camera nog steeds voldoet. Ik zal nog wel even moeten kijken of er verschil is tussen lichtmeting-matrix en lichtmeting-centrum gericht en dat soort trucjes.

Het na-retoucheren, wat dus niet ongebruikelijk is zal ik tot een minimum beperken.

@Martin, dat is een leuke rotatie-truc! Echter krijg je zo geen 4:3 foto meer. Ik kan wel leven met een beetje een scheve foto. Maar ik ben dan ook geen top fotograaf. :D

@AB Nee, mijn camera heeft geen raw functie. Kan ook eigenlijk niet met een camera van €250.- zou je zeggen.

Wel heeft mijn Nikon D-Lighting, maar dat vind ik niet echt bruikbaar.
@ Leo: mij is een raadsel waarom je nou zegt dat D-lighting niet bruikbaar is. Had je je voorbeeldfoto daarmee opgenomen, dan was hij meteen al een stuk beter geweest.
Leo van Lierop schreef: Gelukkig kan ik achteraf de foto's redelijk corrigeren, maar netjes vind ik dat niet. :|
Ik zie niet wat daar niet netjes aan is ? Volgens mij is het achteraf corrigeren de normaalste zaak van de wereld. :wink:

Jouw foto ge-HDR-erd (geen echte HDR natuurlijk)
Afbeelding
of zo
Afbeelding
Maar wat je op zo'n foto natuurlijk mist is wat mensen op de fiets of een paard en wagen oid.
Michael W schreef:Afbeelding
Maar wat je op zo'n foto natuurlijk mist is wat mensen op de fiets of een paard en wagen oid.
Die zitten zo te zien in de nucleaire bunker! :roll: :wink:
Leon
Leon schreef:Die zitten zo te zien in de nucleaire bunker! :roll: :wink:
Leon
Zwaar onweer op komst :wink:
Zo'n prof ben ik niet (ik gebruik geen fotowinkel). Als editor gebruik ik PhotoImpact. Maar ik merk dat als je bv in het gratis pakketje Irfanview effe het contrast omlaag gooi en de saturation wat omhoog doe, dat je vaak al snel tot goede resultaten kan komen. 8)

Nu moet ik al mijn foto's weer gaan nalopen. :lol:
keesswart schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Leuk voor een molenliefhebber als ik om de Kinderdijkse molens te zien! Links op de voorgrond Molen Overwaard no. 2 en verder met opeenvolgende nummers tot Overwaard no. 8 (de verst gelegen molen, geheel links). Van No. 7 is alleen een klein stukje wiek te zien achter No. 2. Meer naar het midden de zwarte Blokweerse wipmolen en geheel rechts de ronde stenen Molen Nederwaard no. 5. Zo te zien een najaarsopname en alle wieken staan in de rouwstand in verband met een sterfgeval van één der Kinderdijkse molenaars.
Leuk dat er zoveel meer informatie in deze foto zit dan ik besefte toen ik hem maakte! De foto is niet in het najaar gemaakt, maar in het vroege voorjaar, ik denk april 2004.
Hieronder een foto van mezelf met mijn fiets voor de Kinderdijkse molen Overwaard No. 2 (op jouw foto de voorste molen) op 20 november 2004. Dit is in vlucht gemeten (wiekdiameter) de grootste molen van Nederland: 29,56 meter!
Het pad waar ik op stond, is alleen toegankelijk voor molenaars en niet voor de toeristen. Het was een speciale dag, waarbij collega-molenaars uit Nederland naar Kinderdijk zijn uitgenodigd, wat eens per vijf jaar plaatsvindt. Die kans moest ik wel grijpen! Ik ging per trein van Baflo naar Rotterdam-Alexander, dan verder fietsen via Capelle a/d IJssel, de stormvloedkering over, tenslotte bij Krimpen a/d Lek met de veerpont naar Kinderdijk. Tsjongejonge, wat lagen de stoeptegels op het fietspad vanaf station Alexander door de slappe veengrond er schots en scheef bij. Hierdoor kreeg ik drie keer achter elkaar een lekke band! :x
Het was een gure novemberdag met veel wind. Maar mijn molenhart klopte wel bij het zien van de snel suizende wieken op zulke grote kasten van molens op Kinderdijk! 8) Gezien de neergelaten vangstok op de foto, die rechts uit de kap steekt, is de rem los. Wel 80 wieken per minuut.

Afbeelding
Leo van Lierop schreef: Foto 2
Afbeelding
Bij Thun in Zwitserland
Bij zo'n foto kan door de "tone curve" iets aan te passen al heel gauw een beter resultaat hebben.
Afbeelding