Additionally, paste this code immediately after the opening tag: GIF IN DE COCKPIT - ZEMBLA - 21 FEBRUARI 2010 21:45. - Forum Wereldfietser

GIF IN DE COCKPIT - ZEMBLA - 21 FEBRUARI 2010 21:45.

Vanavond (zondag 21-02 21:45) bij Zembla:

Het wordt het grootste schandaal en het best bewaarde geheim van de luchtvaart genoemd: de giftige stoffen die bemanning en passagiers in vliegtuigen via de airco kunnen inademen. In Australië heeft het al tot parlementair onderzoek geleid en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Maar in Nederland wordt het tot nu toe doodgezwegen en ontkend. Ondertussen melden zich wereldwijd steeds meer zieke piloten die niet meer kunnen vliegen, waaronder piloten van de KLM. Hoe veilig is het in de lucht? Die vraag stelt ZEMBLA in de aflevering ‘Gif in de Cockpit’, die wordt uitgezonden op zondag 21 februari a.s. om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

De 36-jarige Belg A. Adriaensen vertelt in ZEMBLA dat hij een half jaar geleden stopte met zijn werk als piloot, toen hij dagen achter elkaar geen normaal gesprek meer kon voeren. Zijn geheugen liet hem zo in de steek dat hij de draad van het verhaal voortdurend kwijt raakte. Nog steeds is het slecht gesteld met zijn gezondheid. ‘Ik ben constant zwaar vermoeid en ik heb last van oncontroleerbare trillingen.’ De ex-piloot verloor zijn vliegbrevet omdat hij lijdt aan wat het ‘Aero Toxic Syndrom’ is gaan heten. Een ziekte, die is veroorzaakt door aantasting van het centrale zenuwstelsel door de toxische stof TCP. Veel piloten die lijden aan het syndroom weten dat niet van zichzelf, en stoppen daarom ook niet met vliegen.

De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en/of de cabine vult. Sommige toestellen zijn er berucht om. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren.

In Engeland zit in het Breakspear Hospital in Hemel Hempstead de neurofysioloog dokter Peter Julu, die tot nu toe al 22 zieke piloten heeft onderzocht. Bij alle onderzochte patiënten ziet hij hetzelfde patroon van afwijkingen. Hij zegt: ‘Ze vertonen allemaal dezelfde verstoringen van het autonome zenuwstelsel, dat bijvoorbeeld de hartslag aanstuurt. Als ze een joystick vasthouden, slaat hun hart al gauw slagen over of gaat het sneller kloppen.’

Samenstelling & regie: Ton van der Ham.
Research: Simone Tangelder en Norbert Reintjens
Eindredactie: Kees Driehuis.

ZEMBLA: ‘Gif in de Cockpit’, op zondag 21 februari 2010 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.
Beste John,

Maar Koffers Landen Morgen vliegt toch niet met de 757 en de BAe-146?
Hoe zit het met het risico van airco's in gebouwen en automobielen? Ik hoor geluiden dat mensen daar ook ziek van worden.
zonder het "oh-my-god-ain't-it-awfull' toontje van de nederlandse onderzoeksjournalistiek:
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... ities.html
Bij Yorkshire airlines hebben ze daar minder last van denk ik.
bert sitters schreef:Hoe zit het met het risico van airco's in gebouwen en automobielen? Ik hoor geluiden dat mensen daar ook ziek van worden.
Heb je een bron of ben je iets aan het hypen?
Eh, of "hoor je geluiden :shock: " omdat je laast weer gevlogen hebt... :wink:
Leon
Leon schreef:
bert sitters schreef:Hoe zit het met het risico van airco's in gebouwen en automobielen? Ik hoor geluiden dat mensen daar ook ziek van worden.
Heb je een bron of ben je iets aan het hypen?
Eh, of "hoor je geluiden :shock: " omdat je laast weer gevlogen hebt... :wink:
Leon

Ha die Leon,
Google eens naar "ziek door airco".
bert sitters schreef:
Leon schreef:
bert sitters schreef:Hoe zit het met het risico van airco's in gebouwen en automobielen? Ik hoor geluiden dat mensen daar ook ziek van worden.
Heb je een bron of ben je iets aan het hypen?
Eh, of "hoor je geluiden :shock: " omdat je laast weer gevlogen hebt... :wink:
Leon
Ha die Leon,
Google eens naar "ziek door airco".
Met aanhalingstekens:
"ziek door airco": 1 hit
"ziek door brood": 3

Zonder aanhalingstekens:
Ziek door airco: 31.300
Ziek door bert: 242.000
Leon schreef: Zonder aanhalingstekens:
Ziek door airco: 31.300
Ziek door bert: 242.000
http://www.googlefight.com/index.php?la ... de+cockpit :D
Ik heb dertien jaar gevlogen, waarvan acht jaar als purser, en die acht jaar was ik ook heel actief in de vakbond tot op Europees niveau en heb met dit soort zaken te maken gehad. Ik ben zeer benieuwd naar de Zembla uitzending, als ik die dan gezien heb,zal ik hier ongetwijfeld mijn commentaar achterlaten. Ik heb er lichamelijk niets aan overgehouden. Het enige lichamelijke nadeel wat ik ondervond bij het vliegen, waren de wel zeer onregelmatige tijden, waardoor je bioritme soms helemaal van slag was.
Ha die Leon,
Leuk gevonden. Hoeveel gevallen van gastro-enteritis door Leon constateert het AZM jaarlijks? :lol: :lol: :lol:
Dit is toch een Fietsforum???

What the x hebben giftige stoffen in de cockpit met fietsen te maken?!?

Gaan we ook nog de gif stoffen in deodorant bespreken?

De Ortliebtassen ruiken overigens wel verdacht! Krijg hoofdpijn als ik er 12 uur lang mijn hoofd in steek.
Spinnetje schreef:Dit is toch een Fietsforum???

What the x hebben giftige stoffen in de cockpit met fietsen te maken?!?

Gaan we ook nog de gif stoffen in deodorant bespreken?

De Ortliebtassen ruiken overigens wel verdacht! Krijg hoofdpijn als ik er 12 uur lang mijn hoofd in steek.
Veel fietsers vliegen naar een leuke plek om te fietsen.
Daarom heb ik dit bericht in FIETS & VLIEGTUIG gezet.
Zodra er een afdeling FIETS & DEODORANT komt hoop ik dat je snel post.

John.
Spinnetje schreef:De Ortliebtassen ruiken overigens wel verdacht! Krijg hoofdpijn als ik er 12 uur lang mijn hoofd in steek.
Volhouden! Na 24 - 48 uur heb je hier geen last meer van.
Volhouden! Na 24 - 48 uur heb je hier geen last meer van.
Oef duik er zo weer in!

@John=duidelijke taal.
Het is niet eens zo slecht dat het gif in de cockpit komt, zo sparen jullie weer de natuur waar het anders in terecht zou komen. Eigenlijk zouden er slangen gemonteerd moeten worden op de motoren en rechtstreeks in de cabine worden gevoerd. :twisted:

Kon het even niet laten. :wink:
Leo van Lierop schreef:Eigenlijk zouden er slangen gemonteerd moeten worden op de motoren en rechtstreeks in de cabine worden gevoerd
O, weer die slangen? Dat ging in het scheppingsverhaal al fout :twisted:.
Onderwerptitel: GIF IN DE COCKPIT - ZEMBLA - 21 FEBRUARI 2010 21:45.
Leo van Lierop schreef:Het is niet eens zo slecht dat het gif in de cockpit komt, zo sparen jullie weer de natuur waar het anders in terecht zou komen. Eigenlijk zouden er slangen gemonteerd moeten worden op de motoren en rechtstreeks in de cabine worden gevoerd. :twisted:

Kon het even niet laten. :wink:
Goh Leo, je bent zeker tegen vliegen :roll:
Heerlijk die moraalridders in dit forum. Laat toch ieder lekker zijn eigen ding doen zonder al die vingertjes! :idea:
Blanche schreef:Laat toch ieder lekker zijn eigen ding doen zonder al die vingertjes! :idea:
Dus als iemand bij jouw voordeur zijn vuilnisemmer omdraait dan zeg jij daar niets van . . . :roll:
Leo van Lierop schreef:
Blanche schreef:Laat toch ieder lekker zijn eigen ding doen zonder al die vingertjes! :idea:
Dus als iemand bij jouw voordeur zijn vuilnisemmer omdraait dan zeg jij daar niets van . . . :roll:
Vind je nu niet dat je heel erg aan het overdrijven bent, Leo? :roll:
Ja, ik vond hem wel leuk. Maar het komt op het zelfde neer als bovenstaande.