Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gewichtsverdeling BOB Yak Trailer - Forum Wereldfietser

Gewichtsverdeling BOB Yak Trailer

Ha beste mensen,

Ik wil van de zomer gaan toeren op mijn racefiets en ben van plan om een bob yak trailer te huren voor mijn bagage.

In de product omschrijving wordt gezegd dat je fiets niet het gewicht draagt, maar op het plaatje zie ik toch duidelijk dat het wiel van de trailer helemaal achteraan zit. Dus het kan niet anders dan dat er zeker de helft van het gewicht op je achterwiel komt.

Ik heb een racefiets met carbon voor- en achtervork en gewone dunne racefiets bandjes. Ik ben zelf maar 69kg dus wat dat betreft kan de fiets nog wel wat kilo's erbij hebben. Maar ik ben toch bang dat ik na elke 100km met een lekke band sta.

Heeft iemand ervaring met de bob yak trailer? Moet ik misschien speciale fietsbanden gebruiken? Misschien hebben jullie wel andere ideeën en tips?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie.
Ik heb begrepen dat je de zwaarste spullen zelfs zo veel mogelijk voorin (en onder) moet stoppen!

Ik heb vorig jaar in Bosnië twee dagen met een BOB gereden. De eerste keer lag hij super stabiel achter me, ik kon tamelijk idioot hard bergaf. De tweede keer (waarbij ik extra goed had gezorgd voor de zwaarte voorin) was het ding super zwieberig en was het downhillen geen pretje. Hij was wel iets zwaarder geladen.
In de product omschrijving wordt gezegd dat je fiets niet het gewicht draagt, maar op het plaatje zie ik toch duidelijk dat het wiel van de trailer helemaal achteraan zit. Dus het kan niet anders dan dat er zeker de helft van het gewicht op je achterwiel komt.
Niet helemaal de helft, want aan de disssel hangt normaal gesproken geen bagage, maar je achterwiel wordt wel degelijk zwaarder belast. Met een tweewieler heb je hier minder last van, misschien is die ook ergens te huur?

Misschien past een 25 of 28mm bandje, dan zou ik dat zeker doen.

Mijn ervaring met een Bob is dat die eenmaal zwaar beladen flink doorduwt bij het remmen en als fiets en Bob dan niet in een lijn rollen, krijgen spaken en achtervorken het aardig voor hun kiezen. Waarschijnlijk zal je frame wel heel blijven, maar een wiel met heel weinig spaken lijkt me niet zo lekker.

Ik zou het sowieso bij wegen met mooi asfalt houden.

Alternatief is fietsen met een klein rugzakje: dan is je bagage 'afgeveerd' (door je lichaam). Veel meer dan een schoon setje kleren, een banaan en je creditcard moet je dan niet mee willen nemen.

Maar ook met Bob moet je zo licht mogelijk gaan om panne te voorkomen.

Je hebt ook nog mogelijkheden met grote zadeltassen i.c.m. een stuurtas, maar daarmee heb ik zelf geen ervaring.

Sjors
Even goed zoeken want dit is al veel vaker aan de orde gekomen. Maar: een tweewieler is een minder grote belasting dan een eenwieler. Neem echt zo min mogelijk mee. Overweeg ultralight kamperen en een Carradice Camper Longflap zadeltas. Monteer steviger en bredere banden (Panaracer Pasela 25 of als het lukt zelfs 28 mm?). Als je wielen met heel weinig spaken hebt, koop dan een handgemaakt traditioneel achterwiel met 36 spaken. Als je ook nog een oudere racefiets hebt dan zou ik die nemen.
Wim
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden tot dusver. Ik zal morgen is even kijken wat voor maat banden er mogelijk zijn. Volgens mij wordt dit een probleem want het is bovenaan de achtervork behoorlijk smal.

Ik denk dat ik als ik besluit met mijn racefiets te gaan, ik in ieder geval nieuwe rem blokjes erop zet. Deze zijn al aardig versleten na wat vakanties in de Alpen :).

Erg goed idee om gewoon een oud wiel te monteren. Was ik nog niet opgekomen. Bedankt!

Ik zal is zoeken naar een karretje met twee wielen, maar volgens mij zijn deze er alleen voor normale fietsen... Maar goed, dat is maar een gok.

Alleen een rugzak is helaas geen optie, omdat ik een tent wil meenemen. Ik zit er ook nog aan te denken om 2e hands een stalen ros op de kop te tikken, waar ik 15kg aan kan hangen.. Maar dat kost wel weer geld.
Koolstop remblokken. Ik heb zelf een ooit door Challenge voor Bever gemaakte tweewieler kar en die is heel goed achter mijn (oude) racefiets. Later is die kar uitgewerkt tot de Radical Cyclone, en dat lijkt me een heel mooie kar. Maar zoek de eerdere discussies hierover op, want daar is echt al heel veel gezegd. Overigens hoeft een tweedehands stalen racefiets van twintig jaar oud of meer geen fortuin te kosten (150 euri?). Vaak zitten daar ook nog 57 mm drop remmen op, zodat er 30-32 mm banden op passen. Zet er een licht dragertje op als een Tubus Fly en achtertasjes met weinig erin, of anders een grote zadeltas, en je komt een heel eind. De essentie is steeds dat je dit alleen kunt als je heel weinig meeneemt (minder dan 15 kilo, en liefst niet meer dan 10 kilo). Ook met kamperen kan dat.
Wim
Mij lijkt de BoB Yak wat meer geschikt voor een mtb, maar als je hem niet te zwaar belaadt, 15-20 kg, dan moet het met een racefiets prima gaan. Zeker als jezelf licht van gewicht bent. Achter de mtb heb ik hem met 20 kg over de ergste wasbordwegen getrokken en de fiets noch de kar gaven een krimp.
Zoals gezegd rust minder dan de helft op het achterwiel, dus je kunt de extra druk op de achteras van je fiets beperken tot een 10 kilo.
Goed inpakken van de Bob betekent voor mij: goede gewichtsverdeling tussen links en rechts. Zelfs met de tandem (waar de invloed van de Bob relatief gezien kleiner is) zijn we een keer gestopt omdat het niet lekker reed. Opnieuw ingepakt en ok. Beste meet je dat met de dissel in je beide handen en kijken naar welke kant hij omvalt. Ideaal voor ons is als alle grote pakjes (slaapzakken, tent, matjes) in de dwarsrichting passen. Dan gaat het bijna altijd goed.
ankeric schreef:Goed inpakken van de Bob betekent voor mij: goede gewichtsverdeling tussen links en rechts.
nog belangrijker met een kar is de verdeling thuislaten en meenemen!

Bedenk ook dat als je een aanhanger achter een racefiets hangt het verzet iha veel te hoog is. Een rondje Posbank of iets dergelijks kan zeer verhelderend werken
En dat is ook tegelijk een van de nadelen van een kar: ook leeg weegt het ding al een kilo of 6! Daarom zou ik een ultieme poging doen de bagage heel licht en compact te houden zodat het in een Camper Longflap past. Ik zou als het dan toch een kar moet worden bij zo'n fragiele racefiets altijd gaan voor een tweewieler omdat daar de torsiekrachten op de achterkant van je fiets veel geringer zijn (hij houdt zichzelf overeind).
Wim
Ik heb nog wel een oplossing voor je.
Heb je al gehoord van de Extrawheel? Het is een éénwielige bagagekar, met keuze uit een 26", 27" en 28" wiel. (volgens mij een stuk stabieler dan een 16" wiel, en je hebt meer keuze in goed rollende banden) De bagage wordt in netten aan beide zijkanten van het wiel gestopt waardoor de meeste belasting wel degelijk op het wiel van de kar zit, en slechts een klein deel op het achterwiel van jouw fiets. Leeg weegt het ding maar 4,8 kg en dat maakt hem ook de lichtste fietskar op de markt. Kan maximaal 30 kg hebben. Het is wel belangrijk dat je aan beide kanten evenveel gewicht steekt! Mij lijkt het wel wat - hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb.

Afbeelding

Link: http://www.extrawheel.be/
Nogmaals bedankt voor alle reacties.

Die 'Extrawheel' is op zich wel mooi, maar hij is ongeveer net zo duur als een BOB Yak. Dus dan neem ik toch liever een karretje en de BOB Yak is te huren bij sommige zaken.

Ik heb gekeken naar mijn banden maat en ik heb 23-622. Ik neem aan dat 23 voor 23mm breedte staat? De band heeft redelijk wat ruimte tussen de achtervork, dus ik denk dat 25 wel zal lukken, maar past dat ook op mijn velgen? Het liefst hou ik natuurlijk de bandjes die ik nu heb, want dat scheelt weer geld (ben nog aan het studeren, weinig geld :)).

Ik heb 28 spaken. Niet echt veel... Volgens mij zijn de velgen van aluminium. Ook niet echt super sterk. Hele fiets weegt ongeveer 7,5-8kg

Denken jullie dat de combinatie van een wiel met 28 spaken, 23-622 bandjes, en carbon/aluminium achtervork samen gaat met een licht bepakte BOB Yak trailer? Ik denk dat er zo'n 10-15kg in gaat. Of hebben jullie zoiets van; dat hoef je niet eens te proberen, gaat gruwelijk mis.

ps: Dan weet ik namelijk wat mij te doen staat. Een oude racefiets op de kop tikken of proberen een oud wiel eronder te zetten.
Ik vind het eng, en je loopt volgens mij echt de kans dat het fout gaat en je met een gebroken frame en/of een kapot achterwiel komt te zitten. Ook die extrawheel lost het probleem niet op dat er een zijdelingse belasting op de achterkant van je fiets komt die je niet hebt met een tweewieler. Met alu velgen is niets mis - sterker nog, alle andere velgen zijn veel erger. 23 mm banden zijn te smal. Met bagage heb je bredere nodig, en een steviger type dan het racebandje dat er nu vast op zit.
Fietsvakanties zijn geweldig leuk, maar je hebt wel het goed materiaal nodig. Zo'n half carbon fiets met weinig spaken en smalle bandjes is ongeveer de minst geschikte fiets die je kunt bedenken. Zie hier voor suggesties voor een fiets voor de eerste keer: http://www.wereldfietser.nl/images/stor ... kantie.pdf
Veel fietsplezier,
Wim
Als je op een koersfiets wil toeren moet je consequent alles thuis laten
Zo bijvoorbeeld: http://www3.arnes.si/~ikovse/weight.htm
Super bedankt voor de links, heel erg nuttig.

In het pdfje staat dat bij het aanschaffen van een nieuwe fiets je wel aan 1000 euro moet denken. Maar tegelijkertijd wordt gezegd dat oude 2e hands fietsen met V remmen ook redelijk zijn. Dan zou je toch ook makkelijk kunnen volstaan met een wat minder kwaliteit fiets? Bijvoorbeeld:

http://www.internet-bikes.com/index.php?p=26
BOLSENA 28 57CM HEREN V21 BLAUW 299,00 euro

Staat ook bij dat er een extra stevige bagagedrager op zit voor tot 25kg. Daar kom ik natuurlijk never de nooit niet aan.

Ik denk dat ik maar even laat bij deze laatste vraag. Anders wijk ik wel erg af van het topic. Ik ga de komende weken mij is flink verdiepen in type fietsen zowel 2e hands als nieuw.
Toch nog even een snelle reactie. Als ik niet veel te besteden had dan zou ik gaan voor een goede tweedehands fiets, en niet voor een nieuwe. Voor die 300 euro heb je bijvoorbeeld met een wat oudere tweedehands Koga heel wat meer kwaliteit en betrouwbaarheid dan met een brakke nieuwe fiets van 300 euro.
Wim
Ik heb, na vele jaren zonder fietsvakantie, in 2005 mijn oude barrel gebruikt om de draad weer op te pakken. Ik was op de gravel weggetjes in Kroatië niet zo blij met de dunne bandjes, maar verder luidde deze reis een zware infectie op met het fietsvakantievirus.

Afbeelding

Al rap kocht ik een 2e hands Koga van 550 euro. Die is nu kaduuk en ik wacht op een nieuwe Koga. Voor de tussentijd heb ik voor 85 euro een heuse Giant Expedition gekocht (frame maat equivalent met 57 cm). Prima fiets, niet al te veel gebruikt en Giant Expedition is een fiets die veel gebrukt is voor fietsvakanties.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zodra ik mijn nieuwe fiets binnen heb, is deze te koop, ik verwacht binnen een paar weken.

Een 2e hands lijkt me wat betere zet dan een gehuurde BOB, eerlijk gezegd. Dit is een goede tijd, want over een maand of wat bloeit de 2e hands markt op (alles = duurder).
Ik weet niet of je al hebt besloten, maar voor wat het waard is: ik ben vandaag weer met de Bob op pad geweest en kom wel tot de conclusie dat ik dat ding nooit en te nimmer achter m'n racefiets zou willen hangen. Wellicht gaat het goed, maar ik zou het niet aandurven.