Additionally, paste this code immediately after the opening tag: afwijking in maatvoering ketting - Forum Wereldfietser

afwijking in maatvoering ketting

Om te kijken hoe ver mijn gebruikte ketting (sram pc-48) versleten is, hang ik deze aan een spijker samen met een net gekochte nieuwe ketting (sram pc-850), wat blijkt de nieuwe ketting is net zo lang, deze nieuwe ketting is totaal 1,5 mm langer dan opgegeven.
Een andere nieuwe ketting geprobeerd, en deze blijkt wel de juiste maat te hebben.

Is er een tollerantie, voor de maatvoering van een ketting?

Tommy
Tommy schreef:Om te kijken hoe ver mijn gebruikte ketting (sram pc-48) versleten is, hang ik deze aan een spijker samen met een net gekochte nieuwe ketting (sram pc-850), wat blijkt de nieuwe ketting is net zo lang, deze nieuwe ketting is totaal 1,5 mm langer dan opgegeven.
Een andere nieuwe ketting geprobeerd, en deze blijkt wel de juiste maat te hebben.

Is er een tollerantie, voor de maatvoering van een ketting?

Tommy
aantal schakels ook geteld?
De afwijking die ik meet, is over de volle lengte van een nieuwe ketting, hoeveel schakels dat zijn weet ik zo niet.

Tommy
Tommy schreef:De afwijking die ik meet, is over de volle lengte van een nieuwe ketting, hoeveel schakels dat zijn weet ik zo niet.

Tommy
gezien je antwoord zou ik je aanraden hoofdstuk 1 nog een keer aandachtig door te nemen ;)
Marten wat ben jij toch een strenge schoolmeester. Maar zoals altijd hebben die gelijk.
Wim
Hoofdstuk-1? als ik de nieuwe ketting naast een ander hang (ook nieuw, zelfde merk en type) is deze langer.
Het ging ook nog eens om vier stuks. Maar heb de kettingen al omgeruild, al is het alleen maar voor mijn eigen gemoedsrust.

Tommy
Ketingen kunnen langer zijn omdat ze meer schakels hebben (je moet ze toch altijd inkorten want niet iedere combinatie van achtervorklengte en tandwielgroottes heeft een even grote ketting nodig. Te lang is hier dus geen probleem, maar te kort wel. Kettingen kunnen ook langer zijn omdat ze versleten zijn, want daar worden ze langer van. Dat meet je niet door de totale lengte te meten maar de lengte per x aantal schakels.
Wim
Wim schreef:Ketingen kunnen langer zijn omdat ze meer schakels hebben (je moet ze toch altijd inkorten want niet iedere combinatie van achtervorklengte en tandwielgroottes heeft een even grote ketting nodig. Te lang is hier dus geen probleem, maar te kort wel. Kettingen kunnen ook langer zijn omdat ze versleten zijn, want daar worden ze langer van. Dat meet je niet door de totale lengte te meten maar de lengte per x aantal schakels.
Wim
Wim, dit bedoel ik.
Afbeelding

Tommy
Tommy schreef:dit bedoel ik.
Afbeelding
En nu een foto van de bedoelde kettingen; deze lijken me wat kort.
Voor de anderen
Zou het kunnen dat een (hele) ketting een of twee mm korter of langer is naargelang er meer of minder vet rondom de pennen zit?
Leon
OK nu snap ik het. In theorie zou dit inderdaad niet moeten, maar 1,5 mm is nu ook weer niet heel veel verschil over de lengte van een ketting.
Wim
Leon schreef:
Tommy schreef:dit bedoel ik.
Afbeelding
En nu een foto van de bedoelde kettingen; deze lijken me wat kort.
Voor de anderen
Zou het kunnen dat een (hele) ketting een of twee mm korter of langer is naargelang er meer of minder vet rondom de pennen zit?
Leon
Dan zou die inderdaad juist korter moeten zijn, maar deze nieuwe ketting was langer. Dit heb ik nog nagemeten me schuifmaat aan de hand van de gegevens op de site van Marten.

Tommy
Misschien mis ik iets in deze discussie...

Maar gaat het er bij een ketting niet gewoon om of dat de schakels, pennen e.d. niet versleten/te ruim zijn?? Dit meet je na met een kettingmeter..

Volgens mij maakt het niet veel uit of de ene nieuwe ketting 1,5 mm langer of korter is dan de andere nieuwe ketting.
Zolang er maar geen overmatige speling/ruimte zit op de diverse schakels, waardoor je overmatige slijtage van tandwielen in de hand zou kunnen werken.

Gerco.
Gerco schreef:Misschien mis ik iets in deze discussie...
Volgens mij maakt het niet veel uit of de ene nieuwe ketting 1,5 mm langer of korter is dan de andere nieuwe ketting.
Zolang er maar geen overmatige speling/ruimte zit op de diverse schakels, waardoor je overmatige slijtage van tandwielen in de hand zou kunnen werken.
Gerco.
Lees dit (vooral onderaan): http://www.m-gineering.nl/ketting.htm
En: http://www.supremeblack.nl/ketting.php

@Tommy: wie is Martens???

Leon
Leon schreef:
hoe moet ik dat weten?

Tommy
Leon schreef:
Gerco.

Leon
Als ik het goed lees gaat het toch niet om de lengte van de ketting, zoals door Tommy opgemeten, maar om de slijtage van de schakels.....
De ruimte tussen de rollen/schakels wordt groter doordat deze slijten.. Hierdoor wordt de ketting "langer"... Dit controleer je met een kettingslijtage- meter...
Er ontstaat meer ruimte daar waar de tanden van het tandwiel in vallen. Dit is bepalend voor de staat van de ketting. En de reden van vervangen.

Correct me if i am wrong..

Gerco.
Gerco schreef:
Leon schreef:
Gerco.

Leon
Als ik het goed lees gaat het toch niet om de lengte van de ketting, zoals door Tommy opgemeten, maar om de slijtage van de schakels.....
De ruimte tussen de rollen/schakels wordt groter doordat deze slijten.. Hierdoor wordt de ketting "langer"... Dit controleer je met een kettingslijtage- meter...
Er ontstaat meer ruimte daar waar de tanden van het tandwiel in vallen. Dit is bepalend voor de staat van de ketting. En de reden van vervangen.

Correct me if i am wrong..

Gerco.
En dat lijkt dus op de nieuwe ketting van toepassing te zijn.
Of de kettingplaten zijn langer.

Tommy
En dat lijkt dus op de nieuwe ketting van toepassing te zijn.
Of de kettingplaten zijn langer.

Heb je er dan al een kettingslijtage-meter opgezet? Om te kijken of de ruimte tussen de schakels buiten proportie is, ofdat de kettingplaten langer zijn??

In het eerste geval lijkt me het een probleem. Want dan voldoet de ketting in nieuwstaat niet aan de specificaties die ze hanteren voor het slijtageniveau.
In het tweede geval lijkt me een lengteverschil van 1,5 mm op de lengte van een ketting te verwaarlozen...

Gerco.
Gerco schreef: Heb je er dan al een kettingslijtage-meter opgezet? Om te kijken of de ruimte tussen de schakels buiten proportie is, ofdat de kettingplaten langer zijn??
Nee, aan een spijker gehangen.
Gerco schreef: In het eerste geval lijkt me het een probleem. Want dan voldoet de ketting in nieuwstaat niet aan de specificaties die ze hanteren voor het slijtageniveau.
In het tweede geval lijkt me een lengteverschil van 1,5 mm op de lengte van een ketting te verwaarlozen...
1,5mm komt neer op 0,1 procent rek/slijtage. Aanbevolen wordt om de ketting bij 1% rek, te vervangen. Dus zit ik al op 1/10 deel.

Tommy
Als je de kettinglengte op wil meten moet je er wel een gewicht aan hangen. (1 kg volgens Renold) Bij een nieuwe ketting zo uit het vet zou ik die ook een tijdje laten hangen zeker als het erg koud en het vet dus heel dik is.

Niet iedere fabrikant houdt dezelfde rolspeling aan, voor een goede vergelijking moet je die dus niet meemeten
Even een up van een oud onderwerp (lang leve de zoekfunctie); ik zit met dezelfde vraag als de oorspronkelijke van Gideon, maar buiten de 'je zult wel wat verkeerd doen'-reacties is daar geloof ik nog geen antwoord op.

Ik heb m'n ketting vervangen en de nieuwe ketting getest met het Rohloff kaliber.
Afbeelding

Nou heb ik nog weinig nieuwe kettingen gemeten, maar het ziet er wat mij betreft uit als een ketting die aan de lange kant is voor een nieuwe. Is dit binnen de specs en kan ik gewoon verwachten dat ik hier niet zo gek lang mee ga rondfietsen, of zou ik hem eigenlijk moeten ruilen?