Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voedselpakketten van tevoren opsturen in Italie - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voedselpakketten van tevoren opsturen in Italie

Dag allemaal,

Wederom hartelijk dank voor jullie reacties. De beste tot nu toe is van Eric om op diverse plaatsten te googlen en dan te kijken of er iets is waar ik mijn spullen naartoe kan sturen. Sommigen vinden mij iets te pessimistisch wat betreft het aantal kilometers dat ik per dag af kan leggen. Ik kan je zeggen, vorig jaar was ik ook optimistisch en dat heeft me lelijk opgebroken. De LGKS heb ik toen voor 2/3 gedaan, maar het laatste stuk ging niet meer vanwege de sneeuw. Diverse sneeuwvelden overgestoken waarbij ik ongeveer aderhalf uur over een kilometer heb gedaan dus toen maar via een geitenpad te voet de bewoonde wereld weer op gezocht. Ben ik een hele dag zoet mee geweest Bovendien is onverhard klimmen gewoon loeizwaar. 1 dag heb ik 23 kilometer afgelegd en daar in totaal 4500 calorieën op stuk gegooid. Daarnaast ben ik vorig jaar ook een dag ziek geweest tijdens de LGKS wat de plannen ook in de war gooide. Overigens vertrek ik niet van La Brique, maar vanuit de Italiaanse kant. Waarschijnlijk wordt Badalucca de laatste plaats waar iets te halen is. De fiets die ik heb is een Koga Worldtraveller-s. Gewicht probeer ik zoveel mogelijk te besparen (dit jaar een tent gekocht van 1.6 kg). Maar voor de rest is het toch gewoon volle bepakking. Je moet nu eenmaal kleding meenemen voor tussen de +30 en -10. Op zaken als waterfilters, EHBO, medicijnen, reserveonderdelen etc. wil ik absoluut niet bezuinigen dus bij elkaar blijft het een behoorlijk gewicht. 50 kilometer op een dag is dus niet realistisch. Met een normale vakantiefiets is deze route niet te doen, veel te weinig grip en vool te grof wegdek. Ik heb nu Marathon XR op mijn fiets staan, maar zelfs die gaven regelmatig te weinig grip dus dit jaar de Nobby Nic erop. Wijn meenemen gaat inderdaad niet, Ricard is een fantastisch alternatief omdat je het met water aanlengt (wel in een aluminium fles doen vanwege het gewicht). Demonte zal waarschijnlijk wel iets te halen zijn maar niet wat ik wil: Instant pasta, Noodles, Poedersoep (die ook te eten is!) en survivalbiscuittjes. Zodat ik niet te veel gewicht hoef mee te nemen en ook zeker weet dat er iets is (ben ik in het verleden ook wel eens achter gekomen dat er echt helemaal niks is met als gevolg uren om/door fietsen.) Bobkarretje is niet te doen op deze onverharde wegen, met tassen ging het vorig jaar prima. Heb op dit moment helaas geen foto van mijn fiets tot mijn beschikking maar die zal ik binnenkort wel plaatsen.

Groetjes Rens
Het zijn niet de gemakkelijkste paden (YouTube) inderdaad... Maar met XR zeker wel te doen, en 30km/dag is ook te doen. Wel flink doorbijten inderdaad.

Lichtgewicht inspiratie
Wat een prachtige tocht ga je maken! Ik ben jalours. Overigens zou ik het prima zien zitten om dit te fietsen met mijn t400 zonder vering met marathon XR banden.

Over eten, in bolivia hebben we ook tamelijk heftig onverhard gefietst waar we voor 10 dagen eten hebben meegenomen. Bij ons bestond het voornamelijk uit spaghetti, tomatenpuree, wortels, uien en een heleboek noten en parmezaanse kaas (goed houdbaar). Het ontbijt bestond uit een boel havermout en de lunch de eerste 4 dagen uit brood (wordt ergggggg oud :D ) en daarna uit pasta, noodle's etc.

Was eigenlijk prima te doen. Dus eten voor 4 dagen moet al helemaal geen probleem zijn. Je kan overal spaghetti kopen in de tussenliggende dorpen. En als er geen winkel is gewoon vragen of je het van mensen kan kopen!

Ga je trouwens wild kamperen? Heb je de route toevallig in googlemaps staan?
Foto lukt helaas niet om te plaatsen. Excuses
Gebruik je onderweg gewoon Michelin-kaarten, of gedetailleerder? Of GPS?
Dag allemaal,

Ik ga inderdaad wild kamperen (er is op de route echt geen camping en wat gaat er nu boven kamperen op een berg met een kampvuurtje erbij). Ik heb de route niet in google maps staan, daarvoor moet ik de route eerst nog fietsen denk ik om het met de GPS te registeren. Ik ben in ieder geval niet bekend met het zelf vantevoren aanmaken van route's. Ik maak gebruik van de topogafische kaarten van IGC 1:50.000. Daarnaast ook een GPS met Topo italie, maar dat is alleen ter ondersteuning. Robertjan, goed idee om een link naar een filmpje te plaatsen! Deze kwam ik gisteravond tegen van de MSKS van dezelfde maker: http://www.youtube.com/watch?v=jdeun-O1L7w Was het maar vast juni!

Groetjes Rens
KogaRens schreef:Robertjan, goed idee om een link naar een filmpje te plaatsen! Deze kwam ik gisteravond tegen van de MSKS van dezelfde maker: http://www.youtube.com/watch?v=jdeun-O1L7w
Die lijkt toch iets eenvoudiger. Meer zoals een standaard pad in Zuid-Amerika. Die eerste is wel wat lastiger, maar lijkt me zeker ook erg leuk!
Ik vond op bikemap.net de volgende GPS-tracks: de LGKS.
En ook een stukje MSKS.
En de Strada Militare Assietta (ze spreken er dus toch Italiaans en geen Duits)
En ook de Mont Jafferau.

Het lijkt me een supergave route, doe je nog verslag als je terugbent?
Zal ik doen! Nu eerst in training.
Dat ziet eruit als een mooi en uitdagende avontuur!
Hoe ga je het nu doen met je voedselvoorziening?
Misschien een opendeur...voor wat betreft je GPS gebruik, als je 3 dagen zonder stroom zit (wat me reeel lijkt) neem genoeg batterijen mee...
Hi,

Gaaf plan! Maar ik las dat je Nobby Nic erop wilde zetten. ik weet niet of jij in de MTB sport ervaring hebt, maar ik zou absoluut niet kiezen voor de nobby. Deze heeft een hoge rolweerstand. Dan eerder een rock ron of een conti mountain king. En dan bij voorkeur alleen aan de voorzijde.
Dag allemaal,

Ik ben weer terug en de tocht is achter de rug. Mijn god, wat was dit zwaar! Ik ben dagen bezig geweest met uitslapen. Eerst even de technische details: ik heb mijn worldtraveller ingeruild voor de de Idworx off rohller. Tijdens mijn trainingsvakantie in de Provence is mijn freewheel opgeblazen, ketting versleten en ook de derailleur had een tik gehad. Dus toch over op de Rohloff naaf en die beviel erg goed moet ik zeggen. Banden zijn de Smart Sam van Schwalbe geworden en verder heb ik bevoorrading gehad van mijn ouders die in de buurt aan het kamperen waren. Deze vakantie heb ik een voortas helemaal gereserveerd gehouden voor het voedsel om narigheid zoals vorig jaar (vroegtijdig afdalen omdat het voedsel op is) te voorkomen. Wat was nu essentieel voor mij wat niet bij Alimentari te vinden is: Isostar gel, sportrepen en cerealrepen. Pastasaus in poedervorm (alleen in NL te verkrijgen, voor Italianen is dit een doodzonde) en de aanschaf van een sealapparaat heeft me het volgende opgeleverd: isostar poeder in pakjes voor 1.5 liter en porties pannenkoekenmeel waar alleen maar water aan toegevoegd hoeft te worden. Een waterfilter is essentieel! Erg lekker en praktisch, veel Kcal voor weinig ruimte. Neem geen schenkstroop mee! heb ik gedaan, wordt een rotzooi.

Dan nu de reis: Algemene tip, wellicht ben ik iets te vroeg gegaan want er lag wel heel erg veel sneeuw! De LGKS was in totaal 85 km (ben toch bij Tende omhoog gegaan) en daar heb ik 5 dagen over gedaan. Er zijn 3 dagen geweest dat ik maar 8km per dag kon afleggen. Daar zaten in ieder geval 2 sneeuwvelden bij waar ik het behoorlijk van op mijn heupen kreeg (supersteil en hoog zoals je op de foto kunt zien, als het me lukt om dat te plaatsen). Nadien heb ik dan ook stijgijzers en een ijsbijl gekocht voor de veiligheid. Achteraf, stijgijzers niet echt nodig, ijsbijl: don't leave home without it!. De MSKS heb ik grotendeels gedaan, een stuk afgesneden door te dalen via een geitenpad. De klim via Garlagio (of zoiets) was verschrikkelijk steil! 15% was geen uitzondering, gem 10%. Tocht was erg mooi, Rocca de la Meija is prachtig, omgeving geweldig! VMKS was heel erg mooi, maar ik ben via Dronero omhoog gegaan. Ik kan dit afraden, beter was het via de Col de Sampeyre omhoog te gaan en dan via de VMKS naar Dronero. Hij gaat namelijk van vlak/steil/vlak/steil enz. De vlakke stukken zijn heerlijk maar de steile stukken waren bijna zonder uitzondering douwen. Daarna de Col de Maurin/Mary over naar Frankrijk en dat was het einde. Maurin was fenomenaal, maar wederom verschrikkelijk zwaar. Tot 2000m was er nog een onverharde weg die te fietsen was, daarna 30% non stop dus weer douwen. Ook nog een steil sneeuwveld tegengekomen, koste me een uur om 30m te stijgen. Aan de Franse kant naar beneden, wat ook handen en voeten werk was. (voor degende die via de Franse kant omhoog willen: doe het niet ongelukkige!

Een overzicht met tips mijnerzijds als je deze route wilt doen:
-neem een waterfilter mee, het water ziet er heerlijk fris uit, maar schijn bedriegt. Als een koe boven zijn behoefte heeft gedaan ben je de sigaar (ziekte vorig jaar, weet je nog)
-Neem absoluut voldoende eten mee, ik heb het voor 5 dagen steeds meegenomen met pannenkoeken mix als reserve, is absoluut nodig
-Ga half/eind juni, vanwege de sneeuw, maar ook weer niet te laat, als er helemaal geen sneeuw meer is heb je geen water
-Neem een olielamp mee, weegt bijna niks en als je voor je allesbrander ook lampolie gebruikt heb je gelijk je brandstof want het is behoorlijk koud daarboven. Anders waxine lichtjes (een olielamp gaat wel eens haperen boven de 2000m).
-IJsbijl, die van mij koste 30 euro en weegt 400 gram maar het geeft heel veel zekerheid als je een steil sneeuwveld over moet.
-Instantvoedsel zoals boven beschreven
-Gewonen fietsen: zo goed als uitgesloten, je sloopt alles tijdens het dalen, profielbanden zijn een must.
-Train je armen, je zult regelmatig moeten douwen
-Neem een stafkaart 1:25.000, als er sneeuw ligt kan het heel lastig zijn om de weg te vinden
-Gore tex schoenen, anders loop je dagen met natte voeten
-Algemeen, niet bezuinigen op voedsel/brandstof

Tot zover mijn verhaal tot nu toe, ik hoop dat het me lukt om nog wat foto's/filmpjes te plaatsen.

Kogarens, of eigenlijk nu idworxrens, ach, doe maar gewoon Rens. Als jullie nog vragen hebben, laat maar weten!
Dag allemaal,

Het is me als digibeet gelukt om wat filmpjes op youtube te laden. Ten eerste: hoe steek je een sneeuwveld over(LGKS):
http://www.youtube.com/watch?v=qtZ1cJpmnb4
Dan een stuk verder op de LGKS:
http://www.youtube.com/watch?v=qtZ1cJpmnb4
De afdaling van Colle dei Morti naar de MSKS:
http://www.youtube.com/watch?v=LwellCwcP0Q
En tenslotte de afdaling vanaf de VMKS:
http://www.youtube.com/watch?v=w8ev6i0j-Bo
Nu nog kijken of het lukt de foto's te plaatsen.

Rens
Rens,
KogaRens schreef:Dag allemaal,

Het is me als digibeet gelukt om wat filmpjes op youtube te laden. Ten eerste: hoe steek je een sneeuwveld over(LGKS):
http://www.youtube.com/watch?v=qtZ1cJpmnb4

Rens
Zo dus niet!!!

Als voormalig tochtleider bij de Nederlandse Klim en Bergsport Vereniging slaat de angst me om het hart om te zien hoe jij een sneeuwveld oversteekt. Mocht je vaker dit soort tochten willen maken, of anderen die dit lezen, raad ik je ten sterkste aan om een alpiene cursus te volgen bij de NKBV.

Ik weet niet wat voor ijsbijl je hebt gekocht maar ik hoop dat het een pickel was van voldoende lengte. Op een cursus leer dan je ook hoe je met zo'n pickel je val snelheid kunt afremmen, mocht je uitglijden op een sneeuwveld.

Nico