Additionally, paste this code immediately after the opening tag: lichtgewicht fotostatief - Forum Wereldfietser

lichtgewicht fotostatief

Hoi hoi,

Ik maak graag foto's onderweg, vaak landschapsfoto's. Ik heb een Canon 350d met EF 17-40 lens.

Ik merk dat de foto's vaak niet zo scherp zijn als ik eigenlijk zou willen. Komt door bewegingsonscherpte, ligt niet aan camera of lens. Een stabilisator zou een uitkomst zijn, maar dat kost weer een nieuwe lens, en een statief is miscshien een stuk goedkoper.

Nu vroeg ik mij af of er mensen op het forum zijn die WEL een statief meenemen op hun fietsvakantie. Is er een lichtgewicht statief (500g?) tegen een niet al te hoge prijs die handig mee kan (bijv onder de snelbinder bij de tentstokken)? Wat zijn jullie eigen ervaringen hiermee?

Bedankt alvast voor de gerichte reacties!
Ik heb een gorillapod gekocht, die heb je tegenwoordig ook voor spiegelreflexcamera's (tot 3 kg!!). Ik heb hem nog niet op vakantie uitgeprobeerd maar hier tijdens een testritje voldeed ie prima. Hij is weliswaar niet hoog maar je kan hem overal op zetten door de flexibele pootjes. Oh ja, je kan er ook de kop van een standaard statief opzetten met snelsluiting etc.
Zie linkje
Hallo Willem,

Wat eventueel een idee is, is het meenemen van een monopod (eenbeenstatief).
Deze geeft je al meteen een heel stuk meer stabiliteit, en hij makkelijker mee te nemen op de fiets dan een normaal statief. Zelf heb ik vorig jaar zo'n monopod aangeschaft, en als ik nu ga wandelen of fietsen, neem ik die vaak mee.
Je kunt er eventueel nog een kantelkopje opzetten voor wat meer flexibiliteit.
Wat ik dit jaar ook mee wil nemen, of in plaats van, is een gorillapod. Dit is een zeer licht statiefje wat alle kanten op te buigen is. Je kunt op die manier je camera vastmaken aan een boomtak, bankje of natuurlijk je fiets. Google maar eens op Gorillapod voor meer informatie.
Ik zou in ieder geval niet gaan voor de goedkopere lichtgewicht dingen die je bijvoorbeeld bij de grote elektronica ketens ziet liggen. Die zijn denk ik voor jouw camera+objectief te licht.

Groeten,

Richard

Ik zie nu dat Marianne ook al de Gorillapod aanprijst. Nou ja... twee maal dan maar.
Hoi Willem,

Hier is al een hele discussie over geweest. Misschien heb je die gemist?
Eerder draadje is idd informatief maar gaat wel in op videostatief.

Gorilla ziet er stevig uit. Zou 'm op de fiets kunnen zetten. Maar ik vraag me af of dat niet te laag is. Vastmaken aan boom of hek is voor mij niet echt een haalbare kaart, omdat ik het liefst daar fiets waar weinig of geen bomen zijn.

Van de prijzen van sommige merken schrik ik nogal (welkom in de fotowereld).

Misschien ben ik wel op zoek naar iets dat niet bestaat.
Hoi Willem,

In dat draadje wordt ook de Gorillapod aangeraden. Voordeel is het gewicht en de flexibiliteit, nadeel de geringe hoogte in het landschap. De "stuur" oplossing vind ik te weinig flexibel: je sjouwt niet overal je fiets mee naartoe om een foto te maken.
Ik heb een zwaar Gitzo statief voor in de auto of korte wandelingen, en kies voor een Manfrotto als lichtgewicht. Zie o.a.
http://www.digicamshop.nl/product/48564 ... ripod.html
Deze weegt nog geen kg en is er al voor minder dan 80 euro.

Groet,

Gee
Ik neem een Gitzo van iets van 500 gram mee op de fiets, komt tot een hoogte van 1 meter nog wat, moet alleen nog wel een balhoofd bij, een kleintje weegt toch ook al weer snel 400 gram.

Wel een prijzig ding, maar tijdens onze laatste reis had ik 'm mee genomen, erg tevreden over, ook voor het filmen.

Z'n grotere Gitzo-broer hadden we destijds zelfs mee naar een trekking in Noorwegen, was toch iets te zwaar, vandaar dat ik deze erbij heb. (ach, Elmar droeg dat ding toen...)

Op de fiets sjouw ik 'm dan wel weer zelf! :shock:
fietsjunks schreef:Ik neem een Gitzo van iets van 500 gram mee op de fiets, komt tot een hoogte van 1 meter nog wat, moet alleen nog wel een balhoofd bij, een kleintje weegt toch ook al weer snel 400 gram. Wel een prijzig ding, maar tijdens onze laatste reis had ik 'm mee genomen, erg tevreden over, ook voor het filmen.
Hoi Ellen, Welke Gitzo bedoel je precies?
Pfoe, weet ik zo niet uit m'n hoofd, zal straks eens kijken!

Hier een leuke aanbieding: Statief
Gebruik bij landschapsfotografie, zeker met een lichtgewicht statief, de "mirror up" modus van je camera en (bij gebrek aan een draadontspanner) de zelfontspanner. Scheelt weer een hoop vibratie.

.tsooJ
Voor je een lang statief mee wilt nemen, overweeg dan eerst een klein statiefje, zoals inderdaad die Gorillapod of andere korte driepootjes....

En voor je zo'n ding gebruikt kun je ook nog je zadel als ondersteuning gebruiken, of je stuurtas.... Desnoods neem je een zak rijst als ondergrond.

Maar het leuke met digitale camera's is ook dat je foto's weg kunt gooien. Wat ik dus wel vaak doe is veel (zelfde) foto's achterelkaar nemen, en erna de scherpste eruit kiezen (op 100% inzoomen op je lcd op een vaste plek op je foto en dan door de serie heenbladeren om te bepalen welke de minste bewegingsonscherpte heeft..... niet te verwarren met onscherpte als gevolg van je scherpte-diepte gebied).

Daarnaast zou je nog je vasthoudtechniek kunnen verbeteren of een hogere iso-waarde kunnen kiezen. Tegenwoordig kun je tot 800/1600 iso moeiteloos doorfotograferen zonder veel in te hoeven boeten op de kwaliteit. En je zou ook nog een lichtsterke lens kunnen overwegen.

Alleen bij lange sluitertijden (avonduren) zou je een statief hoeven te gebruiken. Maar zelfs dan is een spiegelvoorontspanning in combinatie met de zelfontspanner nog aan te raden, vooral bij telelenzen. Het opklappen van het spiegelmechanisme geeft namelijk ook wel eens onscherpte, ook al fotografeer je vanaf een statief, vooral bij sluitertijden zo tussen 1/2 en 1/30s.

En bij een groothoeklens kun je relatief langer uit de hand fotograferen dan bij een telelens.

succes!
Willem,

Ik heb een statief, ooit voor 23 euro gekocht. Het is een Falcon eyes, type FT-1120. Hij weegt 480 gram.

Op 'normale' reizen kan hij in de achtertas. Op de langere fietsvakanties zit hij onder mijn framebuis met een paar riempjes, zoals je hier kunt zien:

Afbeelding

en een detailfoto:
Afbeelding

Ik heb hem zo opgesteld en weer opgeruimd en hij is stevig genoeg voor een foto toestel. Uitgeklapt is hij iets van een meter hoog.
@HansvanderVeeke: Voor landschappen is zo'n statief zeker favoriet.

Zelf heb ik onderstaand Leica tafelstatiefje. Voor statische objecten (landschappen, architectuur) kun je hem met 3 pootjes op een tafel (of een zak rijst, een fietstas, een grote steen, enz) zetten, maar ook tegen een muur.
Waar ik hem zelf voor gebruik, en daar vind ik 'm ècht ideaal voor, is; mensen fotograferen. En daarvoor zet ik hem met 2 pootjes op m'n borst. Dat geeft meer rust in het zoeken van m'n compositie; ik ben nog steeds heel flexibel; en ik kan bij 1/4 seconde nog goed uit de hand fotograferen; handig als ik bij weinig licht mensen wil fotograferen (waarbij ik wel altijd m'n f2/35mm gebruik). Met zo'n Gorilla statiefje zie ik mezelf dat niet doen.

Afbeelding
Wel interesant is de Tamrac Zipshot, lichtgewicht tentstok principe.