Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Riemaandrijving, gebruikersverslag - Pagina 11 - Forum Wereldfietser

Riemaandrijving, gebruikersverslag

238 berichten
tiopepe schreef:
Robertjan schreef:Dit jaar nog een Buitenlandtocht in Zwitserland? :lol:

Kan, met de auto heen, en met de Simpel fiets....plus 'aanhanger' terug

http://www.youtube.com/watch?v=-k80ibA-fyw

:wink:
Dat is ook handig. En met een auto achter de fiets, kun je ook gewoon veel meer meenemen! :idea: :D
Stel je neemt een reserveriem mee:

- hoeveel kost zo'n losse riem?
- neem je dan ook een reserve (achter)tandwiel mee?
- heb je speciaal gereedschap nodig?
- past zo'n riem makkelijk in een fietstas?
Haike schreef:Wat denken de Heren en Dames die op een tandem rijden van de riem? Ook geschikt voor een tandem?
Bij CoMotion is de riem al als optie leverbaar in plaats van de tussenketting. In reviews schrijven de eerste gebruikers vooral dat de riem stiller is dan een ketting en dat het geheel net wat smoother loopt. Te zijner tijd moet het mogelijk zijn om een tandem met 2 riemen uit te rusten. Dan zit je wel vast aan een Rohloff-naaf.
Dat 1 op de 60 riemen het momenteel begeven verbaast me eigenlijk niets. Zoals met ieder nieuw technisch snufje heten de early adopters niet Jan en/of Mien met de korte achternaam die de eigenlijke doelgroep zijn, maar de heavy users die de neiging hebben nieuwigheden eens flink op de pijnbank te leggen.
Wat ik dan aan de andere kant wel weer grappig vind is dat ik hier mensen hun bezorgdheid over de breekbaarheid van de riem hoor uiten (lees klagen), terwijl ze elders op het forum vermelden dat ze (om vergelijkbare redenen) een reserveketting in hun fietstas hebben zitten. In mijn boekje heet zoiets; "met twee maten meten".
Hans van Lent schreef:Stel je neemt een reserveriem mee:

- hoeveel kost zo'n losse riem?
€60-70
- neem je dan ook een reserve (achter)tandwiel mee?
- heb je speciaal gereedschap nodig?
Bij Rohloff nogal

- past zo'n riem makkelijk in een fietstas?
ja
Ik heb op mijn laatste reis een reserveriem meegenomen. Je moet hem wel in drieen opvouwen. Ondanks het insnijden van de riem (destructieve test) heb ik hem -nog-niet nodig gehad :lol:

Afbeelding
Roadster schreef:Die riem is na een halve eeuw (Hans Glas) nu eindenlijk wel een stuk beter geworden vooral na het laatste (fiets!-)idee: ovale krukaspoelie, hetzelfde principe als bij de Q-ring (Fa.Rotor).
Dus BioPace-achtige (=ovale) riemwielen zouden de slijtage en betrouwbaarheid moeten verminderen? Zouden hierdoor ook de problemen met steentjes en sneeuw verminderd worden?
Biopace ovale tandwielen icm met een riem die niet kan uitrekken zonder derailleur? Lijkt me een heel spannende combinatie 8)

Probleempjes met steentjes en sneeuw :shock: . Nooit last van gehad. Weet ook niet welke gebruiker dit probleem gemeld heeft.
Excusé, zie ook dit topic.
Robertjan schreef: (1)Dus BioPace-achtige (=ovale) riemwielen zouden de slijtage en betrouwbaarheid moeten verminderen? (2)Zouden hierdoor ook de problemen met steentjes en sneeuw verminderd worden?
(2)Kettingkast. Idd zo'n bijna 19e eeuwse oma fietskettingkast ziet er niet uit. Waarom maakt niemand een stoere carbon/kevlar/titanium/ hightech/Rocket Science, helemaal anno hedo 21e eeuw, kettingkast. Te kwetsbaar ? ben je gek, gewoon stevig uitvoeren. Er zijn zelfs MTB's met dunne aero spaken; CX-Ray. En zo kwetsbaar als spaken zijn kan het haast niet worden dus waar hebben we het over. Kwetsbaar; wel eens opgevallen dat auto's tegenwoordig geen bumpers meer hebben maar stukken gelakt plastic.

(1)Biopace was een vergissing van Shimano, zoals Shimano wel vaker (zelfs absurde) vergissingen maakt. Bijvoorbeeld de treurige DuraAce naven van na de 7700 serie of de volstrekt idiote vaatdoekslappe racewielen met de spaken in de flanken van de velg gestoken. En laten we maar niet over de trapassen van na 'vierkant' hebben; absolute waanzin.

De Q-ring (1 van de vele versies van ovale kettingringen), ongeveer 90 graden anders dan BioPace, een resultaat van de Fa.Rotor, valt serieus te nemen om diverse theorie/praktijk redenen. Uit eigen ervaring, en die van andere mensen, lijkt het er sterk op dat hij niet prettig werkt op hoge rpm's, boven de 90 ofzo. Maar verder wordt het trappen er natuurlijker/smoother van. En grofweg van vermoedelijk verwaarloosbaar tot een paar procent traprendement-winst. Gewoon smaakkwestie mag je ook zeggen.

Afgaande op deze info en recente ontwikkelingen in het autovak geeft op zn minst het vermoeden 'dat ovale aandrijving ' voordelen heeft. Mind you, in het autovak is geen ruimte voor flauwekulletjes. De liefhebbers kunnen e.e.a. nog eens bestuderen:
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... 006-12.htm

Kortom: Ovale aandrijving (volgens Q-ring) + kettingkast, why not.
Maarja :) het voordeel van de riem ?
Roadster schreef:
(2)Kettingkast. Idd zo'n bijna 19e eeuwse oma fietskettingkast ziet er niet uit. Waarom maakt niemand een stoere carbon/kevlar/titanium/ hightech/Rocket Science, helemaal anno hedo 21e eeuw, kettingkast. Te kwetsbaar ? ben je gek, gewoon stevig uitvoeren.
als je een bling kettingkast maakt moet eigenlijk ook nog een bling crankstel produceren. Voor je het weet zit je in een greenmachine achtige oplossing.

Er zijn zelfs MTB's met dunne aero spaken; CX-Ray. En zo kwetsbaar als spaken zijn kan het haast niet worden dus waar hebben we het over.
sjonge sjonge, t'is weer een rijk gevulde fruitmand vandaag ;)

we hebben het in ieder geval hier over spaken van €5 ipv €0,5 ;)
Kwetsbaar; wel eens opgevallen dat auto's tegenwoordig geen bumpers meer hebben maar stukken gelakt plastic.
En je moet dus aardig verstand van auto's hebben om ze nog te kunnen herkennen na een klein kettingbotsinkje in dat woud van ge-explodeerd plestik :D
Even puur topic gericht, ik had laatst mijn bracket niet helemaal goed vast gezet. Daardoor kwam de riem iets te los te zitten. Hij sprong toen 2 keer over (en ja, ik heb een snubber).

Maar geen probleem, ik had een imbus sleutel bij me. Riem aantrekken, bracket vast zetten en ik kon zo weer verder. 8)
.
Marco Meijerink schreef:
Robertjan schreef:Excusé, zie ook dit topic.
Hoi Robertjan,
Idje is Gerrit Gaastra en is een leverancier en geen gebruiker. Ik ga het verder niet op het forum zetten omdat ik geen zin heb in een wellis/nietes spel van leveranciers. Vind overigens dat leveranciers wel een erg stevige stempel op het forum drukken.

Groetjes,
Marco
Naast producent ben ik nog altijd een gebruiker van de fiets. Daarom ben ik ook begonnen met fietsen te maken: de eerste idworx was puur voor mijzelf (en vele modellen nog steeds).

En ik bouw fietsen naar de volgende prioriteiten (in deze volgorde!!):

1) duurzaamheid/betrouwbaarheid
2) functie
3) gewicht
4) design

Onze uitleg over de riem die we deze zomer op de site gezet hebben, heeft de basis gelegd voor de verdere introductie van de riem en de kans op slagen vergroot. Sindsdien wordt er veel serieuzer met de hele materie omgegaan. Alhoewel ik nog steeds betwijfel dat de riem voor heavy-users ooit geschikt zal zijn. Je zult dus ook geen riem vinden op een 2011 idworx want light-use fietsen, die mijns inziens eerder geschikt gemaakt kunnen worden voor de riem, zijn voor 2011 niet gepland.

Wie ik ben is ook duidelijk te zien met mijn naam onderaan de posts.

Er zitten hier volgens mij meer lobbyisten dan directe, duidelijke fietsenboeren.

Hierbij laat ik het nu op dit forum over de riem en gebruik de eigen site voor verdere updates.
Marco Meijerink schreef:
Robertjan schreef:Excusé, zie ook dit topic.
Hoi Robertjan,
Idje is Gerrit Gaastra en is een leverancier en geen gebruiker. Ik ga het verder niet op het forum zetten omdat ik geen zin heb in een wellis/nietes spel van leveranciers. Vind overigens dat leveranciers wel een erg stevige stempel op het forum drukken.

Groetjes,
Marco
Beste Marco

Jammer dat je het niet op het forum gaat zetten. Ik ben best geinteresseerd in hje ervaringen en ik weet zeker dat anderen dat ook zijn. Dat er mensen zijn die (nog? ) niet helemaal gecharmeerd zijn van een tandriem is een gegeven. Dat hoeft toch geen welles/nietes te worden. Ook jij begrijpt toch dat een leverancier als Idworx niet over 1 nacht ijs kan gaan en zijn specs baseert op ervaringen van een relatief beperkt aantal rijders. Als leverancier van topfietsen (met dito prijskaartje) moet je kwaliteit bieden. Hoe dan ook. Verschil van mening/inzicht zal er altijd blijven maar laat dat je er niet van weerhouden om je mening te geven. Ik weet ook dat sommigen jouw mening met een korrel zout nemen omdat je door Santos gesponsord wordt. Maakt mij niet zo veel uit overigens. Als je iets interesants te melden heb wil ik het best lezen. Je ervaingen met de tandriem bv vind ik erg interessant. Blijven melden dus..

Overigens is Gerrit Gaastra niet alleen leverancier maar volgens mij ook een gebruiker.

Groet Peter
idje schreef: Hierbij laat ik het nu op dit forum over de riem en gebruik de eigen site voor verdere updates.
Hoi Gerrit

Ik zie dat onze berichten mekaar net gekruist hebben. Jammer dat je het hier bij laat. Kan ik je niet verleiden nog nieuwe reacties te posten?? (NB ik heb 2 idworx fietsen . Je laat met toch niet in de steek ;-) )

als het zo doorgaat gaat Marten ons ook nog verlaten (want ook leverancier). Niet doen dus he. Dat wordt de dood voor dit forum ;-)

Groet Peter
PeeWee schreef:
idje schreef: Hierbij laat ik het nu op dit forum over de riem en gebruik de eigen site voor verdere updates.
Hoi Gerrit

Ik zie dat onze berichten mekaar net gekruist hebben. Jammer dat je het hier bij laat. Kan ik je niet verleiden nog nieuwe reacties te posten?? (NB ik heb 2 idworx fietsen . Je laat met toch niet in de steek ;-) )

als het zo doorgaat gaat Marten ons ook nog verlaten (want ook leverancier). Niet doen dus he. Dat wordt de dood voor dit forum ;-)

Groet Peter
Ik blijf nog posten over andere dingen natuurlijk. Ik vind het hier leuk en leerzaam.
Oefff..

Daar ben ik wel heel blij mee, want het stempel dat zulke leveranciers als jij hier op drukken, daar word ik heel vrolijk van, ook al rij ik op een Storck en niet op een Idworx.... :lol:

En voor mij, zijn jouw bijdragen heel leerzaam... Stempel of niet, ik heb leren zelfstandig na te denken, en ik trek mijn conclusies wel...
idje schreef:want light-use fietsen, die mijns inziens eerder geschikt gemaakt kunnen worden voor de riem
Persoonlijk denk ik niet dat de riem meer of minder geschikt is voor bepaalde fietsen. Voor een light fiets zou ik toch eerder gaan voor een deraillieur dan een riem.

Ik snap ook niet waarom de riem bedoeld zou zijn voor vakantiefietsers. Op fietsvakantie wil je zekerheid hebben, en een stalen ketting bied een stuk meer zekerheid. Dat beetje minder onderhoud is toch ook niet zo boeiend op vakantie?

Waar ik hem voor gekocht heb, is woonwerkverkeer. Echt heerlijk om iedere dag niet na te denken, de fiets te pakken en door de polder te rossen, door de pekel en de blubber. 8)

Dus mijns inziens is de riem vooral geschikt voor de doelgroep fietsforenzen.
Voor wie een fiets wil met riem, maar een rohloff te duur vindt:
http://www.fahrradmanufaktur.de/TBelt_A ... g_160.html