Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Son en Zzing, koplamp kapot? - Forum Wereldfietser

Son en Zzing, koplamp kapot?

Hallo,
bij het installeren van de zzing-kabel en na alles weer aangesloten te hebben merk ik dat de koplamp niet meer werkt. Het achterlicht doet het nog wel en de zzing ook. Zou het lampje bij de demontage van het voorlicht kapot gegaan zijn, het is een E6 van Schmidt. als ik het lampje bekijk dan is het veertje alvast niet gesprongen. de werkzaamheden aan de bekabeling zijn zo basic dat er haast niets misgelopen kan zijn en het feit dat het achterlicht nog wel werkt, kabel vetrekkende vanuit de E6, wil toch zeggen dat het stuk bekabeling dat ik heb moeten aanpassen, van Son naar koplamp, nog steeds werkt? Wat is er aan de hand?
bedankt,
ignace
vreemd, nu doet niets het nog... maar als ik eens een schoevendraaier leg op de twee contacten aan de Son krijg ik nog wel kleine vonken, dus die is niet kapot...
is de kabel ergens beschadigd en geeft hij ergens waar ik het niet kan zien kortsluiting? graag wat hulp, tips, ik heb op zijn minst de verlichting snel terug nodig...
ignace
jassy schreef:vreemd, nu doet niets het nog... maar als ik eens een schoevendraaier leg op de twee contacten aan de Son krijg ik nog wel kleine vonken, dus die is niet kapot...
is de kabel ergens beschadigd en geeft hij ergens waar ik het niet kan zien kortsluiting? graag wat hulp, tips, ik heb op zijn minst de verlichting snel terug nodig...
ignace
geen idee wat er mis is, en ZZing doe ook niet echt aan gebruiksaanwijzingen ed op de site.

Maak je installatie zo simpel mogelijk: koppel de draad van het achterlicht af (bij de koplamp) , trek de stekker uit de zzing. Werkt er al iets?

nee: trek de draden van de dynamo: draait die nu lichter, dan heb je kortsluiting in de kabelboom
Maakt het niet uit dan is er een open verbinding of een stuk lampje oid
bedankt marten voor de snelle reactie, je back-up is steeds bijzonder nuttig.
de zzing werkt weer, het was te wijten aan een slecht contact in een onderbreking die ik had gemaakt.
ook het achterlicht werkt weer, het voorlicht echter nog steeds niet! ook niet als ik de stekker van het achterlicht uit trek of de Zzing niet aansluit. het is inderdaad zo dat de aangesloten dynamo minder vlot loopt dan als ik de kabels afkoppel, het voorlicht aan en uit zetten maakt geen verschil, het geeft beide weerstand. is er dan een kortsluiting in de kabel naar het voorlicht? maar waarom werkt het achterlicht dan weer wel? we geraken er uit bij eliminatie, waarvoor dank!
ignace
jassy schreef:bedankt marten voor de snelle reactie, je back-up is steeds bijzonder nuttig.
de zzing werkt weer, het was te wijten aan een slecht contact in een onderbreking die ik had gemaakt.
ook het achterlicht werkt weer, het voorlicht echter nog steeds niet! ook niet als ik de stekker van het achterlicht uit trek of de Zzing niet aansluit. het is inderdaad zo dat de aangesloten dynamo minder vlot loopt dan als ik de kabels afkoppel, het voorlicht aan en uit zetten maakt geen verschil, het geeft beide weerstand. is er dan een kortsluiting in de kabel naar het voorlicht? maar waarom werkt het achterlicht dan weer wel? we geraken er uit bij eliminatie, waarvoor dank!
ignace
Een onderbreking snap ik niet. Een zzing of andere lader monteer je parallel, ie stekkers afknippen bij de dynamo en nieuwe stekkers monteren waar de draadjes van de zzing bij in zitten

Heb je de E6 zo in elkaar gezet dat het contactveertje tegen de massa veer drukt ? dan heb je kortsluiting met licht aan
Afbeelding
marten,
wederom bedankt voor de nog snellere reactie, ik bedoelde dat ik verderop in het kabeltje van de zzing nog een koppeling heb gemaakt zodat ik geen los kabeltje heb hangen aan de fiets als ik hem dagelijks gebruik..
ik heb ook niet de indruk dat de twee veren in de behuizing elkaar raken, te meer omdat ik de lamp niet eens had opengedaan totdat ik zag dat ze niet werkte,
als ik de twee veren echter zelf tegen elkaar houd en een snok geef aan het wiel dan krijg ik vonkjes... ik vermoed dat dan het lampje kapot zal zijn, kan ik dit op een andere manier testen? is dit een gewoon lampje dat ik bij de fietsenmaker in de buurt kan vinden, of moet ik hiervoor naar de fietsenmaker van aankoop en die is niet echt in de buurt
we komen dichter...
ignace
jassy schreef:marten,
wederom bedankt voor de nog snellere reactie, ik bedoelde dat ik verderop in het kabeltje van de zzing nog een koppeling heb gemaakt zodat ik geen los kabeltje heb hangen aan de fiets als ik hem dagelijks gebruik..
ik heb ook niet de indruk dat de twee veren in de behuizing elkaar raken, te meer omdat ik de lamp niet eens had opengedaan totdat ik zag dat ze niet werkte,
als ik de twee veren echter zelf tegen elkaar houd en een snok geef aan het wiel dan krijg ik vonkjes... ik vermoed dat dan het lampje kapot zal zijn, kan ik dit op een andere manier testen? is dit een gewoon lampje dat ik bij de fietsenmaker in de buurt kan vinden, of moet ik hiervoor naar de fietsenmaker van aankoop en die is niet echt in de buurt
we komen dichter...
ignace
E6: gaat een gewoon 2.4w lampje in. Het is wel zo dat hele wrakke lampjes een verkeerde vorm van de gloeidraad hebben, en dat geeft een raar vlekkerig lichtbeeld. Een merklampje (Philips, Osram) is daarom aan te bevelen
beste marten,
alles werkt naar wens, een kapot lampje en een kortsluiting in de kabelboom strooiden roet in het eten...
is spanninga een goed merk? het lijkt in ieder geval zelfs wat helderder te schijnen dan het vorige philips lampje,
bedankt nogmaals voor de goede raad,
ignace
jassy schreef:beste marten,
alles werkt naar wens, een kapot lampje en een kortsluiting in de kabelboom strooiden roet in het eten...
is spanninga een goed merk? het lijkt in ieder geval zelfs wat helderder te schijnen dan het vorige philips lampje,
bedankt nogmaals voor de goede raad,
ignace

Nieuwe lampjes zijn vaak helderer dan het vorige lampje, omdat de gloeidraad met het gebruik slijt. Windingen kunnen aan elkaar lassen en dan heeft de lamp minder weerstand en zakt de spanning.

Als het lichtbeeld niet storend vlekkerig is, is het goed