door
Leon » za 14 jan, 2023 14:46
Fedor schreef: ↑za 14 jan, 2023 13:23
Misschien moet Rohloff ook maar een smallere, lichtere versie voor racefietsen ontwerpen
Het gewicht van de Rohloffnaaf wordt denk ik vooral bepaald door de krachten die erop terecht komen. Omdat wielrenners niet per definitie minder kracht zetten dan anderen denk ik niet dat wielrenners de aangewezen doelgroep zijn voor een lichtere versie.
Een doelgroep zou wel kunnen betsaan uit lichtere mensen en bijvoorbeeld fietsen met 20" wielen. Ligfietsen kan ook; die zie je niet zo vaak tegen een onverharde helling van 20% opknallen - het non plus ultra van grote pieken in aandrijfkoppel op het achterwiel.
Of eigenaars van lichtere versies moeten dan plechtig beloven niet zo heel hard te trappen als grote kerels en meiden van bv 120 kilo doen als ze even een sprintje trekken.
Op zich kan dat wel dus, maar de kosten zullen hoog uitvallen en het gewichtsverschil kan toch tegenvallen.