door
WillemT » vr 21 jun, 2024 12:53
Ik kwam later nog
dit plaatje tegen, dat is hem helemaal. Eigenlijk heb ik met een veel te grote omweg gezocht want met de hierboven aangegeven zoektermen had ik het meteen kunnen vinden
. Ik moest bij dit zoekplaatje denken aan het
boek "Ze verdrinken ons dorp", vele dorpen zijn op deze wijze onder water verdwenen. En leefgemeenschappen ontwricht. Overal ter wereld (Nassermeer en Brokopondomeer om maar wat te noemen). Het Nassermeer betekende overigens ook het nodige voor het gebied achter de dam want de Nijl bracht tijdens de vloedperiode veel rijk sediment (slib) mee wat afgezet werd op de akkers langs de Nijl en zorgde voor een goede voedingsbodem nadat het water weer gezakt was.
Ik herinner me van een tocht door Andalusië een ander bijzonder stuwmeer. We liepen omhoog en toen we over de rand van de stuwdam konden kijken zagen we ...... bomen. Het hele stuwmeer was een hoogvlakte geworden (door sedimentafzetting) en had een niveau bereikt tot op een paar meter onder de rand van de dam. Ik moet eens uitzoeken waar dat nou ook alweer was, in ieder geval nabij de Sierra Alhamilla.